Τόπος: Α΄ τάξη 1ου Δημοτικού σχολείου Αμφιλοχίας
Ημερομηνίες: 13,15,18 και 19 Οκτωβρίου 2004.
Ενότητα: «Ένα τραγούδι τον Οκτώβρη
Διάρκεια: 4 δίωρα (1 δίωρο ανά μέρα) .
Στόχοι της ενότητας
Γλωσσικοί στόχοι:
- Εντοπίζουμε τις λέξεις.
Γενικοί στόχοι:
Αισθητικοί στόχοι:
Υλικά:
- Εξωσχολικά παιδικά βιβλία.
[ Παρακάτω θα παραθέσουμε ενδεικτικά μόνο τις δραστηριότητες της πρώτης μέρας.]
Δραστηριότητες πρώτης μέρας
παππούς ντομάτα της Καλής Δοξιάδη. Ανταλλαγή εντυπώσεων.
Το τραγούδι: Ένας ποντικός
Ο δάσκαλος απαγγέλλει παραστατικά δύο φορές τους στίχους. Ύστερα ρωτάει τα παιδιά για το περιεχόμενο: «Για τι πράγμα μιλάει το τραγουδάκι; Τι ψάχνει ο ποντικός; Ποιόν φοβάται ο ποντικός; Τι κάνει για να ξεφύγει; Πόσοι ποντικοί βγαίνουν στη δεύτερη στροφή; Γιατί; Τι κάνει ο γάτος; Πόσοι ποντικοί βγαίνουν στο τέλος; Τι κάνουν; Ποιοι νικούν;
Η απομνημόνευση έγινε ακούγοντας το τραγούδι στροφή-στροφή επαναλαμβάνοντας κάθε φορά τις προηγούμενες. Επαναλάβαμε το τραγουδάκι όλοι μαζί κι ύστερα όποιος ήθελε το τραγούδησε μόνος του. Οι χειρονομίες και στάσεις πού επινοήσαμε για να το αποδώσουμε ευνόησαν την απομνημόνευση.
Για να βοηθήσω τα παιδιά να απαντήσουν σ’ αυτό το ερώτημα πρόφερα αργά τους στίχους τονίζοντας τις λέξεις που περιείχαν το φώνημα (βρει, τυρί, καρτερεί, δαγκώσει, λιώσει, ποντικοί, μαζί, τυρί, φρουρεί, χίλιοι ποντικοί, πολλοί, τυρί, καιροί). Προέτρεψα τα παιδιά να κλείσουν τα μάτια και να επαναλάβουν πολύ αργά τις λέξεις τονίζοντας τον ήχο [ι].
Αφισοκόλλησα το κείμενο του τραγουδιού, όπως το είχα έτοιμο σ’ ένα χαρτί του μέτρου: το απαγγείλαμε ομαδικά κι εγώ έδειχνα διαδοχικά τις λέξεις όπως τις πρόφεραν. Επαναλάβαμε το κείμενο πολλές φορές μέχρι να αναγνωρίσουν λογογραφικά τις λέξεις και να αποκτήσουν τα γραφικά ερείσματα.
Τέλος μοιράσαμε σε κάθε παιδί φωτοτυπία του ποιήματος, όπως φαίνεται παραπάνω, για να το τοποθετήσουν στο ντοσιέ των κειμένων.