Γ΄ Γυμνασίου       Οι ερωτήσεις

 

1. Διαθέτουμε πέντε φορτισμένα σώματα, το Α, το Β, το Γ, το Δ και το Ε. Διαπιστώνουμε ότι το Α  έλκει το Β, το Γ έλκει το Ε, το Β απωθεί  το Ε, το Δ έλκει το Β. Εάν το Δ είναι ένα γυάλινο ραβδί που το είχαμε τρίψει με μεταξωτό ύφασμα, τι είδους ηλεκτρικό φορτίο φέρει καθένα από τα  πέντε σώματα ;

 

2. Κάποτε ο Θαλής ο Μιλήσιος παρατήρησε ότι το κεχριμπάρι έλκει μικρά ελαφρά αντικείμενα. Πολλά χρόνια αργότερα ο Άγγλος William Gilbert ( Γουίλιαμ Γκίλμπερτ) ήταν ο πρώτος ερευνητής που ενδιαφέρθηκε για την παρατήρηση και σε ένα βιβλίο του γράφει για  «ότι την  παράξενη ιδιότητα του ήλεκτρου «να έλκει όταν τριφτεί με ύφασμα» τη διαθέτουν και άλλα αντικείμενα όπως το θειάφι, το διαμάντι, το γυαλί και η πορσελάνη» . 

α. Ο Θαλής μπόρεσε να διαπιστώσει ότι το κεχριμπάρι έλκει μικρά κομματάκια χαρτί ;

β. Πόσοι περίπου αιώνες πέρασαν από την εποχή του Θαλή μέχρι την εποχή του Γκίλμπερτ  ;

γ. Ποια  από τα παρακάτω ιστορικά πρόσωπα ζούσαν την εποχή του  Gilbert ; 

i.   Ο Νεύτων       ii.  Ο Γεώργιος  Καραϊσκάκης,     iii.  Ο Γαλιλαίος      iiii  Η βασίλισσα της Αγγλίας Ελισάβετ η Α΄.  

v. Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι        vi.  Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος

 

3. Ο Αμερικανός Benjamin Franklin ( Βενιαμίν Φραγκλίνος), ο άνθρωπος που ανακάλυψε το αλεξικέραυνο, πρότεινε τις έννοιες ΘΕΤΙΚΟ φορτίο και ΑΡΝΗΤΙΚΟ φορτίο. Η δημοσίευση της πρότασής του έγινε   α. πριν ή μετά την Επανάσταση του 1821 ;    β. πριν ή μετά την Γαλλική Επανάσταση ; γ. πριν ή μετά τον θάνατο του Γαλιλαίου ;

 

4. Διαθέτουμε ένα ηλεκτροσκόπιο με κινητά φύλλα. Τι πρέπει να κάνουμε για να διαπιστώσουμε εάν «ένα αντικείμενο που κρατάμε στα χέρια μας είναι φορτισμένο»;

 

5. Μια μαθήτρια τρίβει προσεκτικά μια χτένα με ένα μάλλινο κασκόλ και συγχρόνως ένας μαθητής τρίβει ένα γυάλινο ραβδί με μεταξωτό ύφασμα. Εάν είναι γνωστό ότι η χτένα αποκτά ΑΡΝΗΤΙΚΟ φορτίο, με ποια από τα παρακάτω συμφωνείτε ; 

α. Το κασκόλ αποκτά αρνητικό φορτίο.    β. Το κασκόλ αποκτά θετικό φορτίο   γ. Το κασκόλ δεν αποκτά ηλεκτρικό φορτίο      δ. Μετά το τρίψιμο και των δύο η χτένα θα απωθεί τη γυάλινη ράβδο.  ε. Μετά το τρίψιμο η χτένα θα μπορεί να έλκει  χαρτάκια .

 

6. Ένας μαθητής τρίβει μια χτένα με μάλλινο ύφασμα,  την πλησιάζει στο καλαμάκι Α, κρεμασμένο από κατακόρυφη κλωστή και διαπιστώνει ότι το καλαμάκι Α και η χτένα έλκονται. Μια μαθήτρια τρίβει μια χτένα με μάλλινο ύφασμα,  την πλησιάζει σε ένα άλλο καλαμάκι Β, κρεμασμένο από κατακόρυφη κλωστή και διαπιστώνει ότι το καλαμάκι Α και η χτένα απωθούνται. Δεν ξέρουμε τίποτα για  το τι έχει συμβεί με τα δύο όμοια καλαμάκια προηγουμένως . Πώς γίνεται και στη μία περίπτωση παρατηρείται έλξη ενώ στην άλλη άπωση ;