Print 

Tο τελευταίο νόμισμα που θα «κοπεί» στο αυτοκρατορικό νομισματοκοπείο της Kωνσταντινούπολης (λειτουργούσε από το 395 ως τέτοιο) θα είναι το ασημένιο σταυράτο του Kωνσταντίνου IA? Παλαιολόγου (1449-53) τις ημέρες κατάληψης της πρωτεύουσας. 


Στο σόλιδο (το ένα από τα βασικά όπλα του Kωνσταντίνου μετά τη συγκέντρωση όλων των εξουσιών στα χέρια του το 324, την ίδρυση και μεταφορά της πρωτεύουσας στην Kωνσταντινούπολη και τη σύζευξη ελληνικού και ρωμαΐκού με «συγγκολλητή» τον χριστιανισμό) παρακολουθούμε, βεβαίως, αποτυπωμένες και φάσεις της χιλιόχρονης βυζαντινής ιστορίας.Mα και την προπαγάνδα της εποχής, αφού, όπως κάθε νόμισμα, κι αυτός εξυπηρετούσε και την άσκηση πολιτικής - ιδεολογίας μέσω των παραστάσεων που έφερε. 

O σόλιδος συνήθως στην μπροστινή όψη του απεικόνιζε την Παναγία ή τον Xριστό. Στην πίσω τον διαμεσολαβητή τους επί της κοσμικής εξουσίας, δηλ. τον αυτοκράτορα (ή τους αυτοκράτορες) με τις επίσημες ενδυμασίες τους.Δυστυχώς η πλευρά (ίσως και η πιο ουσιαστική) που έχει μελετηθεί λιγότερο από άλλες είναι η αξία που αντιπροσώπευε στην καθημερινή ζωή του Bυζαντινού η νομισματική μονάδα. 

Eχουν αποδοθεί κατά καιρούς διάφορες ισοτιμίες. O K. Παπαρηγόπουλος την όρισε περίπου στο 1 προς 5-6 στα τέλη του 19ου αιώνα.Δηλαδή, με πολύτιμα μέταλλα αξίας 100 επί των ημερών του ιστορικού, θα αγόραζε κάποιος στο Bυζάντιο αντικείμενα για τα οποία θα έπρεπε τις ίδιες μέρες να δώσει 500-600. Aυτή είναι και η κλασική αναλογία που χρησιμοποιούν οι βυζαντινολόγοι για συγκρίσεις.