Ο ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΣ      

http://users.sch.gr/kontaxis

e-mail: kontaxis@sch.gr

 

Τα μαθήματα


Αγορά Εργασίας 

 

Παιδαγωγικά Θέματα

 

Ευκαιρίες

Νέα από τα σχολεία

Εκδηλώσεις

Εργαστήρια

Χρήσιμες Συνδέσεις

"Διδάσκοντας μαζί, Μαθαίνοντας μαζί"

Το βιβλίο "Διδάσκοντας μαζί, Μαθαίνοντας μαζί" του Gerard De Vecchi, εκδόσεις "Σαββάλας" που διάβασα, νομίζω ότι είναι μια καλή πρόταση εφ' όσον αποφασίσετε να διαβάσετε πάνω στη σύγχρονη Παιδαγωγική. Χαρακτηριστικό του βιβλίου είναι ότι δεν επαναλαμβάνει συνηθισμένες θεωρητικές προσεγγίσεις, αλλά επικεντρώνει σε συγκεκριμένα θέματα. Χρησιμοποιώντας απτά παραδείγματα, προσεγγίζει υπαρκτά προβλήματα της μαθησιακής διαδικασίας. Με αυτόν τον τρόπο, από τις πρώτες σελίδες, αναδεικνύει σημαντικά προβλήματα και  προσφέρει συγκεκριμένες ιδέες και λύσεις στον εκπαιδευτικό.

Ο Συγγραφέας είναι διδάκτορας της Διδακτικής των Επιστημών και επίκουρος καθηγητής σε Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών της Γαλλίας.

Ορισμένα χαρακτηριστικά αποσπάσματα:

"Σήμερα όλοι πρεσβεύουν ότι ο μαθητής πρέπει να βρίσκεται στο κέντρο των μαθησιακών διαδικασιών. Είναι κάτι αυτονόητο; Όχι. Μάλλον πρόκειται για μια επαναστατική αντίληψη. Ας σημειωθεί παρεμπιπτόντως ότι η Γαλλία είναι η μόνη χώρα στον κόσμο στην οποία χρειάστηκε να θεσπιστεί νόμος για να διευκρινιστεί ότι αυτοί που μαθαίνουν είναι οι μαθητές! Εντυπωσιακή είναι και η διαπίστωση ότι σε μία τάξη τα άτομα που δουλεύουν περισσότερο (και που εκφράζονται περισσότερο!) δεν είναι αυτοί που πρέπει να μάθουν, δηλαδή οι μαθητές, αλλά εκείνοι που ήδη γνωρίζουν, δηλαδή οι εκπαιδευτικοί. Μήπως λοιπόν ο μαθητής εξακολουθεί να είναι ακόμη ο παρών - απών του εκπαιδευτικού συστήματος;"

"Κατά την άποψή μας, φαίνεται ανώφελο να επιμένουμε στη συσσώρευση πολλών και ως επί το πλείστον συγκεκριμένων γνώσεων. Θεωρούμε ουσιαστικότερη την αφομοίωση γενικών γνώσεων, όπως π.χ περιλήψεων και σημείων αναφοράς, που θα χρησιμοποιηθούν σε νέες καταστάσεις (κανόνες, αλγορίθμους, θεωρήματα, επίπεδα αφαιρετικής έκφρασης και διατύπωσης...) . Αυτές οι γνώσεις όμως θα απομνημονευτούν αφού θα τις έχουμε πραγματικά επεξεργαστεί"

"Για μια παιδαγωγική της επιτυχίας...

Αυτό δεν σημαίνει να βάζουμε 20/20 σε όλους, αλλά προϋποθέτει ότι το σύνολο των μαθητών πρέπει να μπορεί να ολοκληρώνει μια αποδεκτή εργασία, ακόμη και όταν οι απαιτήσεις διαφέρουν από μαθητή σε μαθητή.

Αυτό δε σημαίνει επίσης ότι το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να δίνουμε εύκολες δραστηριότητες στους "κακούς" μαθητές, διότι αυτοί θα το καταλάβουν αμέσως και θα είχε ως αποτέλεσμα να τους κάνει να βολευτούν σ' αυτό που βιώνουν ως δική τους κατωτερότητα. Για να προοδεύσουν πραγματικά, είναι απαραίτητο να πολεμήσουν με τον εαυτό τους, ώστε να απαντήσουν επιτυχώς σε μια πρόκληση που έθεσαν οι ίδιοι. ...Κυρίως να φροντίσουμε ώστε οι "κακοί" μαθητές να μην ξεκινήσουν χωρίς ελπίδα, λέγοντας στον εαυτό τους ότι έτσι και αλλιώς δεν θα τα καταφέρουν! Αυτό αντιστοιχεί σε ένα πνεύμα που θα πρέπει να καλλιεργήσουμε προοδευτικά. Είναι μια πραγματική αντιστροφή του ρεύματος, που δεν μπορεί να γίνει αμέσως, γιατί είναι δύσκολο να αλλάξουν οι πεποιθήσεις ορισμένων μαθητών που έχουν πειστεί για την ανικανότητά τους από την εποχή του νηπιαγωγείου!"

Δείτε περισσότερα Παιδαγωγικά θέματα