Return to Anti-εκφοβισμός

“Αναγνωρίζω και αντιμετωπίζω τη Σχολική Βία” μια σχολική δραστηριότητα με τους μαθητές μου στο 6ο Δημοτικό Σχολείο Καρδίτσας

Το έργο “Αναγνωρίζω και αντιμετωπίζω τη Σχολική Βία” σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε κατά την πρώτη  χρονιά που μετατάχθηκα από την Β/θμια στην Α/θμια και βρέθηκα αντιμέτωπος με πρωτοφανή (για τα δικά μου δεδομένα) φαινόμενα σχολικής βίας. Το έναυσμα αποτέλεσε μια ιδιαίτερα δύσκολη Γ’  τάξη…

Η ιδέα επεκτάθηκε σε όλα τα τμήματα του σχολείου και συμμετείχαν, τελικά, όλοι οι μαθητές στο πιο πολυεπίπεδο έργο που πραγματοποίησα στην εκπαιδευτική μου καριέρα.

Σημ.: έκτοτε το μάθημα ΤΠΕ υποβιβάστηκε σε μονόωρο, οι εκπαιδευτικοί πληροφορικής ικανοποιούμε τις ανάγκες 2-3 σχολείων και συνήθως περισσότερους από 300 μαθητές, οπότε η υλοποίηση ‘μεγάλων’ project αποτελεί για την ειδικότητα όνειρο θερινής νυκτός (με το παλιό κλίμα…).


Σκοποί του έργου

  • Να αναγνωρίζουν οι μαθητές τι είναι σχολική βία – σχολικός εκφοβισμός.
  • Να μπορούν να αντιμετωπίζουν τη σχολική βία.
  • Να μειωθούν τα περιστατικά βίας στο σχολείο μας.
  • Να χρησιμοποιήσουν την πληροφορική και τις δυνατότητές της (βίντεο, ιστοσελίδες, εφαρμογές γραφείου κ.α.).
  • Να δράσουν και να μάθουν δουλεύοντας σε ομάδες.
tagcloud_bullying

Ετικετοσύννεφο για τη σχολική βία: Το μέγεθος των λέξεων αντιστοιχεί στη συχνότητα εμφάνισης των λέξεων κλειδιών στις σχετικές εργασίες των μαθητών.


Η υλοποίηση

Το συγκεκριμένο έργο ξεκίνησε στο μάθημα της Πληροφορικής από τον Νοέμβριο του 2013 και συμμετείχαν όλα τα τμήματα από όλες τις τάξεις του σχολείου μας (συνολικά 234 μαθητές από 12 τμήματα) με διαφορετικούς τρόπους το καθένα, ανάλογα με τις δεξιότητες και τα χαρακτηριστικά της ηλικιακής τους κατηγορίας. Οι μαθητές κλήθηκαν να κάνουν τις παρακάτω επιμέρους εργασίες:

– ζωγραφιές σε χαρτί,

– ζωγραφιές στον υπολογιστή με το tuxpaint,

– αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο (σε στοχευμένες σελίδες) για τον εκφοβισμό (με κυριότερη πηγή την ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής καμπάνιας κατά του εκφοβισμού www.e-abc.eu/),

– χρήση επεξεργαστή κειμένου (Libre Office Writer) για αποθήκευση πληροφοριών, γράψιμο σεναρίων, λέξεων κλειδιών και κατασκευής του ετικετοσύννεφου για τον σχολικό εκφοβισμό.

– με τον επεξεργαστή κειμένου δημιουργήθηκε και ένα τετρασέλιδο ενημερωτικό φυλλάδιο για τη σχολική βία. Μοιράστηκε σε μαθητές και γονείς.

– χρήση υπολογιστικού φύλλου (Libre Office Calc) για τη καταμέτρηση λέξεων κλειδιών και τη δημιουργία ετικετοσύννεφου,

– ηχογράφηση με το audacity,

– κατασκευή μασκών συναισθημάτων,

– βίντεο και φωτογραφίες με χρήση ψηφιακή φωτογραφικής μηχανής (βασιζόμενα σε σχέδια και σενάρια μαθητών)

 


Πόροι

Χρησιμοποιήθηκε αρκετό υλικό από διάφορες ιστοσελίδες το οποίο παρουσιάστηκε και αξιοποιήθηκε σταδιακά από τους μαθητές.

Η ελεύθερη αναζήτηση και εύρεση υλικού-ιστοσελίδων από τους μαθητές, αποφεύχθηκε λόγω της ηλικίας τους.

Χρησιμοποιήθηκαν κυρίως οι παρακάτω ιστοσελίδες:

!

