29
Σεπ 11

Η πρακτική στο ΚΣΕ

Πείτε μου ότι κάνετε πλάκα!Οι δεύτερες 15 ώρες, από τις συνολικές 30, εστιάζονται στην Πρακτική Άσκηση (ΠΑ) στα ΚΣΕ. Η ΠΑ στα ΚΣΕ, σύμφωνα με την προκήρυξη, περιέχει την παρατήρηση μίας διδασκαλίας σε ένα ΚΣΕ και μία διδασκαλία σε ΚΣΕ από τους εκπαιδευόμενους του ΠΑΚΕ. Η οργάνωση της ΠΑ στο ΚΣΕ, που περιγράφεται πιο κάτω, ακολουθεί γενικά την οργάνωση της ΠΑ στο σχολείο με τις απαιτούμενες προσαρμογές.

Όπως και στην ΠΑ για το σχολείο, όλοι οι εκπαιδευόμενοι του κάθε κλάδου θα συνεργαστούν με τον/τους διδάσκοντα/ες τους στο ΠΑΚΕ, οι οποίοι θα αναλάβουν την υποστήριξή τους κατά την προετοιμασία της ΠΑ στο ΚΣΕ. Αρχικά οι εκπαιδευόμενοι θα ενημερωθούν και θα συζητήσουν με τους διδάσκοντες-επιβλέποντες, το χαρακτήρα, τη δομή και την εκπαιδευτική διαδικασία στα ΚΣΕ. Θα ενημερωθούν και θα συζητήσουν σε βάθος για το τι θα πρέπει να παρατηρήσουν και πώς να καταγράψουν τις παρατηρήσεις τους. Επίσης θα συζητηθεί διεξοδικά το θέμα της δικής τους πρακτικής στα ΚΣΕ που αφορά στην επιλογή των θεμάτων, στη συνεργασία με τους επιμορφωτές στα ΚΣΕ, και την κατανομή τους στα διάφορα ΚΣΕ. Η επιλογή των ΚΣΕ γίνεται από τους ίδιους τους εκπαιδευόμενους. Το στάδιο αυτό είναι καθοριστικό γιατί ο χρόνος εκτέλεσης της πρακτικής άσκησης είναι περιορισμένος μεταξύ της έναρξης των ΚΣΕ και της λήξης των εργασιών στα ΠΑΚΕ. Η πρώτη αυτή ενότητα στο ΠΑΚΕ διαρκεί τρεις (3) ώρες.

Στο ΚΣΕ θα γίνει μία παρατήρηση της επιμορφωτικής διαδικασίας, η οποία θα περιλαμβάνει μία ολόκληρη ενότητα δηλαδή 3 ώρες. Η παρατήρηση θα πρέπει να είναι στοχευμένη και να οδηγεί σε μία έκθεση από τον εκπαιδευόμενο με παρατηρήσεις και σχόλια.

Επισυνάπτεται το Πλάνο Παρατήρησης Διδασκαλίας (ΠΠΔ) στο Παράρτημα Β. Το ΠΠΔ είναι ημιδομημένη σχάρα η οποία έχει ως στόχο αφενός μεν να εστιάσει την προσοχή του εκπαιδευόμενου στο ΠΑΚΕ σε σημαντικά στοιχεία της διδασκαλίας - επιμόρφωσης στο ΚΣΕ και αφετέρου να τον προτρέψει να τα αποτυπώσει. Το ΠΠΔ μπορεί να προσαρμόζεται στις ειδικές ανάγκες του κάθε κλάδου από τα ΠΑΚΕ. Η προσαρμογή αυτή, αν γίνεται, θα πρέπει να οδηγεί σε ημιδομημένη σχάρα έκτασης και ερωτημάτων ανάλογων με το επισυναπτόμενο ΠΠΔ. Οι παρατηρήσεις των μαθημάτων στο ΚΣΕ και οι διδασκαλίες γίνονται μετά από συνεννόηση με το επιμορφωτή στα ΚΣΕ, και απευθύνονται στους επιμορφούμενους του αντίστοιχου κλάδου που παρακολουθούν το ΚΣΕ. Οι εκπαιδευόμενοι - παρατηρητές συζητούν το μάθημα με τον επιμορφωτή του ΚΣΕ καθώς και με τους επιμορφούμενους των ΚΣΕ ώστε να διαμορφώσουν μία ολοκληρωμένη αντίληψη.

Οι εκπαιδευόμενοι επιστρέφουν στο ΠΑΚΕ και συζητούν τις εμπειρίες τους στα τμήματά τους σε ένα δεύτερο τρίωρο το οποίο οργανώνεται σε μορφή «εργαστηρίου» (workshop), όπως και στην περίπτωση της ΠΑ στο σχολείο. Στο πρώτο μέρος αυτού του αναστοχαστικού «εργαστηρίου» οι εκπαιδευόμενοι παρουσιάζουν στις ομάδες τα ΠΠΔ, συζητούν τις διαπιστώσεις τους, τα σημεία προβληματισμού για τη διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας στα ΚΣΕ, το ενδιαφέρον και τη συμμετοχή των επιμορφουμένων στα ΚΣΕ συναδέλφων. Στη συνέχεια η συζήτηση γίνεται σε όλο το τμήμα όπου όλοι μαζί ανταλλάσσουν προβληματισμούς που αφορούν στην επιμορφωτική διαδικασία και τη διδασκαλία του γνωστικού αντικειμένου στο ΚΣΕ, το γενικότερο τρόπο συμπεριφοράς και αντίδρασης των επιμορφουμένων στα ΚΣΕ, την εκτίμησή τους για την εφαρμογή των αρχών επιμόρφωσης ενηλίκων καθώς και προτάσεις βελτίωσης της επιμορφωτικής - διδακτικής διαδικασίας που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν στα ΚΣΕ.

