Σεμινάρια - Ημερίδες

 

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2015-16 

5)  ?Παρουσίαση εργασιών του θεματικού δικτύου "Ασφάλεια στο Διαδίκτυο" ? E-Twinning και Erasmus+: Διευρύνοντας τους ορίζοντες της μαθησιακής διαδικασίας? : Στο πλαίσιο της εφαρμογής του δεύτερου έτους λειτουργίας του διαπεριφερειακού θεματικού δικτύου «Ασφάλεια στο Διαδίκτυο» με τη συμμετοχή σχολείων Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης Κ. Μακεδονίας, Δυτ. Ελλάδας και Κρήτης, οι Σχολικοί Σύμβουλοι 1ης & 2ης Περιφέρειας Ηλείας, συνδιοργάνωσαν ημερίδα παρουσίασης του προγράμματος την Πέμπτη 16 Ιουνίου 2016 στο Συνεδριακό κέντρο Περιφερειακής Ενότητας Ηλείας στις 9.00 το πρωί. Σκοπός του θεματικού δικτύου είναι η επιμόρφωση, η συνεργασία, η δημιουργικότητα και η ανταλλαγή ιδεών ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς και σε εξειδικευμένους επιστήμονες στο χώρο των ΤΠΕ.  Επίσης, στοχεύει στην ενημέρωση-επιμόρφωση εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων σχετικά με την ασφαλή χρήση του διαδικτύου, τους τρόπους και τις πρακτικές πρόληψης και αποφυγής των κινδύνων κατά την πλοήγηση στο Διαδίκτυο και την αποφυγή κινδύνων εθισμού. Βασικοί θεματικοί άξονες του δικτύου είναι τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, η προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, η  ασφάλεια στη διαδικτυακή επικοινωνία και τα διαδικτυακά παιχνίδια,  η εξάρτηση από το Διαδίκτυο, ο  ηλεκτρονικός εκφοβισμός και  η συνεργασία καθηγητών πληροφορικής με εκπαιδευτικούς των υπολοίπων ειδικοτήτων. Συμμετέχουσες σχολικές μονάδες είναι: 2ο ? 3ο ? 4ο ? 5ο ? 7ο και 8ο  Δημοτικά Σχολεία Πύργου,  Δημοτικό Σχολείο Πλατάνου, Δημοτικό Σχολείο Σκουροχωρίου,   Δημοτικό Σχολείο Χαβαρίου,  Δημοτικό Σχολείο Χειμαδιού. Ομιλίες έγιναν από τον κ. Μπίρμπα Παναγιώτη, Σχολικό Σύμβουλο Πληροφορικής Α:χαΐας ? Ηλείας, τον κ. Παπαδάκη Σπύρο Σχολικό Σύμβουλο Πληροφορικής Αιτωλοακαρνανίας, τον κ. Γιωτόπουλο Γεώργιο, Πρεσβευτή του ευρωπαϊκού προγράμματος e-Twinning για τη Δυτ. Ελλάδα και από τις εκπαιδευτικούς Παπανικολάου Ευγενία & Τουμπέκη Κατερίνα.  Επίσης, εργασίες των μαθητών θα παρουσιαστούν από τους εκπαιδευτικούς που συμμετέχουν στο δίκτυο: Καραμεσίνη Δήμητρα, Σώκκα Βασίλη, Καμέτα Αθανασία, Κουλούκη Φωτεινή, Διαμαντόπουλο Διονύση, Ζελεχοβίτη Ευστάθιο, Κρανίτη Μαρία, Γεωργακοπούλου Γεωργία, Λαζαρόπουλο Σπύρο, Τσιάτα Γεώργο, Μοσχόβου Αικατερίνη, Οικονόμου Δημήτρη, Γουβαλάρη Εθδοκία, Χήνο Γιώργο, Λάσκαρη Παναγιώτη, Σταυλιώτη Γεωργία, Παπανδρέου Χρήστο, Παβίτσου Παναγιώρα, Κατσίμπελη Αθανάσιο, Μαγκαφά Χρήστο, Κουζούλη Σοφία, Καράμπελα Αργύρη, Σταυροπούλου Μαρία, Καραμαλίκη Μαρία,  Την ημερίδα συντόνισαν οι Σχολικοί Σύμβουλοι Δημοτικής Εκπαίδευσης Ηλείας, Χολέβας Νικόλαος και Αλεξόπουλος Δημήτριος. 

 

   
   

 

 

4) Επιμορφωτική συνάντηση με θέμα: « Κριτική σκέψη των μαθητών στο μάθημα της Ιστορίας» πραγματοποιήθηκε στο 6ο Δημ. Σχ. Πύργου την Πέμπτη 10/12/2015 με τη συμμετοχή των δασκάλων της Ε? τάξης των σχολέιων 1ης και 2ης Περιφέρειας Ηλείας. Επιμορφωτές ήσαν οι Σχολικού Σύμβουλοι Αλεξόπουλος Δημήτριος, Ζεύλας Παναγιώτης, Τουρκάκη Διονυσία και Χολέβας Νικόλαος. Στην επιμορφωτική συνάντηση υιοθετήθηκαν προσεγγίσεις από την εκπαίδευση ενηλίκων και τη λειτουργία των ομάδων, όπου αξιοποιήθηκε το γνωστικό κεφάλαιο και η βιωμένη εμπειρία των εκπαιδευτικών. Στόχος ήταν η συσχέτιση στόχων και τεχνικών και η προβολή του αξιακού συστήματος των μαθητών στα ιστορικά γεγονότα. Το σεμινάριο περιλάμβανε: Θεωρητική Προσέγγιση του θέματος: Εκπαίδευση ενηλίκων (ανάδειξη εμπειρίας, εμπειρική μάθηση, κριτικός στοχασμός, αμοιβαίος σεβασμός και επικοινωνία?). 1) Μετασχηματίζουσα μάθηση 2)Λειτουργία των ομάδων (βίωμα, ανάδειξη, συμμετοχή,δυναμική ομάδας?). Στάδια Επιμορφωτικής Συνάντησης: Προσανατολισμός συμμετεχόντων, Στοχοθεσία, Ερωτήματα προς διερεύνηση: α)Ομαδοσυνεργατική διερεύνηση - Βίωμα - Ανάδειξη εμπειριών και γνώσεων των εκπαιδευτικών σχετικά με την κριτική σκέψη και τις στρατηγικές ανάπτυξής της κατά τη μαθησιακή διαδικασία ? Το παράδειγμα του μαθήματος της Ιστορίας, β) Κλείσιμο: Σύνθεσητων συντονιστών (Σχολικών Συμβούλων) και σύγκριση των απόψεων των εκπαιδευτικών με την επιστημονική άποψη σχετικά με την κριτική σκέψη (επίδειξη powerpoint). 1ο Ερώτημα: «Τι σημαίνει για σας κριτική σκέψη» (Χρόνος 10΄ λεπτά). Απόψεις των ομάδων. Σύνθεση από τους συντονιστές: Η κριτική σκέψη αποτελεί ανώτερη νοητική διαδικασία, η οποία προϋποθέτει γνωστικό υπόβαθρο, επεξεργασία και αποκωδικοποίηση των πληροφοριών (μέσω της παρατήρησης, της σύγκρισης, της συσχέτισης, της ταξινόμησης, της έρευνας, της κατανόησης, της αξιολόγησης), ωριμότητα, αμφισβήτηση, διάκριση αιτίας - αποτελέσματος, επιχειρηματολογία, εξαγωγή συμπερασμάτων, προσωπική θέση και στάση, μεταγνώση - και στην περίπτωση του μαθήματος της Ιστορίας άρση της υποκειμενικότητας μέσω της«υποβάθμισης του συναισθήματος», αλλά με την ταυτόχρονη ανάπτυξη της ιστορικής ενσυναίσθησης από τους μαθητές - υποκειμενική ανάλυση αλλά με αντικειμενικά κριτήρια. 2ο Ερώτημα: «Με ποιες τεχνικές-στρατηγικές βοηθώ τους μαθητές να αναπτύξουν

