Περιφερειακη Δ/νση
 Κ.  Μακεδονιασ

1Η Περιφ. Δ.Ε. Ν. Πελλασ

Σχολικοσ Συμβουλοσ:   Αντώνης  Ι.  Παππού

 

Δημοτ. Σχολειο  Καλυβιων

Ταξη:                Α΄

Δασκαλοσ:     Κων/νος   Ίτσιος

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Σχέδιο Εργασίας: «ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΗΝ Ελληνική

Νοηματική Γλώσσα

 

 

 

 

ΦΑΣΗ  1 :         Προβληματισμός – Επιλογή του θέματος

 

Η επικοινωνία αποτελεί πρωταρχική ανάγκη του ανθρώπου. Η αντίληψη του κόσμου έρχεται μέσα από τις αισθήσεις μας που κατέχουν βασικό ρόλο στην αμφίδρομη διαδικασία της επικοινωνίας. Με τη βοήθειά τους λαμβάνουμε τα ερεθίσματα από τους υπόλοιπους ανθρώπους και κινητοποιούμαστε εκφράζοντας τον εαυτό μας και λαμβάνοντας τη θέση και το ρόλο μας μέσα στο κοινωνικό σύνολο.

Η επικοινωνία μπορεί να είναι λεκτική, χρησιμοποιώντας το γλωσσικό κώδικα της κάθε κοινωνικής ομάδας αλλά και μη λεκτική με αναγωγή στη γλώσσα του σώματος και των χεριών που παρά τις κατά τόπους παραλλαγές προσφέρει μια πιο αντικειμενική και πανανθρώπινη κωδικοποίηση της ανθρώπινης έκφρασης.

Τα άτομα με αισθητηριακές όμως αναπηρίες, όπως κώφωση, αντιμετωπίζουν προβλήματα στην αποτελεσματική και αμφίδρομη επικοινωνία με τους άλλους, κάτι που τους περιθωριοποιεί και τους καθιστά μια ευαίσθητη κοινωνική ομάδα με ιδιαίτερες ανάγκες. Η δημιουργία της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας (Ε.Ν.Γ.) τους έδωσε έναν πλούσιο και αποτελεσματικό κώδικα με τη βοήθεια του οποίου μεταφέρουν μηνύματα και επικοινωνούν μεταξύ τους και με τους άλλους.

Η ευαισθητοποίηση όσο γίνεται περισσοτέρων στον εναλλακτικό αυτό τρόπο επικοινωνίας θα βγάλει τα άτομα με κώφωση από το περιθώριο κάνοντάς τα να νιώσουν άνετα οπουδήποτε κι αν βρίσκονται  και κυρίως θα απαλλάξει από την ετικέτα του «δυσλειτουργικού» μια μεγάλη κατηγορία παραγωγικών και δημιουργικών ανθρώπων.

 

Η επιλογή του θέματος

 

Μετά από συζήτηση στη τάξη και στα πλαίσια του μαθήματος «Πώς συνεννοούμαστε καθημερινά» από το βιβλίο «Εμείς και ο κόσμος», σκεφτήκαμε να ασχοληθούμε με τη μελέτη της μη λεκτικής επικοινωνίας και μετά από αναφορά στο «Δελτίο στη νοηματική γλώσσα» της  ΝΕΤ , αποφασίσαμε να έρθουμε σε επαφή και να γνωρίσουμε κάποια στοιχεία της Ε.Ν.Γ. και το Ελληνικό Δακτυλικό Αλφάβητο.

 

  

 

 

 

Φάση   2 :    Διαμόρφωση Σχεδίου Εργασίας

 

Σκοπός Σχεδίου Εργασίας

 

Η αντίληψη της σημασίας της μη λεκτικής επικοινωνίας και η απόκτηση θετικής στάσης των μαθητών προς τα άτομα με κώφωση και τη γλώσσα τους.

 

Διδακτικοί Στόχοι

 

·             Γνωστικοί

       -      Να κατανοήσουν οι μαθητές τη σημασία του σώματος, του κεφαλιού και των χεριών στην καθημερινή επικοινωνία.

        -      Να μάθουν ν’ αναγνωρίζουν τις εκφράσεις του προσώπου και να τις συνδέουν με συναισθήματα.

        -      Να γνωρίσουν τα βασικά στοιχεία του Ελληνικού Δακτυλικού Αλφάβητου.

        -      Να ανακαλύψουν την ύπαρξη μιας εντελώς ιδιαίτερης κοινότητας, αυτής των Κωφών και να γνωρίσουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.

        -      Να ενισχύσουν τις υπάρχουσες γνώσεις και δεξιότητες στην ελληνική γλώσσα και να ασκηθούν σ’ αυτή.

 

·             Συναισθηματικοί

-       Να ευαισθητοποιηθούν και να ενεργοποιηθούν σε θέματα ισότητας των ευκαιριών και ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

-       Να υιοθετήσουν θετικές στάσεις και συμπεριφορές  απέναντι στα άτομα με ιδιαιτερότητες.

-       Να διερευνήσουν τη μεγάλη γκάμα έκφρασης των ανθρώπινων συναισθημάτων.

-       Να έρθουν σε επαφή με τα ίδια τα συναισθήματά τους.

-       Να νιώσουν χαρά επικοινωνώντας με κάποιο άτομο με κώφωση.

       -       Να καταλάβουν τη σημασία της κάθε αίσθησης και της ισορροπίας.    

 

·             Ψυχοκινητικοί

    .  -       Να εκφραστούν δημιουργικά μέσα από το θεατρικό παιχνίδι και τη    δραματοποίηση.

 

·             Κοινωνικοί

 -       Εργασία σε ομάδες.

