ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΝΣΗ Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

ΠΕΡΙΦΕΡ. Δ.Ε.  Ν. ΠΕΛΛΑΣ

ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ:  Αντώνης Ι. Παππού

 

 

ΔΗΜΟΤ. ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΕΒΑΣΤΙΑΝΩΝ

ΤΑΞΗ  Α΄

ΔΑΣΚΑΛΑ:  Βιληγένη Αμαλία

 

 

Σχέδιο Εργασίας:   '' ΓΝΩΡΙΖΩ ΚΑΙ ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΟΥ''

 

 

Φάση 1:  Προβληματισμός -Επιλογή Θέματος

 

   Η Α΄ τάξη του σχολείου μας ασχολήθηκε με θέμα της Αγωγής Υγείας  ' 'Γνωρίζω και φροντίζω το σώμα μου'' θεωρώντας πως το σχολείο, ως μια ολοκληρωμένη εκπαιδευτική μονάδα, έχει χρέος να φροντίζει όχι μόνο για την πνευματική καλλιέργεια και μόρφωση του παιδιού αλλά και για τη σωστή σωματική ανάπτυξη και υγεία του γενικότερα. Στα χρόνια που το παιδί βρίσκεται στο Δημοτικό Σχολείο συντελείται το μεγαλύτερο   μέρος της ανάπτυξης του. Αποκτά διατροφικές και κινητικές συνήθειες που θα διατηρήσει για όλη του τη ζωή. Αποτελεί το κλειδί για οποιαδήποτε μακροχρόνια πολιτική προαγωγή, της Υγείας, στη συγκεκριμένη περίπτωση.

  Η επιλογή του θέματος, δεν έγινε τυχαία αν σκεφτεί κανείς πως οι συνήθειες που αποκτά κανείς  στην παιδική του ηλικία τον ακολουθούν στην υπόλοιπη ζωή του και το πρόγραμμα αυτό αποβλέπει στην διαμόρφωση προτύπων συμπεριφοράς και στάσεων ζωής τα οποία οδηγούν στην προάσπιση, προαγωγή και βελτίωση των επιπέδων υγείας.

 

Φάση 2:   Διαμόρφωση Σχεδίου Εργασίας

 

 Σκοπός του Σχεδίου Εργασίας.

 

   Η εξοικείωση των παιδιών με το σώμα, τις λειτουργίες του, η προαγωγή της σωματικής ευεξίες με την υιοθέτηση υγιών στάσεων και συμπεριφορών. Η ανάπτυξη δεξιοτήτων και κριτικής σκέψης.

 

Διδακτικοί Στόχοι

 

·                    Γνωστικοί

-Να γνωρίσουν οι μαθητές το σώμα τους εξωτερικά και εσωτερικά.

-Να γνωρίσουν τα βασικά συστήματα του οργανισμού, τα όργανα και τις λειτουργίες τους.

-Να μάθουν βασικά πράγματα για την υγιεινή του σώματος και του στόματος.

-Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους.

-Να αποκτήσουν σωστές διατροφικές συνήθειες .

-Να υιοθετήσουν υγιεινή διατροφή.

-Να κατανοήσουν τη σημασία της άσκησης για την υγιεινή του σώματος.

-Να καταλάβουν τις βλαβερές συνέπειες του αλκοόλ και του καπνίσματος.

-Να μάθουν να προφυλάγονται από τους σεισμούς.

-Να μπορούν να κυκλοφορούν σωστά στο δρόμο για την αποφυγή ατυχημάτων.

 

·                    Συναισθηματικοί

-Να μάθουν να κατανοούν και να ελέγχουν τα συναισθήματά τους και τις συγκινήσεις τους.

-Να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα υγείας και σωματικής καθαριότητας.

-Να υιοθετήσουν υγιείς στάσεις και συμπεριφορές μέσα από την πράξη, ώστε να επικοινωνούν και να έχουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους.

-Να μάθουν τις ευθύνες τους απέναντι στους άλλους καθώς και τα οφέλη από τη δημιουργία καλών σχέσεων.

 

·                    Ψυχοκινητικοί

-Δημιουργικές δραστηριότητες με ζωγραφική, χορό, τραγούδι, μουσική κατασκευές, ποιήματα, θεατρικό παιχνίδι, μουσικοκινητικές ασκήσεις.

 

·                    Κοινωνικοί

-Να αποκτήσουν πνεύμα ομαδικής συνεργασίας αλληλοβοήθειας και αλληλοσεβασμού.

-Να αποκτήσουν εμπειρίες και να αναπτύξουν πρωτοβουλίες.

-Να μάθουν να συνεργάζονται με επίσημους φορείς.

-Να έρθουν σε επαφή με τον οδοντίατρο, τον παιδίατρο, να μην τους φοβούνται αλλά να τους γνωρίσουν ως συνεργάτες για την καλή τους υγεία.

 

Μέθοδοι υλοποίησης του Σχεδίου Εργασίας.

