Κάποιοι αυτόκλητοι προστάτες των σχολείων

Στον Μιχάλη και τον Λευτέρη των φοιτητικών μας χρόνων

Του ΝΙΚΟΥ ΚΙΑΟΥ

Το Σύνταγμα στο άρθρο 16 παρ. 1 ορίζει κατηγορηματικά: Η τέχνη και η επιστήμη, η έρευνα και η διδασκαλία είναι ελεύθερες· η ανάπτυξη και η προαγωγή τους αποτελεί υποχρέωση του κράτους.

Στο άρθρο 14 διαβάζουμε, στην παρ. 1: Καθένας μπορεί να εκφράζει και να διαδίδει προφορικά, γραπτά και διά του Τύπου τους στοχασμούς του, τηρώντας τους νόμους του κράτους. Και στην παρ. 2: Ο Τύπος είναι ελεύθερος. Η λογοκρισία και κάθε άλλο προληπτικό μέτρο απαγορεύονται.

Κι όμως δύο κόμματα, ο ΛΑΟΣ και το ΚΚΕ, φαίνεται πως διαβάζουν διαφορετικά το Σύνταγμα και το εφαρμόζουν ή ενεργούν όπως αυτά θέλουν.

Δύο περιστατικά είναι ενδεικτικά όσο και άκρως ανησυχητικά. Διαβάζουμε σχετικό ρεπορτάζ στην «Αυγή» στις 20.5.09 και παρέμβαση του καθηγητή της Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Αντώνη Λιάκου στο «Βήμα» στις 24.5.09.

Το πρώτο περιστατικό: ο βουλευτής του ΛΑΟΣ Η. Πολατίδης εισέβαλε στο 3ο Γυμνάσιο Σερρών, επικαλούμενος ανώνυμες καταγγελίες γονέων, και απαίτησε από τον διευθυντή του σχολείου να καλέσει ενώπιόν του την καθηγήτρια της Ιστορίας για να δώσει εξηγήσεις επί του περιεχομένου της διδασκαλίας της για το ζήτημα του φασισμού. Απαίτησε μάλιστα να μπει και στην τάξη για να δει τους μαθητές και να τους ανακρίνει για όσα είπε η καθηγήτρια.

Παρά την αδικαιολόγητη αμηχανία τού διευθυντή τού σχολείου στο πρωτοφανές αυτό περιστατικό, η καθηγήτρια έδειξε αξιοπρεπή στάση και υπερασπίστηκε το δικαίωμά της να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις της επί του σχολικού μαθήματος. Ο προϊστάμενος της εκπαίδευσης όμως όρισε προκαταρκτική διαδικασία για ένορκη διοικητική εξέταση, για να εξετάσει και τον τρόπο με τον οποίο η καθηγήτρια δίδαξε το συγκεκριμένο θέμα και τη στάση της απέναντι στον βουλευτή, νομιμοποιώντας έτσι εξωτερικές επεμβάσεις στην ελευθερία της εκπαίδευσης και της διδασκαλίας.

Το δεύτερο περιστατικό: Στην Πετρούπολη, στο 1ο Ενιαίο Λύκειο, η φιλόλογος Αλεξάνδρα Καλέμη είχε την πρωτοβουλία να πάει τους μαθητές της στη θεατρική παράσταση «Rock' n' Roll». (Πρόκειται για το έργο του Τομ Στόπαρντ, Τσέχου την καταγωγή που ζει στο Λονδίνο, που αναφέρεται στην «Ανοιξη της Πράγας» και το έπαιζε ο θίασος του Γιώργου Κοτανίδη.) Το ΚΚΕ προφανώς δεν ενέκρινε την πρωτοβουλία. Ο «Ριζοσπάστης» έκανε θέμα το περιστατικό με τίτλο «Απαράδεκτο μπόλιασμα στα μυαλά των παιδιών». Στα σχετικά δημοσιεύματα προσθέτει και στοιχεία της καθηγήτριας και του σχολείου, στο οποίο εργάζεται, ώστε να μην υπάρχει καμία αμφιβολία για την ταυτότητά της καθώς και για τη θεωρούμενη πολιτική τοποθέτησή της (π.χ. «πρόσκειται στον ΣΥΝ») επιδιώκοντας έτσι να δημιουργήσει την εντύπωση ότι βρίσκεται σε εξέλιξη μια ευρεία αντικομμουνιστική εκστρατεία εις βάρος του.

Και προσθέτει το ρεπορτάζ: Τι συγκεντρώσεις έξω από το σχολείο, τι εισβολές του βουλευτή Γ. Πρωτούλη στο Λύκειο, τι πικετοφορίες στην κεντρική πλατεία της πόλης έκανε το ΚΚΕ για να στηρίξει το ...κυνήγι μαγισσών, εμφανίζοντας ως χυδαία αντισταλινική και αντισοβιετική προπαγάνδα οτιδήποτε δεν τυγχάνει της εγκρίσεώς του.

