ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ Δ/ΝΣΗ Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

1 ΠΕΡΙΦ.Δ.Ε. Ν. ΠΕΛΛΑΣ

ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ :Αντώνης  Ι. Παππού

 

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΛΥΒΙΩΝ

ΤΑΞΗ Β΄

ΔΑΣΚΑΛΑ: Χατζηγιαννακίδου Φωτεινή

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          Σχέδιο Εργασίας: ²ΔΙΑΤΡΟΦΗ-ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ  ²

 

    Φάση  1: Προβληματισμός-Επιλογή Θέματος

 

    Η κανονική λειτουργία του ανθρώπινου οργανισμού εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Οι σπουδαιότεροι απ’ αυτούς είναι ο ατμοσφαιρικός αέρας ,η θερμοκρασία του περιβάλλοντος, το κλίμα, η κληρονομικότητα και η διατροφή.

     Τα τελευταία χρόνια μεγαλώνει συνεχώς το ενδιαφέρον πάνω στο ζήτημα της διατροφής. Ό,τι γράφουν οι εφημερίδες και τα περιοδικά σχετικό με τη διατροφή, διαβάζεται με μεγάλη προσοχή κι εξαιρετικό ενδιαφέρον .

     Το ζήτημα της διατροφής είναι το βασικότερο απ’ όλα τα προβλήματα που αντιμετωτίζει ο άνθρωπος, γιατί από τη διατροφή εξαρτάται η ζωή και η υγεία και γι’ αυτό ο καθένας πρέπει να φροντίζει να έχει κάποιες γνώσεις πάνω σ’ αυτό το θέμα.

      

     Η επιλογή του θέματος.

    Παρατηρώντας τις διατροφικες συνήθειες των μαθητών κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων, διαπίστωσα ότι η πλειονότητα των μαθητών καταναλώνει σε μεγάλες ποσότητες γλειφιτζούρια, γαριδάκια, σοκολάτες, τσιπς, τσίχλες κ.τ.λ. Με αφορμή την παρατήρηση αυτή έγινε συζήτηση στην τάξη με γενικό θέμα την υγιεινή διατροφή. Το ενδιαφέρον των μαθητών ήταν μεγάλο κι έτσι αποφασίσαμε ν’ ασχοληθούμε περισσότερο με το θέμα.

 

  Φάση  2: Διαμόρφωση Σχεδίου Εργασίας

 

    Σκοπός του Σχεδίου Εργασίας

 

     Ως στόχος του προγράμματος τέθηκε η αλλαγή ορισμένων συνηθειών και η υιοθέτηση του μεσογειακού τρόπου διατροφής. Είναι γνωστό πως οι διατροφικές συνήθειες του ανθρώπου αποκτώνται κυρίως στην παιδική ηλικία. Έτσι και οποιεσδήποτε αλλαγές των διατροφικών συνηθειών είναι ευκολότερο να πραγματοποιηθούν κατά τη διάρκεια της παιδικής ηλικίας.

 

     Διδακτικοί  Στόχοι

 

     ·   Γνωστικοί

     -   Πώς επιλέγουμε τις τροφές μας .

-        Να γνωρίσουν οι μαθητές το ρόλο της διατροφής στη πρόληψη διαφόρων νοσημάτων.

-        Το ελαιόλαδο ως βασικό προϊόν της μεσογειακής διατροφής

-        Ομάδες τροφών

-        Συντήρηση τροφίμων άλλοτε και σήμερα.

-        Πώς και πόσο επηρεάζει η διαφήμιση τις διατροφικές συνήθειες.

 

     ·   Στον αισθητικό τομέα

-        Διαβάσαμε παραμύθια, έφτιαξαν δικά τους παραμύθια τα οποία και εικονογράφησαν.

-        Φτιάξαμε κολλάζ με ομάδες υγιεινών και ανθυγιεινών τροφών.

-        Οι μαθητές ζωγράφισαν σε κάνσον φρούτα και λαχανικά.    

 

 

     ·  Ψυχοκινητικοί

-        Μουσικοκινητικά παιχνίδια.

 

     ·  Κοινωνικοί

-        Ανάπτυξη πρωτοβουλιών από τους μαθητές.

-        Ανάπτυξη της συνεργασίας και της δημιουργικής δράσης.

 

      Μέθοδοι υλοποίησης του Σχεδίου Εργασίας

     

     Ομαδοσυνεργατική

     

      Οι μαθητές της τάξης είναι συνολικά οκτώ και δε θελήσανε να χωριστούν σε ομάδες. Εργάστηκαν όλοι μαζί .Ο μικρός αριθμός των μαθητών βοήθησε στη καλή συνεργασία.

 

     Βιωματική

 

     Τα παιδία μέσα από προβληματισμό, συζήτηση, δραστηριότητες, έρευνα, συγκέντρωση πληροφοριών, κατέληξαν σε συμπεράσματα και υιοθέτησαν θετική στάση για τη μεσογειακή διατροφή.          

      

     Χρονοδιάγραμμα

 

     Η υλοποίηση του προγράμματος άρχισε από τον Ιανουάριο του 2004 και θα τελειώσει με τη λήξη του διδακτικού έτους.

