INTERNATIONAL CONFERENCE “HISTORY OF SCIENCE IN PRACTICE” ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ
“ΙΣΤΟΡΙΑ, ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ & ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ
ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ” CONFERENCE PROGRAM - ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΟΜΙΛΙΩΝ |
|
|
|
16.30 -17.30 |
REGISTRATION - ΕΓΓΡΑΦΕΣ
ΣΥΝΕΔΡΩΝ |
17.30 -17.40 |
OPENING CEREMONY-ΕΝΑΡΞΗ, ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ Οργανωτική Επιτροπή Συνεδρίου -
Πρόεδρος Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών Πρόεδρος Ένωσης Ελλήνων Φυσικών - Πρόεδρος Ελληνικής Εταιρείας Ιστορίας, Φιλοσοφίας & Διδακτικής των Επιστημών |
PLENARY TALKS - ΠΡΟΣΚΕΚΛΗΜΕΝΕΣ ΟΜΙΛΙΕΣ |
|
17.40-18.20 |
Michael R. Matthews Science, Worldviews and Education |
18.20- 19.00 |
Vladimir Jankovic University of Manchester, UK History of Climate Change in the Age of Climate
Change: Issues in Teaching |
19.00 - 19.40 |
Νίκος
Τράκας Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών
Επιστημών, ΕΜΠ Το σωματίδιο higgs και ο ρόλος του στην περιγραφή της φύσης |
RECEPTION |
|
Amphitheatre “L. Zervas”- Αμφιθέατρο «Λ. Ζέρβας» |
Lecture Room-Αίθουσα Διαλέξεων |
9.00 - 9.20 |
Eduard Glas Learning from the History of Mathematics |
Νάντια Καρακώστα «Η εν Μοσχοπόλει πνευματική κίνησις» |
9.20 - 9.40 |
Piedad Yuste Squaring the circle: three different perspectives |
Χρήστος Α. Πεχλιβανίδης O απαγωγικός
χαρακτήρας της επιστήμης και η δυναμική της ανακάλυψης: Αριστοτέλης, Charles S. Peirce και Ernan McMullin |
9.40 - 10.00 |
Vitaly Gorokhov Problems of the Combination of Social and
Methodological Analysis of the History of the Science in the Teaching of
Engineering Sciences |
Πέτρος Δ. Δαμιανός
Η οντολογική σχετικότητα στον Κάρναπ |
10.00 - 10.20 |
Remi Franckowiak Why teach History of Early
Modern Chemistry? |
Αργύριος Δούρβας Η λακανική επιστημολογία |
10.20 - 10.40 |
Erika Lazarova The focused interview as
epistemological instrument in the recent history of science |
Παναγιώτης Πεφάνης H πλαισιακή
προσέγγιση ως εναλλακτικός δρόμος ανάμεσα στον γνωσιακό θεμελιωτισμό και τον
γνωσιακό σχετικισμό |
10.40 - 11.00 |
COFFEE BRAKE |
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ - ΚΑΦΕΣ |
11.00 -11.40 |
Robert Halleux History of Science in
European Textbooks |
||
11.40 – 12.20 |
Vincent Jullien A General History
of Sciences for the broad Public. Is it a reasonable purpose? |
||
12.20-13.00 |
Βύρων Χ. Καλδής Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Από τα Φιλοσοφικά
Πειράματα στην Πειραματική Φιλοσοφία: επαναθεωρώντας τη σχέση Φιλοσοφίας και
Επιστήμης |
||
|
Amphitheatre “L. Zervas” - Αμφιθέατρο
«Λ. Ζέρβας» |
Lecture Room-Αίθουσα
Διαλέξεων |
|
16.30-16.50 |
Αικατερίνη Σ. Ζαχαροπούλου Οι αλχημιστές, ο R. Boyle και η Επιστημονική Επανάσταση:
