Ανδρέας Ιωάννου Κασσέτας
Η διδασκαλία του
φαινομένου
αρμονική ταλάντωση
Τα ερωτήματα
1. Ποια πρέπει να είναι η αφετηρία για τη διδακτική παρουσίαση
του φαινομένου ;
α. Εργαστηριακή εμπειρία με χρονόμετρο και
μετροταινία κατά την κίνηση κάποιου σώματος ;
(Ποιο θα είναι το σώμα
; Μικρό Αντικείμενο στο άκρο κατακόρυφου
ελατηρίου ;
Αντικείμενο στο άκρο οριζόντιου ελατηρίου ; Εκκρεμές ; )
β. Εργαστηριακή εμπειρία με αισθητήρες
δύναμης και θέσης;
γ. Εμπειρία – είτε
εργαστηριακή
είτε με νέες
τεχνολογίες –
με την αξιοποίηση
διάταξης καταγραφής
η οποία θα οδηγήσει
στην αρμονική «εικόνα» ;
δ. Εμπειρία
– είτε εργαστηριακή
είτε μέσα από νέες
τεχνολογίες-
της προβολής της σκιάς
του στρεφόμενου δίσκου,
σε συνδυασμό με το γεωμετρικό μοντέλο της
προβολής κινουμένου κυκλικά
σημειακού αντικειμένου
σε μια ευθεία του επιπέδου;
ε.
Το μοντέλο «ελατήριο-σώμα» με
έμφαση στη δύναμη επαναφοράς;
Το μοντέλο
«ελατήριο- σώμα» με έμφαση στην ενέργεια ;
στ. Ο ορισμός του φαινομένου με την F = -Dx ;
ζ. Η συνάρτηση x = Aημ(ωt);
Μπορεί , μαζί με διατυπωμένες προυποθέσεις,
να συνιστά τον ορισμό
κάποιου φαινομένου ; Ποιο θα είναι το
φαινόμενο;
θ. Κάποιος συγκεκριμένος συνδυασμός
ορισμένων από τα παραπάνω,
με διαφοροποίηση της
διδακτικής παρουσίασης
εάν πρόκειται για
μαθητές μεγαλύτερης ή μικρότερης σχολικής
τάξης ;
2. Τι ακριβώς θέλουμε να παρουσιάσουμε
στους διδασκόμενους ως αρμονική ταλάντωση ;
α. την κίνηση ενός
υλικού σημείου σε ένα περιβάλλον με δυνάμεις μόνο διατηρητικές ;
β. Μια οποιαδήποτε
ευθύγραμμη κίνηση η χρονική εξέλιξη της οποίας είναι ημιτονοειδής
;
3. Η Φυσική ενδιαφέρεται για την κίνηση ενός γεωμετρικού σημείου χωρίς
υλικότητα όπως είναι το ίχνος της σκιάς ;
Ένα γεωμετρικό σημείο
μπορεί να έχει επιτάχυνση ; μπορεί να έχει κινητική ενέργεια ;
4. Ποιος όρος θα έπρεπε να επικρατήσει ως
όνομα του φαινομένου ;
Απλή αρμονική ταλάντωση
; Γραμμική αρμονική ταλάντωση ;
Αρμονική ταλάντωση ; Αρμονικη
κίνηση ;
5. Ποια από τις συναρτήσεις πρέπει να
επιλέγουμε εισαγωγικά
την x =Aημωt,
την x = Aημ(ωt+φ) ή την x =Aσυνωt
;
6. Είναι αναγκαίο να αναφερόμαστε στο
μοντέλο αρμονικός
ταλαντωτής ;
7. Η έννοια ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ αναφέρεται σε
διάνυσμα ; Η ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ
διαφέρει από την έννοια
ΘΕΣΗ με την οποία περιγράφεται κάθε ευθύγραμμη κίνηση στην Α΄ Λυκείου ;
Αν όχι γιατί την
διατηρούμε ;
8. Η έννοια ΥΛΙΚΟ ΣΗΜΕΙΟ πρέπει να
εμφανίζεται κατά τη διδασκαλία μας ;
9. Η
κατάσταση ευσταθούς
ισορροπίας πρέπει να εμπεριέχεται στη διδασκαλία μας ;
10.
Ποια είναι τα βήματα που θα οδηγούσαν πιο αποτελεσματικά
στη «μύηση» των
διδασκομένων με αυτό το φαινόμενο ;
11. Ποιες είναι οι αντίστοιχες επιλογές
σε Αναλυτικά
προγράμματα άλλων ευρωπαϊκών χωρών ;
Εκτιμώ ότι η καλύτερη
αφετηρία για μια εις βάθος συζήτηση
είναι η απάντηση στο τελευταίο ερώτημα