Ηλέκτριση μονωτών με επαγωγή.

Το σχολικό βιβλίο, το φροντιστηριακό βιβλίο και η δική μας πρόταση

 

Σχολικό βιβλίο

Φροντιστηριακό βιβλίο

Το δικό μας σχόλιο

Όπως είδαμε τα ηλεκτρόνια στα άτομα των μονωτών πολύ δύσκολα απομακρύνονται

από αυτά.

 

Όταν πλησιάσουμε μία αρνητικά φορτισμένη χτένα σε ένα μονωτή, για παράδειγμα στα κομματάκια από χαρτί, αυτή απωθεί τα ηλεκτρόνια των ατόμων, αλλά δεν μπορεί να τα απομακρύνει από αυτά.

Έτσι τα αναγκάζει να βρίσκονται τον περισσότερο χρόνο στην περιοχή του ατόμου που βρίσκεται σε μεγαλύτερη απόσταση από τη χτένα.

Το άτομο ή το μόριο ΦΑΙΝΕΤΑΙ τώρα από τη μια άκρη του θετικά φορτισμένο και από την άλλη αρνητικά. Τότε λέμε ότι είναι πολωμένο. Ο προσανατολισμός των ατόμων ή των μορίων με τον παραπάνω τρόπο στο εσωτερικό του μονωτή έχει ως αποτέλεσμα στο ένα άκρο του (το πλησιέστερο προς τη χτένα) να εμφανίζεται θετικό φορτίο και στο άλλο αρνητικό.

 

Στους μονωτές δεν υπάρχουν ελεύθερα ηλεκτρόνια . Όλα τα ηλεκτρόνια στα άτομα των μονωτών πολύ δύσκολα

απομακρύνονται από αυτά.

 

Όταν πλησιάσουμε μία αρνητικά φορτισμένη ράβδο σ’ έναν μονωτή, αυτή απωθεί τα ηλεκτρόνια των ατόμων του αλλά δεν τα απομακρύνει από τα άτομά τους.

Το κάθε άτομο ή μόριο του μονωτή ΦΑΙΝΕΤΑΙ τώρα από τη μια άκρη του θετικά φορτισμένο και από την άλλη αρνητικά (πολωμένο).

Ο προσανατολισμός των πολωμένων ατόμων του μονωτή με το θετικό τμήμα τους προς τη μεριά  της ράβδου έχει ως αποτέλεσμα το ένα άκρο του (αυτό που είναι πιο κοντά στην αρνητικά φορτισμένη ράβδο) να εμφανίζεται θετικά φορτισμένο και το άλλο άκρο του αρνητικά.

 

 

 

 

 Το αξίας 3 ευρώ σχολικό βιβλίο χρησιμοποιεί 121 λέξεις για να βοηθήσει τον μαθητή να καταλάβει. Το αξίας 18 ευρώ φροντιστηριακό βιβλίο χρησιμοποιεί  108 λέξεις για τον ίδιο σκοπό. Από τις 108 αυτές λέξεις οι  64 ( το 59% ) είναι ΙΔΙΕΣ – στην ίδια σειρά, με την ίδια ακριβώς σύνταξη.

Το ένα αντικείμενο που χρησιμοποιεί το φροντιστηριακό – για καλύτερη κατανόηση- είναι  «μια φορτισμένη ΡΑΒΔΟΣ» άγνωστης σύστασης, αντί για το «ΧΤΕΝΑ» του σχολικού. Το άλλο αντικείμενο είναι «ΜΟΝΩΤΗΣ» αντί για το «μονωτή με παράδειγμα τα χαρτάκια» του σχολικού.

Ας δούμε τις άλλες  « διαφορές».

 

Μια φορτισμένη ΧΤΕΝΑ

μία αρνητικά φορτισμένη ΡΑΒΔΟ

σε ένα μονωτή,

για παράδειγμα στα κομματάκια από χαρτί,

σ’ έναν μονωτή

αλλά δεν μπορεί να τα απομακρύνει

αλλά δεν τα απομακρύνει

Έτσι τα αναγκάζει να βρίσκονται τον περισσότερο χρόνο στην περιοχή του ατόμου που βρίσκεται σε μεγαλύτερη απόσταση από τη χτένα.

 

Το άτομο ή το μόριο

Το κάθε άτομο ή μόριο

του μονωτή

Ο προσανατολισμός των ατόμων ή των μορίων

προσανατολισμός των πολωμένων ατόμων

στο ένα άκρο του (το πλησιέστερο προς τη χτένα) να εμφανίζεται θετικό φορτίο και στο άλλο αρνητικό.

