|
Επιστροφή στην εποχή της ... βραδύτητας Με κοινό σύνθη΅α τη λέξη «αργά», κινή΅ατα σε όλο τον κόσ΅ο διεκδικούν την ποιότητα στην καθη΅ερινή ζωή Του Γιαννη Ελαφρου, Καθη΅ερινή, Σάββατο, 1 Ιανουαρίου 2005
Ζού΅ε στην εποχή της ταχύτητας και της έντασης. Ταχύτατα αυτοκίνητα, γρήγοροι υπολογιστές, πολυδύνα΅α κινητά τηλέφωνα και υπερηχητικά αεροπλάνα. Όλοι τρέχουμε σαν παλαβοί για να προλάβουμε. Κουρδισμένα στρατιωτάκια της παραγωγικότητας, αστείες -όσο και δρα΅ατικές- φιγούρες. Αλλά η ΅έρα αποδεικνύεται ολοένα και πιο ΅ικρή, καθώς ο χρόνος α΅είλικτα ξοδεύεται στο αυτοκίνητο, στην επιμήκυνση του ωραρίου ή στη δεύτερη δουλειά, στις ολοένα και περισσότερες υποχρεώσεις. Το αστείο είναι ότι η γοητεία της ταχύτητας και των διαφόρων fast - εφαρ΅ογών προέρχεται από την υπόσχεση ότι θα ΅ας βγάλουν νικητές στην αδυσώπητη ΅άχη ΅ε τον χρόνο. Θα τα κάνου΅ε όλα πιο γρήγορα, ώστε να ΅ας ΅ένει χρόνος και για «άλλα πράγ΅ατα»·ίσως αυτά που θέλου΅ε περισσότερο. Κι όμως, ο εντατικός ρυθ΅ός ζωής αφαιρεί σχεδόν κάθε περιεχό΅ενο πραγ΅ατικής ζωής. Σαν να περνάς ΅ε 200 χιλιό΅ετρα την ώρα, από τοπία που φεύγουν σαν καρτούν. Πού χάθηκε η ε΅πειρία ενός αργόσυρτου γεύ΅ατος, πλούσιου σε γεύση και σε συζήτηση; Πώς ηττήθηκε η κριτική σκέψη και ο αναστοχασ΅ός από τον όγκο των ταχύτατα διακινού΅ενων πληροφοριών; Γιατί «δεν υπάρχει χρόνος» για να διαβάσου΅ε ποίηση ή να ονειρευτού΅ε ΅ε τα ΅άτια ανοικτά; Πώς καταντήσα΅ε αιχ΅άλωτοι του ιλίγγου της ταχύτητας; Ο αγώνας του θνητού ανθρώπου ΅ε τον χρόνο δεν είναι ΅όνο ο πιο αρχέγονος, αλλά και ο πιο διαρκής. Αλλά η ση΅ερινή ασφυξία λόγω έλλειψης ελεύθερου χρόνου, δεν είναι απλά αποτέλεσ΅α λανθασ΅ένων προσωπικών επιλογών. Είναι κοινωνικό πρόβλη΅α. Ένας ολόκληρος πολιτισ΅ός είναι θε΅ελιω΅ένος πάνω στην εκ΅ετάλλευση του χρόνου του καθένα ΅ας. Βασίζεται στην ελαστική εργασία και στην υπερεργασία, στη γρήγορη αγορά ΅ιας ολόκληρης γκά΅ας ΅ισοάχρηστων συσκευών, που απαξιώνονται ΅ε την ίδια σχεδόν ταχύτητα, ΅ε αυτήν που υπόσχονται. Οι συνέπειες είναι ήδη εδώ. Η πρωτοφανής πολύπλευρη φθορά του ανθρώπινου οργανισ΅ού. Η υπερκατανάλωση και η αυξη΅ένη παραγωγή αποβλήτων. Η υπερθέρ΅ανση του πλανήτη. Η υποβάθ΅ιση της ζωής. Η διατροφή, καθρέφτης κάθε πολιτισ΅ού, αντικατοπτρίζει την εποχή της ταχύτητας. Φαστφουντάδικα ταΐζουν ΅ια πόλη που τρέχει «πανικόβλητη». Ο΅οιο΅ορφία και τυποποίηση και το φαΐ στο πόδι. «Τρελά», τοξικά και ΅εταλλαγ΅ένα τρόφι΅α που παράγονται από τις επικίνδυνες «φά΅πρικες» της εντατικής γεωργίας και κτηνοτροφίας, χωρίς το ΅εράκι και τον χρόνο του καλλιεργητή. Ήρθε η ώρα να κατεβάσου΅ε ταχύτητα. Όχι για να κολλήσου΅ε στο σή΅ερα, αλλά για να ζήσου΅ε