μια ιστορική αναφορά στους διαφορετικούς τρόπους αφομοίωσης και μετάδοσης των
γνώσεων στη χημεία |
Christina Fili The History of
Ancient Greek Mathematics as a guide of
mathematical Research |
|
16.50-17.10 |
Σταμάτης Αυλωνίτης και Ευθύμιος Μπόκαρης Η χημεία στην Ιόνιο Ακαδημία |
Magda Vargha and
Zoltán Kolláth About the Urania
theater and Kovesligethy’s “the Harmony of the Spheres” |
|
17.10-17.30 |
Βαγγέλης Κούταλης Η Στρατηγική του Κάνθαρου: γνώση καιεΕξουσία
στη Monada Hieroglyphicum του
John Dee. |
Asimina Kaniari and Maria Rentetzi Temporary exhibitions and their consequences: On Growth and Form 1951 and the beginnings of the "public
understanding of science" at the Festival of |
|
17.30-17.50 |
Ευθύμιος Μπόκαρης Η αλχημεία στο Βυζάντιο |
Flora Paparou What a history museum can offer to the
public? Examining the field through examples and
initiatives |
|
17.50-18.10 |
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ-ΚΑΦΕΣ |
COFFEE BRAKE |
|
18.10-18.50 |
Catherine Jami REHSEIS-UMR 7219 (CNRS
& Université de Paris-Diderot), France Can we create a non-Eurocentric textbook of
history of science? A perspective from East Asia |
|
|
18.50-19.30 |
Aleksandar Petrovic History of Science and Contemporary Problems:
the case of Greenhouse |
|
|
19.30-20.10 |
Ανδρέας
Κασσέτας Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Philosophiae Naturalis Principia Mathematica |
|
|
|
Amphitheatre “L. Zervas”-Αμφιθέατρο «Λ. Ζέρβας» |
Lecture Room-Αίθουσα Διαλέξεων |
||
9.00-9.20 |
Michal
Kokowski Exploring
the creation of a common European textbook of the history of science.
Challenges and Promises |
Γιώργος Πολυζώης Διερεύνηση των πεποιθήσεων νηπιαγωγών,
δασκάλων και φυσικών: α) για τη φύση της επιστημονικής γνώσης, β) για τη
μάθηση στο πλαίσιο της Ιστορίας των Φυσικών Επιστημών |
||
9.20-9.40 |
Konstantinos
Nikolantonakis A common European textbook for the History of Science and the
Eurocentric perception of Science |
Ιωάννης Αδαμάκης, Σωτήριος Θανόπουλος, Ματίνα
Μπαλαμπέκου, Μαρία Ρίζου, Γεωργής Φλωριώτης και Βασίλης Τσελφές Όταν τα επιστημονικά και τεχνολογικά σχήματα
και πρακτικές εμβαπτίζονται σε κοινωνικές δραστηριότητες των μαθητών |
||
9.40-10.00 |
Ali
Salehpour Jaam-e
jamshid |
Κωνσταντίνα Στεφανίδου Η εξέλιξη της Έννοιας του Ηλεκτρικού Φορτίου:
από τους αρχαίους Έλληνες στον Coulomb |
||
10.00-10.20 |
Amir Mohammad Gamini Can we determine the
exact time of declination of science in Islamic Period? |
Αχιλλέας Μανδρίκας και Κωνσταντίνος
Σκορδούλης Η γνώση της ιστορίας των μετεωρολογικών
χαρτών ως εργαλείο για τη διδασκαλία
του συμβολικού επιπέδου του φαινομένου του ανέμου |
||
10.20-10.40 |
Gianna Katsiampoura The byzantine
sciences in the first modern Greek History of Science textbook |
Μαρία Δεβελάκη Αξιοποίηση της ιστορίας της επιστήμης για τη
διδασκαλία της φύσης της επιστήμης – Επιστημολογικά ανακατασκευασμένες
