30
Σεπ 11

Ο ρόλος των ΤΠΕ στη δόμηση της κοινωνίας της γνώσης

Πορεία στα τυφλά;Όλο και περισσότερες χώρες παγκοσμίως ασχολούνται επί μακρόν με την εισαγωγή και ενσωμάτωση των ΤΠΕ στα εκπαιδευτικά τους συστήματα, γεγονός που αναδεικνύει τον σημαντικό ρόλο που οι χώρες αυτές πιστεύουν ότι μπορεί να διαδραματίσουν οι ΤΠΕ στην εκπαίδευση. Αυτή η προσπάθεια περιλαμβάνει από τη μια την ανάπτυξη δεξιοτήτων σε τεχνικό επίπεδο και σε σχέση με τη χρήση των ΗΥ (χειρισμός, προγραμματισμός κλπ) σε όλον τον πληθυσμό και από την άλλη αναμορφώνει τις υπάρχουσες εκπαιδευτικές δομές, αφού η εισαγωγή των ΗΥ επιφέρει μια σειρά από αλλαγές στον τρόπο διδασκαλίας, στο ρόλο που καλείται να παίξει ο εκπαιδευτικός σε αυτό το νέο πλαίσιο και στα αναλυτικά προγράμματα που θα πρέπει να ανταποκριθούν στα νέα αυτά δεδομένα. Την προσπάθεια αυτή σε ευρωπαϊκό επίπεδο σηματοδοτεί η σύνοδος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της Λισσαβόνας το 2000, που θέτει ως ορόσημο το 2010, τη χρονιά κατά την οποία η Ευρώπη θα (πρέπει να) καταστεί η πλέον ανταγωνιστική δύναμη διεθνώς και αυτό μέσα από το μετασχηματισμό (μεταξύ των άλλων) των εκπαιδευτικών της δομών. Στο Λουξεμβούργο, αργότερα, τα κράτη μέλη απεφάσισαν για τον τρόπο με τον οποίο θα επιτευχθεί ο στόχος αυτός, που δεν είναι άλλος από μια σύγκλιση των εθνικών πολιτικών στην υλοποίηση συγκεκριμένων στόχων.

Τα παραπάνω επιβεβαιώνονται στο Συμβούλιο της Στοκχόλμης, όπου αρχίζουν να διαφαίνονται πιο συγκεκριμένες προθέσεις προς την κατεύθυνση αυτή, που είναι:

  • Αλλαγή των δομών της εκπαίδευσης σε ποιοτικό επίπεδο
  • Διευκόλυνση της πρόσβασης στην εκπαίδευση και την κατάρτιση
  • Να καταστεί το εγχείρημα αυτό ανοικτό προς τον κόσμο

Για ακόμη μια φορά τονίζεται ότι η «η βελτίωση των βασικών γνώσεων, ειδικότερα όσον αφορά τις δεξιότητες της ΤΠ και τις ψηφιακές δεξιότητες αποτελεί υψηλή προτεραιότητα, προκειμένου η Ένωση να γίνει η ανταγωνιστικότερη και η δυναμικότερη κοινωνία της γνώσης ανά την υφήλιο». (Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της Στοκχόλμης 2001).

Το 2005, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, κατά την ενδιάμεση επανεξέταση της Στρατηγικής της Λισαβόνας, έθεσε θέμα για την επανενεργοποίησή της, αφού ο απολογισμός για τα πέντε αυτά χρόνια δεν υπήρξε ικανοποιητικός. Επαναϊεράρχησε λοιπόν τις προτεραιότητες προς όφελος της οικονομικής αύξησης και της απασχόλησης, δίνοντας έμφαση στην καινοτομία, τη γνώση, την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού, την εκμάθηση και χρήση των ΤΠΕ και την κοινωνική συνοχή.

Οι στρατηγικές αυτές κατευθύνσεις της Ε.Ε. διαμορφώθηκαν από την Ελληνική Κυβέρνηση σε ένα συγκεκριμένο αναπτυξιακό πρόγραμμα, όπως περιγράφεται στο Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς 2007-13 (ΕΣΠΑ), το οποίο στοχεύει στον εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας και στην αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης σε όλα τα επίπεδα. Η αναπτυξιακή στρατηγική για την Εκπαίδευση 2007-13, δίνει μεγάλη βαρύτητα στη χρήση των ΤΠΕ.

Βασική επιδίωξη είναι η επιτάχυνση του ρυθμού ένταξης των Νέων Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών όχι μόνο ως αντικειμένου αλλά και ως μέσου διδασκαλίας είναι βασική παράμετρος του σχεδιασμού στο πλαίσιο «της συνολικότερης Ψηφιακής Στρατηγικής της Χώρας». «Στόχος είναι οι μαθητές να συμμετέχουν ενεργά στην εκπαιδευτική διαδικασία μέσω μεθόδων διδασκαλίας που υποκινούν την επιθυμία τους να μάθουν.

Οι Νέες Τεχνολογίες παρέχουν αυξημένες δυνατότητες προς αυτήν την κατεύθυνση και επομένως η ενσωμάτωσή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία αποτελεί συστατικό στοιχείο της στρατηγικής. Αυτό θα βοηθήσει να καταστεί το εκπαιδευτικό σύστημα πιο ευέλικτο, κυρίως αυξάνοντας την κάθετη και οριζόντια κινητικότητα».

Ένας άλλος στόχος είναι η βελτίωση της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών. Σύμφωνα με την αναπτυξιακή στρατηγική η επιτυχία στον τομέα της εκπαίδευσης προϋποθέτει κατάλληλα επιμορφωμένο και καταρτισμένο εκπαιδευτικό δυναμικό σε θέματα, όπως οι Νέες Τεχνολογίες και η παιδαγωγική, που θα αναβαθμίσει την εκπαιδευτική διαδικασία. Η στρατηγική της Λισαβόνας θεωρεί τη μάθηση πιο σημαντική από την ανάπτυξη, την απασχολησιμότητα και την ένταξη στην αγορά εργασίας. Η μάθηση είναι αυτή που θα επιφέρει όλα τα άλλα...

 

Πληροφορίες για τον πόρο:

  • Είδος Πόρου: pdf
  • Σελίδες: 8
  • Συγγραφέας: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Επιμόρφωσης και Κατάρτισης (ΤΕΚ) - Συγγραφική Ομάδα Γενικού Μέρους

 

 

Γενικό Μέρος Ενότητα 1, Υποενότητες 1.1-1.3

Διαβάστε επίσης:



Ο ρόλος των ΤΠΕ στη δόμηση της κοινωνίας της γνώσης