ΕΡΩΤΗΣΗ 26
ΒΑΘΜΟΣ ΔΥΣΚΟΛΙΑΣ 2
Παρατίθεται η ακόλουθη άποψη ενός εκπαιδευτικού πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης:
«Όταν
σχεδιάζω σενάρια Φυσικών Επιστημών ή Μελέτης Περιβάλλοντος με χρήση ΤΠΕ στοχεύω στο χειρισμό αφηρημένων ιδεών και εννοιών, στην οπτικοποίηση δυναμικών και σύνθετων αλληλεπιδράσεων, στον πειραματισμό και τη διερεύνηση, στην ανεύρεση σχημάτων, στην αναζήτηση σχέσεων ανάμεσα σε μεταβλητές και στη μαθηματική επεξεργασία των δεδομένων. Δίνω επίσης
έμφαση στην προσομοίωση φαινομένων και καταστάσεων, στη μοντελοποίηση, στη διατύπωση υποθέσεων, τον πειραματικό έλεγχο και την εξαγωγή συμπερασμάτων, στην εργαστηριακή προσέγγιση και στην επίλυση προβλημάτων. Για την
υλοποίηση των παραπάνω χρησιμοποιώ (ενίοτε συνδυαστικά) λογισμικά οπτικοποίησης, λογιστικά φύλλα, βάσεις δεδομένων, εικονικά εργαστήρια προσομοίωσης και μοντελοποίησης, προγραμματιστικά περιβάλλοντα τύπου Logo».
Σύμφωνα με τις σύγχρονες αντιλήψεις για τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών:
ΕΡΩΤΗΣΗ 10
ΒΑΘΜΟΣ ΔΥΣΚΟΛΙΑΣ 2
Παρατίθεται η ακόλουθη άποψη εκπαιδευτικού πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης:
«Όταν σχεδιάζω σενάρια με χρήση ΤΠΕ δίνω έμφαση στα παρακάτω
(σε συνάρτηση με το γνωστικό αντικείμενο):
•
Εύρεση, κωδικοποίηση, ταξινόμηση, διαχείριση, συσχέτιση και γραφική αναπαράσταση δεδομένων
•
Ανίχνευση σχέσεων μεταξύ δεδομένων και εξαγωγή συμπερασμάτων
• Χρήση, ερμηνεία, αξιολόγηση συμβολικών αναπαραστάσεων για την εξαγωγή εκτιμήσεων και συμπερασμάτων
• Χρήση πολλαπλών και διασυνδεόμενων αναπαραστάσεων για τη διευκόλυνση της επιστημονικής κατανόησης
• Ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας και συνεργασίας στα πλαίσια ομαδικής δουλειάς».
ΕΡΩΤΗΣΗ 14
ΒΑΘΜΟΣ ΔΥΣΚΟΛΙΑΣ 2
Είστε εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και διαθέτετε μια σειρά από
εκπαιδευτικά λογισμικά ανοικτού τύπου (όπως για παράδειγμα λογισμικά προσομοιώσεων, μοντελοποίησης, υπερμέσων, κλπ.) τα οποία θέλετε να χρησιμοποιήσετε στην εκπαιδευτική σας πρακτική.
Σε ποια από τα παρακάτω χαρακτηριστικά θα δώσετε έμφαση και θα απαιτήσετε να υπάρχουν στο λογισμικό πριν το χρησιμοποιήσετε;
1. Το εκπαιδευτικό λογισμικό
προσφέρει ένα ρεαλιστικό περιβάλλον και κατάλληλες μαθησιακές καταστάσεις που έχουν νόημα για τους μαθητές.
2. Το εκπαιδευτικό λογισμικό παρέχει
δυνατότητες διερεύνησης στους μαθητές.
3. Το εκπαιδευτικό λογισμικό παρέχει
δυνατότητες ανακάλυψης της γνώσης από τους μαθητές.
4. Το εκπαιδευτικό λογισμικό παρέχει
δυνατότητες έρευνας και πειραματισμού στους μαθητές.
5. Το εκπαιδευτικό λογισμικό προσφέρει
ένα πλαίσιο και τα κατάλληλα εργαλεία για την επίλυση προβλημάτων.
