Ο ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΣhttp://users.sch.gr/kontaxise-mail: kontaxis@sch.gr |
||
|
ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΣΕ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ Αφορά τα μαθήματα : Εισαγωγή στη Μηχανολογία Μαθήματα ειδικοτήτων Υδραυλικών και Θερμικών Εγκαταστάσεων και Ψυκτικών και Κλιματιστικών Εγκαταστάσεων Βλέπε πρακτικές οδηγίες για συμμετοχή σε έργο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης - Εισήγηση σχολικών συμβούλων Αθ. Κονταξή και Β. Τσίλη στο Συνέδριο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης 2004. Κατεβάστε την εισήγηση. Εισαγωγή Όλοι οι συνάδελφοι στα ΤΕΕ βιώνουμε τις ιδιαίτερες δυσκολίες που έχουν τα σχολεία μας. Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε είναι το επίπεδο των μαθητών μας. Έτσι καλούμαστε να εκπαιδεύσουμε μαθητές οι οποίοι έχουν σημαντικά κενά και συνήθως δεν έχουν μάθει να μελετούν, ενώ οι πραγματικές απαιτήσεις του αντικειμένου του μηχανολόγου είναι ιδιαίτερα υψηλές. Στις αρχές του σχολικού έτους 2003-2004 εστάλησαν
οδηγίες για τα μαθήματα Α τάξης του Μηχανολογικού τομέα. Βασικός στόχος των
οδηγιών ήταν να βοηθήσουν τον εκπαιδευτικό στο παραπάνω πρόβλημα και μεταξύ
άλλων ανέφεραν: Στις συγκεντρώσεις που πραγματοποιήθηκαν τονίσαμε την ανάγκη το Τεχνικό Σχολείο να είναι Ανοικτό στην Κοινωνία.
Επίσης επισημάναμε τα προβλήματα της δασκαλοκεντρικής διδασκαλίας η οποία κυριαρχεί στο Ελληνικό σχολείο και αναδείξαμε την αναγκαιότητα της Ενεργητικής Μάθησης, μέσα από εργασίες , προσαρμοσμένες στο επίπεδο, τα ενδιαφέροντα και τις εμπειρίες του κάθε μαθητή. Η Ενεργητική Μάθηση:
Πέρα από τις γενικές παιδαγωγικές αρχές της ενεργητικής μάθησης, επικεντρώσαμε την προσοχή μας σε εργασίες των μαθητών , οι οποίες θα πρέπει να είναι απλές και προσαρμοσμένες στο επίπεδό τους, όπως:
Βασικές πηγές για εργασίες είναι:
«Οι εργασίες αυτές μπορούν να παρουσιαστούν στην τάξη στα πλαίσια της διδασκαλίας και επιπλέον, να εφοδιάσουν το σχολείο με πλούσιο εποπτικό υλικό. Επίσης είναι σκόπιμο να βαθμολογηθούν θετικά με τρόπο που θα ορίσει εκ των προτέρων ο καθηγητής και ανάλογα με το αποτέλεσμα (πχ 1-3 μονάδες, προσθετικές στον προφορικό βαθμό») Ο εντοπισμός των ενδιαφερόντων των μαθητών αλλά και οι πρώτες αναθέσεις εργασιών, καλό είναι να ξεκινήσουν από την αρχή της σχολικής χρονιάς. Με αυτόν τον τρόπο, το ΤΕΕ θα αποτελέσει μια «ευχάριστη έκπληξη» για τους νεοεισερχόμενους μαθητές, οι οποίοι στην πλειοψηφία τους δεν έχουν ιδιαίτερα αγαθές σχέσεις με την παραδοσιακή μελέτη. Για πολλούς από αυτούς, η πρώτη επαφή τους με ένα συνδυασμό παραδοσιακών και εναλλακτικών μεθόδων μάθησης που αποτελεί (ή πρέπει να αποτελεί) αναπόσπαστο μέρος της διδακτικής των τεχνικών μαθημάτων , είναι ενδεχόμενο να αποδειχθούν σωτήριοι για την περαιτέρω πορεία τους σαν μαθητές αλλά και σαν εργαζόμενοι και πολίτες». Επισημαίνουμε επίσης ότι στο τέλος του 2003 εστάλη η νέα Υπουργική Απόφαση για την αξιολόγηση των μαθητών των ΤΕΕ, στην οποία προβάλλεται η ανάγκη, οι μαθητές να μην αξιολογούνται μόνο μέσα από τις προφορικές εξετάσεις και τα διαγωνίσματα αλλά και από ατομικές ή ομαδικές εργασίες (φάκελος μαθητή). Η Ιδιαιτερότητα των σχολείων της Περιφέρειας – Τουριστικές περιοχές Πολλοί συνάδελφοι από την περιφέρεια μας επεσήμαναν ότι
υπάρχει πρόβλημα στον εντοπισμό πηγών για εργασίες καθώς δεν υπάρχουν
σημαντικές παραγωγικές δραστηριότητες.
