29
Σεπ 11

Πρακτική στο σχολείο

Η πρακτική στο σχολείο

Πρακτική στο σχολείοΣτην αρχική προκήρυξη προβλέπεται η παρατήρηση σε σχολεία. Το στοιχείο αυτό της πρακτικής άσκησης διαφοροποιείται με την παρούσα νεώτερη πρόταση γιατί σχετίζεται με την παρουσία των εκπαιδευόμενων επιμορφωτών σε διαφορετικό σχολικό περιβάλλον σε ώρες διδασκαλίας, η οποία δεν είναι εφικτή λόγω της μη απόσπασης των εκπαιδευόμενων. Η αναγκαία αυτή ρύθμιση εφαρμόζεται και στην περίπτωση των σχολικών συμβούλων για λόγους ομοιογένειας της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Στην αρχή της ΠΑ, όλοι οι εκπαιδευόμενοι του κάθε κλάδου ή τμήματός του θα συνεργαστούν με τον/τους διδάσκοντα/ες τους στο ΠΑΚΕ, οι οποίοι θα αναλάβουν την καθοδήγηση της ΠΑ, θα συζητήσουν τους σκοπούς, τη σημασία και την οργάνωση της ΠΑ, την επιλογή των κατάλληλων θεμάτων διδασκαλίας και των αντίστοιχων ψηφιακών πόρων. Το στάδιο αυτό είναι σημαντικό γιατί οι εκπαιδευόμενοι πρέπει να κατανοήσουν ότι η ΠΑ στο ΠΑΚΕ δεν αφορά μόνο στη διδασκαλία αλλά συγκροτείται από τις φάσεις της προετοιμασίας στο ΠΑΚΕ, της εφαρμογής στο σχολείο και του αναστοχασμού μετά τις διδασκαλίες πάλι στο ΠΑΚΕ, οι οποίες αποτελούν μία οργανική ενότητα. Επί πλέον ο χρόνος εκτέλεσης της ΠΑ είναι περιορισμένος μεταξύ της έναρξης του σχολικού έτους και της λήξης των εργασιών στο ΠΑΚΕ και συνεπώς η επιλογή των θεμάτων έχει περιορισμούς.

Προτείνεται ο κάθε εκπαιδευόμενος να διδάξει στην τάξη του δύο διακριτές μεταξύ τους ενότητες π.χ. στον κλάδο ΠΕ04 ένας εκπαιδευτικός που διδάσκει σε Γυμνάσιο θα εφαρμόσει ένα σενάριο στη Φυσική και ένα στη Χημεία εναλλακτικά ένα σενάριο στη Β' Γυμνασίου και ένα στη Γ' Γυμνασίου. Στόχος είναι να υλοποιήσουν οι εκπαιδευόμενοι σενάρια με διαφορετικές απαιτήσεις ώστε να εμπλουτίσουν τις εμπειρίες τους. Το κάθε σενάριο θα βασίζεται σε ενότητες οι οποίες αντιστοιχούν σε περισσότερες από μία διδακτικές ώρες. Επισημαίνεται ότι οι εκπαιδευόμενοι μπορεί να αξιοποιούν έτοιμα σενάρια, προτάσεις δραστηριοτήτων κ.λ.π από το εκπαιδευτικό υλικό ή την Ιφιγένεια ή άλλους τόπους αλλά η συμβολή τους στο σχεδιασμό θα πρέπει να είναι διακριτή και να αναφέρουν τις πηγές τους.

Η προετοιμασία των μαθημάτων συνιστάται να γίνεται σε μικρές ομάδες εργασίας π.χ. των 2 μελών, τις οποίες συγκροτούν οι εκπαιδευόμενοι ανάλογα με τον κλάδο ή/και τη βαθμίδα της οργανικής τους θέσης. Ένας ή περισσότεροι διδάσκοντες έχουν την επίβλεψη συνολικά όλων αυτών των ομάδων ανάλογα με το τμήμα. Αυτό δε σημαίνει ότι ο διδάσκων επιβλέπει συνεχώς μία μόνο ομάδα αλλά μπορεί να συντονίζει περισσότερες, όπως έδειξε η εμπειρία των ΚΣΕ.

Ενδεικτικά η προετοιμασία περιλαμβάνει:

 

  • Επιλογή της ενότητας που θα διδαχθεί ανάλογα με την τάξη, το μάθημα, την ενότητα του ΑΠΣ, η οποία διδάσκεται στα σχολεία κατά τη χρονική περίοδο της πρακτικής άσκησης.
  • Διερεύνηση της υλικοτεχνικής υποδομής των σχολείων εφαρμογής των σεναρίων και επίλυση πρακτικών προβλημάτων, εγκατάσταση λογισμικών, τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος, δικτυωμένων netbooks κλπ.
  • Σχεδίαση των σεναρίων που θα διδαχθούν από τον κάθε εκπαιδευόμενο και ειδικά ανάλυση του περιεχόμενου, επιλογή των πόρων, διαμόρφωση των στόχων, επιλογή των διδακτικών στρατηγικών που θα εφαρμοσθούν, αποσαφήνιση της προστιθέμενης αξίας των ΤΠΕ, ανάπτυξη δραστηριοτήτων και Φύλλων Εργασίας που θα διατεθούν στους μαθητές, καινοτομίες που εισάγει το σενάριο.
  • Ο κάθε εκπαιδευόμενος θα χρησιμοποιήσει στη διδασκαλία του κατά προτεραιότητα διαφορετικούς ψηφιακούς πόρους. Προτείνεται να αξιοποιηθούν, εφόσον είναι δυνατόν, τα περιβάλλοντα στα οποία αναφέρεται και χρησιμοποιεί το υποστηρικτικό υλικό και έχουν διδαχθεί στο ΠΑΚΕ. Για παράδειγμα μπορεί να αξιοποιηθούν λογισμικά όπως Χημεία Β-Γ Γυμνασίου ή το ψηφιακό υλικό που έχει παραχθεί από το Κέντρο Διάδοσης Ελληνικής Γλώσσας.

