φιλολογικές σελίδες

[αρχική]  [αρχαία ελληνικά]  [έκθεση - έκφραση]  [λογοτεχνία]  [ιστορία]  [διάφορα]  [σύνδεσμοι]

ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΤΟΥ ΣΟΦΟΚΛΗ.  Α΄ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ   ΣΤΙΧΟΙ: 280-294

 

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

 

ΚΡ. Πάψε, προτού με γεμίσεις με θυμό με τα λόγια σου, μήπως αποκαλυφθείς άμυαλος αν και

       είσαι γέρος. Γιατί λες ανυπόφορα πράγματα, όταν υποστηρίζεις ότι οι θεοί προνοούν γι’

       αυτόν το νεκρό. Ποιο από τα δυο, τιμώντας τον σαν ευεργέτη τον έθαψαν αυτόν, ο οποίος

       ήρθε να βάλει φωτιά τους περίστυλους ναούς και τα αφιερώματά τους και να ερημώσει τη

       γη εκείνων και να καταλύσει τους νόμους τους; Ή μήπως βλέπεις οι θεοί να τιμούν τους

       κακούς; Δεν είναι δυνατόν   αλλά από την πρώτη στιγμή της βασιλείας μου κάποιοι άνδρες

       της πόλης που με δυσκολία υπέφεραν τη διαταγή μου σιγομουρμούριζαν εναντίον μου

       κρυφά κουνώντας το κεφάλι και δεν έβαζαν υπάκουα τον τράχηλό τους κάτω από τον ζυγό,

       ώστε να πειθαρχήσουν σε μένα. Γνωρίζω πολύ καλά ότι αυτοί παρασυρμένοι απ’ αυτούς

       εδώ με χρήματα έχουν κάνει αυτά εδώ.

 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

 

1.      παῦσαι: Να γράψετε τους αρχικούς χρόνους του ρήματος και να κλιθεί η ευκτική και

     προστακτική του ίδιου χρόνου.

2.      λέγεις: Να γίνει χρονική και εγκλιτική αντικατάσταση.

3.      εἰργάσθαι: Να γραφούν οι αρχικοί χρόνοι του ρήματος και να κλιθεί η οριστική και προστακτική του παρακειμένου καθώς και η οριστική του υπερσυντέλικου.

4.      Να αναγνωριστούν συντακτικά όλες οι δευτερεύουσες προτάσεις του κειμένου.

5.      Να βρείτε από δύο νεοελληνικές λέξεις που παράγονται από τις παρακάτω της αρχαίας ελληνικής: παῦσαι, μεστῶσαι, ἄνους, φευρεθῆς, δαίμονας, εὐεργέτης, ἀναθήματα, διασκεδῶν, φέροντες, κάρα.

6.      Πώς αντιδράει ο Κρέοντας στα προηγούμενα λόγια του Χορού;

7.      Πώς απορρίπτει ο Κρέοντας την υπόθεση ότι η ταφή του Πολυνείκη είναι έργο των θεών;

8.      Ποιους υποψιάζεται ο Κρέοντας ότι έκαναν την ταφή και με ποια κίνητρα;

9.      Σε ποιους στίχους έχουμε τραγική ειρωνεία;   

επιμέλεια: Μακρής Κώστας

Ημερομηνία τελευταίας επεξεργασίας: Τρίτη, 13. Φεβρουαρίου 2007

συνεργατικός δικτυακός τόπος με εκπαιδευτικό σκοπό και περιεχόμενο