Ιδιαίτερα για τις τουριστικές περιοχές θα μπορούσαν να πραγματοποιούνται εργασίες σε ξενοδοχεία ή τουριστικά συγκροτήματα. Οι μαθητές κυρίως των Ειδικοτήτων Θερμοϋδραυλικών και Ψυκτικών αλλά και των πρώτων τάξεων, μπορούν να επισκέπτονται τις εγκαταστάσεις, να περιγράφουν τις λειτουργίες (με σκίτσα, κείμενα, συνεντεύξεις και φωτογραφίες ή ακόμη και βίντεο, να προτείνουν τρόπους εξοικονόμησης ενέργειας ή και νερού, να επισημαίνουν αστοχίες κλπ. Στη συνέχεια μπορούν να διοργανωθούν σεμινάρια και εκδηλώσεις ενημέρωσης φορέων (ξενοδόχων, υδραυλικών, ψυκτικών, Τεχνικού Επιμελητηρίου κλπ) και με την πιθανή συνδρομή του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ) www.cres.gr . Επίσης μπορεί να εκδοθεί φυλλάδιο με πρακτικές οδηγίες εξοικονόμησης ενέργειας και νερού το οποίο να διανεμηθεί στους τοπικούς τουριστικούς φορείς. Οι παραπάνω δραστηριότητες μπορούν να ενταχθούν
κάλλιστα σε πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, ενώ συγχρόνως είναι
ενσωματωμένες άμεσα στην κυρίως εκπαιδευτική διαδικασία.
Το cd Rom του ΚΑΠΕ
HERMES Οδηγοί ενεργειακής επιθεώρησης του ΚΑΠΕ. Ενεργειακός κατάλογος Θέρμανση κτιρίων και κατοικιών με εφαρμογές
βιομάζας Πηγές για πληροφόρηση και για υποβολή προτάσεων σε προγράμματα ΤΟΠΙΚΟΙ ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Στις διάφορες διευθύνσεις εκπαίδευσης καθώς και στο πανεπιστήμιο Αιγαίου το οποίο διαχειρίζεται το πρόγραμμα. Τοπικές Αρχές Ενέργειας Προτείνεται η συνεργασία με τις τοπικές αρχές ενέργειας για την ένταξη των σχολείων σε προγράμματα. ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ ΚΥΚΛΑΔΕΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΑΙΔΑΛΟΣ http://www.ein.gr/daidalos/index.htm ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΕΧΝΟΜΑΘΕΙΑ http://www.tmth.edu.gr/el/activities/techno4.html LEONARDO MANAGE ENERGY http://europa.eu.int/comm/energy/intelligent/index_en.html Καλές πρακτικές στην Εκπαίδευση Εξοικονόμησης Ενέργειας στην Ευρώπη http://www.managenergy.net/indexes/I204.htm Ημερίδα για την προβολή της εξοικονόμησης ενέργειας στα
σχολεία Αθανάσιος Κονταξής
|