Βρίσκεστε εδώ:

Αρχική Αρχική edublogger's blog Ενημέρωση Hello World!
Το blog του edublogger
Hello World! PDF Εκτύπωση E-mail
Συντάχθηκε απο τον/την Web Master   
Δευτέρα, 26 Απρίλιος 2010 00:00
a startup image for edublogger.grΔύσκολο το πρώτο κείμενο σε κάθε προσπάθεια. Μοιάζει προγραμματική δήλωση και στους δύσκολους καιρούς που ζούμε τι να υποσχεθείς και ποιος να σε πιστέψει. Από την άλλη, ένα κάποιο στίγμα είναι αναγκαίο να δοθεί. 

Ας αρχίσουμε  λοιπόν από τα "εύκολα".

Το edublogger είναι συναθροιστής εκπαιδευτικών ιστολογίων (αγγλιστί αγκρεγκέιτορ αλλά είχε μια αγριάδα ο όρος κι εγκαταλείφθηκε). Μ' άλλα λόγια, συλλέγει και παρουσιάζει αναρτήσεις εκπαιδευτικών ιστολογίων. Παράλληλα, "κατηγοριοποιεί" τα εκπαιδευτικά ιστολόγια ώστε να είναι εύκολη η αναζήτηση περιεχομένου σ' αυτά. Ένα είδος διαδικτυακού σπασίκλα ληξίαρχου δηλαδή που παρακολουθεί αδιάκοπα γεννήσεις και θανάτους ιδεών εξαιρετικών (ε, και λιγότερο εξαιρετικών), τις ταξινομεί και τις αρχειοθετεί.

Το edublogger δε γεννιέται τώρα. Πριν τη δειλή έξοδό του στο Διαδίκτυο εγκαταβίωνε ήρεμο στον υπολογιστή του δημιουργού του. Γεννημένο από ένα προσωπικό ερευνητικό ενδιαφέρον, μήνες τώρα διάγει βίον μοναστικόν. Στοχοπροσηλωμένο και ακάματο ξυπνά αξημέρωτα για να ψάξει καινούργια ιστολόγια, να καταγράψει νέα κείμενα και να τα αντιγράψει με καλογερίστικη υπομονή στο σκληρό του δίσκο. Είδαν πολλά τα ψηφιακά του μάτια αυτούς τους μήνες. Ιστολόγια να γεννιούνται, παρέες ιστολόγων να διαμορφώνονται, κείμενα να αναρτώνται και να συζητιούνται, ιδέες να ανακοινώνονται και ιδέες να υλοποιούνται, είδε και κέφι που άλλοτε αμείωτο συνεχίζει κι άλλοτε οξειδωμένο εγκαταλείπει, είδε κείμενα εξαιρετικά, ιδέες πρωτότυπες και ρωμαλέες που διευθετούν κοίτες στην εκπαιδευτική κοινότητα, είδε και ζαβολιές, αντιγραφές από τον μπροστινό και τσαπατσουλιές απίστευτες. Και κάπως έτσι, αποφάσισε να εγκαταλείψει την ψηφιακή του σκήτη, να πάρει τον αντίστροφο δρόμο από την κάρτα δικτύου προς τον κόσμο, να εκθέσει τη δουλειά του και (φυσικά) να εκτεθεί.

Κι εδώ αρχίζουν τα δύσκολα...

Το πέρασμα από την ιδιωτική προσπάθεια στη δημόσια πρωτοβουλία υπαινίσσεται μια παραδοχή: ότι υπάρχει ομάδα κοινού -έστω και μικρή- που να τη χρειάζεται. Υπάρχει όμως κοινό για τα εκπαιδευτικά ιστολόγια; ...Το πέρασμα από την ιδιωτική προσπάθεια στη δημόσια πρωτοβουλία υπαινίσσεται μια παραδοχή: ότι υπάρχει ομάδα κοινού -έστω και μικρή- που να τη χρειάζεται. Υπάρχει όμως κοινό για τα εκπαιδευτικά ιστολόγια και πολύ περισσότερο για ένα συναθροιστή;...Η ύπαρξη αυτού του ιστότοπου συνιστά καταφατική απάντηση από τη δική μας πλευρά. Η διατήρησή του όμως, προϋποθέτει μια υπαρκτή ανάγκη από την πλευρά της εκπαιδευτικής κοινότητας. Εκπαιδευτικά ιστολόγια υπάρχουν και είναι πολλά. Μόνο στο Σχολικό Δίκτυο υπάρχουν τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές πάνω από 5000. Περισσότερα από 1000 εκπαιδευτικά ιστολόγια έχουν κάνει την εμφάνισή τους στο blogspot κατά κύριο λόγο, στο wordpress, στα pblogs και στα edublogs κατά δεύτερο.  Η ευκολία δημιουργίας ενός ιστολογίου οδηγεί πολλούς εκπαιδευτικούς να δοκιμάσουν το νέο εργαλείο. Η επιμόρφωση στις ΤΠΕ από την άλλη φαίνεται να αρδεύει τα εκπαιδευτικά ιστολόγια με νέεες συμμετοχές. Αυτό βεβαίως δε σημαίνει ότι όλα τα ιστολόγια είναι ενεργά. Το αντίθετο. από τα 6000 περίπου ιστολόγια, που έχουμε καταγράψει, λιγότερα από 1000 είναι ενεργά, με τον όρο ενεργός να σηκώνει πολλή συζήτηση.

