Πολιτιστικό πρόγραμμα: Δημιουργικό εργαστήρι

       Το συγκεκριμένο πολιτιστικό πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε τη σχολική χρονιά 2017-18 με στόχο την προώθηση της φιλαναγνωσίας . Οι μαθητές/τριες του  τμήματος Α4 εργάστηκαν από τον Νοέμβριο έως τον Απρίλιο. Αρχικά επέλεξαν ως αντικείμενο του ενδιαφέροντός τους το μάθημα της Θεατρολογίας, εστίασαν στην χρονική στιγμή της εμφάνισης  της Commedia dell’ arte ως γέφυρα του παλαιότερου με το νεότερο θέατρο. Αφού μελέτησαν το θεωρητικό υλικό του σχολικού εγχειριδίου και το διεύρυναν με αναζήτηση στο διαδίκτυο επιδίωξαν τη δημιουργία ενός πρωτότυπου κειμένου που θα αφηγείται τις βασικές όψεις της εξέλιξης αυτού του θεατρικού είδους, τους βασικούς του χαρακτήρες και τις επιδράσεις του στο σύγχρονο θέατρο. Η δημιουργική αποτύπωση  των αναγνωσμάτων αποτέλεσε τη βάση μιας γραπτής ιστορίας και μιας ψηφιακής  για την οποία αξιοποιήθηκαν οι Νέες τεχνολογίες. Ειδικότερα  χρησιμοποιήθηκε το πρόγραμμα δημιουργίας κόμικ Toondoo από το οποίο έγινε η εξαγωγή των εικόνων και η ενσωμάτωσή τους στο πρόγραμμα δημιουργίας Ψηφιακών Εκδόσεων Joomag για την τελική απόδοση της ιστορίας σε μορφή ebook.

    Οι συμμετέχοντες μαθητές είναι: Πανταζή Αικατερίνη,  Παπαγιαννοπούλου   Θάλεια,  Παπαδημητρίου  Χαρίκλεια, Παππά  Ζωή,  Πατσιαούρα  Ελπίδα-Ευαγγελία,  Πλιάτσικας  Ηλίας,  Ράπτη  Μαρία-Γκόλφω,  Ρεφενέ   Κλεοπάτρα-Γεωργία,  Σολτάνη  Ελπίδα,  Στάικος  Ανέστης,  Στεργιοπούλου  Ειρήνη,  Τζίμα  Φωτεινή-Ειρήνη,   Τσιαπέρα  Μαρία,  Τσιγαρίδας Βάιος,   Τσιμπλέκα  Ειρήνη,  Τσιτσιρίγκα  Θεοφανεία-Μαρία,  Φλίσκα  Βασιλική, Φούκας  Στυλιανός, Φώτα Αγγελική-Σεραφίνα,  Χαρδαλιάς   Αριστοτέλης,  Χατζηαραπίδου     Μαρία-Σωτηρία,   Χλαπάνα   Λαμπρινή,   Χρήστου  Ελευθέριος.

 

O ποιητής Τ. Σινόπουλος

Ποιητής, γιατρός, μεταφραστής, κριτικός και ζωγράφος ο Τάκης Σινόπουλος συγκαταλέγεται ανάμεσα στους πιο σημαντικούς εκπροσώπους της μεταπολεμικής ελληνικής ποίησης. Το έργο του είναι βαθύτατα συνυφασμένο με τις ιστορικές περιπέτειες της μεταπολεμικής και μετεμφυλιακής Ελλάδας, ενώ η παρουσία του στον χώρο των ελληνικών γραμμάτων συνδέεται άμεσα με τις ευρύτερες αναζητήσεις και την προσπάθεια συγκρότησης της ποιητικής εκείνης γενιάς που εμφανίστηκε και έδωσε το κύριο έργο της στην περίοδο της Κατοχής και των πρώτων μεταπολεμικών χρόνων. Συνέχεια ανάγνωσης O ποιητής Τ. Σινόπουλος

Νεοελληνική λογοτεχνία

 

