kidMOOCs

Το αρκτικόλεξο MOOC θεωρήθηκε πολύ γενικό για να καλύψει όλες τις ανοιχτές, διαδικτυακές, σειρές μαθημάτων. Έτσι αρχικά προέκυψε ο διαχωρισμός σε xMOOCs και cMOOCs. Τα πρώτα, όπως προαναφέρθηκε, είναι προσανατολισμένα στο διδακτέο αντικείμενο, ενώ τα δεύτερα εστιάζουν στη μάθηση για το διδακτέο αντικείμενο όπως αυτό προκύπτει από τη διάδραση των συμμετεχόντων στο MOOC.

Ο διαχωρισμός των MOOCs σε xMOOCs και cMOOCs είναι όμως απλουστευτικός και ως εκ τούτου ανεπαρκής. Ο Clark (2013) παρουσίασε μια άλλη ταξινόμηση των MOOCs:
·transferMOOCs – όταν ήδη υπάρχοντα μαθήματα μετατρέπονται σε MOOC
·madeMOOCs – αυτά είναι πιο πρωτοπόρα, διακρίνονται για την αποτελεσματική χρήση του βίντεο και διαθέτουν ποιοτικό διαδραστικό υλικό
·synchMOOCs – είναι όσα έχουν συγκεκριμένη ημερομηνία έναρξης και λήξης
·asynchMOOCs – αυτά τα οποία δεν έχουν συγκεκριμένη ημερομηνία έναρξης και λήξης και είναι ελαστικά σε σχέση με την ημερομηνία παράδοσης εργασιών
·adaptiveMOOCs – τα MOOCs αυτά προσφέρουν εξατομικευμένες εμπειρίες μάθησης, οι οποίες βασίζονται σε στοιχεία που συλλέγονται για τον κάθε συμμετέχοντα χωριστά ·connectivistMOOCS – με έμφαση στη σύνδεση του δικτύου συμμετεχόντων
·groupMOOCs – αυτά εστιάζουν στη συνεργασία που αναπτύσσεται σε μικρές ομάδες
·miniMOOCs – είναι MOOCs μικρής διάρκειας
Τα περισσότερα MOOCs που προσφέρονταν το 2014 ήταν xMOOCs, και αυτό δεν έχει αλλάξει από τότε.

ΤΑ MOOCS ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ

Η ακαδημαϊκή έρευνα για MOOCs που απευθύνονται σε παιδιά είναι πολύ περιορισμένη. Ως το 2013 δεν υπήρχε καμία απολύτως αναφορά στη βιβλιογραφία. Αν και για την τριτοβάθμια έχουν πλέον γίνει ευρέως αποδεκτά, υπάρχει έντονη αμφισβήτηση για τη χρήση τους στους εφήβους, πολλώ δε μάλλον στα μικρότερα παιδιά. Ο κύριος παρεμποδιστικός παράγοντας που προβάλλεται είναι ότι δεν διαθέτουν το στοιχείο της ανθρώπινης διάδρασης και επικοινωνίας (Nigh et al., 2013), ενώ προβάλλονται και θέματα ασφάλειας.

Αναφορές

Clarck, Donald,MOOCsQ Taxonomy of 8 types of MOOC. 2013.

Nigh, J., Pytash, K. E., Ferdig, R. E., & Merchant, W. (2015). Investigating the potential of MOOCs in K-12 teaching and learning environments. Journal of Online Learning Research1(1), 85-106.

Το MOOC “Μάθε Μαζί Μας ScratchJr”

To “Μάθε Μαζί Μας ScratchJr” είναι ένα MOOC πέντε εβδομάδων, που απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας και έχει θέμα την εισαγωγή στον προγραμματισμό με την εφαρμογή ScratchJr. Η πρωτοτυπία και η μοναδικότητα του mooc έγκειται στην παρουσίαση των μαθημάτων από παιδιά, εξασφαλίζοντας μ’ αυτόν τον τρόπο κλίμα οικειότητας και αμεσότητας.

Παρακολουθώντας τo ΜΟΟC “Μάθε Μαζί Μας ScratchJr”
τα μικρά παιδιά εισάγονται στον προγραμματισμό με παιγνιώδη τρόπο.

Βρείτε το “Μάθε Μαζί Μας ScratchJr” στο

https://www.facebook.com/Mathemazimas

https://twitter.com/hashtag/mathemazimas

https://www.instagram.com/mathemazimas/

Εδώ μπορείτε να παρακολουθήσετε το εισαγωγικό βίντεο του MOOC Μάθε Μαζί Μας ScratchJr.

Τι είναι τα mini_kidMOOCs

Τι είναι ένα MOOC;

Είναι ένα
Μαζικό (Massive), Ανοιχτό (Open), Διαδικτυακό (Online), Μάθημα (Course)

Τα MOOCs ξεκίνησαν από το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, του Χάρβαρτ και του ΜΙΤ και εξελίχθηκαν σε έναν νέο τρόπο μάθησης. Το σημαντικό είναι ότι μπορεί ο καθένας να εγγραφεί σ’ αυτά. Τα kidMOOCs απευθύνονται σε παιδιά. Συνήθως έχουν διάρκεια τέσσερις έως έξι εβδομάδες. Μπορούν βέβαια να είναι μεγαλύτερα ή και μικρότερα. Τα mini_kidMOOCs είναι σύντομα MOOCs , με διάρκεια μία ως δύο εβδομάδες.