 -       Ανάπτυξη πρωτοβουλίας από τους μαθητές.

 -       Ανάπτυξη συνεργασίας και δημιουργικής δράσης.

 

 

Μέθοδοι υλοποίησης του Σχεδίου Εργασίας

 

Ομαδοσυνεργατική

 

Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες και συνεργάστηκαν στη λήψη των αποφάσεων για το περιεχόμενο και την υλοποίηση της παρουσίασής τους.

Συγκροτήθηκαν συνολικά τέσσερις ομάδες. Κάθε ομάδα είχε τον αρχηγό και το Γραμματέα της.

Ο δάσκαλος περιορίστηκε στο να συντονίζει και να παρακινεί.

 

Βιωματική

 

Οι μαθητές μετά από συζήτηση, δραματοποίηση και θεατρικό παιχνίδι διατύπωσαν συμπεράσματα, έκαναν προτάσεις και  υιοθέτησαν υιοθετήσουν θετικές στάσεις και συμπεριφορές  απέναντι στα άτομα με ιδιαιτερότητες.

 

Διαθεματική

 

Οι μαθητές μελέτησαν οπτικοακουστικό υλικό και επεξεργάστηκαν, προφορικά και γραπτά, κείμενα. Διατύπωσαν μαθηματικά προβλήματα και προσπάθησαν να τα εκφράσουν όσο καλύτερα μπορούσαν.

 

Χρονοδιάγραμμα

 

Το πρόγραμμα ξεκίνησε να υλοποιείται το Φεβρουάριο και ολοκληρώθηκε στα τέλη Απριλίου του 2004.

 

 

 

Φάση  3:   Διεξαγωγή των δραστηριοτήτων

 

Αποφασίστηκαν και πραγματοποιήθηκαν οι παρακάτω δράσεις:

·             Παίξαμε παιχνίδια, μελετώντας τη δυνατότητας της έκφρασης του προσώπου.

·             Μελετήσαμε τη στάση και την κίνηση του σώματος και καταλήξαμε σε έκφραση μέσω του θεατρικού παιχνιδιού.

·             Οργανώσαμε μια ώρα όπου μιλούσαμε μόνο με τα χέρια.

·             Αναζητήσαμε περιστατικά της καθημερινής μας ζωής όπου η μη λεκτική επικοινωνία αντικαθιστά και μάλιστα πιο εκφραστικά τη λεκτική.

·             Παρακολουθήσαμε μια βιντεοκασέτα με Ιστορίες στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα..

·             Δραματοποιήσαμε μια ιστορία από τις παραπάνω.

·             Ζωγραφίσαμε τις εντυπώσεις μας από τη παρακολούθηση  της βιντεοκασέτας με Ιστορίες στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα

·             Μάθαμε το Ελληνικό Δακτυλικό Αλφάβητο (Ε.Δ.Α.).

·             Μάθαμε να σχηματίζουμε λίγες λέξεις με τη βοήθεια του Ε.Δ.Α.

 

Διαθεματική εξακτίνωση του θέματος

 

Η Γλώσσα μου:  Καλλιέργεια επικοινωνίας και παραγωγή προφορικού λόγου. Κατανόηση κι ελεύθερη απόδοση κειμένου. Επαφή με την Ελληνική Λογοτεχνία.

Τα Μαθηματικά μου:  Η δημιουργία διαφόρων προβλημάτων εκφρασμένων με χειρονομίες έδωσαν την ευκαιρία εξάσκησης στην πρόσθεση και την αφαίρεση στην εικοσάδα, όπως και στον πολλαπλασιασμό μέσα στη δεκάδα.

Μελέτη Περιβάλλοντος:  Στα πλαίσια του μαθήματος οι μαθητές επεξεργάστηκαν την ενότητα «Πώς συνεννοούμαστε καθημερινά» από το βιβλίο «Εμείς και ο κόσμος».

 

Αισθητική Αγωγή: Οι μαθητές ζωγράφισαν την ιστορία που παρακολούθησαν και την εντύπωσή τους από τα άτομα με κώφωση.

 

 

Μέσα-Υλικά

 

Βιντεοκασέτες, Αφίσα του Ελληνικού Δακτυλικού Αλφάβητου, βίντεο, τηλεόραση, Η/Υ.

 

 

Φάση 4:  Περάτωση του Σχεδίου Εργασίας-Αξιολόγηση

 

 

Μετά το τέλος επεξεργασίας του θέματος ακολούθησε συζήτηση και επιχειρήθηκε η αξιολόγηση των επιδιωκόμενων στόχων του Σχεδίου Εργασίας.

 

 

Εκτίμηση του προγράμματος

 

Οι μαθητές:

·             Συνειδητοποίησαν το εύρος των εκφραστικών μέσων των χεριών, του κεφαλιού και του προσώπου.

·             Αντιλήφθηκαν ότι δεν μιλάμε μόνο με το στόμα αλλά και με το σώμα.

·             Ευαισθητοποιήθηκαν σε θέματα ισότητας των ευκαιριών και ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

·             Υιοθέτησαν θετικές στάσεις και συμπεριφορές  απέναντι στα άτομα με  ιδιαιτερότητες.

·             Ανέπτυξαν τα εκφραστικά τους μέσα μέσω του θεατρικού παιχνιδιού και της δραματοποίησης.

·             Ήρθαν σε επαφή με τα συναισθήματά τους.

·             Έμαθαν το Ελληνικό Δακτυλικό Αλφάβητο.

·             Εκφράστηκαν στη μητρική τους γλώσσα, εμπλουτίζοντας το λεξιλόγιό τους.

·             Εργάστηκαν σε ομάδες.