97. Ποιες από τις παρακάτω κατηγορίες λογισµικών είναι κατάλληλες για την υλοποίηση διαθεµατικών δραστηριοτήτων;
98. Ποιες από τις παρακάτω κατηγορίες λογισµικών είναι κατάλληλες για την ανάπτυξη γνωστικών δεξιοτήτων υψηλού επιπέδου (όπως επίλυση προβλήµατος, λήψη απόφασης, κριτική σκέψη. κλπ);
99. Τα λογισµικά Google Earth & Google Maps µπορούν να χρησιµοποιηθούν
100. Ποιες από τις παρακάτω κατηγορίες λογισµικών είναι κατάλληλες για την υλοποίηση διαθεµατικών δραστηριοτήτων;
101. Τα λογισµικά δυναµικής γεωµετρίας, όπως το Cabri Γεωµέτρης και Geometer SketchPad
102. Σε ποιου τύπου υπολογιστικά περιβάλλοντα είναι αναγκαία η κατασκευή διδακτικών σεναρίων;
103. Σε ποιου τύπου υπολογιστικά περιβάλλοντα είναι αναγκαία η κατασκευή διδακτικών σεναρίων;
104. Είστε εκπαιδευτικός πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης και διαθέτετε µια σειρά από
λογισµικά κλειστού τύπου
(λογισµικά εξάσκησης και πρακτικής ή λογισµικά καθοδήγησης) τα οποία θέλετε να χρησιµοποιήσετε στην εκπαιδευτική σας πρακτική. Ένα από τα βασικά θέµατα που σας αφορούν σχετίζεται µε την
παροχή κινήτρων
στο µαθητή από λογισµικά του εν λόγω τύπου. Σε ποια από τα παρακάτω χαρακτηριστικά θα δώσετε έµφαση και θα απαιτήσετε να υπάρχουν στο λογισµικό πριν το χρησιµοποιήσετε;
1. Το λογισµικό
παρέχει κίνητρα στο µαθητή και δίνει έµφαση στην εσωτερική παρότρυνση (στην παρότρυνση
δηλαδή που εκπορεύεται από τις ανάγκες και τις επιθυµίες του ίδιου του µαθητή)
2. Το λογισµικό
εστιάζει στη διέγερση και την ανάκληση πρότερων γνώσεων, είτε από τις εµπειρίες των παιδιών, είτε από προηγούµενες διδακτικές παρεµβάσεις
3. Το λογισµικό έχει
παιγνιώδη µορφή, ενθαρρύνει δηλαδή την άµιλλα µε τους άλλους ή τον συναγωνισµό µε
τον ίδιο του τον εαυτό, µε τους άλλους ή µε τον υπολογιστή
4. Το λογισµικό µεριµνεί για την
παρουσίαση ερεθισµάτων
µε διακριτά χαρακτηριστικά, παρέχει δηλαδή ένα κατάλληλο επίπεδο «προκλήσεων» και αφυπνίζει - διατηρεί την περιέργεια των µαθητών
5. Το λογισµικό, όταν περιέχει
επίπεδα δυσκολίας, επιτρέπει στους χρήστες να αλλάζουν εύκολα επίπεδα ή και δραστηριότητες
6. Το λογισµικό προσφέρει τη δυνατότητα στους µαθητές
να εργάζονται ανεξάρτητα και να µην χρειάζονται υποστήριξη – καθοδήγηση
(εκτός ίσως από τις αρχικές δραστηριότητες εκµάθησής του)
7. Το λογισµικό συνδέει την παρεχόµενη πληροφορία µε άλλες πληροφορίες είτε του ίδιου λογισµικού είτε µε άλλες πληροφορίες στο διαδίκτυο µέσω υπερσυνδέσµων
105. Είστε εκπαιδευτικός πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης και διαθέτετε µια σειρά από
λογισµικά κλειστού τύπου (λογισµικά εξάσκησης και πρακτικής ή λογισµικά καθοδήγησης) τα οποία θέλετε να χρησιµοποιήσετε στην εκπαιδευτική σας πρακτική. Βασικά θέµατα που σας αφορούν σχετίζονται
µε την παρουσίαση και την οργάνωση των πληροφοριών καθώς και το περιεχόµενο της εξάσκησης από λογισµικά του εν λόγω τύπου.
Σε ποια από τα παρακάτω χαρακτηριστικά θα δώσετε έµφαση και θα απαιτήσετε να υπάρχουν στο λογισµικό πριν το χρησιµοποιήσετε;
1. ∆ιαθέτει το λογισµικό (όταν πρόκειται για σύστηµα καθοδήγησης)
έναν προέλεγχο (πιθανότατα µε τη µορφή δραστηριότητας) στην εισαγωγική ενότητα ώστε να εξακριβώνει εάν είναι κατάλληλο για το µαθητή;
2. Εστιάζει το λογισµικό (όταν πρόκειται για σύστηµα εξάσκησης και πρακτικής)
στη δεξιότητα που επιδιώκεται να αποκτηθεί και εµπεριέχει ένα σχετικό εύρος από επίπεδα δυσκολίας που να καλύπτει το σύνολο των µαθητών;
3. Στοχεύει το σύστηµα στην
προσέλκυση προσοχής και συγκεκριµένα στην πληροφόρηση για τους στόχους του µαθήµατος;
4. Χρησιµοποιεί το σύστηµα
κατάλληλες µορφές παρουσίασης της πληροφορίας (π.χ. κείµενα, ήχος, εικόνες, βίντεο);
5. Είναι η µορφή των περιεχοµένων κατάλληλη για τις ανάγκες των µαθητών, είναι δηλαδή τα
κείµενα λακωνικά, σαφή, καλά µορφοποιηµένα και σε κατάλληλο επίπεδο ανάγνωσης, ενώ τα γραφικά και τα βίντεο χρησιµοποιούνται ολοκληρωµένα για τις σηµαντικές πληροφορίες;
6. Οργανώνει το σύστηµα τις
πληροφορίες µε ιεραρχικό τρόπο, ή βασίζεται σε διακριτά επίπεδα δυσκολίας;
7.
Αποφεύγει το σύστηµα την απλή γραµµική οργάνωση της πληροφορίας ώστε να την δοµεί µε διακλαδώσεις ανάλογα µε την επίδοση;
8. Επιτρέπει το σύστηµα τον
έλεγχο της κίνησης στον χρήστη
ώστε να µπορεί να πηγαίνει µπροστά, πίσω, στην αρχή;
105.Είστε εκπαιδευτικός πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης και διαθέτετε µια σειρά από
λογισµικά κλειστού τύπου
(λογισµικά εξάσκησης και πρακτικής ή λογισµικά καθοδήγησης) τα οποία θέλετε να χρησιµοποιήσετε στην εκπαιδευτική σας πρακτική. Ένα από τα βασικά θέµατα που σας αφορούν σχετίζεται µε τις ερωτήσεις που τίθενται από το λογισµικό, τις απαντήσεις που επιδέχεται το λογισµικό και την ανατροφοδότηση που δίνει στον µαθητή.
Σε ποια από τα παρακάτω χαρακτηριστικά θα δώσετε έµφαση και θα απαιτήσετε να υπάρχουν στο λογισµικό πριν το χρησιµοποιήσετε;
1. Θέτει το σύστηµα
συχνά ερωτήσεις και ιδιαιτέρως ερωτήσεις κατανόησης (οι ερωτήσεις πρέπει να αφορούν σηµαντικές πληροφορίες);
2.
Επιτρέπει το σύστηµα περισσότερες από µία προσπάθειες για να απαντήσει κάποιος σε µία ερώτηση;
3. ∆ίνεται
η έµφαση του συστήµατος στην ενεργό και διαρκή συµµετοχή του µαθητή κατά τη διαδικασία της µάθησης, στην ενίσχυση της επιθυµητής συµπεριφοράς και στην αποθάρρυνση της µη επιθυµητής συµπεριφοράς;
4. Παρέχει το σύστηµα
κατάλληλους τρόπους ανατροφοδότησης, όπως ανατροφοδότηση µε κινούµενη εικόνα ή ήχο καθώς και πιο σύνθετους τρόπους ανατροφοδότησης, όπως µέσω υποδείξεων, επεξηγήσεων και αλληλεπιδραστικής υποστήριξης ή καθοδήγησης;
5. Εστιάζει το σύστηµα στην παροχή πληροφοριακής ανατροφοδότησης, όταν η απάντηση είναι πετυχηµένη;
6. Επιτρέπει το σύστηµα και
άλλη απάντηση όταν η αρχική είναι εσφαλµένη, δίνοντας διορθωτική ανατροφοδότηση;
7. Παρέχει το σύστηµα διορθωτική αντιµετώπιση για κακές επιδόσεις κατ’ επανάληψη (αυτό µπορεί να είναι, για παράδειγµα, µία σύσταση για περαιτέρω µελέτη ή µελέτη από την αρχή);
8. Παρέχει το σύστηµα
πληροφορίες για την πρόοδο του µαθητή αλλά και άλλες πληροφορίες, όπως τον χρόνο ενασχόλησης µε κάθε ενότητα, δραστηριότητα ή άσκηση, κλπ;
107. Είστε εκπαιδευτικός πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης και διαθέτετε κάποιο
λογισµικό εννοιολογικής χαρτογράφησης, το οποίο χρησιµοποιείτε στη διδακτική σας πρακτική. Ποιες από τις παρακάτω ενδεχόµενες χρήσεις του λογισµικού αυτού µπορείτε να κάνετε µέσα στην τάξη σας;
1. Το λογισµικό
χρησιµοποιείται ως εποπτικό εργαλείο
για διδασκαλία διαφόρων γνωστικών αντικειµένων του προγράµµατος σπουδών (όπως στην ιστορία, τη µελέτη περιβάλλοντος, τη γλώσσα, κλπ.)
2. Το λογισµικό
χρησιµοποιείται ως εργαλείο για την ανάδυση και την καταγραφή των αναπαραστάσεων των µαθητών ή, µε άλλα λόγια, ως εργαλείο για την ανίχνευση των πρότερων γνώσεων και των ιδεών των µαθητών στις προς µελέτη έννοιες
3. Το λογισµικό
χρησιµοποιείται ως γνωστικό εργαλείο για οικοδόµηση εννοιών και γνώσεων σε διάφορα γνωστικά αντικείµενα, µε τη βοήθεια του οποίου οι µαθητές αναπαριστούν βασικές έννοιες και γνώσεις και τις σχέσεις που τις συνδέουν µεταξύ τους
4. Το λογισµικό χρησιµοποιείται ως
εργαλείο αξιολόγησης των µαθητών
(π.χ. µέσω δραστηριοτήτων σύγκρισης δύο ή περισσότερων εννοιολογικών χαρτών που έχουν κατασκευάσει οι µαθητές µε έναν πρότυπο χάρτη που έχει κατασκευάσει ο εκπαιδευτικός)
5. Το λογισµικό χρησιµοποιείται
ως µέσο για ανταλλαγή και επικοινωνία ιδεών, όταν χρησιµοποιείται για τη συλλογική κατασκευή εννοιολογικών χαρτών από οµάδες µαθητών
6. Το λογισµικό χρησιµοποιείται από τον εκπαιδευτικό ως εργαλείο για σχεδίαση εφαρµογών υπερµέσων και γενικότερα συστηµάτων πλοήγησης.
108. Είστε εκπαιδευτικός πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης και διαθέτετε µια σειρά από
λογισµικά µε διαφορετικού τύπου χαρακτηριστικά. Για τη διδασκαλία διαφόρων γνωστικών αντικειµένων, όπως η µελέτη περιβάλλοντος και η ιστορία χρειάζεστε λογισµικά που να διαθέτουν τουλάχιστον τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
1. Το σύστηµα παρέχει
ταυτόχρονη εικονική παρουσίαση µεγάλου όγκου δεδοµένων ώστε να καθιστά εφικτή την ερµηνεία και την κατανόησή τους.
2. Το σύστηµα παρέχει
την προβολή νέων µη αναµενόµενων δεδοµένων, πληροφοριών, ιδιοτήτων και ερωτηµάτων τα οποία είναι δυνατόν να χρησιµοποιηθούν για ανακάλυψη, κατανόηση και επικοινωνία.
3. Το σύστηµα παρέχει τη
δυνατότητα κατάλληλων αναπαραστάσεων σχετικών µε προβλήµατα που δεν γίνονται εύκολα αντιληπτά όταν χρησιµοποιούνται απλώς αριθµητικά ή συµβολικά δεδοµένα.
4. Το σύστηµα παρέχει την
παρουσίαση φαινοµένων και χαρακτηριστικών που συµβαίνουν σε πολύ µικρές ή πολύ µεγάλες χωρικές ή χρονικές κλίµακες.
5. Το σύστηµα παρέχει τη
δυνατότητα δυναµικών και πολλαπλών αναπαραστάσεων για άµεσο χειρισµό των δεδοµένων.
Το λογισµικό που χρειάζεστε είναι:
109. Είστε εκπαιδευτικός πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης και διαθέτετε µια σειρά από
λογισµικά µε διαφορετικού τύπου χαρακτηριστικά. Για τη διδασκαλία διαφόρων γνωστικών αντικειµένων,
όπως η µελέτη περιβάλλοντος, τα µαθηµατικά, κλπ. χρειάζεστε λογισµικά που να διαθέτουν τουλάχιστον τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
1. Το υπολογιστικό σύστηµα
αναπαριστά ένα φυσικό φαινόµενο ή µια κατάσταση στην οθόνη επιτρέποντας στον χρήστη να µάθει κάτι για αυτό όταν χειρίζεται κάποια ή κάποιες παραµέτρους ή µεταβλητές
2. Το υπολογιστικό σύστηµα παρέχει
την χρήση ή την επαλήθευση ενός µοντέλου µιας κατάστασης ή ενός φαινοµένου
3. Το υπολογιστικό σύστηµα
διδάσκει τον µαθητή σχετικά µε το πώς γίνεται κάτι µέσα από διαδικασίες διερευνητικής και ανακαλυπτικής µάθησης
4. Το υπολογιστικό σύστηµα
προσφέρει στον χρήστη µεγάλο βαθµό ελέγχου ώστε να ρυθµίζει ο ίδιος τη φυσική εξέλιξη του προς µελέτη φαινοµένου
Το λογισµικό που χρειάζεστε είναι:
110. Είστε εκπαιδευτικός πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης και διαθέτετε µια σειρά από
λογισµικά µε διαφορετικού τύπου χαρακτηριστικά.
Για τη διδασκαλία διαφόρων γνωστικών αντικειµένων,
όπως η µελέτη περιβάλλοντος και τα µαθηµατικά χρειάζεστε λογισµικά που να διαθέτουν τουλάχιστον τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
1. Το υπολογιστικό σύστηµα επιτρέπει στον χρήστη
να αναπαραστήσει ένα φυσικό φαινόµενο ή µια κατάσταση στην οθόνη δηµιουργώντας εάν είναι απαραίτητο δοµικά στοιχεία (οντότητες µε συγκεκριµένες ιδιότητες) αυτής της αναπαράστασης
2. Το υπολογιστικό σύστηµα επιτρέπει στον χρήστη να συνδέσει µε σχέσεις τις ιδιότητες των οντοτήτων
3. Το υπολογιστικό σύστηµα παρέχει τη δηµιουργία, τη χρήση ή την επαλήθευση ενός µοντέλου µιας κατάστασης ή ενός φαινοµένου
4. Το υπολογιστικό σύστηµα
υποστηρίζει ποικίλες και κατάλληλες συµβολικές και γραφικές αναπαραστάσεις, που συνιστούν γνωστικά εργαλεία και µαθησιακά βοηθήµατα
5. Το υπολογιστικό σύστηµα υποστηρίζει την έκφραση, τη διερεύνηση και την κατανόηση από τον εκπαιδευτικό των νοητικών µοντέλων των µαθητών.
Το λογισµικό που χρειάζεστε είναι:
111. Παρατίθεται η ακόλουθη άποψη εκπαιδευτικού πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης:
«οι ΤΠΕ µπορούν να παίξουν ρόλο
γνωστικού εργαλείου (για παράδειγµα σε συγκεκριµένες δραστηριότητες µαθηµατικών και φυσικών επιστηµών), να υποστηρίξουν
διερευνητικού και ανακαλυπτικού τύπου µαθησιακές καταστάσεις (σε όλα τα γνωστικά αντικείµενα), να ευνοήσουν
δραστηριότητες επίλυσης προβλήµατος,
λήψης απόφασης και ανάπτυξης της κριτικής σκέψης (σε όλα τα γνωστικά αντικείµενα) και να υποστηρίξουν
δραστηριότητες συµβολικής έκφρασης, επικοινωνίας και αναζήτησης πληροφοριών (για παράδειγµα στη γλώσσα και στην ιστορία).
Οι ΤΠΕ ευνοούν συνεπώς την υλοποίηση διδακτικών καταστάσεων σχετικών µε την ανάπτυξη από τους µαθητές
γνωστικών δεξιοτήτων υψηλού επιπέδου, που κατά τεκµήριο είναι εγκάρσιες στο πρόγραµµα σπουδών, όπως
επίλυση προβλήµατος, πειραµατική διαδικασία, δραστηριότητες διερεύνησης και ανακάλυψης, µοντελοποίηση, διεπιστηµονική προσέγγιση, λήψη απόφασης, κριτική σκέψη, αναστοχασµός, νέος– κριτικός γραµµατισµός.»
112. Παρατίθεται η ακόλουθη άποψη εκπαιδευτικού πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης:
«∆ε νοµίζω ότι ο υπολογιστής είναι απαραίτητος
στη διδασκαλία της γλώσσας. Γιατί το παιδί να γράφει µε τον υπολογιστή και όχι µε το χέρι;
Σηµασία έχει να ξέρει να γράφει και όχι το µέσο που χρησιµοποιεί, αφού τα µέσα δεν διαφέρουν µεταξύ τους».
Λαµβάνοντας υπόψη τη σχέση γλώσσας –τεχνολογίας – γραµµατισµού επιλέξτε τη σωστή απάντηση:
113. Παρατίθεται η ακόλουθη άποψη εκπαιδευτικού πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης:
«Όταν σχεδιάζω σενάρια µε χρήση ΤΠΕ δίνω έµφαση
στα παρακάτω (σε συνάρτηση µε το γνωστικό αντικείµενο):
•
Εύρεση, κωδικοποίηση, ταξινόµηση, διαχείριση, συσχέτιση και γραφική αναπαράσταση δεδοµένων
•
Ανίχνευση σχέσεων µεταξύ δεδοµένων και εξαγωγή συµπερασµάτων
• Χρήση, ερµηνεία, αξιολόγηση συµβολικών αναπαραστάσεων για την εξαγωγή εκτιµήσεων και συµπερασµάτων
• Χρήση πολλαπλών και διασυνδεόµενων αναπαραστάσεων για τη διευκόλυνση της επιστηµονικής κατανόησης
• Ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας και συνεργασίας στα πλαίσια οµαδικής δουλειάς».
114. Παρατίθεται η ακόλουθη άποψη εκπαιδευτικού πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης:
«Όταν
σχεδιάζω σενάρια µε χρήση ΤΠΕ είναι σκόπιµο, εκτός των άλλων, να δώσω έµφαση στα παρακάτω (σε συνάρτηση µε το γνωστικό αντικείµενο):
• Ικανότητα επίλυσης προβληµάτων,
• Ανάπτυξη της κριτικής σκέψης,
• Ικανότητα διερεύνησης και αναζήτησης πληροφοριών σε ένα ευρύ φάσµα δεδοµένων,
• Ανάπτυξη δεξιοτήτων λήψης απόφασης,
• ∆υνατότητα µοντελοποίησης φαινοµένων και καταστάσεων των πραγµατικού κόσµου,
• Ικανότητα συνεργασίας και από κοινού προσέγγισης και επίλυσης προβληµάτων,
• ∆ιεπιστηµονική προσέγγιση της γνώσης,
• Ανάπτυξη δεξιοτήτων µεταφοράς γνώσεων από ένα πλαίσιο σε ένα άλλο.»
115. Παρατίθεται οι ακόλουθες απόψεις δύο εκπαιδευτικών πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης:
Εκπαιδευτικός Α:
«Όταν σχεδιάζω σενάρια γλώσσας µε χρήση ΤΠΕ:
δίνω έµφαση στην υποστήριξη που παρέχουν τα κλειστά και ανοιχτά λογισµικά σε ζητήµατα γλωσσικής ενηµερότητας και λειτουργίας της γλώσσας. Χρησιµοποιώ λογισµικά για να ελέγξω τις δεξιότητες των µαθητών στην ορθογραφία, τη σύνταξη και την ορθή γραπτή έκφραση.»
Εκπαιδευτικός Β: «Όταν σχεδιάζω σενάρια γλώσσας µε χρήση ΤΠΕ:
δίνω έµφαση στη χρήση των ΤΠΕ ως
µέσων πρακτικής γραµµατισµού, δηµιουργώ δηλαδή αυθεντικές περιστάσεις επικοινωνίας µε χρήση κατάλληλων κειµένων (συµβατικών και ψηφιακών). Εξοικειώνω έτσι τους µαθητές µου µε διαφορετικά κειµενικά είδη, όπως το υπερκείµενο, τα πολυτροπικά κείµενα, και χρησιµοποιώ βάσεις δεδοµένων και ψηφιακά λεξικά ως περιβάλλοντα αναζήτησης γλωσσικού υλικού».
116. Παρατίθεται οι ακόλουθες απόψεις δύο εκπαιδευτικών πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης:
Εκπαιδευτικός Α:
«Όταν σχεδιάζω σενάρια Ιστορίας µε χρήση ΤΠΕ χρησιµοποιώ πολυµεσικά λογισµικά µε µορφή ηλεκτρονικών βιβλίων για να παρουσιάσω ιστορικά γεγονότα ή προσωπικότητες και χρησιµοποιώ τις ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής που διαθέτουν για να ελέγξω τις ιστορικές γνώσεις των µαθητών.»
Εκπαιδευτικός Β:
«Όταν σχεδιάζω σενάρια Ιστορίας µε χρήση ΤΠΕ δίνω έµφαση στην
εξέταση αιτίων και αποτελεσµάτων, την ανίχνευση κινήτρων, την χρήση τεκµηρίων και ιστορικών πηγών, την κατανόηση της έννοιας του χώρου, του χρόνου και της αλλαγής, τη συσχέτιση ιστορικών γεγονότων και την κατασκευή χρονολογικών πινάκων.»
Σύµφωνα µε τις σύγχρονες αντιλήψεις για τη διδασκαλία της Ιστορίας:
117. Είστε εκπαιδευτικός πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης και διαθέτετε µια σειρά από
εκπαιδευτικά λογισµικά ανοικτού τύπου
(όπως για παράδειγµα λογισµικά προσοµοιώσεων, µοντελοποίησης, υπερµέσων, κλπ.) τα οποία θέλετε να χρησιµοποιήσετε στην εκπαιδευτική σας πρακτική. Σε ποια από τα παρακάτω
χαρακτηριστικά θα δώσετε έµφαση και θα απαιτήσετε να υπάρχουν στο λογισµικό πριν το χρησιµοποιήσετε;
1. Το εκπαιδευτικό λογισµικό
προσφέρει ένα ρεαλιστικό περιβάλλον και κατάλληλες µαθησιακές καταστάσεις που έχουν νόηµα για τους µαθητές.
2. Το εκπαιδευτικό λογισµικό παρέχει
δυνατότητες διερεύνησης στους µαθητές.
3. Το εκπαιδευτικό λογισµικό παρέχει
δυνατότητες ανακάλυψης της γνώσης από τους µαθητές.
4. Το εκπαιδευτικό λογισµικό παρέχει
δυνατότητες έρευνας και πειραµατισµού στους µαθητές.
5. Το εκπαιδευτικό λογισµικό προσφέρει
ένα πλαίσιο και τα κατάλληλα εργαλεία για την επίλυση προβληµάτων.
6. Το εκπαιδευτικό λογισµικό
χρησιµοποιεί κατάλληλες για τα παιδιά εξωτερικές αναπαραστάσεις. Το εκπαιδευτικό λογισµικό
λαµβάνει υπόψη του τις προϋπάρχουσες ιδέες, τις αντιλήψεις και τα νοητικά µοντέλα των µαθητών.
118. Είστε εκπαιδευτικός πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης και διαθέτετε ένα εκπαιδευτικό
λογισµικό µε µορφή υπερµέσων (όπως ψηφιακές εγκυκλοπαίδειες) το οποίο θέλετε να χρησιµοποιήσετε στην εκπαιδευτική σας πρακτική. Σε ποια από τα παρακάτω χαρακτηριστικά θα δώσετε έµφαση και θα απαιτήσετε να υπάρχουν στο λογισµικό πριν το χρησιµοποιήσετε;
1.
Το περιεχόµενο (που αφορά ένα λήµµα, ενότητα ή κεφάλαιο) καλύπτεται σε εύρος και βάθος
2.
Οι πληροφορίες είναι σύγχρονες, πλήρεις και συναφείς
µε το προς διαπραγµάτευση θέµα
3.
Το περιεχόµενο (που αφορά ένα λήµµα, ενότητα ή κεφάλαιο) είναι επιστηµονικά σωστό
4. Υπάρχει
συνέπεια στους όρους και στα σύµβολα που χρησιµοποιούνται
5. Το
περιεχόµενο είναι απαλλαγµένο από γραµµατικά και συντακτικά λάθη
6. Το υλικό είναι
κατάλληλο για την ηλικία και τις γνώσεις των µαθητών
7. Η
γλώσσα και το ύφος του περιεχοµένου είναι κατάλληλα για την ηλικία των µαθητών
8. Θέτει ερωτήσεις τύπου πολλαπλής επιλογής ή σωστού/λάθους για την αξιολόγηση του µαθητή
119. Παρατίθεται οι ακόλουθες απόψεις δύο εκπαιδευτικών πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης:
Εκπαιδευτικός Α: «Όταν χρησιµοποιώ ψηφιακές εγκυκλοπαίδειες ή δικτυακούς τόπους, θέτω τις
ακόλουθες προϋποθέσεις σχετικά µε το υλικό τους:
• Το υλικό είναι
απαλλαγµένο από αναλήθειες, ανακρίβειες, διαστρεβλώσεις γεγονότων και καταστάσεων που αφορούν στις διάφορες κοινωνικές και πολιτισµικές κατηγορίες (επαγγελµατικές κατηγορίες και κοινωνικές τάξεις στις οποίες αποδίδονται χαµηλές θέσεις στην κοινωνική ιεραρχία, άτοµα µε σωµατικές ή πνευµατικές µειονεξίες, θρησκευτικές και φυλετικές µειονότητες κ.λπ.).
•Το υλικό δεν κάνει επιλεκτική ή άνιση παρουσίαση πληροφοριακών στοιχείων και χαρακτηριστικών (γλωσσικοί υπαινιγµοί, επιπόλαιη χρήση εκφράσεων της καθοµιλουµένης, π.χ. µε ρατσιστική χροιά)»
Εκπαιδευτικός Β: «Όταν χρησιµοποιώ ψηφιακές εγκυκλοπαίδειες ή δικτυακούς τόπους, θέτω τις
ακόλουθες προϋποθέσεις σχετικά µε το υλικό τους:
• Το υλικό δίνει προσοχή στη
διάσταση του φύλου
αποφεύγοντας την προβολή (µέσω εικόνων, βίντεο, κλπ.) του ενός µόνο φύλου και την χρήση στοιχείων µε σεξιστικό χαρακτήρα,
•Το υλικό είναι
απαλλαγµένο από κοινωνικά και φυλετικά
στερεότυπα που αφορούν ευπαθείς κοινωνικές
οµάδες ώστε να µην ενισχύει διακρίσεις και ανισότητες,
•Το υλικό πληροί τις αρχές της κοινωνικής και πολιτισµικής ισότητας, της ανοχής στο διαφορετικό και τηςειρηνικής συµβίωσης.»
120. Παρατίθεται οι ακόλουθες απόψεις δύο εκπαιδευτικών πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης:
Εκπαιδευτικός Α:
«οι εκπαιδευτικές εφαρµογές των ΤΠΕ πρέπει κυρίως να υποστηρίζουν
την οικοδόµηση της γνώσης
(αναπαριστώντας τις ιδέες, την κατανόηση και τις παραστάσεις των µαθητών), να επιτρέπουν διερευνήσεις (για πρόσβαση στην απαιτούµενη πληροφορία, για σύγκριση µε άλλες προοπτικές και όψεις του κόσµου), να υποστηρίζουν τη µάθηση µέσω πράξης (προσοµοιώνοντας πραγµατικά προβλήµατα και καταστάσεις) να αποτελούν νοητικούς συνεργάτες (υποστηρίζοντας την έκφραση και τη σύνδεση των γνώσεων)»
Εκπαιδευτικός Β: «οι εκπαιδευτικές εφαρµογές των ΤΠΕ πρέπει κυρίως να παρουσιάζουν µία πληροφορία, ένα γεγονός ή µια έννοια (που αφορά σε συγκεκριµένο περιεχόµενο µε σαφείς διδακτικούς στόχους) κάτω από το πρίσµα συγκεκριµένων αρχών, να θέτουν ερωτήσεις πάνω στις παρεχόµενες πληροφορίες, γεγονότα ή έννοιες, να απαιτούν άµεση απάντηση (σε µια τιθέµενη ερώτηση) από το µαθητή και να εκτιµούν και να αξιολογούν την απάντηση του µαθητή µε βάση συγκεκριµένους διδακτικούς στόχους παρέχοντας κατάλληλη ανατροφοδότηση».
Σύµφωνα µε τις σύγχρονες αντιλήψεις για τη διδακτική των επιστηµών µε τη χρήση ΤΠΕ:
121. Παρατίθεται η ακόλουθη άποψη εκπαιδευτικού πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης:
«Όταν
σχεδιάζω σενάρια µε χρήση ΤΠΕ δίνω έµφαση (σε συνάρτηση µε το γνωστικό αντικείµενο) στα παρακάτω:
• το σενάριο λαµβάνει υπόψη του τις
ιδέες και τις παραστάσεις των παιδιών
• το σενάριο βασίζεται πάνω
στις ιδέες των παιδιών και προτείνει λύσεις µετασχηµατισµού τους
• το σενάριο λαµβάνει υπόψη του το µετασχηµατισµό της επιστηµονικής γνώσης σε σχολική γνώση
• το σενάριο ευνοεί διαφόρου τύπου διδακτικές καταστάσεις (όπως ατοµικές και συλλογικές) και προτείνει
κατάλληλου τύπου διδακτικές βοήθειες
• το σενάριο προτείνει γνωστικού τύπου συγκρούσεις, στις οποίες τόσο ο ρόλος του εκπαιδευτικού όσο και
του συστήµατος είναι ουσιαστικός
• το σενάριο ευνοεί διαδικασίες εννοιολογικής αλλαγής
• το σενάριο οργανώνει κατάλληλα τις αλληλεπιδράσεις ανάµεσα σε µαθητές, λογισµικό και εκπαιδευτικούς
122. ∆ύο εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης συζητούν για τη χρήση των ΤΠΕ στη διδασκαλία και τη µάθηση της γλώσσας και υποστηρίζουν τα ακόλουθα:
(Α) Εκπαιδευτικός Α:
«για να υποστηρίξω την ανάπτυξη πρακτικών γραµµατισµού και για την ενίσχυση της επικοινωνιακής λειτουργίας της γλώσσας χρησιµοποιώ λογισµικό επεξεργασίας κειµένου, σώµατα κειµένων, ψηφιακά λεξικά και το ∆ιαδίκτυο».
(Β) Εκπαιδευτικός Β: «για να διδάξω ανάγνωση και γραφή χρησιµοποιώ λογισµικό επεξεργασίας κειµένου και καθοδηγητικό λογισµικό διδασκαλίας της γλώσσας µε ασκήσεις σωστού – λάθους ή πολλαπλής επιλογής».