Από την άλλη και η θεματική ποικιλία των ενεργών ιστολογίων είναι μεγάλη.  Ιστολόγια σχολικών και διοικητικών μονάδων, ιστολόγια τάξεων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ημερολόγια διδασκαλίας, μονοθεματικά ιστολόγια, ιστολόγια - αποθετήρια εκπαιδευτικού υλικού και ιστολόγια υποστηρικτικά της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στις νέες τεχνολογίες. Ποικίλοι και οι ρυθμοί ανανέωσης. Ελάχιστα ανανεώνονται καθημερινά, άλλα (τα περισσότερα) μερικές φορές το μήνα κι άλλα πιο σπάνια.

Όμως, παρά την ευημερία των αριθμών, η κοινότητα των εκπαιδευτικών ιστολόγων και κατακερματισμένη είναι και "υποτονική" θα μπορούσε να χαρακτηριστεί. Οι προσπάθειες είναι αποσπασματικές και -κατά κανόνα- βραχύβιες, ίσως μάλιστα να είναι βραχύβιες επειδή είναι αποσπασματικές. Στην καλύτερη περίπτωση, πέρα από τα ελάχιστα γνωστά εκπαιδευτικά ιστολόγια, τα υπόλοιπα είτε ακολουθούν μοναχικές πορείες είτε συσπειρωμένα σε μικρές συντροφιές ανακυκλώνουν ένα συγκεκριμένο είδος προβληματισμού που δε φαίνεται να γίνεται γνωστό ή να "συγκινεί" εκτός των τειχών τους. Ανάλογοι και οι όροι της επικοινωνίας μεταξύ των ιστολογίων. Ο αριθμός των ιστολόγων που συμμετέχει σε συζητήσεις είναι μικρός ενώ δε φαίνεται να ανανεώνεται.

Το edublogger έχει κάποιο ρόλο αν καταφέρει να καλύψει μικρό έστω μέρος αυτού του κενού, δίνοντας την ευκαιρία, σ' όσους ενδιαφέρονται, να παρακολουθούν εύκολα τις αναρτήσεις των εκπαιδευτικών ιστολογίων. Σε πρώτη φάση, ακολουθούμε τις αναρτήσεις περίπου 1000 ιστολογίων, που έχουν παρουσιάσει δραστηριότητα τους τελευταίους έξι μήνες. Για τα 400 πιο ενεργά απ' αυτά, τα δεδομένα ανανεώνονται κάθε δύο ώρες περίπου, για τα υπόλοιπα τρεις φορές το εικοσιτετράωρο. Το αρχείο αναρτήσεων περιέχει ήδη περίπου 12.000 αναρτήσεις κι ο αριθμός αυτός αυξάνεται καθημερινά.

Απαραίτητη διευκρίνιση: θα παρατηρήσατε ότι από κάθε ανάρτηση μεταφέρονται ελάχιστες λέξεις και μόνο. Μάλιστα, αν προτάσσεται πολυμεσικό περιεχόμενο, δε μεταφέρεται καθόλου κείμενο. Η παρουσίαση εκτεταμένων αποσπασμάτων από κάθε ανάρτηση είναι εξαιρετικά εύκολη. Δεν είναι όμως θεμιτή. Σκοπός μας είναι να δώσουμε στους ιστολόγους την ευκαιρία της αλληλογνωριμίας και της προώθησης της δουλειάς τους και όχι ασφαλώς η υφαρπαγή της.

Σε δεύτερη φάση, θα προστεθούν στη βάση 300 περίπου αγγλόφωνα και γαλλόφωνα ιστολόγια που θα παρουσιάζονται σε χωριστή ενότητα. Η προσθήκη τους θεωρούμε ότι θα βοηθήσει στη γνωριμία με αξιόλογες προσπάθειες που έχουν άλλωστε και πολύ μεγαλύτερη αντοχή στο χρόνο.

Σε κάθε περίπτωση πάντως το εγχείρημα του edublogger θα κριθεί από την αποδοχή του. Ανοίξαμε λοιπόν και σας περιμένουμε με τα σχόλια και τις παρατηρήσεις σας...