Μουσική
τζαζ…. Κηθ Τζάρρετ, Το κοντσέρτο της
Κολωνίας…. .Η μουσική παίζεται για ένα περίπου λέπτό, προς το
τέλος του οποίου ανοίγει αργά η αυλαία. Χωρίς να έχει σταματήσει η
μουσική εμφανίζεται ένα αγόρι, με ρούχα 12ου αιώνα, κοιτάζει για
λίγο τους θεατές χωρίς να μιλάει, ακούγεται μόνο η μουσική. Η μουσική βαθμιαία χαμηλώνει κι εκείνος
λέει:
Για ένα πράγμα είμαι
σίγουρος . Ότι γεννιόμαστε, μεγαλώνουμε και γερνάμε πάνω σε μία Γη κυριολεκτικά
ακίνητη . . . . . . . . Μέσα στις
παιδικές αναμνήσεις μας κυκλοφορεί η βεβαιότητα μιας αμετακίνητης Γης, πάνω
στην οποία μαθαίνουμε να περπατάμε, να τρέχουμε, να χορεύουμε και να παίζουμε
κουτσό. . . . . . Κι ένας ουράνιος Ηλιος που τα πρωινά ανεβαίνει, μεσουρανεί κι
ύστερα αρχίζει να πέφτει . . . . μέχρι
που χάνεται . . . . . αφήνοντας
πίσω τη νύχτα και την υπόσχεση ότι θα ξανάρθει . . . . . Είμαστε το
ακίνητο κέντρο του Σύμπαντος . . . . Όλα περιφέρονται γύρω μας . . . . . . .Ο Ηλιος, τα άστρα, οι Ουρανοί .
. . . . Και οι επτά
Ουρανοί. …Είμαστε το κέντρο του Κόσμου
. . . . . . .Είμαι απόλυτα σίγουρος γι αυτό . . . . . . Αλλά και σαν
ιδέα πολύ μου αρέσει .
Σταματάει…Ταυτόχρονα
δυναμώνει η μουσική κι εκείνος αργά απομακρύνεται, ενώ έχει ήδη κάνει την
εμφάνισή του ο δεύτερος, με ρούχα του 17ου αιώνα…Πάει στην ίδια θέση
με τον προηγούμενο, κι ενώ η ένταση της
μουσικής βαθμιαία ελαττώνεται, εκείνος, Δείχνει τον απερχόμενο και απευθυνόμενος στους θεατές, λέει:
Δεν είναι ψώνιο
. . . . . . . . . Εζησε όμως τον 12ο αιώνα . . . . . . . Μ’ αυτή την ιδέα μεγάλωσε . . . . . . Είναι
όμως τόσο φανερό ότι έχει άδικο . . . . . Εγώ πιστεύω αυτά που λέει ο Κοπέρνικος . . .
. . «πως η Γη μας δεν είναι παρά ένας
πλανήτης, ένας από τους πλανήτες που περιφέρονται γύρω από τον Μεγάλο
Πατέρα . . . . . τον Ηλιο . . . Εκείνος κάθεται στον θρόνο. . . . . Είναι ο βασιλιάς . . . . . Πώς λέμε «Ήλιε
μου, ήλιε μου βασιλιά μου . . . . . Είναι ο Πατέρας του Κόσμου . . . . Εκείνος
είναι το Κέντρο του Σύμπαντος. . . . Και είμαι σίγουρος γι αυτό . . . . Απόλυτα
σίγουρος . . . . .
Σταματάει να μιλάει και - ενώ «επανέρχεται» το ίδιο
μουσικό κομμάτι – αρχίζει να απομακρύνεται μέχρι που χάνεται από τη σκηνή….Στο
μεταξύ έχει ήδη κάνει την εμφάνισή του ένας τρίτος ντυμένος με ρούχα 19ου
αιώνα ο οποίος, δείχνοντας τον απερχόμενο, απευθύνεται στους θεατές και λέει:
Δεν είναι ψώνιο . . . .
