ΑΡΧΑΙΑ ΘΕΑΤΡΑ ΜΑΡΑΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ |
ΘΕΑΤΡΑ ΣΤΗΝ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟ (1)
Επίδαυρος,
Η χάραξη των επιμέρους στοιχείων του θεατρικού χώρου έγινε με τρία διαφορετικά κέντρα. Η μέγιστη διάμετρος ανέρχεται σε 117 μ. Το κάτω μέρος (34 σειρές εδωλίων) του κοίλου χωρίζεται σε δεκατρείς κλίμακες με δώδεκα κερκίδες. Η ορχήστρα σχηματίζει κανονικό κύκλο και η περιφέρεια παρουσιάζει ελαφρά ανύψωση με λίθινο σπειροειδές πλαίσιο.
Με την αρχική σύλληψη του Πολυκλείτου σχετίζονται η ορχήστρα, το σκηνικό οικοδόμημα και το κάτω τμήμα του κοίλου. Το ιωνικού ρυθμού προσκήνιο, που δεν τέμνει την ορχήστρα, ανάγεται σε κεκλιμένα επίπεδα που οδηγούσαν στη στέγη του προσκηνίου και συνδέονταν με τα διπλά θυρώματα που είχαν διαμορφωθεί στις παρόδους. Δύο κίονες τοποθετημένοι στα άκρα του προσκηνίου σχηματίζουν δύο μικρές πτέρυγες εν είδη παρασκηνίων. Στα άκρα του εξωτερικού αναλληματικού τοίχου, σύμφωνα με τα τελευταία συμπεράσματα της έρευνας, υψώνονταν δύο πύργοι.
Το μνημείο έμεινε σκεπασμένο επί αιώνες από υψηλή επίχωση. Η συστηματική ανασκαφή του ξεκίνησε το 1881 από τον αρχαιολόγο Παν. Καββαδία. Το κοίλο ήρθε στο φως σε καλή κατάσταση με εξαίρεση τις ακραίες κερκίδες και τους αναλημματικούς τοίχους. Το σκηνικό οικοδόμημα, αντίθετα, αποκαλύφθηκε σε κατάσταση χαμηλού ερειπίου.
Στις αρχές του 20ου αιώνα αναστηλώθηκε η πύλη της δυτικής παρόδου και ο παράπλευρος αναλημματικός τοίχος. Μεγάλης κλίμακας εργασίες πραγματοποιήθηκαν στο διάστημα 1954 – 1963 για την ανακατασκευή κατεστραμμένων τμημάτων και την μερική αποκατάσταση του μνημείου.
Το μνημείο αποτελεί πόλο έλξης μεγάλου αριθμού επισκεπτών. Στο Αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου γίνονται τα «Επιδαύρια», θεατρικές παραστάσεις στο πλαίσιο οργανωμένου Φεστιβάλ, που ξεκίνησαν το 1954 και καθιερώθηκαν από τον επόμενο χρόνο ως θεσμός αρχαίου δράματος. Το 1988 η Ομάδα Εργασίας για την Συντήρηση των Μνημείων του Ασκληπιείου της Επιδαύρου, αποτελούμενη από επιστήμονες του Υπουργείου Πολιτισμού και του Πανεπιστημιακού χώρου, ξεκίνησε πρόγραμμα εργασιών συντήρησης στο θέατρο για την αντιμετώπιση μιας σειράς ειδικών προβλημάτων προστασίας, συντήρησης και αποκατάστασης διαφόρων τμημάτων. Στις φυσικές αιτίες φθοράς του είχε πλέον προστεθεί και μηχανική καταπόνηση από τους χιλιάδες επισκέπτες κατά τις τελευταίες δεκαετίες. Για την αποτελεσματική προστασία της σκηνής από τις σύγχρονες σκηνογραφικές κατασκευές ο χώρος της καλύφθηκε με βατό στέγαστρο.
Το κοίλο έχει μία κλίση της τάξης των 26 μοιρών. Δύο ζεύγη ισχυρών αναλημματικών τοίχων διαμορφώνουν τα άκρα των κερκίδων προς το μέρος της σκηνής. Στις δύο άκρες του Θεάτρου, στην κορυφή των αναλημματικών τοίχων, υπήρχαν δυο πύργοι άγνωστης χρήσης. Μεταξύ των αναλημματικών τοίχων και της σκηνής διαμορφώνονται δύο περάσματα, οι πάροδοι, μέσα από τις οποίες περνούσαν οι θεατές του κάτω διαζώματος, αλλά έκανε την είσοδό του και ο χορός κατά την διάρκεια της παράστασης. Στο στενότερο σημείο των παρόδων υψώνονται δύο μεγαλοπρεπείς, ιωνικού ρυθμού, πέτρινοι πυλώνες, οι οποίοι συνέδεαν αρχιτεκτονικά τα αναλήμματα του κοίλου με τη σκηνή, ο κάθε πυλώνας είχε δύο ανοίγματα, από τα οποία το εσωτερικό οδηγούσε κατευθείαν στην ορχήστρα, το δε εξωτερικό, μέσω ενός κεκλιμένου επιπέδου, στη σκηνή. Κιγκλιδώματα εφαρμοσμένα στα ανοίγματα απέκλειαν το χώρο του θεάτρου όταν αυτό δε λειτουργούσε.
Στην τελική φάση της ιστορίας του θεάτρου το κτίριο της σκηνής ήταν μια διώροφη κατασκευή μ’ ένα μονώροφο εξώστη προς το μέρος του κοίλου. Περιλάμβανε τα ακόλουθα μέρη:
Το Προσκήνιο. Αυτό ήταν ένας μονώροφος εξώστης ύψους 3,5 μέτρων στραμμένος προς την ορχήστρα. Η όψη του ήταν διαμορφωμένη με μια κομψή κιονοστοιχία ιωνικού ρυθμού, στα άκρα της οποίας προεξείχε ένα ζεύγος πτερύγων με μορφή μικρού θυρώματος.
Το Θεολογείον. Πρόκειται για το επίπεδο δώμα του προσκηνίου, επί του οποίου οι υποκριτές απήγγειλαν το λόγο τους κατά την διάρκεια της παράστασης. Η είσοδος στο θεολογείον γινόταν από κεκλιμένα επίπεδα από τις δύο εξωτερικές θύρες των πυλώνων.
Η σκηνή. Πίσω από το θεολογείον και το προσκήνιο βρισκόταν η διώροφη Σκηνή. Το ισόγειό της, που λεγόταν σκηνή, είχε εσωτερικά τέσσερις πεσσούς που έφεραν το υποκείμενο επισκήνιο. Η όψη του επισκηνίου προς το κοίλο ήταν μάλλον ανοιχτή, με τέσσερις πεσσούς, μεταξύ των οποίων κρέμονταν πάνινοι πίνακες επιζωγραφισμένοι με παραστάσεις σχετικές με το έργο που παιζόταν. Η στέγη του επισκηνίου ήταν δίρριχτη.
ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΣΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ
ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ – ΝΟΡΜΑ ΤΟΥ ΜΠΕΛΙΝΙ
ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