Με τον όρο Νεοελληνική λογοτεχνία αναφερόμαστε στην λογοτεχνία του νέου ελληνισμού. Οι περισσότεροι μελετητές ανάγουν τις αρχές της νεοελληνικής λογοτεχνίας ήδη στα βυζαντινά χρόνια, στα πρώτα γραπτά κείμενα σε δημώδη γλώσσα που εμφανίζονται κατά τον 11ο αι. περίπου. Κριτήριο της διάκρισης αυτής δεν είναι μόνο η γλώσσα των κειμένων, αλλά και το γεγονός ότι σε αρκετά από αυτά τα λογοτεχνικά έργα εμφανίζονται στοιχεία που επιβιώνουν και παίζουν σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωση της λογοτεχνικής παραγωγής μετά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1453. Γι’ αυτόν τον λόγο, και παρά τις ποικίλες απόψεις σχετικά με το θέμα των αρχών της νεοελληνικής λογοτεχνίας, τα σχετικά εγχειρίδια ξεκινούν την εξέταση της νεοελληνικής λογοτεχνίας από τα δημώδη κείμενα των τελευταίων αιώνων της Βυζαντινής αυτοκρατορίας. Συνέχεια ανάγνωσης Νεοελληνική λογοτεχνία

Τι ξέρουμε για τη λογοτεχνική γραφή;

 

 

Δεν χρειάζεται να είναι κανείς επιστημολόγος για να κατανοήσει ότι όσο πιο στέρεο είναι το corpus ενός γνωστικού αντικειμένου τόσο πιο εύκολα ελέγχεται η επάρκεια εκείνου που το διδάσκει? καθώς και το αποτέλεσμα της μαθησιακής διδασκαλίας. Για παράδειγμα, έπειτα από ένα σεμινάριο μαθηματικών είναι σχετικά απλό να ελέγξεις τη βελτίωση του επιπέδου των μαθητών από την περιπλοκότητα και τη δυσκολία των ασκήσεων που είναι σε θέση να λύσουν. Τα αποτελέσματα είναι λίγο πολύ μετρήσιμα, εξού και κανείς δεν θα διανοούταν να ισχυριστεί ότι «τα σεμινάρια μαθηματικών δεν ωφελούν σε τίποτε ? τα μαθηματικά δεν διδάσκονται». Ομοίως, λιγότερο σοβαρή θα ηχούσε σε αυτή την περίπτωση η δήλωση «εξαρτάται από τον δάσκαλο». Είναι όμως η αδυναμία επιστημονικής συγκρότησης ενός γνωστικού αντικειμένου επαρκής λόγος ώστε η διδαχή του να θεωρείται άσκοπη, άχρηστη, ενίοτε ?από ορισμένους σφοδρούς επικριτές της? ακόμη κι επιβλαβής;  Συνέχεια ανάγνωσης Τι ξέρουμε για τη λογοτεχνική γραφή;

dimiourgikigrafi

Για την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας στο σχολείο

Απόσπασμα από το κείμενο «Λογοτεχνία και εκπαίδευση», της κας Άντας Κατσίκη-Γκίβαλου, Καθηγήτριας Νεοελληνικής Φιλολογίας
Το κείμενο παρουσιάζει με εύστοχο και σαφή τρόπο την αναγκαιότητα καθοδήγησης των μαθητών μας σε μια σχέση δυναμικής αλληλεπίδρασης του εαυτού τους με τα λογοτεχνικά κείμενα. Συνέχεια ανάγνωσης Για την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας στο σχολείο

Ποιό είναι το μέλλον του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας;

Από την Καθημερινή 5/10/2010
Κεντρικό ή περιθωριακό μάθημα
Πιθανή αναπροσαρμογή των προγραμμάτων στη μέση εκπαίδευση και οι συνέπειες στη Λογοτεχνία
Του Γιάννη Παπακώστα

 

Χωρ      ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ. Έντονη είναι η φημολογία, σύμφωνα με την οποία στο υπουργείο Παιδείας λειτουργούν διάφορες επιτροπές με αντικείμενο την αναπροσαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Μια από τις επιτροπές αυτές έχει ως αντικείμενο τη Νεοελληνική Λογοτεχνία (Ν.Λ.) και την αναδιάρθρωση της διδακτέας ύλης. Διάχυτη είναι επίσης η φημολογία ότι για το μάθημα της Ν.Λ. μελετάται ριζική ανατροπή και ούτε λίγο ούτε πολύ το κυρίαρχο και βασικό αυτό μάθημα θα τεθεί στην υπηρεσία της γλωσσικής διδασκαλίας. Συνέχεια ανάγνωσης Ποιό είναι το μέλλον του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας;