| Σκηνή τρύγου από αμφορέα του Γ' αιώνα π.Χ. Ένα κλήμα που αναρριχάται σε δένδρο στηρίζεται σε τέσσερις πασσάλους. Από τις κληματίδες κρέμονται μεγάλα τσαμπιά. Τρεις νέοι σκαρφαλωμένοι στην κληματαριά τρυγούν τα σταφύλια. Άλλοι δύο κόβουν τσαμπιά από το έδαφος. Δεξιά και αριστερά δύο άντρες συγκεντρώνουν τα σταφύλια σε μεγάλα καλάθια. Πλάι στο δεξί καλάθι ένας σκύλος γαυγίζει. (Παρίσι, Μουσείο Λούβρου) |
| Ελαιοσυγκομιδή από αμφορέα του Γ' αιώνα π.Χ. Επάνω στο μεσαίο δένδρο ένα παιδί χτυπάει τα κλαδιά με ραβδί για να πέσει ο καρπός. Από το έδαφος δύο άνδρες κτυπούν επίσης με ραβδιά τον καρπό της ελιάς και τα κλαδιά της. Ένα παιδί σκυμμένο μαζεύει σε δοχείο τον καρπό που πέφτει από το δένδρο. (Λονδίνο, Βρετανικό Μουσείο) |
| Δύο χωρικοί πηγαίνουν στην αγορά οδηγώντας και δύο χοίρους. Ο ένας μεταφέρει δύο καλάθια (αγγειογραφία, Ε΄αιώνας π.Χ., Κέιμπριτζ, Μουσείο Fitzwilliam) |
| Κυνηγός φορτωμένος έναν αίγαγρο μεταφέρει το θήραμά του, ίσως στην αγορά. Είναι αγένειος και τα μαλλιά του πέφτουν κυματιστά στους ώμους. Διασταυρώνεται με έναν άλλο κυνηγό που κρατεί με το αριστερό χέρι τόξο. Ο δεύτεροςκυνηγός, γενειοφόρος, με ταινία στο μέτωπο, πιάνει με το δεξί χέρι το βραχίονα του πρώτου σε ένδειξη χαιρετισμού. Και οι δύο φορούν κοντούς χιτωνίσκους, χειριδωτούς ως τους αγκώνες, κεντημένους στις ραφές και με ζώνη σφικτή στη μέση. Χάλκινη πλάκα κομμένη στο περίγραμμά της, με εγχάρακτες λεπτομέρειες, Γ' αιώνα π.Χ. (Παρίσι, Μουσείο Λούβρου) |
| Στο εσωτερικό κύλικος του Γ' αιώνα π.Χ. εικονίζεται σκηνή επιστροφής από κυνήγι. Ο γενειοφόρος κυνηγός κρατεί με το δεξί χέρι το λουρί ενός άσπρου λαγωνικού και με το αριστερό τα θηράματά του, δύο λαγούς κρεμασμένους σε κοντάρι. (Λονδίνο, Βρετανικό Μουσείο) |
| Παράσταση σιδηρουργείου από αμφορέα του Γ' αιώνα π.Χ. Ένας άνδρας σφυρηλατεί το μέταλλο που κρατεί με πυρολαβίδα επάνω στον άκμονα ο βοηθός του. (Βοστώνη, Μουσείο Καλών Τεχνών) |
| Το εργαστήριο του υποδηματοποιού. Ο τεχνίτης κάθεται μπροστά σε τραπέζι και παίρνει μέτρα ενός αγοριού κόβοντας ένα κομμάτι δέρμα γύρω από το πόδι του. Δεξιά ένας άνδρας που στηρίζεται στο ραβδί του και ένας δίρφος. (Οξφόρδη, Μουσείο Ashmolean) |
| Σκηνή κρεοπωλείου από μελανόμορφη οινοχόη του Γ' αιώνος π.Χ. Ο κρεοπώλης τεμαχίζει ένα κομμάτι κρέατος. Τον διευκολύνει ο βοηθός του. Τεμάχια κρέατος φαίνονται επάνω σε τραπέζι. Μπροστά ένα δοχείο με δύο λαβές. Από μια κληματαριά κρέμεται ένα μεγάλο κομμάτι κρέατος. (Βοστώνη, Μουσείο Καλών Τεχνών) |