. Απλώς έζησε τον 17ο αιώνα και αγνοεί βέβαια ότι ο Ηλιος δεν
είναι το κέντρο του Κόσμου . . . . . Ο Ηλιος δεν είναι παρά ένα ασήμαντο
αστεράκι του Γαλαξία, ένας μεσαίου μεγέθους μεσόκοπος «πολίτης» του Γαλαξία,
δηλαδή του Κόσμου. . . . . . Γιατί ο
Γαλαξίας είναι το Σύμπαν . . . . Όλα τα άστρα που βλέπουμε στον Ουρανό ανήκουν
στον Γαλαξία . . . . μαζί κι εκείνα που είναι στο ουράνιο ποτάμι . . . . Βέβαια
εκεί ψηλά ( δείχνει προς τα πάνω με τεντωμένο το δάκτυλο) στον αστερισμό της Ανδρομέδας διακρίνω
«κάτι» που με βάζει σε σκέψεις . . . .
. Αλλά ακόμα και αυτό το «κάτι» πρέπει
να ανήκει στον Γαλαξία. Ο Γαλαξίας είναι ολόκληρο το Σύμπαν . . . . . Είμαι
απόλυτα σίγουρος για αυτό . . . . . .
Σταματάει να μιλάει και - ενώ «επανέρχεται» το ίδιο
μουσικό κομμάτι – αρχίζει να απομακρύνεται μέχρι που χάνεται από τη σκηνή….Στο
μεταξύ έχει ήδη κάνει την εμφάνισή της μία κοπέλα ντυμένη με ρούχα 20ου αιώνα (φοράει τζην ) η οποία,
δείχνοντας τον απερχόμενο, απευθύνεται προς τους θεατές και - ενώ η ένταση της μουσικής χαμηλώνει - τους λέει:
Δεν είναι ψώνιο . . . .
. Απλώς έζησε τον 19ο αιώνα . . . . . . Τότε που σχεδόν όλοι είχαν
την πεποίθηση ότι ο Γαλαξίας είναι ένα από τα συνώνυμα της λέξης ΣΥΜΠΑΝ . . . .
. Η ιδέα για τον ένα και μοναδικό Γαλαξία αντιστάθηκε μέχρι το έτος 1917 . . .
. . Τότε στήθηκε το μεγάλο τηλεσκόπιο στο όρος Γουίλσον και . . . . .
καινούριες εικόνες ουρανού έκαναν την εμφάνισή τους . . . . Ο μεγάλος αστρονόμος Εντγουιν Χαμπλ γρήγορα
μας έπεισε ότι ο μικρός αινιγματικός λεκές στον χιτώνα της Ανδρομέδας δεν ήταν
παρά . . . . ένας άλλος γαλαξίας, ένας ακόμα γαλαξίας. . . ο Μ31, όπως ονομάστηκε . . . . Ενας
γειτονικός γαλαξίας . . . . . Βέβαια «τι γειτονικός» . . όταν ο παγκόσμιος
πρωταθλητής ταχύτητας, δηλαδή το Φως,
θέλει δύο εκατομμύρια τριακόσιες
χιλιάδες χρόνια για να φθάνει σε μας . . . . Και τα πράγματα βέβαια δεν
σταμάτησαν εκεί . . . . . . . . Ενας
ένας οι γαλαξίες άρχισαν να υπάρχουν . . . . . Και όταν στήθηκε το διακοσίων ιντσών Πάλομαρ . . . . .
. «άρχισε το έργο» . . . Θαμποί, σχεδον άμορφοι, ελικοειδείς και σπειροειδείς
γαλαξίες τους οποίους, τώρα πια, μπορούσαμε να φωτογραφίζουμε σε διάφορες πόζες
. . . . . «Μουσική των Ουρανών» όπως θα λεγε ο μακαρίτης ο Κέπλερ . . . . Μια Όπερα με τίτλο «φυγή των
γαλαξιών» . . . Με τους ελάχιστους θεατές να χρησιμοποιούν τηλεσκόπια,
ραδιοτηλεσκόπια, συλλογισμούς,
αστροφυσική και άλλες ανθρώπινες επινοήσεις . . . Είμαι όμως σίγουρη ότι
αυτό είναι η Αλήθεια . . . . Γαλαξίες που συγκροτούν Σμήνη και Σμήνη γαλαξιών
που συγκροτούν Υπερσμήνη . . . . . . Είμαι απόλυτα σίγουρη ότι . . . .
επιτέλους φθάσαμε στην Αλήθεια . . . . . (χαμηλώνει
τη φωνή ) .
. . . . . . Απόλυτα σίγουρη; . . .
.
Αργά αλλά σταθερά αρχίζει να πέφτει η Αυλαία
. . . . .