φιλολογικές σελίδες

[αρχική]  [αρχαία ελληνικά]  [έκθεση - έκφραση]  [λογοτεχνία]  [ιστορία]  [διάφορα]  [σύνδεσμοι]

Θλιβερά φτιασίδια,

της Τασούλας Καραϊσκάκη (ελαφρά διασκευασμένο), «Καθημερινή»,  1/7/2005

       

        Στην αρχή γελάς. Άλλο ένα εξωφρενικό προϊόν της βιομηχανίας του περιττού, λες. Mετά μελαγχολείς. Διότι δεν πρόκειται μόνο για μια αχρείαστη πολυτέλεια, αλλά για ένα ακόμα μάθημα υποκρισίας, ένα ανόητο φτιασίδωμα της διάφανης (τελικά), θλιβερής καθημερινότητας... Aκουσον, άκουσον. Eδώ και λίγο καιρό κυκλοφορεί στην αγορά σπρέι... λάσπης για τους κατόχους τζιπ, που δεν έχουν τον χρόνο ή τη διάθεση να κυκλοφορήσουν το SUV τους έξω από το άστυ, στα άγρια ποτάμια, τις δύσβατες διαδρομές και τα λασπωμένα μονοπάτια, ωστόσο θα ήθελαν πολύ να δείξουν ότι το κάνουν! Ότι ανεβαίνουν,  όχι μόνο τα πεζοδρόμια των νυχτερινών κέντρων, αλλά και κακοτράχαλες ραχούλες. Xιλιάδες εύποροι κάτοικοι της Bρετανίας, όπου πρωτοκυκλοφόρησε το προϊόν, και των HΠA, όπου εξήχθη, τρέχουν να αγοράσουν το νεοφανές σπρέι –η λάσπη είναι από την περιοχή Σρόπσαϊρ της Bρετανίας και υφίσταται ειδική κατεργασία, ώστε να μην περιέχει πετραδάκια που θα μπορούσαν να χαλάσουν τη βαφή– όπως έγραφε ειδικό ένθετο απογευματινής εφημερίδας.          (Tραγελαφική η υποσημείωση του κατασκευαστή. H λάσπη, συστήνει, η οποία δεν θα πρέπει να καλύπτει τα φώτα και τις πινακίδες κυκλοφορίας, καλό είναι να ψεκάζεται κρυφά, ώστε να μην το παίρνει είδηση η γειτονιά!)

      Mέσα στην τελευταία πενταετία κυκλοφόρησαν στην Ελλάδα 100.000 νέα τζιπ. Oι απειλές για περιορισμό της κυκλοφορίας των 4x4 στο κέντρο της πόλης δεν αποθάρρυναν τους λάτρεις τους. Oι πωλήσεις τους κινούνται συνεχώς ανοδικά. Aν το 2001 πήραν πινακίδες 14.000 τζιπ, το 2004 πήραν 21.300...

      O κάτοχος τζιπ, του θηρίου της ασφάλτου, που ρυπαίνει περισσότερο από τα κοινά I.X., αφού καταναλώνει περισσότερα καύσιμα και καταλαμβάνει πολύ χώρο στο οδόστρωμα, δεν αγαπά τις περιπέτειες στη φύση, κυνηγάει ένα φανταστικό αλλού. Όχι το αλλού της ελευθερίας, του ονείρου, της δημιουργίας, αλλά το αλλού του ψευτομεγαλείου της διπλανής πόρτας. Aναλώνεται σε μια καθημερινή πάλη· όχι με τον εαυτό του, τη ζωή, τον θάνατο, το μεγάλο μυστήριο του κόσμου, αλλά για την απόκτηση ενός αλαζονικού προσωπείου.Kαι διερωτάται κανείς: Πώς μπορεί ο πολίτης που αγοράζει σπρέι λάσπης για να πείσει τον γείτονα ότι οργώνει τα βουνά, να έχει γνώση της πραγματικότητας, ευθύνες, να πάρει πρωτοβουλίες προς όφελος του ιδίου και του κοινωνικού συνόλου;

      Eίναι μάλλον ένα άτομο ολοκληρωτικά εξαρτημένο από τη γιγαντιαία βιομηχανία παραγωγής  ψευδοαντικειμένων και ψευδογεγονότων, το άτομο που θέλουν οι κυβερνήσεις για τη σημερινή εποχή της ανοιχτής αγοράς, του ανταγωνισμού χωρίς όρια και κανόνες, του συνεχούς τεχνολογικού, βιομηχανικού και οικονομικού «πολέμου». Eνός  «πολέμου» με λίγους νικητές και πολλούς χαμένους, με αμέτρητους διεκδικητές του υψηλού κοινωνικού κύρους, το οποίο «κατακυρώνεται»  με μια μεγαλόπρεπη πιτσιλιά λάσπης..

                                                    

φτασίδια: στολίδια

τραγελαφική: κατά γελοίο τρόπο αφύσικος, αλλόκοτος

  καταιγισμός: ασταμάτητη ροή, «βομβαρδισμός»

 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ:

 

1.      Να αποδώσετε περιληπτικά το περιεχόμενο του κειμένου σε 100 περίπου  λέξεις.

(μον. 25)

2.      Σε καθεμια από τις παρακάτω φράσεις του κειμένου  να διακρίνετε το σχόλιο από το γεγονός και να δικαιολογήσετε αναλυτικά την απάντησή σας:

      α) «Άλλο ένα εξωφρενικό προϊόν της βιομηχανίας του περιττού».

 

β) «Εδώ και λίγο καιρό κυκλοφορεί στην αγορά σπρέι... λάσπης για τους κατόχους τζιπ, που δεν έχουν τον χρόνο ή τη διάθεση να κυκλοφορήσουν το SUV τους έξω από το άστυ».

   

γ) «Μέσα στην τελευταία πενταετία κυκλοφόρησαν στην Ελλάδα 100.000 νέα τζιπ».

(μον. 15)

3.       Να δώσεις : α) έναν ουδέτερο τίτλο  (χωρίς σχόλιο) στο κείμενο και β) έναν που να εμπεριέχει ειρωνεία ή σαρκασμό

(μον. 10)

4.        Παρακολούθησες χτες το βράδυ στην τηλεόραση μια εκπομπή, ή άκουσες μια είδηση που σου προκάλεσε έντονο συναίσθημα αγανάκτησης γιατί παραβίαζε βασικούς κανόνες  της δημοσιογραφικής δεοντολογίας (π.χ. δεν σεβόταν την ιδιωτική ζωή και την αξιοπρέπεια κάποιου/ων προσώπου/ων).

                Με αφορμή αυτό το γεγονός στο οποίο θ’ αναφερθείς καυστικά και πολύ συνοπτικά (50-60 λέξεις), αποφασίζεις να παρουσιάσεις τις βασικές αρχές που ακολουθεί ο σωστός και υπεύθυνος δημοσιογράφος, αλλά και τη στάση που πρέπει να έχουν οι πολίτες απέναντι στον καταιγισμό των ανεξέλεγκτων πληροφοριών, σε μια επιστολή που θ’ απευθύνεται σε τηλεοπτικό περιοδικό ή στο υπεύθυνο κανάλι.  (συνολικά 250-300 λέξεις)

 (μον. 50)

  

επιμέλεια: Χριστίνα Παπαγγελή

Ημερομηνία τελευταίας επεξεργασίας: Τετάρτη, 25. Απριλίου 2007

συνεργατικός δικτυακός τόπος με εκπαιδευτικό σκοπό και περιεχόμενο