Ιστότοπος

Διεύθυνση

Παρατηρήσεις / τρόπος χρήσης στη διδασκαλία

!!! ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΚΑΜΠΑΝΙΑ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ http://www.e-abc.eu/gr/ Εξαιρετικός ιστότοπος από τον οποίο αρχικά χρησιμοποιήθηκε η ιστορία του Ηρακλή, ενός μαθητή που εκφοβίζεται και μόλις πήγε στην 1η Γυμνασίου. Η ιστορία, με τίτλο “Υλικό για συζήτηση στην τάξη”, εκτυπώθηκε και διαβάστηκε  στην Γ΄και στις επόμενες τάξεις.
Επειδή η ιστορία είναι 5-6 σελίδες χρειάζεται να διαβαστεί αρκετά ‘παραστατικά’ για να ‘κρατήσει’ τα δύσκολα τμήματα. Στην Ε’ και ιδιαίτερα στην ΣΤ’ έκανε αρκετή εντύπωση και προκάλεσε αρκετά συναισθήματα λόγω της παραπλήσιας ηλικίας του ήρωα.
Η ιστορία πρέπει να ολοκληρωθεί σε μία διδακτική ώρα. Σταδιακά χρησιμοποιήθηκε και παρουσιάστηκε όλο το εξαιρετικό υλικό (βίντεο περιπτώσεων για το θύμα, θύτη και παρατηρητή το οποίο θα βρείτε στην ιστοσελίδα ως Διαδραστικό Εκπαιδευτικό Εργαλείο για την αντιμετώπιση του Σχολικού Εκφοβισμού).
Τα βίντεο παρουσιάστηκαν τμηματικά  σε περίπου 1,5-2 μήνες και χρησιμοποιήθηκαν παράλληλα με τις ομαδικές εργασίες στο πλαίσιο του μαθήματος πληροφορικής (επεξεργασία κειμένου, ιστοσελίδες, λογιστικό φύλλο).
!!  ean_logo http://www.antibullying.eu/ Χρησιμοποιήθηκε ως ιστότοπος τον οποίο έπρεπε να επιχειρηματολογήσουν οι μαθητές για το εάν είναι ή όχι αξιόπιστη πηγή. Στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκαν τα στατιστικά (1 στους 3 Έλληνες μαθητές έχει βιώσει εκφοβισμό) και τη διακήρυξη του Desmond Tutu  ότι «Αν κρατάς ουδέτερη στάση σε περιπτώσεις αδικίας, έχεις επιλέξει να πάρεις το μέρος του καταπιεστή». Τα παραπάνω μπορείτε να τα βρείτε στη σελίδα Καμπάνια.Επίσης το ετικετοσύννεφοEAN_bullying_tag_cloud το οποίο στάθηκε αφορμή για να φτιάξουμε το δικό μας σύννεφο λέξεων κλειδιών και κάποιοι βασικοί και καλώς διατυπωμένοι ορισμοί βρίσκονται στη σελίδα Συνοπτική περιγραφή του έργου

Υλικό το οποίο προστέθηκε μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος:


Το αποτέλεσμα

  • Σκηνοθετήθηκαν 2 βίντεο για τη σχολική βία:
    • το 1ο παρουσιάζει τις διάφορες μορφές του σχολικού εκφοβισμού και πως τον αντιμετωπίζουμε, ο οποίος ήταν ο τελικός στόχος και το βασικό τμήμα της εργασίας μας

Για να δείτε το βίντεο  που είναι και το κύριο παραγόμενο αντικείμενο του προγράμματος-έργου μας, κάντε κλικ στο παρακάτω ένθετο βίντεο (εάν δεν μπορείτε να το δείτε, ανοίξτε το κατευθείαν στο youtube εδώ)

    • το 2ο βίντεο (μικρότερης διάρκειας) παρουσιάζει φωτογραφίες από τις ετοιμασίες και έχει σαν μουσική υπόκρουση 2 τραγούδια σε ρυθμό hip-hop. Τους στίχους έγραψαν και ερμήνευσαν οι μαθητές Αγγελίνα Γαλάτου, Γεροδημητρός Βάιος, Κατόπης Ιάσων και Καντερές Παναγιώτης του τμήματος Ε1. Τα 2 μουσικά κομμάτια του Ε2 τα επιμελήθηκαν ο δάσκαλος της τάξης κ. Σκρέτας Γεώργιος και η μουσικός μας κα Σόνια Κοζιού. Η ηχογράφηση και η ηχητική επεξεργασία έγινε με το λογισμικό audacity στο εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου μας.

Για να δείτε το 2ο βίντεο κάντε κλικ στο παρακάτω ένθετο βίντεο (εάν δεν μπορείτε να το δείτε, ανοίξτε το κατευθείαν στο youtube εδώ)

  • Από τις εργασίες των μαθητών δημιουργήθηκε ένα τετρασέλιδο ενημερωτικό φυλλάδιο.