το ένα άκρο του (αυτό που είναι πιο κοντά στην αρνητικά φορτισμένη ράβδο) να εμφανίζεται θετικά φορτισμένο και το άλλο άκρο του αρνητικά

 

Άποψη. Το φροντιστηριακό βιβλίο - χρησιμοποιώντας μάλιστα και copyright - ΑΝΤΙΓΡΑΦΕΙ  το σχολικό.

Στην ουσία δεν γράφει τίποτα το διαφορετικό.

121 λέξεις

108 λέξεις

 

Το σχολικό βιβλίο χρησιμοποιεί τη ΔΙΑΖΕΥΞΗ «ΑΤΟΜΟ ή ΜΟΡΙΟ» δύο φορές, το φροντιστηριακό μία φορά.

 

Και ρωτάει η απαιτητική μαθήτρια:

Κύριε, κύριε. Τι σημαίνει αυτό που διάβασα στο σχολικό βιβλίο για «άτομο ή μόριο»; Εμείς πρώτη φορά αναφέρουμε φέτος τον όρο μόριο  χωρίς κανείς να μας έχει διευκρινίσει τι σχέση έχει με τον όρο άτομο. Τελικά το χαρτί αποτελείται από ΑΤΟΜΑ ή από ΜΟΡΙΑ; Αυτά που πολώνονται είναι άτομα ή μόρια; Γιατί έχω ακούσει ότι το χαρτί, το γυαλί, το φελιζόλ, το κεχριμπάρι, το πλεξιγκλάς, το καουτσούκ, το κερί, το ξύλο – οι μονωτές που μας φέρατε για παράδειγμα - συγκροτούνται από ΜΟΡΙΑ και τα μόρια είναι που πολώνονται. Είδα και το φροντιστηριακό βιβλίο να λέει «άτομα ή μόρια» όπως και το σχολικό . Τι συμβαίνει ;

 

Είναι γεγονός ότι – όσο και να ψάξαμε, στο σχολικό βιβλίο της Γ΄ Γυμνασίου – τον όρο ΜΟΡΙΟ δεν τον συναντήσαμε παρά για πρώτη φορά στη διάζευξη « άτομα ή μόρια». Μέχρι το σημείο εκείνο ΟΛΑ ΕΞΗΓΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΑΤΟΜΑ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΑ.  .

Στο βιβλίο της προηγούμενης τάξης στο «Θερμότητα και Μικρόκοσμος» τα κινούμενα σωματίδια αναφέρονται κατά κόρον – πάνω από 30 φορές - ως ΔΟΜΙΚΟΙ ΛΙΘΟΙ και μόνο στη σελίδα 128 κάνει την εμφάνισή ένα «δυνάμεις μεταξύ μορίων». Το σοβαρότερο όμως είναι – ακόμα και για τους μαθητές που πρόλαβαν να διδαχθούν τα της σελίδας 128- ότι πουθενά δεν παρουσιάζεται η εννοιακή σχέση ατόμου και μορίου.

 

Κατά τη δική μας άποψη,  μιλώντας για «πόλωση ενός διηλεκτρικού με μη πολικά μόρια»

εννοούμε τη μετατροπή «ΜΟΡΙΩΝ που δεν είναι πολικά»  σε «ηλεκτρικά δίπολα»

 

 

Μια δική μας πρόταση για το ΗΛΕΚΤΡΙΣΗ ΜΟΝΩΤΩΝ ΜΕ ΕΠΑΓΩΓΗ

Το χαρτί - όπως και όλοι οι μονωτές που αναφέρθηκαν- συγκροτείται από μόρια και το κάθε μόριο συγκροτείται από άτομα. Κάθε άτομο έχει ηλεκτρόνια   «δεσμευμένα» σε αυτό. Στα μονωτικά σώματα δεν υπάρχουν ελεύθερα ηλεκτρόνια να «μεταναστεύουν» από το ένα άκρο του σώματος στο άλλο.

 

Όταν μια  θετικά φορτισμένη γυάλινη ράβδος πλησιάσει ένα  χαρτάκι, το θετικό φορτίο της έλκει τα ηλεκτρόνια των ατόμων του χαρτιού χωρίς όμως να τα αποσπά από τα άτομα.

Κάθε μόριο διατάσσεται έτσι ώστε το ένα του άκρο, το πλησιέστερο στη ράβδο, να είναι αρνητικά φορτισμένο και το άλλο θετικά.

Η συνέπεια είναι να δημιουργηθεί συσσώρευση αρνητικού φορτίου στην πλευρά που βρίσκεται προς το μέρος της ράβδου και θετικού φορτίου στην αντίθετη πλευρά. 

 

115 λέξεις

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.