| Ιχθυοπωλείο. Ο καταστηματάρχης, γέρος ασπρομάλλης και ρυτιδωμένος, τεμαχίζει ένα μεγάλο ψάρι. Ο πελάτης, γενειοφόρος και φαλακρός, στηρίζεται στο ραβδί του και φαίνεται να παζαρεύει (αγγειογραφία, Ε΄αιώνας π.Χ., Μουσείο Mandralisca, Σικελία, Ιταλία). |
| Βοιωτικό ειδώλιο των αρχών του 5ου αιώνα με παράσταση ξυλουργού κατά τη διάρκεια της εργασίας του. (Κοπενχάγη, Εθνικό Μουσείο) |
| Εσωτερικό κατοικίας, από πυξίδα του Ε' αιώνα π.Χ. Από τη μισάνοικτη δίφυλλη πόρτα διακρίνεται η άκρη της κλίνης με τα πολύχρωμα σκεπάσματα. Το πόδι της κλίνης, διακοσμημένο με αστεροειδές σχέδιο, καταλήγει σε είδος ιωνικού κιονόκρανου. Μια γυναίκα καθισμένη σε κλισμό κρατεί τουλούπα μαλλί για τη ρόκα της και μια άλλη όρθια κρατεί τελάρο για κέντημα. (Παρίσι, Μουσείο Λούβρου) |
| Είδος επίπλου του Ε' αιώνα π.Χ., από μυθική παράσταση σε υδρία, με κοσμήματα. Τα πόδια του έχουν μορφή λιονταροπόδαρου. Είναι το κιβώτιο στο οποίο θα κλεισθούν η Δανάη και ο Περσεύς, για να ριχθούν στη θάλασσα. Αριστερά ο Ακρίσιος και δεξιά η Δανάη, η τροφός και ο μικρός Περσεύς. Στο κέντρο ο ξυλουργός αποτελειώνει το κιβώτιο. (Βοστώνη, Μουσείο Καλών Τεχνών) |
| Προετοιμασία γάμου στο γυναικωνίτη. Η ωύφη φαίνεται δεξιά, μπροστά σε μια δίφυλλη μισάνοιχτη πόρτα, να στηρίζεται σε ανάκλιντρο με πολυποίκιλτα μαξιλάρια και ανάγλυφη διακόσμηση. Μπροστά στη νύφη δύο γυναίκες, η μια καθιστή κρατά ένα περιστέρι, η άλλη όρθια στηρίζεται στον ώμο της πρώτης. Και οι δύο κοιτάζουν με ενδιαφέρον το αγαπημένο πουλί της Αφροδίτης. |
| Ομαδικό ζύμωμα υπό τους ήχους διαύλου. Τέσσερις γυναίκες όρθιες πλάθουν τη ζύμη. Μια γυναίκα (αριστερά) παίζει δίαυλο, ρυθμίζοντας τις κινήσεις των γυναικών που ζυμώνουν. (Παρίσι, Μουσείο Λούβρου) |
| Γυναίκα καθισμένη μπροστά στο φούρνο της. Η θέρμανση γινόταν με ξύλα που καίγονταν κάτω από το φούρνο (διακρίνεται η θράκα). (Βερολίνο, Αρχαιολογικό Μουσείο) |
| Σε κύλικα των αρχών του Ε' αιώνα π.Χ. εικονίζεται σκηνή συμποσίου. Στο μέσον: γυμνή εταίρα παίζει δίαυλο. Δεξιά: δύο νέοι άνδρες σε ανάκλιντρο. Ο ένας παίζει κότταβο (στριφογυρίζει την κύλικα γύρω στον δείκτη του χεριού του από τη λαβή, χωρίς να χύνεται το κρασί). Αριστερά: δύο άνδρες μεγαλύτερης ηλικίας (είναι φαλακροί) μισοξαπλωμένοι σε ανάκλιντρο με τα πρώτα συμπτώματα της μέθης.Ο ένας κρατεί δύο κύλικες. (Καιμπριτζ, Κολλέγιο Corpus Christi) |