ιστορίες για τα αστρονομικά μοντέλα |
||
10.40-11.00 |
COFFEE BRAKE |
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ-ΚΑΦΕΣ |
||
11.00-11.40 |
Helge Kragh President of the
European Society for the History of Science Exploring the Universe: History of Modern
Cosmology and its Role in Science Teaching |
|||
11.40-12.20 |
H. Floris Cohen The Scientific Revolution — the "master
narrative" finally replaced |
|||
12.20-13.00 |
Jeff
Hughes Regional,
National and European Histories of Science: Conflict or Coexistence? |
|||
|
Amphitheatre “L. Zervas”-Αμφιθέατρο «Λ. Ζέρβας» |
Lecture Room-Αίθουσα Διαλέξεων |
||
16.30-16.50 |
Galina V. Gorokhova,
Vitaly G. Gorokhov Experience of the
Teaching of the Postgraduate Students in the History and Philosophy of
Science in the |
Μαργαρίτα Κουσαθανά Κρίσιμα ζητήματα αντιπαράθεσης της
μαρξιστικής και αστικής ψυχολογίας, διδακτικής στο έργο του L.S. Vygotsky |
||
16.50-17.10 |
Svitlana Ruda Ukrainian Textbooks of
History of Science |
Αγγελική Χρονοπούλου Κριτική Ανάλυση Λόγου (Critical Discourse Analysis): μια επιστημονική μέθοδος που
αντιτίθεται στο μύθο της ουδετερότητας της επιστήμης.. Η περίπτωση των
επιστημονικών εκπαιδευτικών περιοδικών (1977-2008). Μελέτη τεσσάρων περιπτώσεων |
||
17.10-17.30 |
Epaminondas Vampoulis Teaching Descartes’ Philosophy
through the History of Science |
Δημήτρης Αθανασάκης «Omnia corpora in quibusdam conveniunt»: οι φυσικές βάσεις της παραγωγής του Λόγου
στη φιλοσοφία του Σπινόζα |
||
17.30-17.50 |
L. Ponomarenko, A. Lytvynko |
Μαρία Πουρνάρη Επιστήμη και Μεταφυσική |
||
17.50 -18.10 |
COFFEE BRAKE |
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ-ΚΑΦΕΣ |
||
18.10-18.50 |
Christopher Cullen Needham Institute,
Cambridge, UK Can a "wretched subject" like
divination be seen as part of the history of science? The example of ancient
Chinese planetary astronomy |
|
||
18.50-19.30 |
Peter Heering The practice of science in science teaching:
experiences with reconstructed historical instruments |
|
||
19.30 -
20.10 |
Δημήτρης
Ψύλλος ΠΤΔΕ, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Διερεύνηση
και μοντελοποίηση στη διδασκαλία και μάθηση των Φυσικών Επιστημών |
|
||
|
Amphitheatre “L. Zervas”-Αμφιθέατρο «Λ. Ζέρβας» |
Lecture Room-Αίθουσα Διαλέξεων |
9.00-9.20 |
Joseph N. Tatarewicz Beyond Narrative:
interpreting history of science in public contexts without selling out to
comforting expectations |
Μάνια Γεωργάτου
Αιτιακές αλληλεπιδράσεις και
μηχανισμοί στις Αναπτυξιακές Εξηγήσεις |
9.20-9.40 |
Gustaaf C. Cornelis Against Chronological Accounts of the History of
Science |
Βασιλική Κιούπη «Η εξέλιξη και οι μαρτυρίες της»: μια κριτική
ματιά στο νέο βιβλίο Βιολογίας Γ΄ Γυμνασίου και σύγκρισή του με τα δύο
παλαιότερα |
9.40-10.00 |
Maria Pournari Explanation or interpretation in the teaching of
history of science? |
Δημήτριος Σχίζας και Γεώργιος Στάμου Πολυπλοκότητα και δηλωτική γνώση στο χώρο της