Τις επόμενες έξι (6) ώρες οι εκπαιδευόμενοι, σε συνεργασία με τον/ τους διδάσκοντα/ες, σχεδιάζουν στο ΠΑΚΕ τις διδασκαλίες τους για το ΚΣΕ. Οι διδασκαλίες μπορεί να αφορούν σε θέματα θεωρίας ή σε παρουσίαση ψηφιακών πόρων και στην παιδαγωγική τους αξιοποίηση. Η επιλογή του θέματος και οι διδασκαλίες γίνονται μετά από συνεννόηση με τον επιμορφωτή στο ΚΣΕ και απευθύνονται στους επιμορφούμενους στα ΚΣΕ εκπαιδευτικούς του αντίστοιχου κλάδου. Η προετοιμασία των μαθημάτων συνιστάται να γίνεται σε μικρές ομάδες εργασίας π.χ. των 2 μελών, τις οποίες συγκροτούν οι εκπαιδευόμενοι. Ένας η περισσότεροι διδάσκοντες έχουν την επίβλεψη συνολικά όλων αυτών των ομάδων ανάλογα με το τμήμα. Αυτό δε σημαίνει ότι ο διδάσκων επιβλέπει συνεχώς μία μόνο ομάδα αλλά μπορεί να συντονίζει περισσότερες.

Ενδεικτικά η προετοιμασία περιλαμβάνει:

  • Επιλογή της ενότητας που θα διδαχθεί ανάλογα με το τμήμα, η οποία διδάσκεται στα ΚΣΕ κατά τη χρονική περίοδο της ΠΑ.
  • Σχεδίαση των σεναρίων που θα διδαχθούν από τον κάθε εκπαιδευόμενο και ειδικά ανάλυση του περιεχόμενου, επιλογή των πόρων, διαμόρφωση των στόχων, επιλογή των διδακτικών στρατηγικών που θα εφαρμοσθούν, αποσαφήνιση της προστιθέμενης αξίας των ΤΠΕ, ανάπτυξη δραστηριοτήτων για τους επιμορφούμενους στα ΚΣΕ.

Επισυνάπτεται στο Παράρτημα Γ το κατάλληλα προσαρμοσμένο για το ΚΣΕ Πλαίσιο Σχεδιασμού Σεναρίου (ΠΣΣ) το οποίο μπορεί να λειτουργήσει ως εργαλείο για το σχεδιασμό της διδασκαλίας, την αποτύπωσή της, τον αναστοχασμό στην υλοποίησή της και προτάσεις βελτίωσης. Το ΠΣΣ μπορεί να προσαρμόζεται στις ειδικές ανάγκες του κάθε κλάδου από τα ΠΑΚΕ. Η προσαρμογή αυτή, αν γίνεται, θα πρέπει να οδηγεί σε εργαλείο αναλυτικού σχεδιασμού σεναρίου έκτασης και ερωτημάτων ανάλογων με το επισυναπτόμενο ΠΣΣ.

Οι εκπαιδευόμενοι επιστρέφουν στα τμήματά τους στο ΠΑΚΕ και συζητούν τις εμπειρίες τους στο ΚΣΕ σε ένα 3ωρο το οποίο οργανώνεται σε μορφή «εργαστηρίου» (workshop), όπως και στην περίπτωση της ΠΑ στο σχολείο. Στο πρώτο μέρος αυτού του αναστοχαστικού «εργαστηρίου» οι εκπαιδευόμενοι παρουσιάζουν στις ομάδες τα ΠΠΔ, συζητούν τις διαπιστώσεις τους, τα σημεία προβληματισμού για τη διεξαγωγή της επιμορφωτικής διαδικασίας στα ΚΣΕ, το ενδιαφέρον και τη συμμετοχή των συναδέλφων - επιμορφουμένων. Στη συνέχεια η συζήτηση γίνεται σε όλο το τμήμα όπου όλοι μαζί ανταλλάσσουν προβληματισμούς που αφορούν στη διδασκαλία του γνωστικού αντικειμένου στα ΚΣΕ, το γενικότερο τρόπο συμπεριφοράς και αντίδρασης των επιμορφουμένων στα ΚΣΕ, την εκτίμησή τους για την εφαρμογή των αρχών επιμόρφωσης ενηλίκων και τη σύνδεση με τις θεωρητικές γνώσεις που απέκτησαν στο ΠΑΚΕ καθώς και προτάσεις βελτίωσης της διδακτικής διαδικασίας που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν στα ΚΣΕ.

Στη συνέχεια γίνεται μια ανατροφοδότηση πάνω στα όσα απεκόμισαν οι εκπαιδευόμενοι από τα διαφορετικά ΚΣΕ στα οποία βρέθηκαν και από τα όσα απεκόμισαν κυρίως μέσα από την εμπειρία της διδασκαλίας σε συναδέλφους. Η παρατήρηση και η διδασκαλία των εκπαιδευόμενων μέσα στο ΚΣΕ αφορά εργασία τους εκτός ΠΑΚΕ και δεν συνυπολογίζεται στο διδακτικό χρόνο των 15 ωρών, αλλά λαμβάνεται υπόψη ως επιπρόσθετο έργο που εκτελούν οι εκπαιδευόμενοι για αυτό και διατίθεται επαρκής χρόνος για την προετοιμασία τους.

Πληροφορίες για τον πόρο:

  • Είδος Πόρου: docx
  • Σελίδες: 4
  • Συγγραφέας: ΙΤΥΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» - Διεύθυνση Επιμόρφωσης και Κατάρτισης (ΔΕΚ)


Η πρακτική στο ΚΣΕ