φιλολογικές σελίδες

[αρχική]  [αρχαία ελληνικά]  [έκθεση - έκφραση]  [λογοτεχνία]  [ιστορία]  [διάφορα]  [σύνδεσμοι]

 

η παράγραφος

 

 

θεματική πρόταση (η πρόταση που εκφράζει την κύρια ιδέα της παραγράφου-συνήθως η ΠΡΩΤΗ ΠΡΟΤΑΣΗ)

Παράγραφος κυρίως θέμα (λεπτομέρειες)
  πρόταση κατακλείδα

 

    π.χ. εάν η θεματική μας πρόταση είναι: «Η κατάσταση μέσα στην κουζίνα έδειχνε ότι η μητέρα είχε φύγει  βιαστικά απ’ το σπίτι»,τότε η ανάπτυξη της παραγράφου θα έχει ως εξής:

 

ΤΙΤΛΟΣ: Βιαστική αναχώρηση

 

     Η κατάσταση μέσα στην κουζίνα έδειχνε ότι η μητέρα είχε  φύγει  βιαστικά απ’ το σπίτι. Στο νεροχύτη η κατσαρόλα ήταν γεμάτη πιάτα και ζεστό σαπουνόνερο. Άλλα πιάτα, ποτήρια και μαχαιροπήρουνα πλυμένα, άλλα όχι σκουπισμένα, ήταν τοποθετημένα  πλάι στο μάρμαρο του νεροχύτη. Η ποδιά της μητέρας μου ήταν πεταμένη στην πλάτη μιας καρέκλας αντί να κρέμεται στο καρφί του τοίχου, όπως συνήθως. Πάνω  στο τραπέζι της κουζίνας υπήρχαν ανάκατες τέσσερις ή πέντε πετσέτες για δίπλωμα. Σκεφτόμουν με απορία τι να ήταν εκείνο που έκανε τη μητέρα μου ν’ αφήσει στη μέση τη δουλειά της και να φύγει τόσο βιαστικά.

 

 

ΑΣΚΗΣΗ:

  1. Διαβάστε προσεκτικά τα παρακάτω ζευγάρια από αντίθετες απόψεις και προσπαθήστε να διαμορφώσετε τη δική σας θέση (άποψη) σχετικά .Στη συνέχεια  εκφράστε την άποψή σας αυτή ξεκάθαρα σε μια πρόταση που θα μπορούσε  ν’ αποτελέσει και τη θεματική πρόταση μιας παραγράφου (εννοείται ότι μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μια απ’ τις δοσμένες προτάσεις)

 

1.α/ Τα αρχαία ελληνικά  δε θα ’πρεπε  να  διδάσκονται στο σχολείο.

                β/ Τα αρχαία ελληνικά  είναι  απαραίτητο να διδάσκονται στο σχολείο.

ΘΕΜ. ΠΡΟΤΑΣΗ:

 

            2.α/ Είναι απαράδεκτο να ισχύει ακόμη σε κάποιες  χώρες  η θανατική ποινή.

                β/ Η θανατική ποινή πρέπει να επιβάλλεται σ’ όλες τις χώρες.

Θ.Π.:

 

            3.α/ Δεν πρέπει να υπάρχουν βαθμοί στην εκπαιδευτική διαδικασία.

                β/ Οι βαθμοί  είναι απαραίτητο στοιχείο στη διαδικασία της μάθησης.

Θ.Π.:

 

            4.α/ Δε μ’ ενδιαφέρουν καθόλου οι βαθμοί.

                β/ Δίνω πολύ μεγάλη σημασία στους βαθμούς.

Θ.Π.:

 

         

 

  5.          α/ Οι  Αλβανοί  είναι εγκληματίες και πρέπει να απελαύνονται (διώχνονται) από την Ελλάδα.

                β/ Κακώς υπάρχει προκατάληψη εναντίον των Αλβανών.

Θ.Π.:

 

            6.α/Οι γυναίκες είναι κακές οδηγοί.

                β/Οι γυναίκες είναι προσεκτικές οδηγοί.

Θ.Π.:

 

7.α/Οι γυναίκες και οι άντρες πρέπει να μοιράζονται όλες τις δουλειές του σπιτιού.

               β/Υπάρχουν  δουλειές του σπιτιού   που δε μπορεί να τις κάνει ο άντρας.

Θ.Π.:

 

            8.α/ Ζεις πολύ καλύτερα σε μια μεγάλη πόλη απ’ ό,τι  στο χωριό.

               β/ Ζεις  πολύ καλύτερα στο χωριό απ’ ό,τι σε μια μεγάλη πόλη.

Θ.Π.:

 

 

 

 

 

  2.Διαλέξτε μια απ’ τις θεματικές προτάσεις  που γράψατε και  αναπτύξτε  την σε  μια παράγραφο  χρησιμοποιώντας  πειστικά επιχειρήματα.

 

 

 

 

  

 

                                                                                                                            ΔΙΑΦΩΝΩ ΜΕ Ο,ΤΙ  ΛΕΣ, ΑΛΛΑ

                                                                                                         ΘΑ ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΜΑΙ ΜΕΧΡΙ ΘΑΝΑΤΟΥ

                                                                                                                            ΤΟ  ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΤΟ ΛΕΣ

                                                                                                                                                     Βολταίρος

 


 

 

ΑΣΚΗΣΗ:

Χρησιμοποιήστε τις παρακάτω θεματικές προτάσεις για ν’ αναπτύξτε αντίστοιχα παραγράφους. Στη συνέχεια  βάλτε τίτλους

1.      Το πάρτυ που οργανώσαμε με τόση φροντίδα κατέληξε σε πλήρη  αποτυχία

2.      Στο διάβασμα  ακολουθώ  δικό μου σύστημα.         

3.      Η  γυμναστική είναι βασικό μάθημα και θα ’πρεπε να διδάσκεται ..............ώρες τη βδομάδα

4.       Όσο απαραίτητο είναι για ένα κορίτσι να ξέρει να μαγειρεύει άλλο τόσο είναι και για ένα αγόρι.

 

 

επιμέλεια: Χριστίνα Παπαγγελή

Ημερομηνία τελευταίας επεξεργασίας: Πέμπτη, 03. Μαΐου 2007

συνεργατικός δικτυακός τόπος με εκπαιδευτικό σκοπό και περιεχόμενο