Τι είναι ένα MOOC; Ο Bates (2015) δίνει τον ορισμό των MOOCs χρησιμοποιώντας τα τέσσερα χαρακτηριστικά τα οποία υποδηλώνονται με τα αρχικά του ακρωνυμίου, δηλαδή:
Μαζικά (Massive) – για ευρύ κοινό,
Ανοιχτά (Open) – ελεύθερης πρόσβασης,
Διαδικτυακά (Online) – προσβάσιμα μέσω του διαδικτύου,
Μαθήματα (Courses) – σειρά (βίντεο-)μαθημάτων.
Ένας άλλος ευρέως αποδεκτός ορισμός περιγράφει τα MOOCs ως «διαδικτυακή σειρά μαθημάτων σχεδιασμένη για μεγάλο αριθμό συμμετεχόντων και προσβάσιμη από οποιονδήποτε, χωρίς προηγούμενη πιστοποίηση, από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου όπου υπάρχει διαθέσιμη σύνδεση στο διαδίκτυο η οποία προσφέρει μια ολοκληρωμένη εμπειρία μάθησης, δωρεάν» (Jansen et al., 2015).
Στον Dave Cormier πιστώνεται ο όρος MOOC-Massive Open Online Courses (Μαζικά , Ανοιχτά Διαδικτυακά Μαθήματα-ΜΑΔΜ). Οι ερευνητές Downes και Siemens ήταν εκείνοι ωστόσο, που το 2008 επιχείρησαν να δημιουργήσουν συνθήκες μαζικής, διαδικτυακής επικοινωνίας και διάδρασης, υλοποιώντας αυτό που σήμερα ονομάζεται cMOOC, με το c να παραπέμπει στο κονεκτιβιστικό μοντέλο μάθησης (connectivism). Ο πιο γνωστός τύπος MOOC είναι τα xMOOCs, τα οποία είναι συνήθως μεγαλύτερης κλίμακας από άποψη συμμετεχόντων, με έμφαση στο περιεχόμενο. Τα xMOOCs συχνά παρουσιάζονται από γνωστούς καθηγητές, μεγάλων πανεπιστημίων. Οι συμμετέχοντες σ’ αυτά μαθαίνουν χαράσσοντας τη δική τους αυτόνομη πορεία μάθησης, χωρίς ιδιαίτερη διάδραση με τους άλλους συμμετέχοντες (Conole, 2016). Το πρώτο xMOOC είχε θέμα την τεχνητή νοημοσύνη και προσέλκυσε 130.000 χρήστες.
Τα MOOCs χαρακτηρίζονται από τα παρακάτω στοιχεία:
· υψηλής ειδίκευσης μαθησιακό περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από προδομημένο περιεχόμενο, σε μορφή βίντεο ή αρχείου (xMOOCs)
· ευκαιρίες για κοινωνική διάδραση με συνεκπαιδευόμενους, χωρίς αυστηρά προκαθορισμένη δομή (cMOOCs),
· διάρθρωση του διδασκόμενου υλικού σε εβδομαδιαία βάση
· ανοιχτό περιεχόμενο, διαθέσιμο χωρίς προϋποθέσεις, σε όποιον ενδιαφέρεται
· μπορεί να οδηγήσει σε πιστοποιητικό παρακολούθησης, αφού πραγματοποιηθούν εργασίες ή κάποιου είδους εξέταση
Τα MOOCs δεν αποτελούν επανάσταση στη μάθηση, αλλά δείχνουν τι μπορεί να πετύχει η τεχνολογία στον τομέα της προσφοράς ενός περιβάλλοντος μάθησης για μεγάλο πλήθος εκπαιδευόμενων. Έτσι προβλήθηκε και η ιδέα του ανοίγματος των μεγάλων πανεπιστημίων στο ευρύ κοινό, ως λύση στο πρόβλημα της άνισης πρόσβασης στην εκπαίδευση, σε μία προσπάθεια εκδημοκρατισμού της εκπαίδευσης. Σήμερα όμως, μετά τον αρχικό ενθουσιασμό, γνωρίζουμε ότι, όπως κάθε εκπαιδευτική καινοτομία στο πρώτο της στάδιο, τα MOOCs αρχικά προσέλκυσαν το ενδιαφέρον και δημιούργησαν προσδοκίες, ωστόσο πλέον οδεύουν σε ισορροπία προσδοκιών και προσφοράς (Conole, 2016)
Αναφορές
Bates, A. W. (2015). Teaching in a digital age.
Conole, G. (2016). MOOCs as disruptive technologies: strategies for enhancing the learner experience and quality of MOOCs. RED: Revista de Educacion a Distancia, (50), 1-18.
Jansen, D., Schuwer, R., Teixeira, A., & Aydin, C. H. (2015). Comparing MOOC adoption strategies in Europe: Results from the HOME project survey. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 16(6).
Γεια σας!