6. Το εκπαιδευτικό λογισμικό χρησιμοποιεί κατάλληλες για τα παιδιά εξωτερικές αναπαραστάσεις. Το εκπαιδευτικό λογισμικό
λαμβάνει υπόψη του τις προϋπάρχουσες ιδέες, τις αντιλήψεις και τα νοητικά μοντέλα των μαθητών.
ΕΡΩΤΗΣΗ 8
ΒΑΘΜΟΣ ΔΥΣΚΟΛΙΑΣ 1
Παρατίθεται η ακόλουθη άποψη εκπαιδευτικού πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης:
«οι ΤΠΕ μπορούν να παίξουν ρόλο γνωστικού εργαλείου (για παράδειγμα σε συγκεκριμένες δραστηριότητες μαθηματικών και φυσικών επιστημών), να υποστηρίξουν διερευνητικού και ανακαλυπτικού τύπου μαθησιακές καταστάσεις (σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα),
να ευνοήσουν δραστηριότητες επίλυσης προβλήματος, λήψης απόφασης και ανάπτυξης της κριτικής σκέψης (σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα)
και να υποστηρίξουν δραστηριότητες συμβολικής έκφρασης, επικοινωνίας και αναζήτησης πληροφοριών (για παράδειγμα στη γλώσσα και στην ιστορία). Οι ΤΠΕ ευνοούν συνεπώς την υλοποίηση διδακτικών καταστάσεων σχετικών με την ανάπτυξη από τους μαθητές γνωστικών δεξιοτήτων υψηλού επιπέδου, που κατά τεκμήριο είναι εγκάρσιες στο πρόγραμμα σπουδών, όπως επίλυση προβλήματος, πειραματική διαδικασία, δραστηριότητες διερεύνησης και ανακάλυψης, μοντελοποίηση, διεπιστημονική προσέγγιση, λήψη απόφασης, κριτική σκέψη, αναστοχασμός, νέος– κριτικός γραμματισμός. ».
ΕΡΩΤΗΣΗ 17
ΒΑΘΜΟΣ ΔΥΣΚΟΛΙΑΣ 2
Παρατίθεται οι ακόλουθες απόψεις δύο εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης:
Εκπαιδευτικός Α: «οι εκπαιδευτικές εφαρμογές των ΤΠΕ πρέπει κυρίως να υποστηρίζουν την οικοδόμηση της γνώσης (αναπαριστώντας τις ιδέες, την κατανόηση και τις παραστάσεις των μαθητών),
να επιτρέπουν διερευνήσεις (για πρόσβαση στην απαιτούμενη πληροφορία, για σύγκριση με άλλες προοπτικές και όψεις του κόσμου),
να υποστηρίζουν τη μάθηση μέσω πράξης (προσομοιώνοντας πραγματικά προβλήματα και καταστάσεις)
να αποτελούν νοητικούς συνεργάτες (υποστηρίζοντας την έκφραση και τη σύνδεση των γνώσεων)»
Εκπαιδευτικός Β: «οι εκπαιδευτικές εφαρμογές των ΤΠΕ πρέπει κυρίως να παρουσιάζουν μία πληροφορία, ένα γεγονός ή μια έννοια (που αφορά σε συγκεκριμένο περιεχόμενο με σαφείς διδακτικούς στόχους)
κάτω από το πρίσμα συγκεκριμένων αρχών, να θέτουν ερωτήσεις πάνω στις παρεχόμενες πληροφορίες, γεγονότα ή έννοιες, να απαιτούν άμεση απάντηση (σε μια τιθέμενη ερώτηση) από το μαθητή και να εκτιμούν και να αξιολογούν την απάντηση του μαθητή με βάση συγκεκριμένους διδακτικούς στόχους παρέχοντας κατάλληλη ανατροφοδότηση».
