Ο πόλεμος στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του Γυμνασίου

 

               Έρευνα του Βασίλη Ραυτόπουλου

 

Ο τρόπος που δούλεψα: Μελέτησα τα σχολικά βιβλία των Κειμένων Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ και Γ΄ τάξης του γυμνασίου και συγκέντρωσα τα κείμενα, ποιητικά ή πεζά που είχαν θέμα τον πόλεμο.

Στη συνέχεια τα κατέταξα με κριτήριο το χρόνο διεξαγωγής του πολέμου.

Σας παρουσιάζω τα κείμενα ξεκινώντας από  την εποχή του 1821  και σας παραθέτω κάποια χαρακτηριστικά αποσπάσματα.

 

Από το σχολικό βιβλίο της Β΄ τάξης που είχαμε πέρυσι εντοπίζω τα κείμενα:

 

                           ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821

 

Σύντομη Περίληψη: O Ρήγας Φεραίος προσπαθεί μέσα από τους στίχους του να παρακινήσει τους Έλληνες να επαναστατήσουν. Καλύτερα να έχουν μια ώρα ζωής ελεύθερης παρά να είναι σκλαβωμένοι.

 

Σύντομη Περίληψη: Το αφήγημα αυτό περιγράφει έναν διάλογο ανάμεσα σε δύο αδέρφια μέσα στην καρδιά του πολέμου. Φαίνεται το ήθος των Σουλιωτών, ανδρών και γυναικών, που πολεμούν για τη ζωή τους.

 

                               ΤΑ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

 

‘’Δυστυχισμένες γυναίκες κάποτε με ολολυγμούς κλαίγανε τα χαμένα    τους παιδιά ‘’

Σύντομη Περίληψη: Αυτό το ποίημα μας  περιγράφει τη συμφορά και το θρήνο

των     μανάδων που έχασαν τα παιδιά τους στο μικρασιατικό πόλεμο.

 

 

 

 

                     ΠΟΛΕΜΟΣ ΤΟΥ  ’40

 

‘’Αυτός δεν προστατεύει μόνο τη ζωή μας, τα σπίτια μας, τις γυναίκες μας, τα παιδιά μας. Προστατεύει κάτι ανώτερο, την τιμή της Ελλάδος.’’

Σύντομη περίληψη: Το κείμενο του Γ. Βλάχου αναφέρεται στον ελληνοιταλικό πόλεμο  στην Αλβανία το 1940. Αναφέρεται στις κακουχίες των στρατιωτών στο μέτωπο. Προσπαθεί να κινητοποιήσει τον άμαχο πληθυσμό στα μετόπισθεν.

 

‘’ Εδώ ήταν η αρχή ! Εδώ! Εδώ! Να, τούτα τα μέρη, τούτα τα χώματα, οι ρεματιές αυτές, τα δάση τούτα. Και τώρα; Περνούν περνούν, πηγαίνουνε το δρόμο τους άνθρωποι βαδίζοντας σιγά, σέρνοντας τα πόδια, περνώντας μέσα από τα μονοπάτια, ανάμεσα από τα δέντρα, σαν φαντάσματα εκείνων που εδώ στα μέρη ετούτα άρχισαν.’’

Σύντομη περίληψη: Το κείμενο αναφέρεται στην υποχώρηση των Ελλήνων στρατιωτών από το αλβανικό μέτωπο μετά την επικράτηση των Γερμανών.

 

Από το σχολικό βιβλίο της Γ΄  τάξης της φετινής χρονιάς:

 

 ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821

 

‘’Επεθύμησα, είπα, από καρδίας, αλλά εκοίταξα τους τοίχους του σπιτιού, όπου με εκρατούσαν κλεισμένην, εκοίταξα τα μακρά φορέματα της γυναικείας σκλαβίας και ενθυμήθηκα πως είμαι γυναίκα, και περιπλέον γυναίκα Ζακυνθία και αναστέναξα, αλλά δεν έλειψα όμως από το να παρακαλέσω τον Ουρανόν διά να ήθελε τους βοηθήσει να νικήσουν’’.

Σύντομη Περίληψη: Το κείμενο αυτό προέρχεται από την αυτοβιογραφία, της  Μαρτινέγκου την εποχή της επανάστασης (1821). Αναφέρεται στον πόθο της να πολεμήσει στον πόλεμο, αλλά ταυτόχρονα φανερώνει την ανικανότητα της καθώς είναι γυναίκα και γυναίκα Ζακυνθινιά. 

 

Σύντομη Περίληψη: Το ποίημα του Διονυσίου Σολωμού αναφέρεται στην τραγική κατάσταση που βρίσκονται οι κάτοικοι του Μεσολογγίου, οι οποίοι έχουν εξαντληθεί από την πείνα. Παρόλα αυτά συνεχίζουν να πολεμούν.

 

       

 

                             Α΄   ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ   ΠΟΛΕΜΟΣ

 

Σύντομη Περίληψη: Το απόσπασμα αυτό αναφέρεται στην αγριότητα του πολέμου σε σκηνές όπου εξοντώνονται ανυπεράσπιστα <<επιστρατευμένα>> γαϊδούρια. Τα αντιπολεμικά αισθήματα του συγγραφέα εκφράζονται με την ωμή περιγραφή της εξόντωσης των αθώων ζώων, η οποία δείχνει την παράλογη βία του πολέμου.

 

                                           ΠΟΛΕΜΟΣ ΤΟΥ 40

 

Σύντομη περίληψη: Περιγράφονται οι αντιδράσεις μιας μικροαστικής οικογένειας τη μέρα που ξέσπασε ο ελληνοιταλικός πόλεμος.

 

                    ΨΥΧΡΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

 

Σύντομη περίληψη:Το διήγημα αναφέρεται στην απογοήτευση του μεταπολεμικού ανθρώπου, που διαπιστώνει ότι καμιά από τις προσδοκίες του δεν πραγματοποιήθηκαν μετά τη λήξη του Β΄ παγκόσμιου πολέμου.

 

Το συμπέρασμα στο οποίο κατέληξα: