ΦΥΛΛΟ  ΕΡΓΑΣΙΑΣ  ΜΑΘΗΤΗ

 

Ημερομηνία

:

 

Τάξη

:

Γ’  Λυκείου

 

 

 

΄Ονομα/επώνυμο μαθητή

:

 

Μάθημα

:

Έκφραση – Έκθεση

Ενότητα

:

Άρθρο

Θέμα

:

Τα μνημεία του παρελθόντος

Ώρες διδασκαλίας

:

2 ώρες

Όνομα/επώνυμο καθηγητή

:

Γιώτα Ξυλιά, φιλόλογος, του 5ου Λυκείου  Πάτρας

 

 

Βήματα του μαθητή

Α.

-     Βρίσκουμε την ιστοσελίδα   http://digital.tanea.gr

-     Κάνουμε κλικ στο  δεσμό   Αναζήτηση 

-     Κάνουμε κλικ στο δεσμό :   Σε όλα τα τεύχη

-          Πληκτρολογούμε  το όνομα της αρθρογράφου : Φωτεινή Τσαλίκογλου

-          Κάνουμε κλικ στο Αναζήτηση (αν αποτύχουμε κάνουμε κλικ στο Νέα Αναζήτηση )

-         Έρχονται στην οθόνη μας τα άρθρα της συγγραφέως και κάνουμε κλικ στο άρθρο με τίτλο « Η επιστροφή των Μαρμάρων » 19/1/02

-         Με βάση το άρθρο  αυτό και το άρθρο (σε φωτοτυπία ) του Κ.Π. Καβάφη « Τα Ελγίνεια Μάρμαρα » που δημοσιεύτηκε το 1891 στην εφημερίδα της Αθήνας « Εθνική » να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις :

-          

   ( Το άρθρο του Κ .Π. Καβάφη βρίσκεται στο βιβλίο του Στρατή Τσίρκα,  Ο    Πολιτικός Καβάφης, Κέδρος, 1984.σελ.127-129 ).

 

-         Ποια τα χαρακτηριστικά αυτών των κειμένων που βεβαιώνουν ότι πρόκειται για « άρθρα »;

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

-         Ποια τα κοινά ή διαφορετικά στοιχεία, των δύο κειμένων σε επίπεδο επιχειρηματολογίας,  που δείχνουν το « διάλογο » που  διεξάγεται μέσω του τύπου, ανά τους αιώνες, για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα, ως δείγμα της ευαισθησίας των ανθρώπων του πνεύματος για τα μνημεία του παρελθόντος ;

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Β.

-         Κατεβάζουμε με τον ίδιο τρόπο την ιστοσελίδα « ΤΩΝ ΝΕΩΝ » που αναφέρεται στο κείμενο της Μαίρης Αδαμοπούλου με τίτλο: « Δώστε τα Μάρμαρα », λένε οι  Ολυμπιονίκες

 

-         Κάνουμε κλικ στην εικόνα και τη μεγεθύνουμε.

-         Σχολιάζουμε την εικόνα :

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

-         Ποια η δική σας βιωματική σχέση με τα μνημεία του παρελθόντος ; Η σχέση αυτή υπαγορεύεται από το σεβασμό προς αυτά  και από τη διάθεση για την προστασία και την αξιοποίησή τους ;

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

 

 

Γ.

-         Στέλνουμε με e-mail : debate@thetimes.co.uk στους Times του Λονδίνου τις απόψεις μας σχετικά με την επιστροφή των Γλυπτών  του Παρθενώνα   στην Ελλάδα.

 

 

Σχετικές ηλεκτρονικές διευθύνσεις :

 

http://damon.gr/marmara  ( Στη διεύθυνση αυτή οι μαθητές βρίσκουν το λόγο της Μελίνας Μερκούρη στην « OXFORD  UNION »  για τα Μάρμαρα του  Παρθενώνα, την «Πινακοθήκη Ι»,τα Δύο  Ποιήματα  και « Τα Λόγια  του Αλέξανδρου Ραγκαβή». Τυπώνουν τα κείμενα αυτά  με τα οποία θα  εργασθούν στο σπίτι, παράλληλα με το ποίημα  « Βρετανικό Μουσείο » της Κικής Δημουλά, που υπάρχει στο σχολικό βιβλίο της Γ’ Λυκείου, Έκφραση – Έκθεση , σελίδα 114 ).