Σύμφωνα με τις σύγχρονες αντιλήψεις για τη διδακτική των επιστημών με τη χρήση ΤΠΕ:
ΕΡΩΤΗΣΗ 16
ΒΑΘΜΟΣ ΔΥΣΚΟΛΙΑΣ 2
Παρατίθεται οι ακόλουθες απόψεις δύο εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης:
Εκπαιδευτικός Α: «Όταν χρησιμοποιώ
ψηφιακές εγκυκλοπαίδειες ή δικτυακούς τόπους, θέτω τις ακόλουθες προϋποθέσεις σχετικά με το υλικό τους:
• Το υλικό είναι
απαλλαγμένο από αναλήθειες, ανακρίβειες, διαστρεβλώσεις γεγονότων και καταστάσεων που αφορούν στις διάφορες κοινωνικές και πολιτισμικές κατηγορίες (επαγγελματικές κατηγορίες και κοινωνικές τάξεις στις οποίες αποδίδονται χαμηλές θέσεις στην κοινωνική ιεραρχία, άτομα με σωματικές ή πνευματικές μειονεξίες, θρησκευτικές και φυλετικές μειονότητες κ.λπ.).
• Το υλικό
δεν κάνει επιλεκτική ή άνιση παρουσίαση πληροφοριακών στοιχείων και χαρακτηριστικών
(γλωσσικοί υπαινιγμοί, επιπόλαιη χρήση εκφράσεων της καθομιλουμένης (π.χ. με ρατσιστική χροιά)»
Εκπαιδευτικός Β: «Όταν χρησιμοποιώ
ψηφιακές εγκυκλοπαίδειες ή δικτυακούς τόπους, θέτω τις ακόλουθες προϋποθέσεις σχετικά με το υλικό τους:
• Το υλικό
δίνει προσοχή στη διάσταση του φύλου αποφεύγοντας την προβολή (μέσω εικόνων, βίντεο, κλπ.) του ενός μόνο φύλου και την χρήση στοιχείων με σεξιστικό χαρακτήρα,
• Το υλικό είναι
απαλλαγμένο από κοινωνικά και φυλετικά στερεότυπα που αφορούν ευπαθείς κοινωνικές ομάδες ώστε να μην ενισχύει διακρίσεις και ανισότητες,
• Το υλικό
πληροί τις αρχές της κοινωνικής και πολιτισμικής ισότητας, της ανοχής στο διαφορετικό και της ειρηνικής συμβίωσης.»
ΕΡΩΤΗΣΗ 6
ΒΑΘΜΟΣ ΔΥΣΚΟΛΙΑΣ 2
Είστε εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και διαθέτετε μια σειρά από
λογισμικά με διαφορετικού τύπου χαρακτηριστικά. Για τη διδασκαλία διαφόρων γνωστικών αντικειμένων, όπως η μελέτη περιβάλλοντος, τα μαθηματικά, κλπ. χρειάζεστε λογισμικά που να διαθέτουν τουλάχιστον τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
1. Το υπολογιστικό σύστημα αναπαριστά ένα φυσικό φαινόμενο ή μια κατάσταση στην οθόνη επιτρέποντας στον χρήστη να μάθει κάτι για αυτό όταν χειρίζεται κάποια ή κάποιες παραμέτρους ή μεταβλητές
2.
Το υπολογιστικό σύστημα παρέχει την χρήση ή την επαλήθευση ενός μοντέλου μιας κατάστασης ή ενός φαινομένου
3.
Το υπολογιστικό σύστημα διδάσκει τον μαθητή σχετικά με το πώς γίνεται κάτι μέσα από διαδικασίες διερευνητικής και ανακαλυπτικής μάθησης
4.
Το υπολογιστικό σύστημα προσφέρει στον χρήστη μεγάλο βαθμό ελέγχου ώστε να ρυθμίζει ο ίδιος τη φυσική εξέλιξη του προς μελέτη φαινομένου
Το λογισμικό που χρειάζεστε είναι:
ΕΡΩΤΗΣΗ 20
ΒΑΘΜΟΣ ΔΥΣΚΟΛΙΑΣ 1
Είστε εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και
διαθέτετε μια σειρά από λογισμικά με διαφορετικού τύπου χαρακτηριστικά. Για τη διδασκαλία διαφόρων γνωστικών αντικειμένων, όπως η μελέτη περιβάλλοντος, οι φυσικές επιστήμες, η γεωγραφία, η ιστορία και τα μαθηματικά χρειάζεστε λογισμικά που να διαθέτουν τουλάχιστον τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
• Το λογισμικό
φέρνει τον μαθητή αντιμέτωπο με προβληματικές καταστάσεις
• Το λογισμικό οργανώνει το περιεχόμενό μου με σκοπό την προσπέλαση των απαιτούμενων πληροφοριών
• Το λογισμικό
οργανώνει το περιεχόμενο και τις δραστηριότητές του σε σπειροειδή μορφή
• Το λογισμικό
παρέχει στο δάσκαλο ρόλο διευκολυντή, εμψυχωτή και συντονιστή στη διαδικασία της μάθησης
• Το λογισμικό
προωθεί ανοικτού τύπου δραστηριότητες και επίλυση προβλημάτων καθημερινής ζωής
• Το λογισμικό
προωθεί τη συγκριτική θεώρηση οπτικής των πραγμάτων, απόψεων και κοσμοθεωριών.