διδακτικής της βιολογίας: μια μεθοδολογική προσέγγιση |
10.00-10.20 |
Ana Barahona, Erica Torrens |
Λ. Πρίνου, Λ. Χαλκιά, Κ. Σκορδούλης Αντιλήψεις
φοιτητών-υποψήφιων εκπαιδευτικών για τη
θεωρία της βιολογικής εξέλιξης |
10.20-10.40 |
Ageliki Lefkaditou Mathematical Models in Ecology: More than
Indigestible Formulas? |
Λαοκρατία Λάκκα Η διεπιστημονικότητα στο χώρο της
βιολογίας |
10.40-11.00 |
COFFEE BRAKE |
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ-ΚΑΦΕΣ |
11.00-11.40 |
Eberhard Knobloch President
of the The notion of
mathematics - An historico-epstemological approach using K. Schott's
"Encyclopedia of all mathematical sciences" |
|
11.40-12.20 |
Wilfrid Hodges Fellow of the Including history in
a mathematics module - practice and theory |
|
12.20-13.00 |
Αριστείδης
Μπαλτάς Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών & Φυσικών
Επιστημών, ΕΜΠ Ο
Μαρξισμός, η Επιστήμη, η Φιλοσοφία |
|
Amphitheatre “L. Zervas”-Αμφιθέατρο «Λ. Ζέρβας» |
Lecture Room-Αίθουσα Διαλέξεων |
16.30-16.50 |
Kateryna Gamaliya Blurring the line between Art and Science |
Χρήστος Νασιόπουλος Μια περίπτωση διπλού σφάλματος επιστημονικών οργάνων και
πειραματικών πρακτικών: από τη σύλληψη ως την κατασκευή τους, κι από τη χρήση
για τον έλεγχο υποθέσεων ως τη θεωρητική
παραγωγή μέσω αυτών |
16.50-17.10 |
Svitlana D. Gapochenko, Andrei A.Mamalui Aesthetics principles in history of physics |
Μαρία Τερδήμου Τα θεμέλια του επιστημονικού έργου του
Βενιαμίν Λέσβιου και η εφαρμογή τους στη διδακτική πράξη |
17.10-17.30 |
Yiorgo N. Maniatis Pythagorean Philolaus’ pyrocentric universe: its
significance and contribution to astronomy and astrophysics |
Κώστας Στεργιόπουλος Ιστορία και φιλοσοφία της επιστήμης στη
διδασκαλία των φυσικών επιστημών: οριοθετώντας μια εποικοδομητική αξιοποίηση |
17.30-17.50 |
Nicholas A.E. Kalospyros Considering the History of Classical Scholarship in
the Epistemological Genre: The Reference Model of the Dutch Scholars of the
18th century |
Κωνσταντίνος Νικολαντωνάκης Ελληνική και αραβική επιστήμη υπό το πρίσμα
της ευρωκεντρικής αντίληψης της επιστήμης |
17.50-18.10 |
COFFEE BRAKE |
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ-ΚΑΦΕΣ |
|
Amphitheatre “L. Zervas”-Αμφιθέατρο «Λ. Ζέρβας» ΣΥΜΠΟΣΙΟ «Θεωρίες του Χώρου» Διοργάνωση: Ε. Βαμπούλης, Γ. Κατσιαμπούρα |
Lecture Room-Αίθουσα Διαλέξεων |
18.10-18.30 |
Ι. Καλογεράκος Η έννοια του χώρου στον ελληνικό αρχαϊκό
θεογονικό και κοσμολογικό στοχασμό. |
XU Kang, HE Chao History of innovation
should be to import the mainstream history of science - on the positioning of
the history of management-science |
18.30-19.00 |
Β. Κάλφας Η πλατωνική «Χώρα» |
Raffaele Pisano On
Principles In Sadi Carnot’s Heat Theory (1824) |
19.00-19.30 |
Σ. Σταυριανέας Ο τόπος στον Αριστοτέλη |
Martha-Alicia Villela, Ana Barahona The Discovery of Insulin and Diabetes in |