κριτικήσκέψη, μέσα στον διαθέσιμο «σχολικό χρόνο»; (Χρόνος 10΄λεπτά). Απόψεις των ομάδων. Σύνθεσηαπό τους συντονιστές:Η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης επιτυγχάνεται μέσα από τεχνικές όπως: Η ανάδειξη και αξιοποίηση της προηγούμενης γνώσης, ο εντοπισμός των σημαντικών γεγονότων, η περίληψη, ο εννοιολογικός χάρτης, το παιχνίδι ρόλων, η πολυαισθητηριακή προσέγγιση του μαθήματος, η μαθητική ερώτηση, οι ερωτήσεις ανοικτού τύπου, ο διάλογος, η διαλεκτική αντιπαράθεση, η αξιοποίηση των πηγών (αντικρουόμενων και μη), η ανάλυση και η σύνθεση, η γενίκευση (από το ειδικό στο γενικό), η δημιουργία αξιολογικών εργαλείων, τα οποία έχουν ως στόχοόχι μόνο την αξιολόγηση αλλά και την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των μαθητών, με την ταυτόχρονη ανατροφοδότησή τους. Ιδιαίτερη έμφαση, καθόλη τη διαδικασία, πρέπει να δοθεί στην προσωπική, ενεργή ανάμειξη-εμπλοκή του μαθητή. Κλείσιμο συνάντησης

Η κριτική στάση στο μάθημα της Ιστορίας βοηθά τον μαθητή να αναπτύξει ιστορική σκέψη και ιστορική συνείδηση, οι οποίες συνδέονται άμεσα με τον απώτερο σκοπό της εκπαίδευσης που αναφέρεται στην προετοιμασία «υπεύθυνων πολιτών». Ο ρόλος του εκπαιδευτικού σε αυτή τη διαδικασία θεωρείται σημαντικός. Η σύγκριση των απόψεων των εκπαιδευτικών με την επιστημονική άποψη: Οι εκπαιδευτικοί στο τέλος της συνάντησης ανατροφοδοτήθηκαν θετικά, αφού διαπίστωσαν πως οι απόψεις τους ταυτίζονται σχεδόν απόλυτα με την άποψη της επιστήμης σχετικά με την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των μαθητών. Ταυτόχρονα, προβληματίστηκαν για τους τρόπους με τους οποίους  θα υλοποιήσουν στην τάξη με τους μαθητές τους τις τεχνικές-στρατηγικές που οι ίδιοι πρότειναν. ?Critical thinking is thinking about your thinking while you're thinking in order to make your thinking better.? 

 

 
 

 

 3) Ενημερωτικές συναντήσεις Σχολικού Συμβούλου 2ης Περιφέρειας Ηλείας, Χολέβα Νικολάου, με τους μαθητές που συμμετέχουν στο πρόγραμμα «Ασφάλεια στο Διαδίκτυο ? Β? έτος λειτουργίας). Τρίτη, 8 Δεκεμβρίου 2015 ? 4ο Δημ. Σχ. Πύργου,  (Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Γουβαλάρη Ευδοκία, ΣΤ2 και Χήνος Γεώργιος, ΣΤ3) και τη Δευτέρα 13/12/2015 στο 5ο Δημ. Σχ. Πύργου (Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Τσιάτας Γεώργιος, Μοσχόβου Αικατερίνη και Οικονόμου Δημήτρης)

