το Σχήμα Διοίκησης του ΥΠΕΠΘ
Το ΥΠΕΠΘ
έχει ένα δαιδαλώδες σχήμα
διοίκησης, με 12 Ενιαίους
Διοικητικούς Τομείς, 15 Γενικές
Διευθύνσεις, 62 Ανεξάρτητες
Διευθύνσεις, Τμήματα και
Γραφεία. Χάος! Περίπλοκο,
αλληλεπικαλυπτόμενο,
δυσλειτουργικό, αδιαφανές,
αναρμόδιο και ανεύθυνο. (παραθέτω
μια μικρή περίληψή του στο
τέλος αυτής της σελίδας) Αυτό
το στρέβλωμα δημιουργήθηκε
διότι η εκάστοτε εξουσία
θεωρούσε το Δημόσιο σαν
ιδιοκτησία της, προικίζοντάς
το, από την κορυφή μέχρι τα
νύχια με "τον τρόπο της":
το βόλεμα. Παρά την θέσπιση του
ΑΣΕΠ, παρά τις διευκολύνσεις
των Κ.Ε.Π., το κύριο σώμα της
διοίκησης δεν κάνει τη δουλειά
του: δεν (εξ)υπηρετεί τον πολίτη. Κακέκτυπα αυτής της διοικητικής νοοτροπίας απλώνονται σε όλη την επικράτεια. Τα λένε "Διευθύνσεις" και "Γραφεία". Στην τοπική Δευτεροβάθμια Χανίων, πχ, όταν προ ημερών θέλησα να καταθέσω αίτηση μετάθεσης, μου ζήτησαν να προσκομίσω επικυρωμένα αντίγραφα ανάληψης υπηρεσίας από όσα σχολεία εργάστηκα επί 7 χρόνια (ακόμα και από το εφετινό σχολείο, λες και δεν γνωρίζουν πού είμαι μέσα στην περιοχή που διευθύνουν) και πρόσφατο πιστοποιητικό ληξιαρχικής πράξης γάμου, αφού "το περσινό δεν ισχύει". Μια κατάσταση γελοία, αν όχι τραγική, καθώς αυτό "το κρυφτούλι της ευθύνης" αποτελεί το αντικείμενο εργασίας χιλιάδων δημοσίων υπαλλήλων. Δεν είναι παραγωγικό ούτε ωφέλιμο να επικυρώνεις τα αυταπόδεικτα. Η κακώς νοούμενη γραφειοκρατία χτίζει τείχη για να εξυπηρετεί από ανήθικα "παραθυράκια" κατ' εξαίρεση. Μεταξύ Υπουργού και Μαθητή παρεμβάλλονται τόσοι μεσάζοντες, που το (δωρεάν) αγαθό της παιδείας χάνει το δρόμο του. Στην εποχή των δικτύων της πληροφορίας, το ΥΠΕΠΘ επιμένει να σιτίζει χειριστές ραδιοασυρμάτου με όλη την καμαρίλα, την ευνοιοκρατία, τις συνακροάσεις και τα παράσιτα λόγω της χαμηλής πιστότητας του μέσου. Είναι καιρός να μετρήσουμε και να μετρηθούμε, να πάρουμε την κατακερματισμένη ευθύνη του ποιοι είμαστε επάνω μας και να επιδιώξουμε μια απ' ευθείας συνεργασία Υπουργείου - Σχολείου.
Η διοίκησή μας χρειάζεται σαφείς, απλούς και σταθερούς κανόνες που θα βοηθήσουν στη δίκαιη μεταχείριση σε υπηρεσιακά θέματα, στην άρση κανονιστικών αοριστιών, στην αποσυμφόρηση των "γραφείων" και στην στροφή προς τα ουσιαστικά θέματα της παιδείας. Η σημερινή τεχνολογία μας επιτρέπει να διαχειριζόμαστε πολύπλοκα δεδομένα, λεπτομέρειες και υποπεριπτώσεις. Οι κανόνες, όμως, επιμένω πως πρέπει να είναι απλοί. Παραδείγματα:
Σαφείς και απλοί κανόνες. Εύκολα τους θυμάσαι, εύκολα ελέγχεις κι αν τηρούνται. Διότι, τελικά, οι καλοί λογαριασμοί κάνουν τους καλούς φίλους. Αντίθετα, η πολυνομία, η αοριστία, το "βλέποντας και κάνοντας" (πχ παράλληλες επετηρίδες) βλάπτουν και προσβάλουν το σχολείο. Η εκπαίδευση πρέπει να είναι δίκαιη προς τα στελέχη της, κυρίως επειδή (και) αυτό το αίσθημα μεταλαμπαδεύεται στην επόμενη γενιά. |
Η κορυφή της διοίκησης από την ιστοσελίδα του ΥΠΕΠΘ
1 Υπουργός, 2 υφυπουργοί, 3 Γεν. Γραμματείς | ||
12 "Ενιαίοι Διοικητικοί Τομείς και Γενικές Διευθύνσεις" | 15 "Ανεξάρτητες Διευθύνσεις, Τμήματα και Γραφεία" | 7
ανεξάρτητες Δημ. Υπηρ που
υπάγονται στον Υπουργό 2 αποκεντρωμένες Δημ. Υπηρ -//- -//- 2 αποκεντρωμένες Περιφ. Υπηρ -//- -//- 11 Αποκεντρωμένες Περιφ.Υπηρ. του ΥΠΕΠΘ 4 ΝΠΔΔ 36 Διάφορα (!) ΝΠΔΔ |
1.
Ε.Δ.Τ Πανεπιστημιακής
Εκπαίδευσης |
1.
Γραφείο Δικτυακής
Εκπαιδευτικής Πύλης |
1. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (ΠΙ) 1. Συντονιστικό Γραφείο
Μειονοτικών Σχολείων 1. Κέντρα Διάγνωσης Αξιολόγησης και Υποστήριξης (ΚΔΑΥ) 2. Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης 1. Περιφερειακά Κέντρα
Στήριξης & Εκπαιδευτικού
Σχεδιασμού (ΠΕΚΕΣΕΣ) 1. Εθνική Βιβλιοθήκη της
Ελλάδος 1. Ίδρυμα Κρατικών
Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ.) ....μεσολαβούν άλλα 25, κουράστηκα!.............. 36 Ισραηλιτικές Κοινότητες |
Χρειάζονται 71 σελίδες, μόνο για να αναφερθούν τα γραφεία, τα τμήματα και ο τίτλος εκάστου | <από το organogramma_ypepth από το anex_foreis_ypir_ypepth> |
Μετά από 144 σελίδες (!), γράφει το απίστευτο: Δ/νση Οργάνωσης & Απλούστευσης Διαδικασιών... |