 

http://www.culture.gr – Υπουργείο Πολιτισμού : 

Επιλέγουμε τους δεσμούς:

·        Η επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα  -  Το ιστορικό της κλοπής -  Τα γλυπτά που λείπουν από τον Παρθενώνα κ.λ.π.

·        Το Ίδρυμα Μελίνα Μερκούρη

 

http://www.ime.gr  - Ίδρυμα  Μείζονος  Ελληνισμού :

Επιλέγουμε τους δεσμούς:

 Η Ελληνική Ιστορία στο Διαδίκτυο    – Κλασική Περίοδος.

 

 

 

 

 

ΦΥΛΛΟ   ΟΔΗΓΙΩΝ

 

 

Τάξη :    Γ  Λυκείου

Διδακτικό αντικείμενο :   Έκφραση - Έκθεση   / Το  άρθρο

Θέμα :     Τα μνημεία του παρελθόντος

Ενδεικτικός απαιτούμενος χρόνος  :  2  διδακτικές ώρες

 

Η ιδέα του σεναρίου : Χρησιμοποιούνται δύο ηλεκτρονικές διευθύνσεις που περιέχουν : α) άρθρο εφημερίδας  με θέμα την επιστροφή των ΜΑΡΜΑΡΩΝ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΏΝΑ   

β) ειδησεογραφικό κείμενο σχετικό με το θέμα μας  γ) κείμενα-απόψεις . Οι μαθητές θα μπορέσουν να εξοικειωθούν με την εύρεση άρθρων από εφημερίδες μέσω του διαδικτύου και να διακρίνουν  τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των κειμένων αυτών .

 

Στόχοι:

 

1.                Άσκηση στη μελέτη  του κειμενικού είδους του άρθρου, κυρίως του ημερήσιου τύπου, για την εύρεση  των  ιδιαίτερων γνωρισμάτων τους

2.                Εύρεση της επιχειρηματολογίας των συγγραφέων, δηλ. της επίκλησης  της λογικής , αλλά και άλλων τρόπων πειθούς

3.                Σύγκριση μεταξύ των κειμένων των αρθρογράφων και εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικών με το θέμα .

4.                Άσκηση στην παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου.

5.                Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της  Επικοινωνίας στη σχολική πρακτική

6.                Παρατήρηση, σχολιασμός, επεξεργασία της πληροφορίας και παραγωγή έργου.

 

Απαραίτητο υλικό : Φύλλο  εργασίας

                              Λογισμικό :Internet  Explorer

                              Word          

 

             Hλεκτρονική διεύθυνση: http://digital.tanea.gr

 

Πορεία  διδασκαλίας

 

Αφόρμηση-Αφετηρία

 

Το θεωρητικό πλαίσιο « Περί  άρθρου » (σελ.166) του σχολικού βιβλίου της  Έκφρασης- Έκθεσης της Γ Λυκείου, το δοκίμιο του Γιώργου Σεφέρη « Πάντα πλήρη θεών » καθώς και τα κείμενα του ίδιου βιβλίου για τα Μάρμαρα του Παρθενώνα  (σελ.138-149).

 

                Διδακτική διαδικασία

 

Οι μαθητές, παράλληλα με το σχολικό εγχειρίδιο, έχουν στη διάθεσή τους  την ηλεκτρονική διεύθυνση της εφημερίδας  «ΤΩΝ ΝΕΩΝ», για να βρουν τα άρθρα που ζητούνται, προκειμένου να εργαστούν πάνω σ’ αυτά. Επίσης, τους δίνεται, σε φωτοτυπία, το άρθρο του Κ. Π. Καβάφη «ΤΑ ΕΛΓΙΝΕΙΑ ΜΑΡΜΑΡΑ» από το βιβλίο του Στρατή Τσίρκα, Ο Πολιτικός Καβάφης,  Κέδρος, 1984. 

 

Η σελίδα του διαδικτύου - Η συζήτηση  - Η συμπλήρωση του φύλλου εργασίας

 

Οι μαθητές αναζητούν τα κείμενα στην ιστοσελίδα που τους δίνεται και, αφού τα διαβάσουν και γίνει συζήτηση, συμπληρώνουν το φύλλο εργασίας. Στη συνέχεια στέλνουν  με  e-mail  στους Times του Λονδίνου τις απόψεις  τους σχετικά  με την επιστροφή των  Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα. Ο καθηγητής καθοδηγεί τους μαθητές στην εργασία τους και λύνει τις, τυχόν , απορίες τους.