Τα MOOCs περιλαμβάνουν:

  • Θέματα που ενδιαφέρουν τα παιδιά,
  • σε μορφή βιντεομαθημάτων,
  • με κουίζ, εργασίες,
  • τελική εργασία,
  • αξιολόγηση και ανατροφοδότηση,
  • χώρο επικοινωνίας και συζήτησης,
  • ψηφιακές κονκάρδες,
  • πιστοποιητικό και
  • επιπλέον προαιρετικό υλικό για επέκταση/εμβάθυνση.

Το kidMOOC “Μάθε Μαζί Μας ScratchJr”

Tο πρώτο kidMooc από παιδιά για παιδιά, στην ελληνική γλώσσα βρίσκεται στη διεύθυνση:  https://moocverse9.webnode.gr/mathemazimas/

Τα MOOCs, ένας νέος τρόπος μάθησης

Τι είναι ένα MOOC; Ο Bates (2015) δίνει τον ορισμό των MOOCs χρησιμοποιώντας τα τέσσερα χαρακτηριστικά τα οποία υποδηλώνονται με τα αρχικά του ακρωνυμίου, δηλαδή:
Μαζικά (Massive) – για ευρύ κοινό,
Ανοιχτά (Open) – ελεύθερης πρόσβασης,
Διαδικτυακά (Online) – προσβάσιμα μέσω του διαδικτύου,
Μαθήματα (Courses) – σειρά (βίντεο-)μαθημάτων.
Ένας άλλος ευρέως αποδεκτός ορισμός περιγράφει τα MOOCs ως «διαδικτυακή σειρά μαθημάτων σχεδιασμένη για μεγάλο αριθμό συμμετεχόντων και προσβάσιμη από οποιονδήποτε, χωρίς προηγούμενη πιστοποίηση, από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου όπου υπάρχει διαθέσιμη σύνδεση στο διαδίκτυο η οποία προσφέρει μια ολοκληρωμένη εμπειρία μάθησης, δωρεάν» (Jansen et al., 2015).

Στον Dave Cormier πιστώνεται ο όρος MOOC-Massive Open Online Courses (Μαζικά , Ανοιχτά Διαδικτυακά Μαθήματα-ΜΑΔΜ). Οι ερευνητές Downes και Siemens ήταν εκείνοι ωστόσο, που το 2008 επιχείρησαν να δημιουργήσουν συνθήκες μαζικής, διαδικτυακής επικοινωνίας και διάδρασης, υλοποιώντας αυτό που σήμερα ονομάζεται cMOOC, με το c να παραπέμπει στο κονεκτιβιστικό μοντέλο μάθησης (connectivism). Ο πιο γνωστός τύπος MOOC είναι  τα xMOOCs, τα οποία είναι συνήθως μεγαλύτερης κλίμακας από άποψη συμμετεχόντων, με έμφαση στο περιεχόμενο. Τα xMOOCs συχνά παρουσιάζονται από γνωστούς καθηγητές, μεγάλων πανεπιστημίων. Οι συμμετέχοντες σ’ αυτά μαθαίνουν χαράσσοντας τη δική τους αυτόνομη πορεία μάθησης, χωρίς ιδιαίτερη διάδραση με τους άλλους συμμετέχοντες (Conole, 2016). Το πρώτο xMOOC είχε θέμα την τεχνητή νοημοσύνη και προσέλκυσε 130.000 χρήστες.

Τα MOOCs χαρακτηρίζονται από τα παρακάτω στοιχεία:
· υψηλής ειδίκευσης μαθησιακό περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από προδομημένο περιεχόμενο, σε μορφή βίντεο ή αρχείου (xMOOCs)
· ευκαιρίες για κοινωνική διάδραση με συνεκπαιδευόμενους, χωρίς αυστηρά προκαθορισμένη δομή (cMOOCs),
· διάρθρωση του διδασκόμενου υλικού σε εβδομαδιαία βάση
· ανοιχτό περιεχόμενο, διαθέσιμο χωρίς προϋποθέσεις, σε όποιον ενδιαφέρεται
· μπορεί να οδηγήσει σε πιστοποιητικό παρακολούθησης, αφού πραγματοποιηθούν εργασίες ή κάποιου είδους εξέταση
Τα MOOCs δεν αποτελούν επανάσταση στη μάθηση, αλλά δείχνουν  τι μπορεί να πετύχει η τεχνολογία στον τομέα της προσφοράς ενός περιβάλλοντος μάθησης για μεγάλο πλήθος εκπαιδευόμενων. Έτσι προβλήθηκε και η ιδέα του ανοίγματος των μεγάλων πανεπιστημίων στο ευρύ κοινό, ως λύση στο πρόβλημα της άνισης πρόσβασης στην εκπαίδευση, σε μία προσπάθεια εκδημοκρατισμού της εκπαίδευσης. Σήμερα όμως, μετά τον αρχικό ενθουσιασμό, γνωρίζουμε ότι, όπως κάθε εκπαιδευτική καινοτομία στο πρώτο της στάδιο, τα MOOCs αρχικά προσέλκυσαν το ενδιαφέρον και δημιούργησαν προσδοκίες, ωστόσο πλέον οδεύουν σε ισορροπία προσδοκιών και προσφοράς (Conole, 2016)

Αναφορές


Bates, A. W. (2015). Teaching in a digital age.

Conole, G. (2016). MOOCs as disruptive technologies: strategies for enhancing the learner experience and quality of MOOCs. RED: Revista de Educacion a Distancia, (50), 1-18.

Jansen, D., Schuwer, R., Teixeira, A., & Aydin, C. H. (2015). Comparing MOOC adoption strategies in Europe: Results from the HOME project survey. The International Review of Research in Open and Distributed Learning16(6).