Περιφερειακη Δ/νση Κ. Μακεδονιασ

1η  Περιφ. Δ.Ε.Ν. Πελλασ

Σχολικοσ Συμβουλοσ: Αντώνης Ι. Παππού

 

Δημοτικο Σχολειο Καλυβιων

Ταξη: Δ’

Δασκαλοσ: Δημητριαδησ ηλιασ

 

 

           

            Σχέδιο Εργασίας: « ΤΟ ΨΩΜΙ ΜΑΣ »

 

 

Φάση  1: Επιλογή θέματος

 

    Η επιλογή του θέματος έγινε από τα παιδιά έτσι αυθαίρετα χωρίς να υπάρχει κάποια αφορμή. Θέλησαν να μάθουν πώς παρασκευάζεται αλλά και πόσα είδη ψωμιού έχουμε.

 

 

   Φάση  2: Διαμόρφωση Σχεδίου Εργασίας

 

Σκοπός του Σχεδίου Εργασίας

 

Οι μαθητές να γνωρίσουν από τι υλικά αλλά και πώς φτιάχνεται το ψωμί, καθώς επίσης  και τη χρησιμότητα του στη διατροφή των ανθρώπων.

 

Διδακτικοί στόχοι

 

§   Γνωστικοί

  

  Να κατανοήσουν τη βασική θέση που έχει το ψωμί στις διατροφικές συνήθειες του    ανθρώπου

  Να αλλάξουν στάση συμπεριφοράς απέναντι στο αγαθό αυτό.

  Μέσα από τις διάφορες δραστηριότητες να μπορούν να φτιάξουν μόνα τους το ψωμί.

 

§   Ψυχοκινητικοί

 

   Ενεργοποίηση όλων των αισθήσεων των παιδιών με εργασίες δημιουργικές, θεατρικό παιχνίδι και άλλες δραστηριότητες.

 

 

§   Κοινωνικοί

 

   Εργασία σε ομάδες

   Ανάπτυξη από τους μαθητές πρωτοβουλιών

   Αρμονική συνεργασία και ανάπτυξη δημιουργικής εργασίας

   Συνεργασία με διάφορους τοπικούς φορείς.

 

 

Μέθοδοι υλοποίησης του Σχεδίου Εργασίας

 

 

Ομαδοσυνεργατική

 

Τα παιδιά της τάξης χωρίστηκάν σε πέντε ομάδες. Σε κάθε ομάδα υπήρχε ένας υπεύθυνος για να κρατά κάποιες σημειώσεις. Έδειξαν μεγάλη προθυμία για δουλειά.

 

Βιωματική

 

Οι μαθητές δραστηριοποιήθηκαν έντονα στην ετοιμασία του ψωμιού και κατάφεραν να παράγουν με μεγάλο μεράκι το δικός τους ψωμί.

 

Χρονοδιάγραμμα

 

Η υλοποίηση του προγράμματος άρχισε το πρώτο δεκαήμερο του Οκτωβρίου και ολοκληρώθηκε στο τέλος του δεύτερου δεκαήμερου του Νοεμβρίου..

 

Φάση  3:  Διεξαγωγή των δραστηριοτήτων

 

ü      Τα παιδιά επισκέφτηκαν το φούρνο του χωριού και παρακολούθησαν με προσοχή πώς παρασκευάζεται το πολύτιμο αυτό αγαθό.

ü      Συγκέντρωσαν υλικό από περιοδικά , εγκυκλοπαίδειες και Διαδίκτυο για την ιστορία του ψωμιού

ü      Φτιάξανε κατάλογο με κανόνες καλής διατροφής σε σχέση με το ψωμί και δώσανε υπόσχεση να τον τηρήσουν.

ü      Κατάφεραν να βρουν παροιμίες με το ψωμί και να τις κατατάξουν σε κατηγορίες

ü      Κάθε ομάδα βρήκε συνταγές για διάφορα είδη ψωμιού και τις κρέμασε στον πίνακα της Ευέλικτης Ζώνης.

ü      Επισκέφτηκε ο φούρναρης του χωριού την τάξης μας και απάντησε σε ερωτήσεις που είχαν ετοιμάσει τα παιδιά.

ü      Συγκέντρωσαν όλα τα υλικά (αλεύρι, μαγιά, αλάτι, νερό) που χρειάζονταν και με μεγάλη χαρά ζύμωσαν μέσα στην τάξη το δικό τους ψωμί. Έπειτα  έβαλαν τη ζύμη στο ψυγείο και την άλλη μέρα το έψησαν στο φούρνο.

ü      Περήφανα τα παιδιά παρουσίασαν το ψωμί στους υπόλοιπους μαθητές του Σχολείου καθώς και στους συναδέλφους μου.

 

 

Μέσα – Υλικά

 

Βιβλία, εγκυκλοπαίδειες, περιοδικά, φωτογραφική μηχανή, Διαδίκτυο, ενημερωτικό υλικό, και τα υλικά για την παρασκευή του ψωμιού.

 

Διαθεματική εξακτίνωση του θέματος

 

v     Η Γλώσσα: Παραγωγή γραπτού λόγου σύνθεση ακροστιχίδων, κατανόηση και διερεύνηση κειμένων από διάφορες πηγές ( Διαδίκτυο, περιοδικά,)

v     Μαθηματικά: Διάφορα προβλήματα προσαρμοσμένα στο θέμα που επεξεργάζονταν.

v     Αγγλικά: Καταγραφή των διάφορων ειδών ψωμιού στα Αγγλικά

v     Αισθητική Αγωγή: Ζωγραφική και κολάζ, καθώς και διάφορες κατασκευές με χαρτόνι

 

Διάλειμμα Ανατροφοδότησης

 

Τα παιδιά κατά τη διάρκεια του προγράμματος σκέφτηκαν πολλές φορές κάτι χρήσιμο και αναγκαίο οπότε το πρόσθεσαν με μεγάλη επιτυχία. Ένα απ’ αυτά  ήταν η παρασκευή του ψωμιού στην τάξη.

 

Φάση  4: Αξιολόγηση

 

Με το πέρας της εργασίας οι μαθητές απάντησαν σε σχετικό ερωτηματολόγιο και αξιολόγησαν την όλη πορεία του προγράμματος. Εντόπισαν τυχόν ατέλειες και πρότειναν το νέο θέμα της Ευέλικτης Ζώνης.