Για να δείτε το φυλλάδιό μας σε μορφή pdf  κάντε κλικ εδώ.

  • Μαγνητοσκοπήθηκαν περισσότερα από 20 επιμέρους βίντεο με περισσότερους από 100 μαθητές να συμμετέχουν συνολικά. Τα περισσότερα σενάρια προτάθηκαν από τους μαθητές μας. Οι μάσκες συναισθημάτων, που χρησιμοποιήθηκαν στο τελικό βίντεο, σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν από τους μαθητές μας.
  • Αρκετά παιδιά συνειδητοποίησαν ότι ήταν ταυτόχρονα θύματα αλλά και θύτες…!;!
  • Όλα τα παιδιά το διασκέδασαν, πέρασαν καλά, χρησιμοποίησαν την Πληροφορική ως εργαλείο, έμαθαν τα όρια του προσωπικού τους χώρου και τέλος να διακρίνουν αλλά και και να γνωρίζουν πως να αντιμετωπίζουν τον σχολικό εκφοβισμό.

Η Παρουσίαση

Την Παρασκευή 4 Απριλίου 2014 το 6ο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Καρδίτσας παρουσίασε στο 4ο Μαθητικό Φεστιβάλ Ψηφιακής Δημιουργίας, που πραγματοποιήθηκε στη Λάρισα, την εργασία του με θέμα “Αναγνωρίζω και αντιμετωπίζω τη Σχολική βία“.

Ως υπεύθυνος του έργου,  μαζί με τον υπ/ντή του σχολείου κ. Αντώνιο Μόλτσα (υπεύθυνο του τμήματος ΣΤ2), τον κ. Γεώργιο Σκρέτα (υπεύθυνο του τμήματος Ε1, με το οποίο έκανε παράλληλη εργασία για τη σχολική βία) και με τη βοήθεια της κας Χρυσούλας Διαμαντή και της κας Ευαγγελίας Κοντού, συνοδέψαμε 46 μαθητές της Ε’ και ΣΤ’ τάξης στο Φεστιβάλ στη Λάρισα.

Αφού “στήθηκε” ο πάγκος του σχολείου στον χώρο της έκθεσης του Φεστιβάλ, οι μαθητές αρχικά παρακολούθησαν και στη συνέχεια παρουσίασαν την εργασία στο αμφιθέατρο του Μουσικού σχολείου Λάρισας. Η παρουσίαση έγινε από τους μαθητές της 6η τάξης Μαρία Τσιαπέρα, Έργκι Ντεμρόζι και Αναστασία Βρέκου.

Η 8λεπτη παρουσίαση στη Λάρισα έλαβε τα θερμά συγχαρητήρια όλων των παρευρισκομένων ενώ κυριολεκτικά έκοψε την ανάσα (…επικράτησε απόλυτη σιγή) καθ όλη την διάρκειά της.

 

Το βίντεο της παρουσίασης:

Φωτογραφικό υλικό

 

4thfestivalLardisa2014 001


 

anagnορizo_k_antimetopizo_sxoliki_via_parousiasi_17-6-2014_1Τέλος το παραπάνω έργο επιλέχθηκε και παρουσιάστηκε στην Ημερίδα “Διάχυση καλών πρακτικών & καινοτόμων προγραμμάτων” την οποία διοργάνωσε ο Σχολικός Σύμβουλος Θ. Κοτοπούλης στις 17 Ιουνίου 2014.

Για να δείτε την παρουσίαση σε .pdf φορμά, στην οποία μπορείτε να δείτε επιπλέον πληροφορίες για την σχεδιασμό και την υλοποίηση του έργου, κάντε κλικ εδώ:

 

 

 

 


 Αναδημοσιεύσεις

Permanent link to this article: http://users.sch.gr/nikmavr/%ce%b1%ce%bd%ce%b1%ce%b3%ce%bd%cf%89%cf%81%ce%af%ce%b6%cf%89-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%ce%b1%ce%bd%cf%84%ce%b9%ce%bc%ce%b5%cf%84%cf%89%cf%80%ce%af%ce%b6%cf%89-%cf%84%ce%bf%ce%bd-%cf%83%cf%87%ce%bf%ce%bb/%ce%b1%ce%bd%ce%b1%ce%b3%ce%bd%cf%89%cf%81%ce%af%ce%b6%cf%89-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%ce%b1%ce%bd%cf%84%ce%b9%ce%bc%ce%b5%cf%84%cf%89%cf%80%ce%af%ce%b6%cf%89-%cf%84%ce%b7-%cf%83%cf%87%ce%bf%ce%bb%ce%b9/

Leave a Reply

Your email address will not be published.

The maximum upload file size: 2 MB. You can upload: image, audio, video, document, spreadsheet, interactive, text, archive, code, other. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.