| Ένα από τα συνηθισμένα παιχνίδια κατά την αρχαιότητα ήταν ο εφεδρισμός. Μια παραλλαγή του παιχνιδιού εικονίζεται σε μελανόμορφο αμφορέα του Γ' αιώνα π.Χ. Ένας άνδρας καθισμένος σε δίφρο ετοιμάζεται να πετάξει τη σφαίρα σε τρία παιδιά ανεβασμένα στους ώμους τριών γυμνών νέων. |
| Ανδρική μορφή (στήλη του Λυσέα, Γ' αιώνας π.Χ.) με κόκκινο ποδήρη χιτώνα και λευκό ιμάτιο που στερεώνεται στον αριστερό ώμο. (Αθήναι, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο) |
| Γυναικέια αμφίεση (από αμφορέα του Γ' αιώνα π.Χ.). Επάνω σε βαθυκόκκινο ένδυμα μακριά μάλλινη φούστα και "αμπεχόνη" με διακοσμητικά σχέδια στην ύφανση. (Μουσείο Βατικανού) |
| Ένα βοιωτικό ειδώλιο του 550 π.Χ. περίπου ζωντανεύει σκηνή ανδρικού καλλωπισμού. Γελαστός ο κουρέας περιποιείται όρθιος τον πελάτη του, που κάθεται σε δίφρο φορώντας περιώμιο (φτάνει κάτω από τα γόνατα), για να προστατεύσει προφανώς την ενδυμασία του. (Βερολίνο, Αρχαιολογικό Μουσείο) |
| Τρεις γυναίκες καλλωπίζονται πάνω από πολυτελή λουτήρα (στάμνος του Ε' αιώνα π.Χ.). Η πρώτη από δεξιά συγκρατεί τα μαλλιά της με ταινία και πλένει τα χέρια στον λουτήρα. Η μεσαία περιποιείται τα μαλλιά της με βούρτσα, ενώ η τρίτη ( με ταινία επίσης στα μαλλιά) τακτοποιεί τα φορέματά της, πριν αρχίσει το λουτρό. (Μόναχο, Αρχιολ. Μουσείο) |
| Η γυναικεία μορφή (από λουτροφόρο του Ε' αιώνα π.Χ.) φορεί ιμάτιο επάνω από λεπτό χειριδωτό ιωνικό χιτώνα. (Παρίσι, Μουσείο Λούβρου) |
| Μια γυναικεία μορφή (από αμφορέα του Γ' αιώνα π.Χ.) φορεί επάνω σε βαθυκόκκινο ένδυμα δωρικό "πέπλο" ανοικτό στα πλάγια. (Παρίσι, Μουσείο Λούβρου) |
| Η γυναικεία μορφή φορεί χιτώνα και ιμάτιο ιωνικό από εναλλασόμενες βαθυκόκκινες και μάυρες ταινίες. (Παρίσι, Μουσείο Λούβρου) |
| Η γυναικεία μορφή είναι ντυμένη με πολυτέλεια. Επάνω σε ιωνικό χιτώνα με κεντήματα φορεί ιμάτιο "παμποίκιλο" με λεπτοδουλεμένη παρυφή. Η μία άκρη του, που σκέπαζε το κεφάλι, έχει διπλωθεί με κομψές πτυχές στον αυχένα, αποκαλύπτοντας έτσι τα καλοχτενισμένα μαλλιά και τα λεπτά σκουλαρίκια. (Βερολίνο, Αρχαιολογικό Μουσείο) |
| Σε μελανόμορφο αμφορέα του Γ' αιώνα π.Χ. εικονίζονται νέοι που λούζονται σε κρήνη. Τρεις δωρικοί κίονες στηρίζουν την περίκομψη επίστεψη. Το τύμπανο διακοσμείται από δίσκο και δύο φίδια, ενώ το γείσο καταλήγει σε έλικες που συγκρατούν ιππόμορφα ακρωτήρια. Δύο νέοι φαλινονται κάτω από τους κρούνους που έχουν σχήμα πανθηροκεφαλής. Δεξιά και αριστερά δύο ζεύγη νέων σταγνώνουν κάτω από δένδρα και αλείβονται με λάδι. Στα δέντρα κρέμονται τα φορέματά τους. (Λέυντεν, Κρατικό Μουσείο Αρχαιοτήτων) |