Η δίωρη επιμορφωτική συνάντηση  ξεκίνησε με τη γνωριμία της ομάδας.  Στη συνέχεια οι μαθητές έγραψαν ατομικά ο καθένας σε χαρτί μια λέξη που τους έρχεται στο νου στο άκουσμα της λέξης Διαδίκτυο. Σημειώσαμε (στον πίνακα) όλες τις ιδέες-δεν κάναμε καμία παρέμβαση. Έγινε ταξινόμηση ιδεών με βάση κριτήρια. Επιλογή μιας ομάδας ιδεών, συζήτηση για τα θετικά και αρνητικά τους σημεία. Ανάπτυξη επιχειρηματολογίας από τους μαθητές, κριτική αντιπαράθεση και γόνιμος διάλογος Παρουσίαση του βίντεο: Μη χορεύεις με το λύκο_ Κακή χρήση φωτογραφιών και βίντεο: Διαθέσιμο στο δικτυακό τόπο: https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=8ljbhUMMJEI.  Ακολούθησε συζήτηση με τους μαθητές για το περιεχόμενο του βίντεο. Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες και έγραψαν ερωτήσεις που τις απηύθυναν η μια ομάδα στην άλλη ομάδα κ.ο.κ.. Η εργασία ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα για τα παιδιά. Η επιχειρηματολογία, η αντιπαράθεση απόψεων και η κριτική τοποθέτηση βοήθησαν στη σωστή προσέγγιση του θέματος, στην άρση λανθασμένων αντιλήψεων για τη χρήση των φωτογραφιών καθώς και στη συνειδητοποίηση των κινδύνων από τη δημοσίευση φωτογραφιών.  Τέλος, δόθηκε στους μαθητές ένα έντυπο υπό τη μορφή μικρής ομαδικής εργασίας για προετοιμασία της επόμενης συνάντησης.

 

   
   

 2δ) Την Τρίτη 5 Απριλίου 2016 οι μαθητές του Δημ. Σχ. Αγ. Γεωργίου στο πλαίσιο του πολιτιστικού προγράμματος «Στα ίχνη της γραφής» μελέτησαν ανά ομάδες το εκπαιδευτικό υλικό δραστηριοτήτων και ασχολήθηκαν με τη Δέλτο, ένα είδος πινακίδας που χρησιμοποιούσαν οι Αιγύπτιοι για να γράφουν το όνομα του Φαραώ αλλά και κάποιες φορές, ονόματα βασιλικών αξιωματούχων, φυσικά στα ιερογλυφικά. Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες και έγραψαν το όνομα, που έδωσαν στην ομάδα τους, στη Δέλτο. Χώρισαν τη δέλτο με διακεκομμένες γραμμές σε τόσα ίσα μέρη όσα και τα γράμματα του ονόματος των ομάδων τους. Η πρώτη ομάδα ονόμασε τη δέλτο της «ιερογλυφικά», η δεύτερη ομάδα «ηχογράμματα», η τρίτη ομάδα «συλλαβογράμματα» και η τέταρτη ομάδα «αποκρυπτογράφηση». Στη συνέχεια παρουσίασαν την εργασία τους, δίνοντας πληροφορίες του ονόματος της δέλτας τους. Συνέθεσαν τα έργα τους εικαστικά και τα ανάρτησαν στον πίνακα του προγράμματος στη γωνιά της τάξης τους, συμπληρώνοντας παράλληλα και το ημερολόγιο δραστηριοτήτων τους. 

 

 

