φιλολογικές σελίδες

[αρχική]  [αρχαία ελληνικά]  [έκθεση - έκφραση]  [λογοτεχνία]  [ιστορία]  [διάφορα]  [σύνδεσμοι]

Έκθεση –Έκφραση Β΄ λυκείου

 

Η «κοινωνική παρέα» που μικραίνει τη σκέψη μας

 

Από τον ΧΡΗΣΤΟ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗ mich@enet.gr,www.bavzer.blogspot.com

 

ΣΟΥΖΑΝ ΑΝΤΕΛ ΓΚΡΙΝΦΙΛΝΤ, στην Αγγλία βαρόνη Γκρίνφιλντ, 60 ετών, Βρετανίδα επιστήμων, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, με ειδίκευση στη φυσιολογία του εγκεφάλου, με πολλές έρευνες και μελέτες για τις ασθένειες Πάρκινσον και Αλτσχάιμερ και τώρα τελευταία για τις πιθανές επιπτώσεις στην ψυχική υγεία και συμπεριφορά των παιδιών και πιο μεγάλων ανθρώπων από την εξάρτησή τους από τα λεγόμενα «κοινωνικά δίκτυα» στο Ιντερνετ, όπως είναι το Facebook, το Bebo και το Twitter. Μιλώντας πριν από μερικές μέρες στη Βουλή των Λόρδων, της οποίας είναι και μέλος, η λαίδη Γκρίνφιλντ είπε πως η συνεχής ενασχόληση με τα δίκτυα αυτά «νηπιοποιεί το μυαλό του 21ου αιώνα», αφήνοντάς του χαρακτηριστικά όπως είναι: μικρά διαλείμματα, στα οποία μπορεί το παιδί (ο μεγαλύτερος χρήστης) να έχει συγκεντρωμένη τη σκέψη του, τάση προς εντυπωσιασμό, ανικανότητα να μπει κάποιος στη θέση ενός άλλου και να τον καταλάβει και μια πολύ θολή αίσθηση της ταυτότητάς του.
         Η ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ μέσω των δικτύων αυτών γίνεται με άλλους όρους, πολύ διαφορετικούς από αυτήν που ξέρουμε ως πιο φυσιολογική επικοινωνία, πρόσωπο με πρόσωπο. Η ταχύτητα παίζει εδώ έναν πολύ καθοριστικό ρόλο, δημιουργώντας μιαν άλλη γλώσσα, πολύ συνοπτική, σχεδόν συνθηματική, και διαφορετικούς κώδικες συνεννόησης. «Όλες αυτές οι γρήγορες και άμεσες, μέσω της οθόνης και με το πάτημα ενός κουμπιού, αντιδράσεις», λέει η λαίδη Γκρίνφιλντ, «πιθανώς να οδηγήσουν τη νέα γενιά στον αυτοπροσδιορισμό μέσω της αντίδρασης των άλλων -όχι μέσω του δικού της εαυτού». Αυτό είναι, μάλιστα, που την έκανε να μιλήσει για «σταδιακή απώλεια ταυτότητας». Δηλαδή, γινόμαστε στο τέλος αυτό που οι άλλοι μας λένε ότι είμαστε!
         ΟΠΩΣ επισημαίνει και ο Πάτρικ Ουίντορ στην «Γκάρντιαν», ο τακτικός επισκέπτης και χρήστης αυτών των «δικτύων επικοινωνίας» μπορεί να λαμβάνει (από τους φίλους και «φίλους» του) τη συνεχή διαβεβαίωση ότι τον ακούνε, και ότι είναι γι' αυτούς και σημαντικός, αλλά αυτοί οι «έπαινοι» είναι πολύ επιφανειακοί και δεν έχουν ουσία. Η πρόσωπο με πρόσωπο επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων ενεργοποιεί «στοιχεία και ιδιότητες», που κανένα πλήκτρο και καμία οθόνη δεν μπορεί να αναδείξει. Όπως η λεγόμενη «γλώσσα του σώματος», η δύναμη ενός βλέμματος, η σημασία ενός καγχασμού, η μεγάλη σημασία του τόνου της φωνής, η δυνατότητα εκτίμησης μιας άποψης και «επιστροφής» με μια πιο καίρια απάντηση, κ.λπ.           
         Ανακεφαλαιώνοντας, η Βρετανίδα επιστήμων είπε πως οι επιπτώσεις από την εξάρτηση από αυτά τα δίκτυα δεν μπορεί και δεν πρέπει να αντιμετωπιστούν με «μέτρα καταστολής» ή με «αυστηρούς κανονισμούς», από το σχολείο ή το σπίτι. «Είναι θέμα παιδείας, πολιτισμού και κοινωνίας», είπε, υπογραμμίζοντας ότι είναι στο χέρι δασκάλων και γονέων, κυρίως, το παιδί που είναι περιορισμένο στο κομπιούτερ (άρα με κίνδυνο να περιοριστεί και το «είναι» του), να «του ανοίξουμε το παράθυρο να βγει έξω» και να συναντήσει έναν κόσμο όπου το ωραίο δεν μπορείς απλώς να το δεις, αλλά να το αισθανθείς κιόλας.
 

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 06/03/2009

 

Ερωτήσεις:

  1. Να αποδώσετε περιληπτικά το περιεχόμενο του παραπάνω κειμένου σε 100-120 λέξεις.

 

  1.  Στη τρίτη παράγραφο υπάρχει η φράση (από τους φίλους και «φίλους» του): ποια λειτουργία έχουν τα εισαγωγικά;

 

 

  1. Σχολιάστε σε μια παράγραφο 80-100 λέξεων το περιεχόμενο της φράσης «ένας κόσμος  όπου το ωραίο δεν μπορείς απλώς να το δεις, αλλά να το αισθανθείς κιόλας»

 

  1. Οι νέοι περνούν πολλές ώρες  μπροστά στον υπολογιστή επικοινωνώντας με τους φίλους τους μέσω των «κοινωνικών δικτύων» του ίντερνετ, όπως είναι το facebook. Από την προσωπική σας εμπειρία, νομίζετε ότι η επικοινωνία αυτή απειλεί τη φυσιολογική επικοινωνία;  θεωρείτε ότι η χρησιμοποιούμενη γλώσσα στην οποία αναφέρεται η αρθρογράφος αλλοτριώνει το γλωσσικό κριτήριο των χρηστών της; Τέλος, ποιο ρόλο καλείται να παίξει η παιδεία για να αντιμετωπιστούν τα αναφερόμενα στο άρθρο προβλήματα;

 

Γράψτε  ένα άρθρο 300 περίπου λέξεων για την εφημερίδα του σχολείου με τίτλο:

 «Νέοι τρόποι επικοινωνίας για νέους, νέα προβλήματα;» εκφράζοντας την προσωπική σας άποψη πάνω στα (παραπάνω) ερωτήματα που προκύπτουν από το άρθρο.

 

επιμέλεια: Χριστίνα Παπαγγελή

Ημερομηνία τελευταίας επεξεργασίας: Σάββατο, 07. Νοεμβρίου 2009

συνεργατικός δικτυακός τόπος με εκπαιδευτικό σκοπό και περιεχόμενο