ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ Δ/ΝΣΗ Κ.ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
1Η ΠΕΡΙΦ. Π.Ε. Ν. ΠΕΛΛΑΣ
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ : Αντώνης Ι. Παππού
ΔΗΜΟΤ. ΣΧΟΛΕΙΟ ΡΙΖΑΡΙΟΥ
ΤΑΞΗ Ε΄
ΔΑΣΚΑΛΑ : ΧΟΤΖΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ
Σχέδιο Εργασίας : « Με τον Ελύτη στην Ελλάδα »
Φάση 1 : Προβληματισμός – Επιλογή θέματος
Η τάξη μας ασχολήθηκε με τον Οδυσσέα Ελύτη , έναν από τους σημαντικότερους ποιητές μας που έκανε , με το έργο του , γνωστή την Ελλάδα σ’ ολόκληρο τον κόσμο. Η απονομή του βραβείου Νόμπελ σ’ έναν Έλληνα ποιητή , τα γνωστά μουσικά ακούσματα από μελοποιημένα έργα του και οι συχνές αναφορές των σχολικών βιβλίων στον ποιητή , κέντρισαν το ενδιαφέρον των παιδιών .
Η επιλογή του θέματος .
Η επαφή των παιδιών με το έργο του ποιητή έγινε από το πρώτο κιόλας μάθημα της Γλώσσας . Στη συνέχεια οι αναφορές αποσπασμάτων ποιητικών συλλογών στο βιβλίο της Γεωγραφίας , η διδασκαλία μελοποιημένων ποιημάτων του στο μάθημα της Μουσικής , στάθηκαν η αφορμή για την επιλογή του θέματος και την πραγματοποίηση του Σχεδίου Εργασίας μας με τίτλο : « Με τον Ελύτη στην Ελλάδα».
Φάση 2 : Διαμόρφωση του Σχεδίου Εργασίας
Σκοπός του Σχεδίου Εργασίας .
Η προσέγγιση του ποιητικού λόγου , η γνωριμία με το έργο του Νομπελίστα ποιητή και ακούσματα ποιοτικής μουσικής .
Διδακτικοί στόχοι
- Να γνωρίσουν έναν άλλο τρόπο ποιητικής γραφής με στίχο ελεύθερο ανομοιοκατάληκτο , αισιόδοξο , που εκπέμπει φως , ήλιο , θάλασσα και αγάπη για την Ελλάδα .
- Να γνωρίσουν την Ελλάδα και να την αντικρίσουν με διαφορετική ματιά μέσα από το έργο του ποιητή .
- Να ακούσουν ποιοτική μουσική .
- Να εξοικειωθούν με τον τρόπο γραφής του και να καλλιεργήσουν τη φαντασία τους .
·
Συναισθηματικοί
- Να αγαπήσουν την ποίηση και να γνωρίσουν τον πλούτο των συναισθημά –
των που εκφράζονται μέσα από τους στίχους .
- Να εκφράσουν τις δικές τους σκέψεις και συναισθήματα .
·
Ψυχοκινητικοί
- Ενεργοποίηση των αισθήσεων με μουσική , δημιουργία φανταστικών εικόνων με κολλάζ , απαγγελία ποιημάτων .
·
Κοινωνικοί
- Εργασία σε ομάδες
-
Ανάπτυξη πρωτοβουλιών από τους μαθητές .
-
Ανάπτυξη της συνεργασίας και της δημιουργικής δράσης .
Μέθοδοι υλοποίησης του
Σχεδίου Εργασίας .
Ομαδοσυγκεντρωτική
Οι μαθητές της τάξης χωρίστηκαν σε ομάδες μικτής ικανότητας και εργάστηκαν συνεργατικά στη λήψη αποφάσεων για τη διαμόρφωση του Σχεδίου Εργασίας και την υλοποίηση των δραστηριοτήτων τους .
Ο ρόλος μου ήταν βοηθητικός , συντονιστικός και εμψυχωτικός .