Επισυνάπτεται στο Παράρτημα Α το Πλαίσιο Σχεδιασμού Σεναρίου (ΠΣΣ) το οποίο μπορεί να λειτουργήσει ως εργαλείο για το σχεδιασμό του σεναρίου, την αποτύπωσή του και στον αναστοχασμό μετά την υλοποίησή του. Το ΠΣΣ μπορεί να προσαρμόζεται στις ειδικές ανάγκες του κάθε κλάδου από τα ΠΑΚΕ. Η προσαρμογή αυτή, αν γίνεται, θα πρέπει να οδηγεί σε εργαλείο αναλυτικού σχεδιασμού σεναρίου έκτασης και ερωτημάτων ανάλογων με το επισυναπτόμενο ΠΣΣ. Παράδειγμα Πλαισίου Σχεδιασμού και Αναφοράς Σχεδιασμού Σεναρίου για τον κλάδο ΠΕ60/70 επισυνάπτεται επίσης στο Παράρτημα Α.

Μετά τις δύο εφαρμογές θα γίνει 3ωρη συνολικά συνάντηση των ομάδων σε κάθε κλάδο και αναστοχασμός στα σενάρια που διδάχθηκαν. Η συζήτηση αυτή έχει τη μορφή εργαστηρίου (workshop) κατά τη διάρκεια του οποίου γίνεται συζήτηση στις ομάδες και στη συνέχεια σε όλο το τμήμα του κλάδου. Οι ομάδες καταθέτουν συμπληρωμένα τα ΠΣΣ, μεταφέρουν την εμπειρία από την εφαρμογή τους στο σχολικό περιβάλλον, συζητούν, μεταξύ άλλων, κριτικά τα θετικά και προβληματικά σημεία από την εφαρμογή τους, την αξιοποίηση και την προστιθέμενη αξία των ΤΠΕ. Ο/οι διδάσκων/οντες οργανώνουν τη συζήτηση, αναδεικνύουν τα γενικά στοιχεία που προκύπτουν και τα συνδέουν με τις σχετικές θεωρητικές προσεγγίσεις.

Μετά το 3ωρο οι εκπαιδευόμενοι παραδίδουν τα ΠΣΣ με παρατηρήσεις και προτάσεις βελτίωσης των σεναρίων. Ενδεικτικά προτείνεται ότι η γενική εισαγωγική συζήτηση για την ΠΑ η προετοιμασία και η σχεδίαση να αντιστοιχεί σε έξι (6) ώρες διδασκαλίας στο ΠΑΚΕ για κάθε σενάριο δηλαδή 12 ώρες για τα δύο σενάρια και η συνεδρία αναστοχασμού σε τρεις (3) ώρες. Συνολικά ο διδακτικός χρόνος για τους εκπαιδευόμενους υπολογίζεται σε 15 ώρες. Η εφαρμογή στο σχολείο αφορά εργασία του εκπαιδευόμενου εκτός ΠΑΚΕ, δεν συνυπολογίζεται στο διδακτικό χρόνο των 15 ωρών αλλά λαμβάνεται υπόψη ως επιπρόσθετο έργο που εκτελούν οι εκπαιδευόμενοι για αυτό και διατίθεται επαρκής χρόνος για την προετοιμασία τους.

Για τους διδάσκοντες ο χρόνος διδασκαλίας υπολογίζεται ανάλογα με τη συμβολή τους όπως και σε κάθε μάθημα. Αν το ΠΑΚΕ έχει συνυπολογίσει περισσότερους από έναν διδάσκοντα για περιπτώσεις συνδιδασκαλίας, όπως υπήρχε δυνατότητα από την προκήρυξη, τότε είναι φανερό ότι ο χρόνος των διδασκόντων αθροίζεται. Επί πλέον των πιο πάνω ωρών οι διδάσκοντες την ΠΑ, αν είναι δυνατόν, μπορεί να παρατηρήσουν συνολικά μία η περισσότερες διδασκαλίες των εκπαιδευόμενων στο σχολείο, ώστε να αποκτήσουν ίδια αντίληψη για την εκτέλεσή τους και να μεταφέρουν στο τμήμα τις παρατηρήσεις τους κατά τη φάση του αναστοχασμού. Η δραστηριότητα αυτή επαφίεται στη διακριτική ευχέρεια του ΠΑΚΕ.

Πληροφορίες για τον πόρο:

  • Είδος Πόρου: docx
  • Σελίδες: 4
  • Συγγραφέας: ΙΤΥΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» - Διεύθυνση Επιμόρφωσης και Κατάρτισης (ΔΕΚ)


Η πρακτική στο σχολείο