 

     Φάση 3:  Διεξαγωγή των δραστηριοτήτων

 

     Ενέργειες και δράσεις που πραγματοποιήθηκαν και θα πραγματοποιηθούν:

     ·  Έγιναν συζητήσεις με αφορμή απορίες των μαθητών.

     ·  Συζητήσαμε για το τι είναι θρεπτικά συστατικά ,για τις διατροφικές συνήθειες των λαών και τη σχέση διατροφής με τις κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν σε κάθε χώρα.

     ·  Τι είναι νωπά και μεταποιημένα τρόφιμα και ποια η διατροφική τους αξία.

     ·  Αναφερθήκαμε στην αλυσίδα διατροφής  και για τους διατροφικούς κινδύνους που εμφανίζονται.

     ·  Εστιάσαμε την προσοχή μας στη μεσογειακή διατροφή κατασκευάζοντας μια πυραμίδα μεσογειακής διατροφής.

     ·  Φτιάξαμε κολάζ χωρίζοντας τις τροφές σε υγιεινές και ανθυγιεινές.

     ·  Οι μαθητές πήραν συνέντευξη από συγγενικά τους πρόσωπα (παππούδες, γιαγιάδες) σχετικά με τις διατροφικές  τους συνήθειες στο παρελθόν και κατέγραψαν τις απαντήσεις.

     ·  Μιλήσαμε για την ελληνική κουζίνα  και οι μαθητές έφεραν παραδοσιακές συνταγές από γιαγιάδες.

     ·  Συζητήσαμε για την κριτική στάση που πρέπει να έχουμε για τις διαφημίσεις και τα διαφημιζόμενα προϊόντα.

     ·  Επισκεφτήκαμε τοπικό κτήμα με οπωροφόρα δέντρα.

     ·  Επισκεφτήκαμε super market του χωριού για να δουν οι μαθητές τα τυποποιημένα προϊόντα και πως πρέπει να τα ελέγχουμε ( ημερομηνία παραγωγής, ημερομηνία λήξεως , περιεχόμενες ουσίες) και αφού αγορασαμε γάλα, χυμούς, βούτυρο, ψωμί και μέλι γυρίσαμε στο σχολείο όπου πήραμε πρωινό στην τάξη.

     ·  Προβλήθηκαν βίντεο που αναφέρονταν στη λειτουργία του σώματός μας.

 

      Διαθεματική εξακτίνωση του θέματος    

 

      Οι διαθεματικές εξακτινώσεις και προεκτάσεις του θέματός μας κατά μάθημα του Α.Π. της τάξης μου ήταν οι παρακάτω :

 

 

    Η Γλώσσα μου: Καλλιέργεια προφορικής επικοινωνίας και ανάπτυξη λόγου. Κατανόηση και διερεύνηση κειμένων.

    Τα Μαθηματικά μου: Οι μαθητές έλυσαν προβλήματα προσαρμοσμένα στο θεματολόγιο του αντικειμένου που ερευνήσαμε.(χρησιμοποίησαν όσπρια, φρούτα, κ.τ.λ.)

     Μελέτη Περιβάλλοντος:Έγινε παραπομπή στα μαθήματα που σχετίζονται με το θεματολόγιο του αντικειμένου που διερευνήσαμε.

 

     Αισθητική Αγωγή: Οι μαθητές ιχνογράφησαν ζωγραφιές κατασκεύασαν κολλάζ με ομάδες υγιεινών και ανθυγιεινών τροφών. 

 

     Μέσα -Υλικά

 

    Βιβλία, διδακτικά εγχειρίδια, περιοδικά, διαφημιστικά και ενημερωτικά φυλλάδια, βίντεο, τηλεόραση, υλικά για τις χειροτεχνικές κατασκευές.

 

     Φάση  4:   Αξιολόγηση. 

 

    Είναι δύσκολο να διαπιστώσει κανείς εάν και κατά πόσο άλλαξαν ορισμένες διατροφικές συνήθειες των μαθητών. Είναι σίγουρο όμως ότι οι μαθητές προβληματίστηκαν και ενημερώθηκαν για το θέμα της υγιεινής διατροφής που τόσο επίκαιρο είναι στις μέρες μας. Ο ρόλος εξάλλου του σχολείου δεν είναι να επιβάλλει τις απόψεις του, αλλά μέσα από τη διαδικασία της μάθησης να ενημερώσει και να πείσει τους μαθητές για το τι είναι ωφέλιμο και τι όχι.

 

 

 

      Οι μαθητές της Β¢ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Καλυβίων προτείνουν το δεκάλογο της υγιεινής διατροφής :

 

                       1. Να μην τρώμε πολύ κρέας.

                    2. Να μην τρώμε πολλά γλυκά.

                    3. Να μην τρώμε πολλά λίπη.

                    4. Να μην τρώμε τσίχλες, γαριδάκια και σοκολάτες.

                    5. Να μην πίνουμε πολλά αναψυκτικά.

                    6. Να παίρνουμε πρωινό.

                    7. Να τρώμε όσπρια

                    8. Να τρώμε πολλά φρούτα και λαχανικά.

                    9. Να τρώμε αρκετά γαλακτοκομικά προϊόντα.

                  10. Να τρώμε μέλι για γλυκό.