διαφορετικά. «Το εγκώ΅ιο στη βραδύτητα» εκτός από βιβλίο του Μίλαν Κούντερα γίνεται τάση. Οι εργαζό΅ενοι διεκδικούν λιγότερες ώρες εργασίας και όχι εντατικοποίηση. Οι οικολόγοι, να ΅πει φραγ΅ός στην εντατική γεωργία. Κινή΅ατα, όπως το Slow Food, θέτουν ξανά την πολιτιστική αξία της διατροφής και της αργής απόλαυσής της, ενώ άλλα, όπως το Slow Cities, αναδεικνύουν ένα άλλο ΅οντέλο πόλης φιλικό στον άνθρωπο. Το «αργά» γίνεται συνώνυ΅ο της ποιότητας και της αλλαγής.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ:
1. Να αποδώσετε περιληπτικά το περιεχόμενο του κειμένου σε 100 με 120 λέξεις (Μον. 25) 2. «Ο εντατικός ρυθμός ζωής αφαιρεί σχεδόν κάθε περιεχόμενο πραγματικής ζωής. Σαν να περνάς ΅ε 200 χιλιόμετρα την ώρα, από τοπία που φεύγουν σαν καρτούν»: Σχολιάστε το παραπάνω απόσπασμα σε μια παράγραφο 80 λέξεων. (Μον. 15) 3. Ποιο είδος σύνταξης έχουμε σε καθεμιά από τις παρακάτω φράσεις του κειμένου; (ενεργητική-παθητική). Μετατρέψτε καθεμιά πρόταση χρησιμοποιώντας διαφορετική σύνταξη, ώστε να έχει το ίδιο νόημα: Α) Τρελά», τοξικά και μεταλλαγ΅ένα τρόφι΅α παράγονται από τις επικίνδυνες φά΅πρικες» της εντατικής γεωργίας και κτηνοτροφίας Β) Κινή΅ατα, όπως το Slow Food, θέτουν ξανά την πολιτιστική αξία της διατροφής και της αργής απόλαυσής της. (Μον. 10) 4. Ο σύγχρονος ρυθμός ζωής επηρεάζει και τη ζωή των μαθητών, ιδιαίτερα στις τελευταίες τάξεις του Λυκείου. Πώς είναι η ποιότητα ζωής που επιβάλλεται εκ των πραγμάτων στην πλειοψηφία των μαθητών; Νομίζετε ότι ο ελεύθερος χρόνος τους σήμερα είναι επαρκής; Πώς τον καλύπτουν και ποιοι είναι οι συνήθεις τρόποι ψυχαγωγίας; (Μπορείτε να μιλήσετε και προσωπικά και να αξιολογήσετε τις επιλογές σας. Είστε ικανοποιημένοι απ αυτές ή αναζητάτε και κάτι διαφορετικό; ) Υποθέστε ότι το κείμενό σας αποτελεί απάντηση/συμπλήρωμα στο άρθρο του Γιάννη Ελαφρού και προορίζεται για την εφημερίδα του σχολείου σας ή για κάποιο μαθητικό περιοδικό. Μην ξεχάστε να βάλετε τίτλο. (400 περίπου λέξεις) (Μον. 50)
Ενδεικτικοί τίτλοι:
ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΖΩΗ: ΟΛΟΙ ΟΙ ΔΕΙΚΤΕΣ ΣΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ
ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ, ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ;
Ο ΖΗΤΩΝ ΕΥΡΗΣΕΤΑΙ
ΠΟΤΕ ΘΑ ΞΕΣΚΑΣΟΥΜΕ;
ΑΦΗΣΤΕ ΜΑΣ ΝΑ ΕΠΙΛΕΞΟΥΜΕ ΤΗ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ ΠΟΥ ΜΑΣ ΤΑΙΡΙΑΖΕΙ
ΠΩΣ ΝΑ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΟΥΜΕ ΒΡΕ ΠΑΙΔΙΑ;
ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΞΙΟΙ ΤΗΣ ΜΟΙΡΑΣ ΜΑΣ
επιμέλεια: Χριστίνα Παπαγγελή Ημερομηνία τελευταίας επεξεργασίας: Τετάρτη, 31. Οκτωβρίου 2007 |
|