Το λογισμικό που χρειάζεστε είναι:
ΕΡΩΤΗΣΗ 22
ΒΑΘΜΟΣ ΔΥΣΚΟΛΙΑΣ 2
Είστε εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και διαθέτετε μια σειρά από λογισμικά με διαφορετικού τύπου χαρακτηριστικά. Για τη διδασκαλία και τη μάθηση διαφόρων γνωστικών αντικειμένων, όπως η μελέτη περιβάλλοντος, οι φυσικές επιστήμες, η γεωγραφία, η ιστορία και τα μαθηματικά χρειάζεστε
περιβάλλοντα που να διαθέτουν τουλάχιστον τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
• Το περιβάλλον προωθεί τις υπάρχουσες εμπειρίες των μαθητών και προσφέρει πολλαπλές προοπτικές της μαθησιακής κατάστασης καθώς και εργαλεία εκτίμησής της
• Το περιβάλλον
παρέχει νέες καθώς και αυθεντικές εμπειρίες στους μαθητές σχετικά με τη διαδικασία οικοδόμησης της γνώσης
• Το περιβάλλον
υποστηρίζει την ενσωμάτωση της μάθησης σε ρεαλιστικά περιβάλλοντα, τα οποία σχετίζονται άμεσα (ή προσομοιάζουν) με τον πραγματικό κόσμο
• Το περιβάλλον
ενθαρρύνει την έκφραση των απόψεων, των αντιλήψεων, των ιδεών και των νοητικών μοντέλων των μαθητών στο πλαίσιο της μαθησιακής διαδικασίας
• Το περιβάλλον
υποστηρίζει την αναπαράσταση των προτέρων γνώσεων των μαθητών
• Το περιβάλλον
ευνοεί την κατανόηση των νέων γνώσεων, αλλά και τις γενικότερες
αντιλήψεις και τα πιστεύω των μαθητών
• Το περιβάλλον προωθεί την εμπέδωση της μάθησης μέσω κοινωνικής εμπειρίας και αλληλεπίδρασης
• Το περιβάλλον
προσφέρει και ενθαρρύνει χρήσεις πολλαπλών και ταυτόχρονων μορφών αναπαράστασης της πραγματικότητας (διαισθητικού αλλά και συμβολικού ή φορμαλιστικού τύπου)
• Το περιβάλλον
προωθεί την ενθάρρυνση της προσωπικής επίγνωσης στη διαδικασία οικοδόμησης της γνώσης.
Το λογισμικό που χρειάζεστε είναι:
ΕΡΩΤΗΣΗ 24
ΒΑΘΜΟΣ ΔΥΣΚΟΛΙΑΣ 2
Είστε εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και διαθέτετε μια σειρά από λογισμικά με διαφορετικού τύπου χαρακτηριστικά. Για τη διδασκαλία και τη μάθηση διαφόρων γνωστικών αντικειμένων, όπως η μελέτη περιβάλλοντος, οι φυσικές επιστήμες, η γεωγραφία και τα μαθηματικά χρειάζεστε υπολογιστικά περιβάλλοντα που να διαθέτουν τουλάχιστον τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
• Κατανόηση και αναπαράσταση μιας προβληματικής κατάστασης (συμπεριλαμβανομένου και του προσδιορισμού των ειδών της πληροφορίας που απαιτείται για τη λύση της)
•
Συλλογή και οργάνωση της κατάλληλης και ουσιώδους πληροφορίας
•
Κατασκευή και διαχείριση ενός σχεδίου δράσης ή μιας στρατηγικής
• Χρήση διαφόρων εργαλείων επίλυσης προβληματικών καταστάσεων
• Συλλογισμός, έλεγχος υποθέσεων και λήψη απόφασης.