 

Ομαδική

Ξεκινώντας το πρόγραμμα πραγματοποιηθήκαν συζητήσεις με τα παιδιά, τέθηκαν διάφορες ερωτήσεις με σκοπό να επικεντρωθεί το ενδιαφέρον των παιδιών σε ζητήματα που γνώριζαν και θεωρούσαμε σημαντικά, σε όσα έδειχναν μεγαλύτερο ενδιαφέρον και είχαν περισσότερες απορίες. Στη συνέχεια μοιραστήκαν ερωτηματολόγια στα παιδιά και στους γονείς με ερωτήσεις σχετικές με το θέμα. Απ΄ αυτά φάνηκαν οι αδυναμίες των παιδιών σε συγκεκριμένες ενότητες, στις οποίες και επικεντρώσαμε την προσοχή μας. Έτσι ακολούθησε ο χωρισμός του θέματος σε ενότητες

''Το σώμα μου και οι λειτουργίες του''

''Καθαριότητα και υγιεινή''

''Δόντια - Οδοντιατρική Υγιεινή''

''Υγιεινή Διατροφή και υγιεινές συνήθειες''

''Ατυχήματα - Κυκλοφοριακή αγωγή''

 

Βιωματική

  Τα παιδιά με τον προβληματισμό, τη συζήτηση, τις πληροφορίες που τους έδινα, τις δραστηριότητες, το πλούσιο εικονογραφημένο υλικό, βιντεοκασέτα, τις κατασκευές, την επαφή με τους γιατρούς, τις επισκέψεις, κατέληξαν καθοδηγούμενοι σε συμπεράσματα, έκαναν δικές τους προτάσεις, έλυσαν απορίες τους. Υιοθέτησαν στάσεις και συμπεριφορές υγιείς.

 

Διαθεματική

  Μελέτησα τα βιβλία της Α΄ τάξης και ξεχώρισα τις συγκεκριμένες ενότητες που σχετίζονταν με το θέμα μας. Έτσι αντλούσα υλικό από αυτές κάθε φορά, για τον εμπλουτισμό του Σχεδίου Εργασίας.

 

Χρονοδιάγραμμα

 

Η υλοποίηση του συγκεκριμένου προσράμματος άρχισε στα μέσα του Γενάρη του 2004 και ολοκληρώθηκε στα μέσα του Μάη του 2004.

 

Φάση 3:   Διεξαγωγή δραστηριοτήτων

 

Αποφασίστηκαν και πραγματοποιήθηκαν οι παρακάτω δραστηριότητες:

 

·                    Ανάγνωση βιβλίων σχετικών με κάθε υποενότητα κάθε φορά.

·                    Χρησιμοποίηση πλούσιου φωτογραφικού υλικού, εικόνων κα βιβλίων.

·                    Παρατήρηση του ανθρώπινου προπλάσματος.

·                    Κατασκευή του σκελετού μας με χαρτόνι.

·                    Ζωγραφίσαμε το ανθρώπινο σώμα και τα όργανά του και έγινε διαχωρισμός των φύλων.

·                    Μας επισκέφθηκαν οι γιατροί του Κέντρου Υγείας Σκύδρας και ενημέρωσαν τα παιδιά για τις λειτουργίες του σώματός τους, τη φροντίδα του και την πρόληψη από τα ατυχήματα.

·                    Επίσκεψη του οδοντιάτρου του νοσοκομείου Έδεσσας.

·                    Διαβάσαμε και γράψαμε ποιήματα για το σώμα.

·                    Λύσαμε σχετικά σταυρόλεξα.

·                    Γράψαμε παροιμίες που έχουν σχέση με μέρη του σώματος.

·                    Φτιάξαμε κολλάζ με τίτλους:

          ''Όμορφα χαμόγελα'', ''Ίδιοι κι όμως διαφορετικοί'', ''Τροφές υγιεινές και μη''

·                    Παίξαμε παντομίμα

·                    Παίξαμε παιχνίδια για το σώμα ''Χειράμαξα, Πηδήματα, Πού σ’ άγγιξα, Πηδήματα....''

·                    Κολλήσαμε φωτογραφίες των παιδιών όταν ήταν μικρά- και σήμερα, και είδαμε πόσο μεγάλωσαν.

·                    Καταγράψαμε το ύψος, το βάρος, τα χαρακτηριστικά του προσώπου και του σώματος του καθενός.

·                    Κατασκευάσαμε σε χαρτί του μέτρου, το σώμα του καθενός και έβαψε το κάθε παιδί τον εαυτό του και ζωγράφισε τα χαρακτηριστικά του ''στις πραγματικές τους διαστάσεις''

·                    Πρόλαβα βίντεο με τη φροντίδα του σώματος και άλλο με την κυκλοφοριακή αγωγή.

·                    Επισκεφθήκαμε τους καταστηματάρχες του χωριού ''φούρναρης, σούπερ-μάρκετ, θερμοκήπιο, μανάβικο, φαρμακείο''

·                    Ενημερώθηκαν για την μεσογειακή διατροφή

·                    Μάθαμε τα βασικά σήματα της τροχαίας, διαβάσεις και τα πεζοδρόμια.

