ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΣ       http://users.sch.gr/kontaxis

e-mail: kontaxis@sch.gr

Τα μαθήματα


Αγορά Εργασίας 

 

Παιδαγωγικά Θέματα

 

Ευκαιρίες

Νέα από τα σχολεία

Εκδηλώσεις

Εργαστήρια

 

 

Από την επίσκεψη στο ΤΕΕ Σάμου

 
«Όταν προγραμματίζεις να ταξιδέψεις Φλεβάρη μήνα σε Σάμο και Ικαρία δεν είσαι ποτέ σίγουρος πότε θα γυρίσεις», μου δήλωσε ένας παλιός  Σύμβουλος.
Η επιβεβαίωση των παραπάνω ήρθε από την πρώτη προσπάθειά μου να επισκεφθώ τα ΤΕΕ των δύο νησιών. Το κείμενο αυτό γράφεται στο σαλόνι του πλοίου OLYMPIA EXPRESS, το οποίο είναι καθηλωμένο στο Βαθύ της Σάμου πάνω από 24 ώρες. Παρά την ταλαιπωρία και την αδυναμία μου να επισκεφθώ την Ικαρία,  η συζήτηση  με τους εκπαιδευτικούς του ΤΕΕ στο Βαθύ με αποζημίωσε.

Το συγκεκριμένο ΤΕΕ έχει καταφέρει να λειτουργεί 5 ειδικότητες Μηχανολόγων και να αυξάνει τον αριθμό των μαθητών του από χρόνο σε χρόνο. Είναι ενδεικτικό ότι ενώ η περσινή Α Μηχανολόγων είχε 37 μαθητές, η φετινή έχει 45 (Αύξηση περίπου 18%). Σημειωτέον, πάνω από τους μισούς μαθητές έρχονται από το Καρλόβασι, το οποίο απέχει περίπου 30 χιλιόμετρα και από άλλα χωριά του νησιού.

Το σχολείο εφέτος μετακόμισε στο νέο του κτίριο το οποίο συστεγάζεται με το Ενιαίο Λύκειο της πόλης έχοντας κοινή αυλή με αυτό. Η συγκατοίκηση αυτή, παρά τις επιφυλάξεις που υπήρχαν από ορισμένους , ότι οι μαθητές του ΤΕΕ πιθανόν να «χαλάσουν» τα παιδιά του Ενιαίου, απέδειξε στην πράξη ότι ανάλογες απόψεις δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα. Οι μαθητές του συγκεκριμένου ΤΕΕ όχι μόνο δεν δημιουργούν προβλήματα, αλλά δίνουν το καλό παράδειγμα, καθώς, όπως υποστηρίζουν οι καθηγητές τους, είναι παιδιά που τα διακρίνει το φιλότιμο, «είναι ξηγημένοι».

Ποιο είναι όμως το μυστικό της επιτυχίας του ΤΕΕ στο Βαθύ;

Μήπως η υλικοτεχνική υποδομή; Οι ελλείψεις στα εργαστήρια του σχολείου είναι τεράστιες και το σύνολο σχεδόν της υποδομής αποτελείται από δωρεές παλιών μηχανών και συσκευών. Βεβαίως τα νέα είναι αισιόδοξα, καθώς μια μεγάλη παραγγελία σύγχρονων εργαστηρίων είναι έτοιμη να προκηρυχθεί και πρόκειται να εγκατασταθεί μέχρι το τέλος του 2004.

Τι άλλο λοιπόν μπορεί να εξηγεί την επιτυχία του συγκεκριμένου σχολείου;

 Σίγουρα από μία επίσκεψη δεν μπορεί κάποιος να έχει ολοκληρωμένη άποψη, αλλά είμαι υποχρεωμένος να αναφέρω αυτά που είδα και άκουσα.

 Πρώτα απ όλα, πιστεύω ότι ο ανθρώπινος παράγοντας, όπως πάντα στην εκπαίδευση, διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο. Ο διευθυντής και οι καθηγητές του Σχολείου,  φαίνεται ότι στο σύνολό τους να ανταποκρίνονται στα «κλασσικά» καθήκοντά τους, παρά τα προβλήματα τα οποία έχουν συνήθως ως πρωτοδιόριστοι (Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα συναδέλφου Ηλεκτρολόγου, η οποία βρίσκεται στο νησί με το 2χρονο παιδί της, ενώ ο άντρας της εργάζεται στην Αθήνα).

Πέρα από αυτή τη διαπίστωση.

