φιλολογικές σελίδες

[αρχική]  [αρχαία ελληνικά]  [έκθεση - έκφραση]  [λογοτεχνία]  [ιστορία]  [διάφορα]  [σύνδεσμοι]

 

Ο καναπές δεν είναι πια της μόδας

Διασκευασμένο κείμενο της Ευαγγελίας Φραντζόγλου από το περιοδικό «Γαλέρα» (Μάιος 2008)

 

Οι πολίτες αντιδρούν και οργανώνονται, διεκδικώντας όλα εκείνα τα «αυτονόητα» που τους στερεί η αναλγησία τού κράτους και τα συμφέροντα των λίγων.

 

«Τίποτα δεν αλλάζει αν δεν συγκρουστούμε με τα κατεστημένα: τον τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς μας, το βόλεμά μας. Γι’ αυτό αναλάβαμε δράση», υποστηρίζουν μέσα από το διαδικτυακό μανιφέστο τους οι streetpanthers (www.streetpanthers.gr), τα παιδιά που πριν από 2 χρόνια ξεκίνησαν από τη Θεσσαλονίκη να κολλάνε τα αυτοκόλλητα «Είμαι γάιδαρος, παρκάρω όπου γουστάρω» σε όσους παρανομούσαν και που τώρα η δράση τους έχει επεκταθεί σε σχεδόν όλα τα αστικά κέντρα τής χώρας.  «Αποφασίσαμε “με πόνο καρδιάς” ότι: Δεν αρκούσε να τσαντιζόμαστε βλέποντάς τους παράνομα παρκαρισμένους πάνω σε πεζοδρόμια, διαβάσεις και πεζόδρομους. Δεν αρκούσε να φοβόμαστε όταν κυκλοφορούσαν τα μηχανάκια ακόμα και πάνω στα πεζοδρόμια. Δεν αρκούμασταν να περιμένουμε πότε η πολιτεία –το κράτος, ο δήμος, η αστυνομία– θα ξυπνούσαν. Όποιος δε σέβεται, να πληρώνει το τίμημα επιτόπου. Μπορεί να ακούγεται σαν “να παίρνουμε τον νόμο στα χέρια μας” αλλά επιτέλους κάποιος πρέπει να αντιδράσει».

«Διεκδικούμε αυτό που μας ανήκει: ένα μέρος του δρόμου και το δικαίωμα να μπορούμε να κυκλοφορούμε με ασφάλεια και να μας αντιμετωπίζουν με σεβασμό ως ισότιμους χρήστες του οδικού δικτύου». Αυτά λένε τα παιδιά με τα ποδήλατα που έχουν κάνει σκοπό τής ζωής τους να αποδείξουν το αυτονόητο γι’ αυτούς, αλλά αδιανόητο για κάποιους άλλους.

Όλοι αυτοί είναι οι άνθρωποι της διπλανής πόρτας και παράλληλα οι ήρωες της καθημερινότητας. Είναι αυτοί που αρνούνται να αράξουν στον καναπέ τους και να παραμείνουν υπνωτισμένοι μπροστά από την TV τους. Είναι αυτοί που μας κλείνουν το μάτι να τους ακολουθήσουμε. Στους δρόμους, στα πάρκα, στις παραλίες, στις ταράτσες, στα βουνά. «Όχι, δεν έχω σκοπό τον κόσμο να αλλάξω, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα κάτσω και θ’ αράξω με τα χέρια σταυρωμένα», λένε σε ένα τραγούδι τους οι Terror X Crew. Και όλοι που έχουν αναλάβει να μας αφυπνίσουν, μας φωνάζουν πως το στοίχημα είναι δικό μας.

«Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο καναπές δεν είναι πια στη μόδα. Σήμερα αντιμετωπίζουμε χιλιάδες προβλήματα. Όσο καθόμαστε στον καναπέ τα προβλήματα αυτά δεν λύνονται. Πρέπει να πάρουμε τη ζωή στα χέρια μας συμμετέχοντας στα κινήματα πόλης, να γίνουμε ενεργοί πολίτες, να μην επιτρέπουμε να παίρνονται αποφάσεις για μας χωρίς εμάς. Η ζωή δεν είναι η εικονική πραγματικότητα της τηλεόρασης. Η ζωή βρίσκεται και έξω από το σπίτι μας. Η φύση, οι άνθρωποι, ο πολιτισμός και οι διεκδικήσεις για καλύτερη ποιότητα ζωής βρίσκονται έξω από το σπίτι μας. Μας θέλουν όμηρους στο σπίτι μας για να  εκμεταλλεύονται καταστάσεις. Με απρόσκοπτη αποκομιδή κερδών χωρίς αντιδράσεις. Και φυσικά ο λογαριασμός θα έρθει σε μας. Με τη μόλυνση του φυσικού και του πολιτιστικού περιβάλλοντός μας».

Είναι πράγματι φανερό πως η ζωή των πεζών στην πόλη έχει φτάσει στο απροχώρητο. Και ενώ οι περισσότεροι απλώς τα βάζουμε με την κακή μας μοίρα, μια ομάδα συμπολιτών μας την είδε αλλιώς και είπε να πάρει την κατάσταση στα χέρια της. «Προτείνουμε σαν τρόπο δράσης πρώτα την αντίδραση. Δηλαδή πρέπει να καταλάβει ο καταπατητής του πεζοδρομίου ότι η κίνησή του αυτή βλάπτει τους συμπολίτες του και ότι το πεζοδρόμιο προορίζεται για άλλο σκοπό. Δεν πρέπει να υπάρχει ανοχή σε εκείνους τους οδηγούς που δεν σταματούν στις διαβάσεις και με τρόπο ήπιο θα πρέπει να παίρνουν κάποιο μάθημα ακόμη και με μια απλή φωνή».

«Η ισορροπία ανάμεσα στην προσωπική ζωή και τον ακτιβισμό μάς δίνει κέφι και πάθος», σχολιάζουν τέλος οι «πάνθηρες των δρόμων».

  

 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

 

Α. Να συντάξετε περίληψη του κειμένου που σας δίνεται σε 80 -100 λέξεις.

Μονάδες 25/100

Β1. «Σήμερα αντιμετωπίζουμε χιλιάδες προβλήματα». Να χρησιμοποιήσετε την προηγούμενεη φράση του κειμένου ως θεματική περίοδο και να την αναπτύξετε σε μία παράγραφο με παραδείγματα. (60 -80 λέξεων)

Μονάδες 10/100

Β2. Ποια είναι η οπτική γωνία του δημοσιογράφου σχετικά με το φαινόμενο στο οποίο αναφέρεται; (θετική ή αρνητική). Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με δύο συγκεκριμένες αναφορές στο κείμενο.

Μονάδες 5/100

Β3. Να μετατρέψετε τη σύνταξη στις παρακάτω προτάσεις:

ι. Σε ενεργητική. «Η ζωή βρίσκεται και έξω από το σπίτι μας».

ιι. Σε παθητική. «Προτείνουμε σαν τρόπο δράσης πρώτα την αντίδραση».

Μονάδες 5/100

Β4. Να αντικαταστήσετε τις παρακάτω καθημερινές λέξεις ή φράσεις του κειμένου με συνώνυμες λέξεις που δημιουργούν πιο επίσημο ύφος: βόλεμα, τσαντιζόμαστε, αράξουν, με τα χέρια σταυρωμένα, την είδε αλλιώς. (μία λέξη για κάθε περίπτωση)

Μονάδες 5/100

Γ. Μέσα στην τάξη διαβάσατε αυτό το κείμενο. Στη συζήτηση που ακολουθεί υπερασπίζεστε ότι η εικονική πραγματικότητα μπορεί να επηρεάζει αρνητικά τους νέους. Πώς αυτή εισβάλλει στην καθημερινότητα των νέων; Πώς καθορίζει τις αντιλήψεις και τον τρόπο ζωής τους; Ποια στάση πρέπει να τηρούν απέναντι σ΄ αυτό το φαινόμενο; (350-400 λέξεις)

 

Μονάδες 50/100

  

θέματα Ιουνίου 2008

Ημερομηνία τελευταίας επεξεργασίας: Δευτέρα, 09. Ιουνίου 2008

συνεργατικός δικτυακός τόπος με εκπαιδευτικό σκοπό και περιεχόμενο