Search

ΣΚΟΠΟΙ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΣΕΠ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΣΚΟΠΟΙ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΣΕΠ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

 Το 1976 θεσπίζεται με το άρθρο 28 του Ν. 309/76 η διδασκαλία του ΣΕΠ στα σχολεία. Ο θεσμός όμως του ΣΕΠ άρχισε να αποκτά αυξανόμενη σημασία στα μέσα της δεκαετίας του ΄80. Ο συντάκτης του Νόμου 1566/85 αφιέρωσε ειδικό κεφάλαιο στο Σχολικό Επαγγελματικό Προσανατολισμό. Ο ΣΕΠ, σύμφωνα με τον παραπάνω νόμο, στοχεύει στην «ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών, στην πληροφόρησή τους για τις επαγγελματικές διεξόδους, στην ενημέρωσή τους για τα μεταβατικά στάδια προς την επαγγελματική τους αποκατάσταση και την αρμονική ένταξή τους στο κοινωνικό σύνολο» (ΚΕΦ. ΙΑ΄, άρθρο 37). Στο Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα ο σκοπός του ΣΕΠ δεν είναι η επιλογή των μαθητών και η διοχέτευσή τους σε σπουδές και εργασίες που αποφασίζονται από άλλους και με μεθόδους και παρεμβάσεις τεχνοκρατικές. Ούτε είναι η ανεύρεση λύσεων στο υπαρκτό πρόβλημα της ανεργίας. Ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός, όπως εφαρμόζεται σήμερα στα Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας μας, στοχεύει στην παροχή βοήθειας προς τους μαθητές, κατά τα διάφορα στάδια ανάπτυξής τους, ώστε να συνειδητοποιήσουν τις κλίσεις τους, να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους και να διεκδικήσουν τη συμμετοχή τους στο κοινωνικό γίγνεσθαι.

Αναλυτικότερα, οι γενικοί σκοποί που επιδιώκονται είναι οι εξής ( Π. Ι. , 2000):

1. Να σχηματίσουν οι μαθητές ολοκληρωμένη εικόνα για τον εαυτό τους.

2. Να ενημερωθούν για θέματα εκπαίδευσης, κατάρτισης και αγορά εργασίας.

 3. Να μάθουν να διερευνούν τον κόσμο της εργασίας και να λαμβάνουν αποφάσεις.

4. Να προετοιμαστούν για τη μετάβασή τους σε επόμενη εκπαιδευτική βαθμίδα και για την είσοδό τους στην αγορά εργασίας.

5. Να αναπτύξουν πνεύμα ομαδικότητας, συνεργασίας και καλής επικοινωνίας με τους γύρω τους, αποδεχόμενοι τις ιδιαιτερότητες του άλλου.

 Η πραγματοποίηση των ανωτέρω σκοπών επιχειρείται μέσα από τους τέσσερις, διεθνώς καθιερωμένους στόχους του ΣΕΠ, οι οποίοι είναι:

 · Η αυτογνωσία, η οποία σχετίζεται με τη διαδικασία στήριξης των μαθητών στην προσπάθειά τους για αυτοεξερεύνηση, αλλά και παροχής ευκαιριών για ανάπτυξη των δυνατοτήτων τους

· Η πληροφόρηση για τις σπουδές, τα επαγγέλματα και την αγορά εργασίας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, η αναζήτηση, η κριτική ανάγνωση και η επεξεργασία πληροφοριών

 · Η ανάπτυξη ικανότητας λήψης απόφασης που επιδιώκεται μέσα από μια εξελικτική διαδικασία, ώστε να βοηθηθούν οι μαθητές να παίρνουν αποφάσεις που αφορούν στην επαγγελματική τους σταδιοδρομία ( αλλά και την ίδια τους τη ζωή), κατά τρόπο ώριμο και γι? αυτούς ικανοποιητικό

 · Η μετάβαση από το ένα στάδιο εκπαίδευσης στο άλλο, ή από την εκπαίδευση στο χώρο της απασχόλησης ή από τη μια επαγγελματική δραστηριότητα στην άλλη

 Οι διδακτικές και λοιπές δραστηριότητες που αναπτύσσονται στο πλαίσιο του μαθήματος του ΣΕΠ καθορίζονται από το ισχύον Πρόγραμμα Σπουδών (Π.Ι., 2000) .

Το περιεχόμενο του Προγράμματος Σπουδών ΣΕΠ βασίζεται σε θέματα που αντλούνται από τις επιστήμες της Ψυχολογίας, της Κοινωνιολογίας, της Οικονομίας και της Πληροφορικής . Η ύλη του περιλαμβάνει γνώσεις και δεξιότητες που αφορούν δύο κυρίως άξονες: α) τον εαυτό και β) τον κόσμο γύρω μας Στους άξονες αυτούς αναφέρονται και οι ενότητες του εκπαιδευτικού υλικού που χρησιμοποιείται για τη διδασκαλία του μαθήματος.

Additional information