Είδα ότι παρά το ότι η μετακόμιση του σχολείου έγινε πριν μερικούς μήνες, σε ένα κτίριο χωρίς τις απαραίτητες εγκαταστάσεις,  τα εργαστήρια λειτουργούν, χάριν στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι απετέλεσαν και την «Τεχνική Υπηρεσία» της Νομαρχίας, με μεγάλη υπευθυνότητα και χωρίς καμία πρόσθετη αμοιβή. Δημιούργησαν εξαερισμούς, πάγκους, βελτίωσαν τις ηλεκτρικές εγκαταστάσεις, βρήκαν λύσεις στις αστοχίες σχεδιασμού του κτιρίου, όπως πχ στην περίπτωση του εργαστηρίου θερμοϋδραυλικών, όπου ήταν αδύνατη η έξοδος καπνοδόχου για το λέβητα  κλπ.

Την επόμενη της επίσκεψής μου, είχε προγραμματιστεί επίσκεψη των Ψυκτικών στις νέες εγκαταστάσεις κλιματισμού του αεροδρομίου του νησιού.

Οι μηχανικοί αυτοκινήτων έχουν επισκεφθεί αρκετές φορές τα μηχανοστάσια των πλοίων που παραμένουν στο λιμάνι.

Το σχολείο επίσης προσπαθεί να αξιοποιήσει για επισκέψεις τις στρατιωτικές εγκαταστάσεις του νησιού.

Αρκετοί συνάδελφοι έχουν δώσει ατομικές και ομαδικές εργασίες, σύμφωνα με τις οδηγίες που στείλαμε. Η συγκεκριμένη προσπάθεια έχει συναντήσει θετική ανταπόκριση από τους μαθητές και μέχρι το τέλος της χρονιάς πιστεύω ότι θα έχουμε τη δυνατότητα να παρουσιάσουμε τις καλύτερες εργασίες και εμπειρίες αλλά και τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν από αυτή τη δραστηριότητα.

Το Σχολείο, για να λύσει το πρόβλημα της έλλειψης υποδομής για το εργαστήριο ΜΕΚ της Γ Λυκείου έχει συνάψει σύμβαση με τον ιδιοκτήτη κάποιου σύγχρονου συνεργείου αυτοκινήτων, ο οποίος αμείβεται ως ωρομίσθιος εκπαιδευτικός.

 Η «αναγκαστική» παραμονή μου στη Σάμο με οδήγησε στη βιβλιοθήκη που υπάρχει στο Βαθύ. Εκεί αναζήτησα βιβλία σχετικά με τη βιομηχανική ιστορία του νησιού, καθώς από μια σύντομη συζήτηση που είχα με κάποιους παπούδες στο λιμάνι, διαπίστωσα ότι παλιότερα υπήρχαν σημαντικές παραγωγικές δραστηριότητες, οι οποίες δυστυχώς έχουν σήμερα εκλείψει. Υπήρχαν μεγάλα εργοστάσια επεξεργασίας καπνού, εργοστάσια κατασκευής τσιγάρων τα οποία εξάγονταν σε ευρωπαϊκές χώρες, δεκάδες μονάδες επεξεργασίας δέρματος (ταμπάκικα) και βέβαια παραγωγικές μονάδες του αξεπέραστου Σαμιώτικου κρασιού,  δραστηριότητα που συνεχίζεται και σήμερα.

Βεβαίως η βιβλιοθήκη του νησιού δεν ήταν μηχανογραφημένη, με αποτέλεσμα η αναζήτηση να μην είναι εύκολη (αλήθεια, γιατί το τμήμα Πληροφορικής του ΤΕΕ να μην κάνει μια στοιχειώδη μηχανογράφηση αυτής της βιβλιοθήκης στα πλαίσια των μαθημάτων και των εργασιών των μαθητών;) 

Αναφέρω κάποια ενδεικτικά παραδείγματα συγγραμμάτων τα οποία εντόπισα, στο λίγο χρόνο που διέθεσα, καθώς έκλεινε η βιβλιοθήκη.

-Νικολαϊδης Μανώλης (1995) Η ζωή στη Σάμο… , εκδόσεις Γρηγόρη
-Διακογιάννης Π. Η παιδεία στη Σάμο κατά την Τουρκοκρατία, μέχρι σήμερα, Αθήνα, Σύλλογος Διάδοσης ωφέλιμων βιβλίων
-Τα βυρσοδεψεία και το Καρλόβασι (1999), Μαθητική εργασία Ω 067 – 069, Δ 051
-Το παραδοσιακό επάγγελμα του Καρβουνιάρη στη Σάμο (Σχ. Εργασία)

 ΙΔΕΑ !!!
Μήπως άξιζε τον κόπο να δώσουμε εργασίες στους μαθητές σχετικά με τη βιομηχανική και παραγωγική ιστορία της Σάμου, ώστε μετά από 1-2 χρόνια να δημιουργηθεί ένα Λεύκωμα του Σχολείου για το συγκεκριμένο θέμα; Το Λεύκωμα μπορεί να περιλαμβάνει παλιές και νέες  φωτογραφίες από χώρους εργασίας, μηχανήματα, κτίρια, αλλά και το κυριότερο προσωπικές συνεντεύξεις από παλιούς εργαζόμενους στις συγκεκριμένες παραγωγικές δραστηριότητες.

