Ομότιμες υπηρεσίες

Εικονίδιο Εκπαιδευτικού Εργαλείου Αντικειμενικοί σκοποί

Την κατανόηση και χρήση ομότιμων δικτύων

 

Προσδοκώμενα αποτελέσματα

  • την κατανόηση της λειτουργίας των ομότιμων δικτύων
  • αναζητήσεις ομότιμων αρχείων
  • νομικά θέματα 
Λέξεις κλειδιά

 

ομότιμες υπηρεσίες, p2p, Napster, OpenNap, IRC


Η ομότιμες υπηρεσίες αναφέρονται  σε οποιοδήποτε δίκτυο που δεν έχει καθορίσει τους πελάτες και τους κεντρικούς υπολογιστές, αλλά διάφορους  όμοιους  κόμβους που λειτουργούν και ως πελάτες και ως κεντρικοί υπολογιστές στους άλλους κόμβους στο δίκτυο. Αυτό το πρότυπο της ρύθμισης δικτύων αντιπαραβάλλεται με το πρότυπο πελατών εξυπηρετητών δεδομένου ότι οποιοσδήποτε κόμβος είναι σε θέση να αρχίσει ή να ολοκληρώσει οποιαδήποτε συναλλαγή του δικτύου (μεταφορές αρχείων). Οι όμοιοι κόμβοι μπορούν να διαφέρουν στην τοπική διαμόρφωση, την ταχύτητα, το εύρος ζώνης δικτύων, και την ποσότητα αποθήκευσης.

Το πρωτόκολο αυτό γνώρισε μια καταπληκτική εξάπλωση σε εφαρμογές διαμοιρασμού μουσικής και τραγουδιών. Η λογική ότι κάποιος σύμφωνα με τις ομότιμες υπηρεσίες μπορεί να κατεβάσει στον υπολογιστή του οποιοδήποτε αρχείο του χρειάζεται από άλλους υπολογιστές χωρίς την ερώτηση στον ιδιοκτήτη του αρχείου ήταν το στοιχείο αυτό που την διαδικασία p2p την έκανε τόσο διάσημη αλλά και δημιούργησε νομικό κενό στην προστασία πνευματικής ιδιοκτησίας. 

Peer-to-peer

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια

Ένα δίκτυο υπολογιστών peer-to-peerP2P) είναι ένα δίκτυο που επιτρέπει σε δύο ή περισσότερους υπολογιστές να μοιράζονται τους πόρους τους ισοδύναμα. Το δίκτυο αυτό χρησιμοποιεί την επεξεργαστική ισχύ, τον αποθηκευτικό χώρο και το bandwidth των κόμβων. Όλοι οι κόμβοι του δικτύου έχουν ίσα δικαιώματα. Πληροφορίες που βρίσκονται στον ένα κόμβο, ανάλογα με τα δικαιώματα που καθορίζονται, μπορούν να διαβαστούν από όλους τους άλλους και αντίστροφα.

Ιστορικό

Στις αρχές του 1999 ο Shawn Fanning ξεκίνησε την υλοποίηση μιας ιδέας, η οποία θα του έδινε τη δυνατότητα αυτός και οι φίλοι του να αναζητήσουν στο Internet μουσικά κομμάτια MP3 της προτίμησής τους. Μερικούς μήνες αργότερα, η Napster Inc. μετρούσε πάνω από 21 εκατομμύρια χρήστες. Σε καμία περίπτωση όμως ο 18χρονος τότε μαθητής δεν μπορούσε να φανταστεί ότι το δημιούργημά του θα άλλαζε τον τρόπο με τον οποίο απολαμβάνουμε πολυμεσικές εφαρμογές και γενικά να επικοινωνούμε.

Η βασική ιδέα πίσω από το Napster ήταν η δημιουργία μιας εφαρμογής-πρωτοκόλλου, η οποία θα συνδύαζε μια search engine, ενός προγράμματος ανταλλαγής αρχείων βασισμένης στα πρωτόκολλα διαμοιρασμού αρχείων των Windows και του UNIX και ενός IRC client, ώστε να είναι εφικτή η συζήτηση μεταξύ των χρηστών που βρισκόταν εκείνη τη στιγμή online. Το όνομα της εφαρμογής προήλθε από το παρατσούκλι του Fanning στο σχολείο λόγω του περίεργου κουρέματός του. Η εφαρμογή του Fanning έγινε νούμερο 1 στις προτιμήσεις των χρηστών στον δικτυακό τόπο download.com και άνοιξε το δρόμο για την επανάσταση των δικτύων Peer-to-Peer η οποία συνεχίζεται ως τις μέρες μας.