123. Είστε εκπαιδευτικός πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης και διαθέτετε µια σειρά από
λογισµικά µε διαφορετικού τύπου χαρακτηριστικά. Για τη διδασκαλία διαφόρων γνωστικών αντικειµένων, όπως η µελέτη περιβάλλοντος, οι φυσικές επιστήµες, η γεωγραφία, η ιστορία και τα µαθηµατικά χρειάζεστε λογισµικά που να διαθέτουν τουλάχιστον τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
• Το
λογισµικό φέρνει τον µαθητή αντιµέτωπο µε προβληµατικές καταστάσεις
• Το λογισµικό
οργανώνει το περιεχόµενό µου µε σκοπό την προσπέλαση των απαιτούµενων πληροφοριών
• Το λογισµικό οργανώνει το περιεχόµενο και τις δραστηριότητές του σε
σπειροειδή µορφή
• Το λογισµικό παρέχει στο
δάσκαλο ρόλο διευκολυντή, εµψυχωτή και συντονιστή
στη διαδικασία της
µάθησης
• Το λογισµικό
προωθεί ανοικτού τύπου δραστηριότητες και επίλυση προβληµάτων καθηµερινής ζωής
• Το λογισµικό προωθεί τη συγκριτική θεώρηση οπτικής των πραγµάτων, απόψεων και κοσµοθεωριών
Το λογισµικό που χρειάζεστε είναι:
124. Είστε εκπαιδευτικός πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης και διαθέτετε µια σειρά από
λογισµικά µε διαφορετικού τύπου χαρακτηριστικά. Για τη διδασκαλία διαφόρων γνωστικών αντικειµένων, όπως η µελέτη περιβάλλοντος, οι φυσικές επιστήµες, η γεωγραφία, η ιστορία και τα µαθηµατικά
χρειάζεστε λογισµικά που να διαθέτουν τουλάχιστον τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
• Το λογισµικό υποστηρίζει τους µαθητές ώστε να
υιοθετήσουν την αναζήτηση και τη διερεύνηση
• Το λογισµικό
καθοδηγεί τους µαθητές στην πορεία ανακάλυψης της γνώσης
Το λογισµικό
υποστηρίζει την ανάπτυξη εσωτερικών κινήτρων µάθησης από τους µαθητές
Το λογισµικό
βοηθά τους µαθητές να ανακαλύπτουν αρχές ή αναπτύσσουν δεξιότητες µέσω πειραµατισµού και πρακτικής
Το λογισµικό
διευκολύνει τους µαθητές
ώστε να εστιάζουν την προσοχή τους σε ζητήµατα σχετικά µε την κατανόηση των δοµών και των επιστηµονικών αρχών ενός γνωστικού αντικειµένου
Το λογισµικό ευνοεί τον πειραµατισµό και την ανακάλυψη κανόνων
Το λογισµικό ευνοεί την
εξαγωγή συµπερασµάτων µέσω αυθεντικών εµπειριών.
Το λογισµικό που χρειάζεστε είναι:
125. Είστε εκπαιδευτικός πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης και διαθέτετε µια σειρά από
λογισµικά µε διαφορετικού τύπου χαρακτηριστικά.
Για τη διδασκαλία και τη µάθηση διαφόρων γνωστικών αντικειµένων, όπως η µελέτη περιβάλλοντος, οι φυσικές επιστήµες, η γεωγραφία, η ιστορία και τα µαθηµατικά χρειάζεστε περιβάλλοντα που να διαθέτουν τουλάχιστον τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
• Το
περιβάλλον προωθεί τις υπάρχουσες εµπειρίες των µαθητών και προσφέρει πολλαπλές προοπτικές της µαθησιακής κατάστασης καθώς και εργαλεία εκτίµησής της
• Το περιβάλλον
παρέχει νέες καθώς και αυθεντικές εµπειρίες
στους µαθητές σχετικά µε τη διαδικασία οικοδόµησης της γνώσης
• Το περιβάλλον υποστηρίζει την
ενσωµάτωση της µάθησης σε ρεαλιστικά περιβάλλοντα, τα οποία σχετίζονται άµεσα (ή προσοµοιάζουν) µε τον πραγµατικό κόσµο
• Το περιβάλλον
ενθαρρύνει την έκφραση των απόψεων, των αντιλήψεων, των ιδεών και των νοητικών µοντέλων των µαθητών στο πλαίσιο της µαθησιακής διαδικασίας
• Το περιβάλλον υποστηρίζει την
αναπαράσταση των προτέρων γνώσεων των µαθητών
• Το περιβάλλον
ευνοεί την κατανόηση των νέων γνώσεων, αλλά και τις γενικότερες αντιλήψεις και τα πιστεύω των µαθητών
• Το περιβάλλον
προωθεί την εµπέδωση της µάθησης
µέσω κοινωνικής εµπειρίας και αλληλεπίδρασης
• Το περιβάλλον προσφέρει και
ενθαρρύνει χρήσεις πολλαπλών και ταυτόχρονων µορφών αναπαράστασης της πραγµατικότητας (διαισθητικού αλλά και συµβολικού ή φορµαλιστικού τύπου)
• Το περιβάλλον
προωθεί την ενθάρρυνση της προσωπικής επίγνωσης στη διαδικασία οικοδόµησης της γνώσης.
Το λογισµικό που χρειάζεστε είναι:
126. Είστε εκπαιδευτικός πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης και διαθέτετε µια σειρά από
λογισµικά µε διαφορετικού τύπου χαρακτηριστικά. Για τη διδασκαλία και τη µάθηση διαφόρων γνωστικών αντικειµένων, όπως η µελέτη περιβάλλοντος, οι φυσικές επιστήµες, η γεωγραφία και τα µαθηµατικά χρειάζεστε περιβάλλοντα που να
διαθέτουν τουλάχιστον τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
• Το
λογισµικό διαθέτει ένα σύνολο από υπολογιστικά αντικείµενα τα οποία µοντελοποιούν τις µαθηµατικές, φυσικές ή επιστηµονικές ιδιότητες του χώρου στον οποίο αντιστοιχεί το υπολογιστικό περιβάλλον καθώς και συνδέσεις σε πολλαπλού τύπου αναπαραστάσεις των υποκείµενων ιδιοτήτων των αντικειµένων ή των µοντέλων του.
