Το αρκτικόλεξο MOOC θεωρήθηκε πολύ γενικό για να καλύψει όλες τις ανοιχτές, διαδικτυακές, σειρές μαθημάτων. Έτσι αρχικά προέκυψε ο διαχωρισμός σε xMOOCs και cMOOCs. Τα πρώτα, όπως προαναφέρθηκε, είναι προσανατολισμένα στο διδακτέο αντικείμενο, ενώ τα δεύτερα εστιάζουν στη μάθηση για το διδακτέο αντικείμενο όπως αυτό προκύπτει από τη διάδραση των συμμετεχόντων στο MOOC.
Ο διαχωρισμός των MOOCs σε xMOOCs και cMOOCs είναι όμως απλουστευτικός και ως εκ τούτου ανεπαρκής. Ο Clark (2013) παρουσίασε μια άλλη ταξινόμηση των MOOCs:
·transferMOOCs – όταν ήδη υπάρχοντα μαθήματα μετατρέπονται σε MOOC
·madeMOOCs – αυτά είναι πιο πρωτοπόρα, διακρίνονται για την αποτελεσματική χρήση του βίντεο και διαθέτουν ποιοτικό διαδραστικό υλικό
·synchMOOCs – είναι όσα έχουν συγκεκριμένη ημερομηνία έναρξης και λήξης
·asynchMOOCs – αυτά τα οποία δεν έχουν συγκεκριμένη ημερομηνία έναρξης και λήξης και είναι ελαστικά σε σχέση με την ημερομηνία παράδοσης εργασιών
·adaptiveMOOCs – τα MOOCs αυτά προσφέρουν εξατομικευμένες εμπειρίες μάθησης, οι οποίες βασίζονται σε στοιχεία που συλλέγονται για τον κάθε συμμετέχοντα χωριστά ·connectivistMOOCS – με έμφαση στη σύνδεση του δικτύου συμμετεχόντων
·groupMOOCs – αυτά εστιάζουν στη συνεργασία που αναπτύσσεται σε μικρές ομάδες
·miniMOOCs – είναι MOOCs μικρής διάρκειας
Τα περισσότερα MOOCs που προσφέρονταν το 2014 ήταν xMOOCs, και αυτό δεν έχει αλλάξει από τότε.
ΤΑ MOOCS ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ
Η ακαδημαϊκή έρευνα για MOOCs που απευθύνονται σε παιδιά είναι πολύ περιορισμένη. Ως το 2013 δεν υπήρχε καμία απολύτως αναφορά στη βιβλιογραφία. Αν και για την τριτοβάθμια έχουν πλέον γίνει ευρέως αποδεκτά, υπάρχει έντονη αμφισβήτηση για τη χρήση τους στους εφήβους, πολλώ δε μάλλον στα μικρότερα παιδιά. Ο κύριος παρεμποδιστικός παράγοντας που προβάλλεται είναι ότι δεν διαθέτουν το στοιχείο της ανθρώπινης διάδρασης και επικοινωνίας (Nigh et al., 2013), ενώ προβάλλονται και θέματα ασφάλειας.
Αναφορές
Clarck, Donald,MOOCsQ Taxonomy of 8 types of MOOC. 2013.
Nigh, J., Pytash, K. E., Ferdig, R. E., & Merchant, W. (2015). Investigating the potential of MOOCs in K-12 teaching and learning environments. Journal of Online Learning Research, 1(1), 85-106.