 2γ) Την Τρίτη 16 Φεβρουαρίου 2016 οι μαθητές του Δημ. Σχ. Αγ. Γεωργίου παρουσίασαν κατά ομάδες τις εργασίες που είχαν προγραμματίσει στο πλαίσιο του πολιτιστικού προγράμματος «Στα ίχνη της γραφής». Η πρώτη ομάδα παρουσίασε την εργασία με θέμα: «Οστρακισμός», η δεύτερη ομάδα παρουσίασε την εργασία με θέμα: «αττική γραφή και δίσκος της φαιστού». Στη συνέχεια οι δυο αυτές ομάδες απέδωσαν τα θέματά τους εικαστικά είτε με ζωγραφιές είτε με κατασκευές από πηλό. Η τρίτη ομάδα ακολουθώντας την τεχνική της σύντομης διαδοχικής συνεργασίας συνέθεσαν το ποίημα της «Γραφής». Η δασκάλα της τάξης συζήτησε με τα παιδιά το θέμα, τους διάβασε σχετικά ποιήματα και τους βοήθησε να συνθέσουν την πρώτη στροφή «Από τα χρόνια τα παλιά, όταν οι άνθρωποι ζούσαν σε σπηλιές και σε βουνά , μια ανάγκη πολύ επιτακτική τους έσπρωξε ν? ανακαλύψουν τη γραφή». Στη συνέχεια η τέταρτη ομάδα συνέχισε παίρνοντας το κοινό χαρτί κ.ο.κ.. Την επόμενη ώρα όλη η τάξη εργάστηκε εικαστικά κατασκευάζοντας το αρχαίο μαθητικό τετράδιο από «Λεύκωμα», σελ. 14 εγχειριδίου «Στα ίχνη της Γραφής ? Προτάσεις για δραστηριότητες». Τα υλικά που χρησιμοποίησαν ήταν μια λεπτή και επίπεδη επιφάνεια ξύλου, γύψος, κόλλα και λίγο νερό. Τα παιδιά ανακάτεψαν σ? ένα μπολ το γύψο. Την κόλλα και το νερό. Άπλωσαν ομοιόμορφα την παχύρευστη μάζα στην ξύλινη επιφάνεια σε πάχος 1εκ.. Όταν το λεύκωμα στέγνωσε το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό. Οι μαθητές έγραψαν επάνω στην πλάκα με μαύρο μελάνι τα ονόματά τους. Η πρώτη τους εικαστική κατασκευή, με τη βοήθεια της δασκάλας του, ήταν επιτυχημένη και τα συναισθήματα χαράς και εντυπωσιασμού των μαθητών έκδηλα.

 

 

 

2β) Πραγματοποίηση εκπαιδευτικής επίσκεψης των μαθητών του Δημ. Σχ. Αγ. Γεωργίου στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών στο πλαίσιο εφαρμογής του πολιτιστικού προγράμαμτος "Στα Ιχνη της Γραφής",  στις 24 Νοεμβρίου 2015. Οι μαθητές της Ε' & ΣΤ' τάξεων του σχολείου με την καθοδήγηση της δασκάλας τους κας Σταματελάτου Νικολέτας, είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν από τους υπεύθυνους του Μουσείου για τα εκθέματα, τους χώρους και τις θεματικές ενότητες. Στην πρώτη ενότητα, με τη βοήθεια του προτζέκτορα, είδαν αντικείμενα από την καθημερινή ζωή, εργαλεία, είδη καλλωπισμού και κοσμήματα της Μυκηναϊκής, Γεωμετρικής, Ελληνιστικής και Ρωμαϊκής Ελλάδας. Στη δεύτερη ενότητα του Δημοσίου Βίου οι μαθητές μέσα από αγάλματα, αμφορείς, μουσικά όργανα έμαθαν για τις συνήθειες και τις δραστηριότητες από τη μυκηναϊκή περίοδο ως την ελληνιστική και την ρωμαϊκή. Τέλος στην τρίτη ενότητα έμαθαν για τη νεκρόπολη, που ήταν αφιερωμένη σε τάφους και αντικείμενα που ανακαλύφτηκαν στην Πάτρα και στην ευρύτερη περιοχή της Αχαϊας. Με την επιστροφή τους στο σχολέιο οι μαθητές συμπλήρωσαν το ημερολόγιο των δραστηριοτήτων τους ακι την επόμενη μέρα μίλησαν και έγραψαν τις εντυπώσεις τους από την επίσκεψη στο μουσείο. 