• Το
λογισµικό επιτρέπει να συνδυάζονται αντικείµενα ή σχέσεις ώστε να δηµιουργούνται πιο σύνθετα αντικείµενα, όπως κατασκευάζονται οι φράσεις από τις λέξεις µιας γλώσσας.
• Το
λογισµικό διαθέτει ένα σύνολο από δραστηριότητες που ενθαρρύνουν το µαθητή να χρησιµοποιήσει τα αντικείµενα και τις σχέσεις του για να λύσει ένα πρόβληµα, να διερευνήσει µία κατάσταση ή να πετύχει ένα στόχο.
Το λογισµικό που χρειάζεστε είναι:
127. Είστε εκπαιδευτικός πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης και διαθέτετε µια σειρά από λογισµικά µε διαφορετικού τύπου χαρακτηριστικά.
Για τη διδασκαλία και τη µάθηση διαφόρων γνωστικών αντικειµένων, όπως η µελέτη περιβάλλοντος, οι φυσικές επιστήµες, η γεωγραφία και τα µαθηµατικά χρειάζεστε υπολογιστικά περιβάλλοντα που να διαθέτουν τουλάχιστον τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
Κατανόηση και αναπαράσταση µιας προβληµατικής κατάστασης (συµπεριλαµβανοµένου και του προσδιορισµού των ειδών της πληροφορίας που απαιτείται για τη λύση της)
• Συλλογή και οργάνωση της κατάλληλης και ουσιώδους πληροφορίας
• Κατασκευή και διαχείριση ενός σχεδίου δράσης ή µιας στρατηγικής
• Χρήση διαφόρων εργαλείων επίλυσης προβληµατικών καταστάσεων
• Συλλογισµός, έλεγχος υποθέσεων και λήψη απόφασης.
Τα λογισµικά αυτά πρέπει επίσης να ευνοούν διδακτικές στρατηγικές όπου
• Η µάθηση λαµβάνει χώρα στο πλαίσιο ουσιαστικών και ανοικτού τύπου προβληµατικών καταστάσεων
• Η προβληµατική κατάσταση οδηγεί τη µάθηση και οι νέες γνώσεις αποκτούνται µέσα στο πλαίσιο αυτό
• Οι µαθητές µπορεί να δουλεύουν σε µικρές οµάδες
• Οι δάσκαλοι έχουν το ρόλο του «διευκολυντή» της µάθησης
Το λογισµικό που χρειάζεστε είναι:
128. Παρατίθεται η ακόλουθη άποψη ενός εκπαιδευτικού πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης:
«Όταν
σχεδιάζω σενάρια Μαθηµατικών µε χρήση ΤΠΕ στοχεύω στην ενίσχυση της ικανότητας λογικών διεργασιών για την επίλυση προβληµάτων, στην άσκηση της σαφούς διατύπωσης των νοητικών συµπερασµάτων, στην ανάπτυξη της παρατηρητικότητας, της αυτοσυγκέντρωσης και της προσοχής. Ειδικότερα, δίνω έµφαση
• Στη
συµβολική έκφραση και
(πολλαπλή) αναπαράσταση µαθηµατικών εννοιών
• Στην
ανακάλυψη µαθηµατικών σχέσεων και ιδιοτήτων
• Στην
κατασκευή απλών µαθηµατικών
µοντέλων
• Στη
διατύπωση εικασιών και τον έλεγχό τους
• Στη
συλλογή, επεξεργασία και αναπαράσταση δεδοµένων
• Στην
εφαρµογή σε πραγµατικού τύπου προβλήµατα.
Για την υλοποίηση των παραπάνω χρησιµοποιώ (ενίοτε συνδυαστικά) λογιστικά φύλλα, βάσεις δεδοµένων, περιβάλλοντα προσοµοίωσης και µοντελοποίησης, προγραµµατιστικά περιβάλλοντα τύπου Logo».
Σύµφωνα µε τις σύγχρονες αντιλήψεις για τη διδασκαλία των µαθηµατικών:
129. Παρατίθεται η ακόλουθη άποψη ενός εκπαιδευτικού πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης:
«Όταν
σχεδιάζω σενάρια Φυσικών Επιστηµών
ή Μελέτης Περιβάλλοντος µε χρήση ΤΠΕ στοχεύω στο χειρισµό αφηρηµένων ιδεών και εννοιών, στην
οπτικοποίηση δυναµικών και σύνθετων αλληλεπιδράσεων, στον πειραµατισµό και τη διερεύνηση, στην ανεύρεση σχηµάτων, στην αναζήτηση σχέσεων ανάµεσα σε µεταβλητές και στη µαθηµατική επεξεργασία των δεδοµένων. ∆ίνω επίσης έµφαση στην προσοµοίωση φαινοµένων και καταστάσεων, στη µοντελοποίηση, στη διατύπωση υποθέσεων, τον πειραµατικό έλεγχο και την εξαγωγή συµπερασµάτων, στην εργαστηριακή προσέγγιση και στην επίλυση προβληµάτων.
Για την υλοποίηση των παραπάνω χρησιµοποιώ (ενίοτε συνδυαστικά) λογισµικά οπτικοποίησης, λογιστικά φύλλα, βάσεις δεδοµένων, εικονικά εργαστήρια προσοµοίωσης και µοντελοποίησης, προγραµµατιστικά περιβάλλοντα τύπου Logo».
Σύµφωνα µε τις σύγχρονες αντιλήψεις για τη διδασκαλία των φυσικών επιστηµών:
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ|ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ |ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ |ΤΕΣΤ |ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ| ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Προτεινόμενη ανάλυση οθόνης 1024Χ768
Copyright ® ΒΑΣΙΛΗΣ Μ. ΜΙΣΑΗΛΙΔΗΣ
ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ © 2001-2008