Το αγρίμι( L’ enfant sauvage)
    Το αγρίμι

Σκηνοθέτης: Φρανσουά Τρυφώ
     Χώρα προέλευσης: Γαλλία (1970)
     Διάρκεια: 83΄ (ασπρόμαυρη)
     Τόπος προβολής: Α΄ Δημ. σχολείο    Αμφιλοχίας

     Ημερομηνία: Πέμπτη 10 /4 / 2008

Πρόκειται για μια πραγματική ιστορία: Στα τέλη του 18ου αιώνα, μέσα σ’ ένα δάσος κοντά στην Aveyron της Γαλλίας, οι χωρικοί πιάνουν ένα παιδί-αγρίμι. Γυμνό, αφρόντιστο, βγάζει κραυγές, επιτίθεται με νύχια και δόντια, τρέφεται με ωμές τροφές, περπατάει στα τέσσερα. Η περίπτωση αυτή δημοσιοποιείται και γρήγορα προκαλεί το τεράστιο ενδιαφέρον και την περιέργεια. Άλλοι βλέπουν σ’ αυτό ένα αξιοπερίεργο τέρας, ενώ άλλοι αναρωτιούνται με ποιο τρόπο έφθασε σ’ αυτή την κατάσταση και κατά πόσο είναι δυνατό αυτό να εξανθρωπιστεί.
Όπως και να ’χει, εκείνο που έχει σημασία είναι ότι τώρα, δίπλα στο λογοτεχνικό -άρα επινοημένο- και εν πολλοίς εξωραϊσμένο παράδειγμα του Μόγλη, υπάρχει πλέον η ζωντανή περίπτωση αυτού του δύστυχου παιδιού.
Φυσικά στα χρόνια εκείνα δεν είχε θεμελιωθεί ακόμη η επιστήμη της κοινωνιολογίας. Υπήρχε, όμως, η ανθρώπινη ευαισθησία και ευφυΐα, στοιχεία που διέθετε ο γιατρός Jean Itard. Το αγρίμιΟ γιατρός δεν πίστεψε ότι το παιδί έπασχε από πνευματική ή ψυχική νόσο, όπως διατείνονταν όλοι γύρω του. Απέδωσε εύστοχα την κατάστασή του στην απομάκρυνση από το ανθρώπινο περιβάλλον. Έτσι άρχισε την εντατική εκπαίδευση του παιδιού και προχώρησε σε μια εκπαιδευτική και ψυχολογική εμβάθυνση διερευνώντας τους νόμους της ανθρώπινης μάθησης. Παράλληλα, προνόησε να καταγράψει λεπτομερώς όλη την εκπαιδευτική του διαδικασία, αφήνοντας τις σημειώσεις του ως πολύτιμη παρακαταθήκη για τους μελλοντικούς επιστήμονες. Σ’ αυτές τις σημειώσεις στηρίχτηκε και ο Truffaut για να γυρίσει την ταινία του αναλαμβάνοντας ο ίδιος το ρόλο του γιατρού, δείχνοντας μ’ αυτόν τον τρόπο πόσο τον ενδιέφερε αυτή η ιστορία.
Για τους κοινωνιολόγους το αγριόπαιδο της Αβερόν αποτελεί σήμερα ένα σημαντικό κεφάλαιο γνώσης, που αποδεικνύει τι μπορεί να συμβεί σε ένα ανθρώπινο ον, αν αυτό δεν μεγαλώνει σε ανθρώπινο περιβάλλον. Σήμερα η  περίπτωσή του αναφέρεται συχνά όχι μόνο στα επιστημονικά βιβλία, αλλά και στα σχολικά εγχειρίδια τόσο της μέσης όσο και της στοιχειώδους εκπαίδευσης (μάθημα Κ. Π. Αγωγής της Ε΄ τάξης).

Αρχική σελίδαΕπιστροφή στην παιδαγωγική Βιντεοθήκη