φιλολογικές σελίδες

[αρχική]  [αρχαία ελληνικά]  [έκθεση - έκφραση]  [λογοτεχνία]  [ιστορία]  [διάφορα]  [σύνδεσμοι]

Δείγμα γραφής

Το ΒΗΜΑ, 03/09/2006

Αντώνης Λιάκος, καθηγητής της Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.
 

Η πολιτική του Υπουργείου Παιδείας απέναντι στο ζήτημα της βάσης εισαγωγής στα ΤΕΙ μας δείχνει πώς εννοεί η κυβέρνηση τις μεταρρυθμίσεις. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Είναι κακό να μην μπαίνουν μαθητές που δεν έχουν πετύχει καν τη βάση, δηλαδή το 10, στην τριτοβάθμια εκπαίδευση; Η πρώτη εντύπωση είναι πως το μέτρο αυτό είναι δίκαιο. Αλλά υπάρχουν τρεις παράμετροι που ανατρέπουν αυτή την ιδέα. Η πρώτη αφορά το αίτημα για εξειδικευμένη τριτοβάθμια εκπαίδευση σε τομείς τους οποίους ούτε τα πανεπιστήμια μπορούν να καλύψουν (π.χ. ιχθυοκαλλιέργεια, ανθοκομική, τουριστικά επαγγέλματα κ.ά.), αλλά ούτε η δευτεροβάθμια εκπαίδευση προετοιμάζει καθώς είναι προσανατολισμένη προς το μοντέλο των ανθρωπιστικών γνώσεων. Σ' αυτούς τους τομείς, που αποτελούν πλούτο για μια χώρα, γιατί να μην έχει δικαίωμα να σπουδάσει όποιος θέλει; Αν τίθεται πρόβλημα εξετάσεων, αυτές είναι αναγκαίες αν οι υποψήφιοι είναι περισσότεροι από αυτούς που κάθε ένα από αυτά τα τμήματα μπορεί να εκπαιδεύσει. Αν όχι, τότε προς τι οι εξετάσεις και η φασαρία για τη βάση; Γιατί κάποιος που συγκέντρωσε κάτω από τη βάση στις πανελλήνιες δεν μπορεί να σπουδάσει λ.χ. τουριστικά επαγγέλματα;

Εδώ ερχόμαστε στη δεύτερη παράμετρο. Υπάρχει στην ελληνική κοινωνία ένας φετιχισμός των εξετάσεων. Αλλά αυτές αποτυπώνουν ελάχιστες διαφορές που ανατρέπονται λ.χ. εύκολα εντός του πανεπιστημίου. Οι εξετάσεις όμως είναι όπως τα δίχτυα για τα ψάρια. Το είδος του διχτυού εξαρτάται από το είδος των ψαριών που θέλεις να πιάσεις. Στην περίπτωση αυτή το ερώτημα είναι: ίδιες δεξιότητες απαιτούνται για όλες τις επιστήμες και τα επαγγέλματα από τους φιλολόγους έως τους ιχθυοκαλλιεργητές; Οι πανελλήνιες εξετάσεις αποτυπώνουν δεξιότητες λογοκεντρικές, γιατί λογοκεντρική είναι η δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αλλά υπάρχουν και πολλές άλλες δεξιότητες που δεν μπορούν να αποτυπωθούν. Γιατί τα παιδιά με αυτές τις δεξιότητες αποκλείονται; Η τρίτη παράμετρος αφορά την κατανομή των δεξιοτήτων στο κοινωνικό σώμα. Οι λογοκεντρικές δεξιότητες καλλιεργούνται και οι εξετάσεις κερδίζονται από τα παιδιά των μεσαίων στρωμάτων και πάνω. Άλλη είναι η ταξική συγκρότηση της Ιατρικής, της Αρχιτεκτονικής και της Νομικής και άλλη των ΤΕΙ. Αυτό δεν είναι μυστικό. Όταν βάζεις όμως κριτήριο τη βάση σε λογοκεντρικές εξετάσεις, είναι σαν να βάζεις στην είσοδο των ΤΕΙ τον Ηρώδη.