·                    Διαβάσαμε παραμύθια με σχετικό περιεχόμενο για το σώμα.

·                    Τα παιδιά έγραψαν συνθήματα γνωστά αλλά και δικά τους.

·                    Στο τέλος έγραψαν ένα κείμενο το καθένα για τον  εαυτό του, περιγράφοντας τον εαυτό τους και το σώμα τους.

·                    Έπαιξαν το Θεατρικό ''Στο μπάνιο της Φωφώς''

·                    Τραγούδησαν τραγούδια για το σώμα και χόρεψαν σε διάφορους ρυθμούς μουσικής.

·                    Βιβλιοδεσία βιβλίου ατομικού για το σώμα.

 

 

Διαθεματική εξακτίνωση του θέματος .

 

Η Γλώσσα μου:  Προφορική επικοινωνία ''συζήτηση, διάλογος'' κατανόηση κειμένων. Σκέφτομαι και γράφω, κείμενο για τον εαυτό τους, ακροστιχίδες, σταυρόλεξα, γραφή  μερών του σώματος, συστημάτων του οργανισμού, απαγγελία ποιημάτων.

Τα Μαθηματικά μου:  Έγραψαν το ύψος και το βάρος τους, μέτρησαν τους συμμαθητές τους. Έλυσαν προβληματάκια που φτιάξαμε με τροφές, με μέρη του σώματος, προσανατολίστηκαν στο χώρο.

Εμείς κι ο κόσμος:  Επεξεργαστήκαμε τις ενότητες για το σώμα, τις τροφές και απο που τις παίρνουμε.

Αισθητική Αγωγή: Ζωγράφισαν, κατασκεύασαν, ατομικά και ομαδικά με διάφορα υλικά. χαρτόνια, πλαστελίνη, κηρομπογιές, τέμπερες, γλασέ και πλούσιο αναλώσιμο υλικό. Τραγούδησαν έγραψαν και χόρεψαν τραγούδια.

 

Μέσα - Υλικά

 

Βιβλία, περιοδικά, φωτογραφικό υλικό, φυλλάδια ενημερωτικά και διαφημιστικά, βίντεο, πρόπλασμα, φωτογραφική μηχανή, Η/Υ.

 

 

Φάση 4: Περάτωση του Σχεδίου Εργασίας

    

     Με την ολοκλήρωση του θέματος, έγινε παρουσίαση του προγράμματος από τους μαθητές της τάξης, στους υπόλοιπους μαθητές του σχολείου, στους δασκάλους του σχολείου και στους γονείς των μαθητών της Α΄ τάξης. Η παρουσίαση έγινε στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του σχολείου μας. Στο χώρο της εκδήλωσης εκτέθηκαν όλες οι εργασίες που έγιναν από τα παιδιά στη διάρκεια του προγράμματος

     Φτιάχτηκε ανάλογο σκηνικό και τα παιδιά έπαιξαν θεατράκι με τίτλο ''Στο μπάνιο της Φωφώς'' σχετικό με την υγιεινή και την καθαριότητα του σώματος. Οι μαθητές απήγγειλαν ποιήματα, τραγούδησαν τραγούδια, χόρεψαν σε ρυθμούς μουσικής. Ντύθηκαν ομοιόμορφα με άσπρα μπλουζάκια με το σήμα της Αγωγής Υγείας. Φώναξαν συνθήματα ανάλογου περιεχομένου και ευχαρίστησαν τους θεατές τους.

    Κάθε παιδί την επόμενη βδομάδα πήρε το δικό του προσωπικό βιβλιαράκι με ότι έφτιαξε στη διάρκεια του προγράμματος, πλαισιωμένο με φωτογραφίες που βγάζαμε στη διάρκεια του προγράμματος αλλά και την ημέρα της εκδήλωσης.

 

 

Αξιολόγηση

 

Οι γονείς συνεργάστηκαν και ευαισθητοποιήθηκαν σ’ ότι αφορά την υγιεινή του σώματος. Έδειξαν προθυμία στη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου και ανταποκρίθηκαν θετικά.

Οι μαθητές ευαισθητοποιήθηκαν. Έδειξαν ενδιαφέρον, με συνεχείς ερωτήσεις, κατά την επεξεργασία του υλικού μας, με την καλλιτεχνική τους διάθεση. Ξεπέρασαν φοβίες τους, συμβούλευαν μεγαλύτερους, απέκτησαν γνώσεις. Συνεργάστηκαν με όσους μας επισκέφθηκαν για το πρόγραμμά μας. Υιοθέτησαν υγιεινές συνήθειες που τις βλέπουμε καθημερινά στη τάξη. Ένιωσαν υπερήφανοι γι’ αυτά που έφτιαξαν και παρουσίασαν.

Χάρηκαν γι’ αυτά που κατάφεραν να δημιουργήσουν.