Ας σημειωθεί ότι ο βουλευτής Γ. Πρωτούλης είναι και γραμματέας της ΚΝΕ. Υποτίθεται ότι οι νεολαίοι κάτι ξέρουν από ...ροκ και, φυσικά, υπερασπίζονται την ελευθερία στην έκφραση και τον πολιτισμό.

Ο ΛΑΟΣ και ο αρχηγός του Γ. Καρατζαφέρης μπορεί να διακηρύττουν λόγια περί ελευθερίας και δημοκρατίας αλλά φαίνεται ότι αυτά ισχύουν μόνο όταν η διδασκαλία στα σχολεία και η ελευθερία του λόγου και της έκφρασης κινούνται στο δικό τους πλαίσιο και έχουν τη δική τους έκφραση, ακόμη και τι είναι φασισμός και πώς αυτός διδάσκεται στα σχολεία. Αλλωστε, το λέει ξεκάθαρα η επικεφαλής του ευρωψηφοδελτίου του κόμματος, Νίκη Τζαβέλλα, η οποία έχει θητεία ως στέλεχος και σε προηγούμενη διακυβέρνηση της Ν.Δ. και σε τράπεζες και επιχειρήσεις εγχώριες (Intracom) και διεθνείς...

Σε συνέντευξή της στον Α. Ραβανό, «Βήμα» 24.5.09, ξεκαθαρίζει (ίσως γιατί μεταπήδησε στον ΛΑΟΣ): «Η χώρα μας τις τελευταίες δεκαετίες είναι όμηρος μιας αριστερής θολοκουλτούρας, η οποία πια έχει χαρακτηριστικά φασιστικού δογματισμού. Σας ομολογώ ότι δεν αντέχω πλέον να είμαι ανυπεράσπιστο θύμα αυτής της ιδιότυπης ομηρίας του "προοδευτισμού", που επιβάλλεται στην Ελλάδα». Ετσι δικαιολογεί πλήρως την ενέργεια του βουλευτή του κόμματός της να επιβάλει στο σχολείο των Σερρών πώς πρέπει να διδάσκεται η Ιστορία και πως πρέπει να διωχθεί η καθηγήτρια. Αν αυτό δεν είναι φασισμός, τι είναι;

Το δυστύχημα για το ΚΚΕ είναι ότι λειτουργούν και σήμερα, εν έτει 2009, αντιλήψεις για τις οποίες, όπως αναφέρει η διωκόμενη καθηγήτρια στην Πετρούπολη, αισθάνεται σαν να γίνεται προσπάθεια για αναβίωση του κλίματος που καταγγέλλει ο Μπ. Μπρεχτ στο έργο του «Τρόμος και αθλιότητα του Γ' Ράιχ», και ιδιαίτερα στον «Σπιούνο», ανάλογο με το κυνήγι μαγισσών κατά τον Μεσαίωνα. Και αναρωτιέται, αν απώτερος στόχος είναι να επιβληθεί στα δημόσια σχολεία και στην κοινωνία ένας Index απαγορευμένων θεμάτων και έργων τέχνης, όπως ο αντίστοιχος κατάλογος απαγορευμένων βιβλίων της Ιεράς Εξέτασης.

Τα δύο περιστατικά, στις Σέρρες και στην Πετρούπολη, και μάλιστα σε σχολεία, συνδυάζονται απολύτως. Μας φέρνουν στο νου τα περίφημα «χρηστά ήθη» τα οποία επιβάλλονται στους νέους, και γενικότερα στην κοινωνία, εν ονόματι της καθαρότητας είτε αυτή αναφέρεται στη φυλή, στο έθνος, είτε στην ιδεολογία, στην πολιτική, στη θεώρηση του κόσμου. Και το ζήτημα παραμένει ποιος θα μας σώσει από τους προστάτες αυτούς της καθαρότητας.

Εδώ, στα δύο περιστατικά μας, έχουμε τους αυτοδιοριζόμενους ή αυτόκλητους ή κομματικοδιοριζόμενους χωροφύλακες, οι οποίοι ενεργούν με τη δική τους λογική και θέλουν να επιβάλουν αυτήν τη λογική, και, τελικά την απαγόρευση μέσω της διαταγής τους.

Προσφάτως έγινε μεγάλος ντόρος για την απαγόρευση της παράστασης του έργου του Μισέλ Φάις, σχετικά με την Κούνεβα. Ορθώς. Δεν εκδηλώθηκε όμως καμία αντίδραση για τα περιστατικά λογοκρισίας και φασισμού στα σχολεία των Σερρών και της Πετρούπολης. Μήπως γιατί ήταν ανώνυμοι;

Πηγή: ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 28-5-09