|
2o ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ σελ. 16-34
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ: 1) Με ποιο σκοπό απευθύνθηκε η Φιλική Εταιρία στον Καποδίστρια και γιατί ο Καποδίστριας αρνήθηκε ν’ ανταποκριθεί; (μον. 4) 2) Πώς αντέδρασε ο Σουλτάνος και πώς ο χριστιανικός κόσμος στο ξέσπασμα της επανάστασης; (μον. 2) 3) Να εξηγήσετε σύντομα τους παρακάτω όρους (της εποχής που εξετάζουμε) προσδιορίζοντάς τους και χρονικά: Μεγάλες Δυνάμεις μεγαλοϊδεατισμός (μον. 4) 4) Ποιες περιοχές περιλάμβανε το νεοσύστατο ελληνικό κράτος (μετά το Πρωτόκολλο του Λονδίνου το 1830); (μον. 3) 5) Σημειώσετε με Σ (σωστό) ή Λ (λάθος) αντίστοιχα, τις προτάσεις που είναι αληθείς ή ψευδείς: A. Το «Προσωρινόν Πολίτευμα της Ελλάδος» ήταν δημοκρατικό.B. Η Γ΄ Εθνοσυνέλευση έφερε στην Ελλάδα τον Καποδίστρια.Γ. Η επανάσταση στις Παραδουνάβιες Ηγεμονίες είχε επιτυχή έκβαση για τους Έλληνες. (μον. 3)
6). Επιγραμματικός είναι ο χαρακτηρισμός του φιλελληνισμού από τον Γερμανό ιστορικό Mendelssohn Bartholdy: ο φιλελληνισμός, γράφει, είχε γίνει μια δύναμη. Ισοπέδωσε τις μέγιστες πολιτικές αντιθέσεις και ένωσε τα εχθρικά πολιτικά κόμματα σ' ένα κοινό ενθουσιασμό. Επέδρασε, όπως συνήθως ενεργούν μόνο τα θρησκευτικά κινήματα: γκρέμισε τους μεσότοιχους των κοινωνικών τάξεων και των εθνικών συνειδήσεων. Με τους αριστοκράτες πήγαν οι πληβείοι χέρι με χέρι, αρμονικά, ως προς αυτό το ζήτημα, με τους Ριζοσπάστες οι συντηρητικοί, με τη γερμανική νεολαία και τους Γερμανούς σοφούς οι Γάλλοι νομιμόφρονες, όπως ο Chateaubriand, ο Richelieu και ο Vilelle. Παντού ονειρεύονταν τη «ματοβαμμένη ορφανή ταυ ευρωπαϊκού πολιτισμού» (δηλαδή την Ελλάδα). Αλλά ο ενθουσιασμός τότε μόνο θα είχε σημασία, όταν θα υψωνόταν πάνω από τον λόγο, για να γίνει πράξη. Και πραγματικά ο φιλελληνισμός θ' αποκτούσε όχι μόνο πιστούς από όλες τις κοινωνικές τάξεις και τα έθνη, αλλά και τους αποστόλου ς και τους μάρτυρες του... Μάταιες ήταν οι απαγορεύσεις της αστυνομίας και των κυβερνήσεων, μάταια νουθετούσε η στοχαστική φρόνηση μερικών «γέρων», μάταια ακόμη κουνούσε αποδοκιμαστικά το ολύμπιο κεφάλι του ένας Goethe. Είχε πια ξυπνήσει ο πόθος για μια μεγάλη παγκόσμια επιχείρηση. Σταυροφορικές ιδέες κυκλοφορούσαν σε όλο τον κόσμο». Ο φιλελληνικός αυτός ενθουσιασμός ήταν γενικός. έγινε «θρησκεία της νεότητας και των γερατειών», κατά την έκφραση του ίδιου Γερμανού ιστορικού. «Ελληνομανία» την ονομάζει η αυστριακή κατασκοπεία και τους φιλέλληνες «ελληνομανείς», επισημαίνοντας ιδίως την κίνηση του Αμβούργου. Βακαλόπουλου. Ιστορία Νέου Ελληνισμού Ε, σ. 576-77. Ποια στοιχεία από το παραπάνω κείμενο δείχνουν την καθολικότητα και την ενωτική δύναμη του φιλελληνισμού; (μον. 4)
επιμέλεια: Χριστίνα Παπαγγελή Ημερομηνία τελευταίας επεξεργασίας: Τετάρτη, 19. Δεκεμβρίου 2007 |
|