Αν ένα μέτρο δείχνει τη στενή ταξική αντίληψη της κυβέρνησης είναι αυτό, γιατί πλήττει ευθέως και χωρίς περιστροφές τις φτωχότερες οικογένειες. Τα ίδια παιδιά που κόβονται από τις εξετάσεις λόγω βάσης, μπορούν βεβαίως να σπουδάσουν σε ιδιωτικά ΙΕΚ αν πληρώσουν. Εκεί ωθούνται από το μέτρο του Υπουργείου. Θα φαινόταν επομένως ακραίο αν τους χαρακτήριζε κάποιος ως υπηρέτες ιδιωτικών συμφερόντων; Υπάρχει και κάτι τρίτο βαρύτερο. Τα ΤΕΙ δημιουργήθηκαν με χρήματα των Κοινοτικών Πλαισίων Στήριξης, με προοπτική να συνεχίσει η χρηματοδότησή τους από το ελληνικό δημόσιο. Τώρα που τέλειωσε η κοινοτική χρηματοδότηση, η υπόθεση της βάσης εισαγωγής φαίνεται ως ένα καλό τέχνασμα για να τα κλείσουμε και να απαλλαγούμε από τις κοινοτικές υποχρεώσεις. Μίλησε κανείς για κουτοπονηριές;                                                                                                                          

 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

  1. Ενημερώνετε την τάξη σας σύντομα για το περιεχόμενο του παραπάνω άρθρου με ένα δικό σας κείμενο περίπου 100 λέξεων. (Μονάδες 25)

  2. Να βρείτε ποιον τρόπο πειθούς επιλέγει ο αρθρογράφος στην 3η παράγραφο ποια μέσα χρησιμοποιεί.   (Μονάδες 5)

  3. «Οι εξετάσεις όμως είναι όπως τα δίχτυα για τα ψάρια. Το είδος του διχτυού εξαρτάται από το είδος των ψαριών που θέλεις να πιάσεις. Οι ίδιες δεξιότητες απαιτούνται για όλες τις επιστήμες και τα επαγγέλματα από τους φιλολόγους έως τους ιχθυοκαλλιεργητές. Οι πανελλήνιες εξετάσεις αποτυπώνουν δεξιότητες λογοκεντρικές, γιατί λογοκεντρική είναι η δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Υπάρχουν και πολλές άλλες δεξιότητες που δεν μπορούν να αποτυπωθούν. Άρα αποκλείονται  μαθητές  που διαθέτουν άλλες δεξιότητες». Να βρείτε με τι είδους συλλογιστική πορεία οργανώνεται το παραπάνω επιχείρημα και να το αξιολογήσετε.  (Μονάδες 5)

  4. «Όταν βάζεις όμως κριτήριο … τον Ηρώδη». Να αναπτύξετε την παραπάνω θέση σε μια παράγραφο 80 περίπου λέξεων με τη μέθοδο της αιτιολόγησης. (Μονάδες 10)

  5. Να γράψετε από μια συνώνυμη λέξη για καθεμιά  από τις παρακάτω λέξεις: μεταρρυθμίσεις, αίτημα, δεξιότητες, συγκρότηση, να απαλλαγούμε(Μονάδες 5)

  6. Στο πνευματικό κέντρο του δήμου σας διοργανώνεται ημερίδα με θέμα: «Επιτακτική ανάγκη η αναδιαμόρφωση στη λειτουργία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και ιδιαίτερα του Λυκείου». Ως τελειόφοιτοι του Λυκείου συμμετέχετε με μια εισήγηση – ομιλία  (350 – 400 λέξεων περίπου) όπου τονίζετε τα κακώς κείμενα του εξεταστικού συστήματος και προτείνετε παράλληλα τρόπους βελτίωσής του, ώστε ο μαθητής να εισάγεται στη σχολή που επιθυμεί σύμφωνα με τις δεξιότητές του(Μονάδες 50)

 

επιμέλεια: Μακρής Κώστας

Ημερομηνία τελευταίας επεξεργασίας: Τρίτη, 30. Οκτωβρίου 2007

συνεργατικός δικτυακός τόπος με εκπαιδευτικό σκοπό και περιεχόμενο