Βιωματική
Τα παιδιά συγκέντρωσαν σχετικό υλικό ( λόγω της ιδιαιτερότητας του θέματος , ένα μέρος του υλικού δόθηκε από τη δασκάλα ) και βίωσαν έντονα συναισθήματα μελετώντας ποιήματα , ακούγοντας τραγούδια και δημιουργώντας τα δικά τους κολλάζ με εικόνες από την Ελλάδα .
Διαθεματική
Η εξακτίνωση του θέματος του Σχεδίου Εργασίας σε επιμέρους μαθήματα του Α.Π. ήταν πιο περιορισμένη .
Χρονοδιάγραμμα
Η υλοποίηση του προγράμματος άρχισε το Δεκέμβριο του 2003 και ολοκληρώθηκε το Μάιο του 2004 .
Φάση 3 : Διεξαγωγή των δραστηριοτήτων .
Αποφασίστηκαν και πραγματοποιήθηκαν οι παρακάτω ενέργειες και δράσεις :
Διαθεματική εξακτίνωση του θέματος
Οι διαθεματικές εξακτινώσεις και προεκτάσεις του θέματος κατά μάθημα του Α.Π. ήσαν οι παρακάτω :
Η Γλώσσα μου : Βαθύτερη προσέγγιση του ποιητικού λόγου ( μορφή , εικόνες , γλώσσα , απαγγελία κ.τ.λ. ) .
Τα Μαθηματικά μου : Επίλυση προβλημάτων με συμμιγείς αριθμούς ( χρόνος )
Ιστορία : Αναφορές του ποιητή στην ιστορία της Ελλάδας , την παράδοση και τον πολιτισμό .
Γεωγραφία : Συνδυασμός διδασκαλίας ενοτήτων με την ποίηση του Ελύτη (Αναφορές στο Αιγαίο , τα νησιά μας , στα βουνά και γενικά την Ελλάδα την οποία υμνεί σ’ όλο του το έργο )
Θρησκευτικά : Διδασκαλία της διδακτική ενότητας « Θεέ μου Πρωτομάστορα » .
Αισθητική Αγωγή : Ζωγραφική με θέματα εμπνευσμένα από την ποίηση , κατασκευή εικόνων με την τεχνική του κολλάζ , εκμάθηση μελοποιημένων ποιημάτων στο μάθημα της μουσικής .
Μέσα – υλικά
Εγκυκλοπαίδειες , βιβλία , εγχειρίδια του Δημοτικού Σχολείου , διαδίκτυο , κασέτες .
Φάση 4 :
Περάτωση του Σχεδίου Εργασίας – Αξιολόγηση .
Με την ολοκλήρωση της διερεύνησης του θέματος και της συστηματοποίησης των προϊόντων της έρευνας και της μελέτης , προγραμματίστηκα κι έγινε παρουσίασή του από τους μαθητές της τάξης στους άλλους μαθητές του σχολείου μας και τους γονείς σε εκδήλωση που έγινε στην αίθουσα τελετών του σχολείου μας . Παράλληλα στο χώρο της εκδήλωσης εκτέθηκαν έργα ζωγραφικής και κολλάζ των μαθητών και φωτογραφικό υλικό από τη ζωή του ποιητή και έργα κολλάζ του ίδιου .
Επιχειρήθηκε η αξιολόγηση της όλης δράσης με στόχο την επίτευξη των επιδιωκόμενων στόχων του Σχεδίου Εργασίας . Επισημάνθηκαν οι επιτυχίες αλλά και οι αποκλίσεις . Έγινε συζήτηση για την αναζήτηση των αιτίων των αποκλίσεων από τα επιδιωκόμενα προκειμένου μα εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα για την αξιοποίησή τους σε μια επόμενη δράση .
Εκτίμηση του προγράμματος .
Οι μαθητές :
Από την παρουσίαση του Σχεδίου Εργασίας μας στην αίθουσα τελετών του Σχολείου.