Τα λογισμικά αυτά πρέπει επίσης να ευνοούν διδακτικές στρατηγικές όπου
•
Η μάθηση λαμβάνει χώρα στο πλαίσιο ουσιαστικών και ανοικτού τύπου προβληματικών καταστάσεων
• Η προβληματική κατάσταση οδηγεί τη μάθηση και οι νέες γνώσεις αποκτούνται μέσα στο πλαίσιο αυτό
• Οι μαθητές μπορεί να δουλεύουν σε μικρές ομάδες
• Οι δάσκαλοι έχουν το ρόλο του «διευκολυντή» της μάθησης
Το λογισμικό που χρειάζεστε είναι:
ΕΡΩΤΗΣΗ 3
ΒΑΘΜΟΣ ΔΥΣΚΟΛΙΑΣ 2
Είστε εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και διαθέτετε μια σειρά
από λογισμικά κλειστού τύπου
(λογισμικά εξάσκησης και πρακτικής ή λογισμικά καθοδήγησης) τα οποία θέλετε να χρησιμοποιήσετε στην εκπαιδευτική σας πρακτική.
Ένα από τα βασικά θέματα που σας αφορούν σχετίζεται με τις ερωτήσεις που τίθενται από το λογισμικό, τις απαντήσεις που επιδέχεται το λογισμικό και την ανατροφοδότηση που δίνει στον μαθητή. Σε ποια από τα παρακάτω χαρακτηριστικά θα δώσετε έμφαση και θα απαιτήσετε να υπάρχουν στο λογισμικό πριν το χρησιμοποιήσετε;
1.
Θέτει το σύστημα συχνά ερωτήσεις και ιδιαιτέρως ερωτήσεις κατανόησης (οι ερωτήσεις που πρέπει να αφορούν σημαντικές πληροφορίες);
2.
Επιτρέπει το σύστημα περισσότερες από μία προσπάθειες για να απαντήσει κάποιος σε μία ερώτηση;
3.
Δίνεται η έμφαση του συστήματος στην ενεργό και στη διαρκή συμμετοχή του μαθητή κατά τη διαδικασία της μάθησης, στην ενίσχυση της επιθυμητής συμπεριφοράς και στην αποθάρρυνση της μη επιθυμητής συμπεριφοράς;
4.
Παρέχει το σύστημα κατάλληλους τρόπους ανατροφοδότησης, όπως ανατροφοδότηση με κινούμενη εικόνα ή ήχο καθώς και πιο σύνθετους τρόπους ανατροφοδότησης, όπως μέσω υποδείξεων, επεξηγήσεων και αλληλεπιδραστικής υποστήριξης ή καθοδήγησης;
5.
Εστιάζει το σύστημα στην παροχή πληροφοριακής ανατροφοδότησης, όταν η απάντηση είναι πετυχημένη;
6.
Επιτρέπει το σύστημα και άλλη απάντηση όταν η αρχική είναι εσφαλμένη, δίνοντας διορθωτική ανατροφοδότηση;
7. Παρέχει το σύστημα
διορθωτική αντιμετώπιση
για κακές επιδόσεις κατ’ επανάληψη (αυτό μπορεί να είναι, για παράδειγμα, μία σύσταση για περαιτέρω μελέτη ή μελέτη από την αρχή);
8. Παρέχει το σύστημα πληροφορίες για την πρόοδο του μαθητή αλλά και άλλες πληροφορίες, όπως τον χρόνο ενασχόλησης με κάθε ενότητα, δραστηριότητα ή άσκηση, κλπ;
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ|ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ |ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ |ΤΕΣΤ |ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ| ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Προτεινόμενη ανάλυση οθόνης 1024Χ768
Copyright ® ΒΑΣΙΛΗΣ Μ. ΜΙΣΑΗΛΙΔΗΣ
ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ © 2001-2008