[Το σύνολο των πρακτικών ιδεών που χρησιμοποιούμε, όπως επιγράφονται παρακάτω, έχουν δημοσιευτεί αποκλειστικά στο περιοδικό Ανοιχτό Σχολείο.]
2.4.1.α Για το γλωσσικόμάθημα
Α. Ιδέες και δοκιμές στην τάξη
Παιχνίδια Πρώτης Ανάγνωσης με άδεια σπιρτόκουτα (τ. 3, σ.4)
- Λέξεις στο φανελοπίνακα (τ. 5, σ. 4)
- Το ‘‘ταχυδρομείο της τάξης’’ (τ. 6, σ.4)
- Μια πρακτική χρήσιμη για όσους δουλεύουν με αναλυτικοσυνθετική (τ. 7, σ. 4)
- Για το χωρισμό των γραμμάτων σε φωνήεντα και σύμφωνα (τ. 9, σ. 4)
- Η ‘‘Βαβυλωνία των λέξεων’’ – Γραπτή έκφραση μέσα από τη Μουσική
- Μια άσκηση προετοιμασίας στο ‘‘Σκέφτομαι και γράφω’’
- Προετοιμασία ανάγνωσης και γραφής (τ. 16)
- Τι να έγινε στο τέλος της ιστορίας; (τ. 21)
- Μαθαίνουμε την ορθογραφία με παζλ (τ. 22)
- Σκέφτομαι και γράφω παρατηρώντας σχήματα και εικόνες (τ. 25, σ. 2)
- Ο λόγος ως μέσον επικοινωνίας για τα μικρά παιδιά [ασκήσεις εξάσκησης] (τ. 27, σ. 7-8)
- Ορθογραφία με τραγούδι (τ.32, σ. 4)
- Ομαδικό τραγούδι πάνω στα μέρη του λόγου (τ. 33, σ.4)
- Ανάπτυξη του προφορικού λόγου και διαλόγου (τ. 41)
- Μαθαίνω ζωγραφίζοντας [παραγωγή λόγου] (τ. 43)
- ‘‘Μ’ αρέσει, δε μ’ αρέσει’’ [μια ιδέα για παιδιά που μόλις άρχισαν να γράφουν] (τ. 48)
- Ρώτα με! (τ. 51)
Ας συζητήσουμε
- Για να γράψουμε μια ιστορία στην Α΄ τάξη (τ. 52)
- Μια πρακτική ιδέα για την κατεύθυνση στη γραφή (τ. 55, σ. 4)
- Ορθογραφία με παιχνίδι (τ. 83)
Β. Άλλες γλωσσικές δραστηριότητες
Οι συνήθειες χτίζονται (τ. 11)
- Φτιάχνουμε ένα παραμύθι μαζί; (τ. 12)
- Να βάλουμε τ’ όνειρο μέσα στην τάξη (τ. 13)
- Μια προσπάθεια για το εξωσχολικό βιβλίο (τ. 21)
- Ελληνικά εκπαιδευτικά προγράμματα για Υπολογιστές: Πρώτη Ανάγνωση(τ. 32)
- ‘‘Ο Πέτρος και ο λύκος’’ (τ. 33)
- Δημιουργία δανειστικής βιβλιοθήκης στην τάξη (τ. 47)
- Παραμύθι [παραδοσιακό- σύγχρονο] (τ. 56)
- Γωνιά ανάγνωσης (τ. 76)
- Μυστηριώδεις προτάσεις – Ένα αναμνηστικό βιβλίο (τ. 82)
- Ομαδικό παραμύθι (τ. 87)