φιλολογικές σελίδες

[αρχική]  [αρχαία ελληνικά]  [έκθεση - έκφραση]  [λογοτεχνία]  [ιστορία]  [διάφορα]  [σύνδεσμοι]

Ψυχαναλυτής το... Ίντερνετ

 

«Ο υπολογιστής είναι η εύκολη λύση για επικοινωνία, όχι όμως και η καλύτερη»

                                                                                   άρθρο της  ΜΑΡΘΑΣ ΚΑΙΤΑΝΙΔΗ

 

            Τον ρόλο του... ψυχαναλυτή παίζει πλέον το Ίντερνετ - για παιδιά νεαρής ηλικίας που βιώνουν ψυχολογικά ή οικογενειακά προβλήματα. Αποτελεί - σύμφωνα με τους ειδικούς - την εύκολη λύση για τους έφηβους που θέλουν να προβάλουν τα προβλήματά τους.

 

            Με αφορμή την «κραυγή απελπισίας και βοήθειας» του 13χρονου, που στο ηλεκτρονικό ημερολόγιό του (blog) ανακοίνωσε πως σχεδιάζει να βάλει τέλος στην ζωή του, οι ψυχολόγοι επισημαίνουν πως η εφηβεία είναι μια ιδιαίτερα δύσκολη περίοδος, γι' αυτό και οι γονείς πρέπει να σκύβουν στα προβλήματα των παιδιών τους. Το σημείο στο οποίο «στέκονται» οι ψυχολόγοι είναι το γεγονός πως ο συγκεκριμένος μαθητής Γυμνασίου επέλεξε να μοιραστεί τα προβλήματά του με αγνώστους στο Ίντερνετ, αντί να τα συζητήσει με γονείς και φίλους. «Είναι σημείο των καιρών μας. Το Ίντερνετ έχει γίνει το υποκατάστατο της παρέας και της κουβέντας. Τελικά όμως καταλήγουν να αισθάνονται ακόμα πιο μόνοι, γιατί στα chat rooms δεν υπάρχει οπτική επικοινωνία, άγγιγμα, αμεσότητα», τονίζει στα «NEA» η ψυχολόγος κ. Μαριέττα Πεπελάση.

            H ανωνυμία είναι το «ατού» για τους χρήστες του Ίντερνετ, καθώς κανείς δεν τους γνωρίζει. Αυτή η απρόσωπη σχέση δημιουργεί ένα αίσθημα ελευθερίας, ακριβώς επειδή μπορούν να θίξουν όποιο θέμα τούς απασχολεί χωρίς ωστόσο να στιγματιστούν στον κοινωνικό και τον οικογενειακό περίγυρο: «H εφηβεία είναι μια περίοδος εσωτερικής αναζήτησης: τα παιδιά προσπαθούν να μάθουν τον εαυτό τους, αναζητούν την σεξουαλική τους ταυτότητα, προβληματίζονται για το μέλλον. Πρόκειται για θέματα ιδιαίτερα λεπτά. Αν λοιπόν δεν νιώθουν κοντά στους γονείς και στους φίλους τους, τότε ο υπολογιστής είναι η εύκολη λύση, σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί την καλύτερη»,υπογραμμίζει η κ. Πεπελάση. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο 13χρονος μαθητής δεν έκρυβε πως ένιωθε παραμελημένος από τους γονείς του. «Οι γονείς μου δεν μου φέρονται καλά», έγραφε χαρακτηριστικά. Επιπλέον, σύμφωνα με το ηλεκτρονικό ημερολόγιό του, ένιωθε πως οι φίλοι του δεν τον ικανοποιούσαν ενώ παράλληλα είχε απογοητευτεί από τις σχέσεις του με τα κορίτσια. Το ημερολόγιο που διατηρούσε στο Ίντερνετ, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, ήταν «κραυγή βοήθειας»... Το είχε αποφασίσει. Μάλιστα, το γεγονός πως θα αυτοκτονούσε βάσει λεπτομερούς σχεδίου - είχε ορίσει όχι μόνο την ημέρα αλλά ακόμα και την ώρα - χτυπάει ακόμη ένα «καμπανάκι» στους ψυχολόγους: «Το πρώτο βήμα είναι οι αυτοκτονικές σκέψεις. Από τη θεωρία στην πράξη υπάρχει μεγάλη απόσταση, ωστόσο ο συγκεκριμένος έφηβος είχε ήδη περάσει στο ενδιάμεσο στάδιο, να ορίσει δηλαδή την ημερομηνία και τον τρόπο που θα δώσει τέλος στη ζωή του», λέει στα «NEA» ο ψυχολόγος - ψυχοθεραπευτής κ. Βασίλης Θεοδώρου. Πάντως το πιο σημαντικό από όλα, όπως τονίζει ο κ. Θεοδώρου, είναι πως ο 13χρονος μαθητής προσπαθούσε να τραβήξει την προσοχή των υπόλοιπων χρηστών του Ίντερνετ: «Πρόκειται για κάτι σύνηθες. Το Ίντερνετ κρύβει μεγάλες ιδιαιτερότητες. Οι χρήστες έχουν την ευκαιρία να δημιουργήσουν μια εικονική ταυτότητα πολύ πιο ενδιαφέρουσα από την πραγματική τους, ώστε να έχουν την προσοχή που επιθυμούν. Αυτό και μόνο σκιαγραφεί τη μοναξιά αυτών των παιδιών».

ΤΑ ΝΕΑ , 01/02/2006   

 

              Ερωτήσεις:

 

  1. Αποδώστε πολύ συνοπτικά (σε 60-80 λέξεις) το περιεχόμενο του άρθρου  ξεκινώντας ως εξής:

« Η αρθρογράφος, με αφορμή το πρόσφατο γεγονός της ανακοίνωσης 13χρονου μαθητή  ότι σκοπεύει ν’αυτοκτονήσει, διατυπώνει την άποψη ότι …» 

  1. Σχολιάστε τον τίτλο.

  1. «χτυπάει ακόμη ένα «καμπανάκι» στους ψυχολόγους», «Αυτό και μόνο σκιαγραφεί τη μοναξιά αυτών των παιδιών»: Επαναδιατυπώστε τις παραπάνω μεταφορικές εκφράσεις κάνοντας χρήση της  κυριολεκτικής γλώσσας, ώστε να αποδίδεται το ίδιο νόημα.

  1.  Το παραπάνω άρθρο έγινε αφορμή για έντονη συζήτηση στην τάξη σας. Επειδή υπερτονίστηκαν οι κίνδυνοι που κρύβονται από την κατάχρηση του μέσου αυτού, παίρνετε το λόγο και εκθέτετε τις θετικές πλευρές αυτού μέσου επικοινωνίας.

(200-250 λέξεις)

 

επιμέλεια: Χριστίνα Παπαγγελή

Ημερομηνία τελευταίας επεξεργασίας: Πέμπτη, 03. Μαΐου 2007

συνεργατικός δικτυακός τόπος με εκπαιδευτικό σκοπό και περιεχόμενο