 Ορισμένα από τα προβλήματα που αναδείχθηκαν και θα εξεταστούν στις συσκέψεις των Συμβούλων Μηχανολόγων με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

 Το  μάθημα Στοιχεία Ηλεκτρισμού της πρώτης τάξης θα πρέπει να έχει εργαστήριο. Η προσωρινή λύση που προτάθηκε είναι να πραγματοποιηθούν κάποιες ασκήσεις σε υφιστάμενα εργαστήρια  στα πλαίσια της Θεωρίας και να δοθούν πολλές εργασίες στους μαθητές, να κατασκευάσουν με φθηνά και απλά υλικά ηλεκτρολογικά και ηλεκτρονικά κυκλώματα, κυκλώματα αυτοματισμού, κυκλώματα δημιουργίας και επίλυσης ηλεκτρολογικών βλαβών  κλπ, τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν στο μέλλον και σαν εποπτικά μέσα.

Αμαξώματα - Αντιμετώπιση του εξής προβλήματος: Η μεγάλη πλειοψηφία των μαθητών επιλέγει αυτή την ειδικότητα στη Β τάξη και στη συνέχεια στον Β κύκλο παρακολουθεί την ειδικότητα του Μηχανικού Αυτοκινήτων, με αποτέλεσμα οι απόφοιτοι να διαθέτουν άδεια και για τις δύο ειδικότητες. Τα προβλήματα που εμφανίζεται είναι ότι αδυνατίζει υπερβολικά η Β τάξη των Μηχανικών Αυτοκινήτου με κίνδυνο κλεισίματος, ενώ οι απόφοιτοι των Αμαξωμάτων έχουν πολλά κενά καθώς δεν έχουν παρακολουθήσει  καθόλου εργαστήριο ΜΕΚ ή Συστημάτων Αυτοκινήτου στη Β τάξη. Η λύση που προτάθηκε είναι, στα πλαίσια του εργαστηρίου Αμαξωμάτων Β τάξης, να γίνονται και κάποια μαθήματα πάνω στις ΜΕΚ και στα Συστήματα Αυτοκινήτων.

Οι Εργαστηριακές Ασκήσεις ΜΕΚ και Συστημάτων Αυτοκινήτου δημιουργούν πρόβλημα να πραγματοποιούνται παράλληλα στις περιπτώσεις που δεν υπάρχει επαρκής χώρος και ανεξάρτητα εργαστήρια. Για παράδειγμα, τη μια μέρα το εργαστήριο είναι υποχρεωμένο να κάνει άσκηση σε άξονες η οποία δεν τελειώνει και θα πρέπει να μαζευτεί, ενώ την επόμενη μέρα θα πρέπει να κάνει άσκηση σε ΜΕΚ. Το θέμα θα εξεταστεί, αν και θα πρέπει, σύμφωνα με παλιότερες οδηγίες του Π.Ι., οι εργαστηριακές ασκήσεις να συμβαδίζουν με τη θεωρία των μαθημάτων.

 Στη Β τάξη ψυκτικών υπάρχουν προβλήματα αλληλοκαλύψεων   στα μαθήματα Κλιματισμού και Ψύξης, ενώ η ύλη των εργαστηρίων δεν συμβαδίζει με την προαπαιτούμενη θεωρία. Οι συνάδελφοι ενημερώθηκαν για την προσπάθεια που καταβάλλεται από τους Συμβούλους και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο να υπάρξουν οδηγίες την επόμενη χρονιά που θα αντιμετωπίζουν αντίστοιχα θέματα. Η προσωρινή λύση που προτάθηκε είναι να υπάρξει συνεννόηση μεταξύ των αντίστοιχων καθηγητών για το ποιος διδάσκει τι, καθώς και αναδιάταξη των ασκήσεων του εργαστηρίου.

 Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ειδικότητα Βιομηχανικών Εγκαταστάσεων δεν λειτουργεί τα δύο τελευταία χρόνια με κίνδυνο να καταργηθεί. Ωστόσο, όπως υποστηρίζουν οι συνάδελφοι, υπάρχει σχετικό ενδιαφέρον από τους μαθητές της φετινής Α τάξης και αναμένεται να λειτουργήσει η ειδικότητα την επόμενη χρονιά.
 

Και μια φωτογραφία που μπορεί να δώσει θέμα για τις εργασίες Μηχανικής της Α τάξης.
Κάντε κλικ στη φωτογραφία για να τη δείτε σε μεγάλο μέγεθος

Θ. Κονταξής