   

2α)Υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος στα "Ίχνη της Γραφής" (ΥΠΠΟΛ/ΓΔΑΠΚ/ΔΜ/ΤΑΜΣ/Φ40/332852/190360/1866/1132) στο Δημ. Σχολείο Αγ. Γεωργίου με τη συμμετοχή των μαθητών της Ε' και ΣΤ' τάξεων. Η πρώτη συνάντηση πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 24 Νοεμβρίου 2015.  Οι μαθητές έφτιαξαν εννοιολογικό χάρτη με τη λέξη Γραφή, είδαν εικόνες και συζήτησαν θέματα , όπως:για το αρχαιολογικό εύρημα των ανασκαφών στον προϊστορικό οικισμό της λίμνης του Δισπηλιού, για τη γραφή που εντοπίστηκε πρώτη στον ελληνικό χώρο (μινωική ιερογλυφική γραφή -Κρητική ιερογλυφική- Γραμμική Α ως εξέλιξη της ιερογλυφικής). Στη συνέχεια έφτιαξαν τα δικά τους ιδεογράμματα και εικονογράμματα, τα παρουσίασαν και προσπάθησαν να τα αποκωδικοποιήσουν εμβαθύνοντας μέσα από ευχάριστη βιωματική δράση στην προσπάθεια που έκαναν οι αρχαιολόγοι να τα αποκωδικοποιήσουν. Τέλος οι μαθητές φωτογράφησαν τα εικονογράμματα που έφκιασαν, ετοίμασαν σε μεγάλου μεγέθους χαρτόνι το ημερολόγιο δραστηριοτήτων και προγραμμάτισαν την επόμενη δράση τους.

   

1) Την Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου 2015 πραγματοποιήθηκε επιμορφωτική συνάντηση στο 5ο Δημ. Σχ. Πύργου με τη συμμετοχή δασκάλων της 2ης Περιφέρειας Ηλείας, με θέμα: "α)Πραγραμματισμός εκπαιδευτικού έργου 2015-16, β) Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία για το καθημερινό μάθημα και τις συνθετικές εργασίες: Η δυναμική της μαθητικής ομάδας - Δημιουργία συνεργατικής ομάδας - Τεχνικές και σχήματα ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας". Επιμορφωτές ήσαν ο Σχολικός Σύμβουλος 2ης Περιφέρειας κ. Χολέβας Νικόλαος και η δασκάλα κ. Λαμπροπούλου Αθηνά. Βασικοί προβληματισμοί που φαίνεται να απασχολούν τους εκπαιδευτικούς ήσαν: Πώς θα πείσω τους μαθητές να δουλέψουν ομαδικά; Δε βοηθούν οι αίθουσες του σχολείου. Είναι πολύ μικρές και τα θρανία δύσκολα μ?τακινούνται, ώστε να φτιάξουμε ομάδες. Αισθάνομαι ανασφάλεια! Δεν έχω δουλέψει ποτέ με αυτό?τ?ν τρόπο. Απαιτείται χρόνος, κάποιο διάστημα πειραματισμού; Με ποια κριτήρια θα χωρίσω τους μαθητές μου σε ομάδες; Πώς θα αντιμετωπίσω τα παιδιά που είναι συνεσταλμένα ή αυτά που είναι δυναμικά, υπερισχύουν ή επιβάλλονται στα άλλα; Πόσο χρόνο θα δουλέψουν οι ομάδες μόνες τους; Απευθύνομαι στο σύνολο της τάξης ή όχι; Πώς επεμβαίνω στο χωρισμό των ομάδων; Ποιος είναι ο ρόλος μου; Πώς διαχειρίζομαι τη «δυσλειτουργία» μιας ομάδας; Αγωνιώ μήπως χάσω τον έλεγχο της τάξης! Πώς ελέγχω τις ομάδες; Πώς καταφέρνω να γίνεται δουλειά χωρίς να γίνεται υπερβολική φασαρία; Πώς θα ελέγχω την ατομική συμμετοχή και δουλειά των μαθητών μέσα στην ομάδα; Βασικές ενότητες που παρουσιάστηκαν και προσεγγίστηκαν βιωματικά από τους συμμετέχοντες δασκάλους ήσαν: Α) Οι τεχνικές σύστασης της ομάδας, Β) Η ανάπτυξη συνεργατικών δεξιοτήτων και Γ) Οι εταιρικές τεχνικές σύντομης συνεργασίας. Όλο το υλικό έχει αναρτηθεί στο wiki του σεμιναρίου.

   

 

Πρόσθετες πληροφορίες