Μορφές Peer-to-Peer δικτύων

Τα Peer-to-Peer δίκτυα χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες:

Συγκεντρωτικά P2P δίκτυα
Πολλοί, όταν αναφέρονται σε αυτά, χρησιμοποιούν τη φράση «πρώτης γενιάς P2P δίκτυα». Εδώ, υπάρχει ένας κεντρικός Index Server στον οποίο αποθηκεύονται οι πληροφορίες για τα περιεχόμενα των καταλόγων που οι συμμετέχοντες επιθυμούν να μοιράζονται. Οι χρήστες μπορούν να αναζητήσουν στους Index Servers αυτούς τα αρχεία που ψάχνουν, χρησιμοποιώντας ένα κατάλληλο πρόγραμμα-πελάτη. Όταν το αρχείο βρεθεί, ανοίγει μια σύνδεση μεταξύ των δύο χρηστών για τη μεταφορά του. Σε αυτή τη κατηγορία ανήκουν το Napster το DC++ και το WinMX.
Αποκεντρωτικά P2P δίκτυα
Η φιλοσοφία εδώ είναι εντελώς διαφορετική. Κάθε σύστημα που συμμετέχει αποτελεί ταυτόχρονα client και server (ή αλλιώς servent). Μόλις κάποιος συνδεθεί μέσω ενός ανάλογου προγράμματος-πελάτη P2P, κάνει γνωστή την παρουσία του σε ένα μικρό αριθμό υπολογιστών ήδη συνδεδεμένων οι οποίοι με τη σειρά τους προωθούν τη δήλωση παρουσίας του σε ένα μεγαλύτερο δίκτυο υπολογιστών κ.λ.π Πλέον ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να αναζητήσει οποιαδήποτε πληροφορία μεταξύ των διαμοιραζόμενων αρχείων. Τα δίκτυα αυτά λέγονται και δεύτερης γενιάς. Η μεταφορά των αρχείων είναι όμοια με αυτή των αποκεντρωτικών P2P δικτύων. Σε αυτή τη κατηγορία ανήκουν το Kazaa, το Gnutella και το BearShare.
P2P δίκτυα τρίτης γενιάς
Είναι αυτά τα οποία διαθέτουν χαρακτηριστικά ανωνυμίας όπως το Freenet, το I2P και το Entropy. Είναι αποκεντρωτικού τύπου και η φιλοσοφία του βασίζεται εκτός από την ανωνυμία, στην υψηλή βιωσιμότητα του, στο συνεχή διαμοιρασμό των αρχείων και στην κωδικοποίησή τους έτσι ώστε κανείς να μην μπορέσει ποτέ να αποκτήσει κανένα είδος ελέγχου πάνω σε αυτό. Τα δίκτυα αυτού του τύπου είναι υπό ανάπτυξη και έχουν χαρακτηριστεί ως μικρά παγκόσμια δίκτυα.

Χρήση των Peer-to-Peer δικτύων

Είναι γενικά αποδεκτό ότι η χρήση τέτοιων δικτύων ενώνει χρήστες από όλο τον κόσμο λειτουργώντας χωρίς λογοκρισία, ελέγχους ή φραγμούς προάγοντας τη βασική ιδέα της δημιουργίας του παγκοσμίου ιστού που δεν είναι άλλη από την ελεύθερη διακίνηση ιδεών και τη δωρεάν παροχή υπηρεσιών και πληροφοριών.

Η απλή δομή, το μηδαμινό κόστος και η άναρχη ροή πληροφορίας είναι τα στοιχεία που καθιστούν τη λειτουργία των P2P δικτύων μοναδική. Η φιλοσοφία τους δίνει τη δυνατότητα στους συμμετέχοντες της δημιουργίας δυναμικά αναπτυσσόμενων χώρων, το περιεχόμενο των οποίων καθορίζεται από τους ίδιους τους χρήστες.

Από τη στιγμή τη δημιουργίας τους έως και σήμερα τα δίκτυα αυτά ταυτίστηκαν με έννοιες όπως «παρανομία», «υποκλοπή» και υπέστησαν ανελέητο πόλεμο τόσο τα ίδια και οι δημιουργοί τους, όσο και οι χρήστες τους. Ενέργειες όμως χρηστών αλλά και ολόκληρων κοινοτήτων απέδειξαν ότι τα P2P χρησιμοποιούνται και για καλό σκοπό. Ενδεικτικά αναφέρουμε την πιο πρόσφατη προσπάθεια πανεπιστημίων και ερευνητικών κέντρων, δημιουργίας μιας εφαρμογής για P2P δίκτυα. Το εγχείρημα αυτό γνωστό και ως LionShare βασίζεται στα δεύτερης γενιάς P2P δίκτυα και φτιάχνεται για το διαμοιρασμό στους χρήστες τους ακαδημαϊκού υλικού. Ένα άλλο ίσως πιο γνωστό τέτοιο δίκτυο είναι το SETI@home.

 

Η αρχική έκδοση του άρθρου βασίζεται στο κείμενο Δίκτυα Peer to Peer το οποίο δημοσιεύτηκε στο wiki του Heraklion Wireless (ιστορικό). Η αρχική ιστοσελίδα δεν υπάρχει.
Ανακτήθηκε από "http://el.wikipedia.org/wiki/Peer-to-peer"

Αυτό το άρθρο εξουσιοδοτείται κάτω από GNU Άδεια Δωρεάν Τεκμηρίωσης. Χρησιμοποιεί υλικό απόΆρθρο "Peer-to-peer".