19.30-20.00 |
Γ. Κατσιαμπούρα Περί σύμπαντος χώρου στη βυζαντινή παράδοση |
Alain Ulazia Manterola |
20.00-20.30 |
Ζ. Μπόζεμπεργκ Μετασχηματισμοί της έννοιας του χώρου: από το Μεσαίωνα στην Αναγέννηση |
Maria Terdimou The role of the History of Mathematics in Teaching, as recorded via questionnaire |
20.30-21.00 |
Ε. Βαμπούλης Το πρόβλημα του κενού στην πρώιμη νεότερη
φιλοσοφία |
|
|
Amphitheatre “L. Zervas”-Αμφιθέατρο «Λ. Ζέρβας» |
Lecture Room-Αίθουσα Διαλέξεων |
9.00-9.20 |
Στ. Ασημόπουλος, Άνθ. Χαλκίδης, Κων. Ταμπάκης Η παρουσία των τεχνολογιών πληροφορικής και
επικοινωνίας στο περιοδικό «Φυσικός Κόσμος» την εικοσαετία 1966-1986 |
Δημήτριος Λαθούρης Αξιοποίηση επιστημονικών
εφευρέσεων στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών: η λειτουργία του θερμομέτρου |
9.20-9.40 |
Ιωάννα Κ. Σταύρου, Κωνσταντίνος Σκορδούλης Επιστημονική φαντασία και φυσικές επιστήμες:
Διδακτικές προσεγγίσεις |
Ιωάννης Σταράκης & Κρυσταλλία Χαλκιά Οι ιδέες μαθητών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
για τη φαινόμενη κίνηση της Σελήνης |
9.40-10.00 |
Β. Τσελφές, Γ. Φασουλόπουλος, Γ. Έψιμος Η διδακτική χρήση της Ιστορίας των Επιστημών
μέσα στις αναπαραγωγικές δομές της υποχρεωτικής εκπαίδευσης: η περίπτωση του
θερμοσκοπίου / θερμομέτρου |
Κυριακή Δημητριάδη και Κρυσταλλία
Χαλκιά Διδακτική προσέγγιση του πρώτου αξιώματος της ειδικής θεωρίας της
σχετικότητας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση |
10.00-10.20 |
Κ. Ζορμπαλά Από τον Pasch στον Tarski Επιλογή πρωταρχικών εννοιών στη
γεωμετρία και αρχές που πρέπει να ικανοποιεί ένα
αξιωματικό σύστημα |
Αθανάσιος Βελέντζας, Κρυσταλλία
Χαλκιά Το «κανόνι του Newton»: Ένα παράδειγμα αξιοποίησης των «ιστορικών»
Νοητικών Πειραμάτων στη διδασκαλία της φυσικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. |
10.20-10.40 |
Παναγιώτα Κοταρίνου, Χαρούλα Σταθοπούλου ΤΟ ΕΥΘΡΑΥΣΤΟ ΕΚΚΡΕΜΕΣ Ή Η ΒΑΡΙΑ ΓΗ; Επιλέγοντας το «μέτρο» ως πολίτες της
Γαλλικής Επανάστασης |
Αρτεμησία Στούμπα, Άνθιμος
Χαλκίδης, Κωνσταντίνος Σκορδούλης Οι κλίμακες κατανόησης του φυσικού κόσμου και
η αντιμετώπισή τους από φοιτητές
Παιδαγωγικού Τμήματος |
10.40-11.00 |
Ελένη Γιαννακοπούλου Ο φόβος των ενηλίκων για τα μαθηματικά του
σχολείου και της καθημερινότητας |
Χριστίνα Στεφανή Το πρόβλημα της αναπαράστασης και η αναζήτηση
εναλλακτικών διδακτικών προσεγγίσεων στην κβαντική χημεία |
11.00-11.20 |
|
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ-ΚΑΦΕΣ |
11.20-13.00 |
ΣΤΡΟΓΓΥΛΟ ΤΡΑΠΕΖΙ Ε. Κολέζα, Δ.
Χασάπης, Κ. Νικολαντωνάκης Επαναστάσεις
στα Μαθηματικά |
13.00-13.40 |
Πέτρος Π.
Καριώτογλου Παιδαγωγική Σχολή
Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας Η
διερεύνηση ως επερχόμενο διδακτικό παράδειγμα στην εκπαίδευση των φυσικών
επιστημών |
13.40-14.00 |
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ-ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ |