IQ και ΕQ
Ο δείκτης νοημοσύνης συνδέεται με την επαγγελματική επιτυχία. Όμως δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι αυτός που έχει υψηλό ή λιγότερο υψηλό ΔΝ θα αποδώσει ανάλογα στην εργασία του. Οι έρευνες δείχνουν ότι ο ΔΝ δεν είναι η αιτία για την επαγγελματική εξέλιξη παρά μονό σε μικρό ποσοστό 4%. Οι εργοδότες προτιμούν να προσλαμβάνουν άτομα που έχουν υψηλές επιδόσεις στα τεστ νοημοσύνης. Παρόλα αυτά το να είναι κάποιος έξυπνος δεν είναι από μόνο του αρκετό για να επιτύχει στη ζωή του. Χρειάζεται και κάτι άλλο, αφού ο υψηλός δείκτης νοημοσύνης (υψηλό IQ) δεν είναι πια το διαβατήριο για τις επαγγελματικές και προσωπικές επιτυχίες. Ένα άτομο με μέτριο IQ και υψηλό EQ (συναισθηματική νοημοσύνη) μπορεί να είναι περισσότερο επιτυχημένο από ένα άτομο που είναι έξυπνο, αλλά δεν έχει ανεπτυγμένη συναισθηματική νοημοσύνη. Σήμερα μπορεί μια επιχείρηση ή ένας οργανισμός να προσλάβει κάποιον για τα ακαδημαϊκά και επαγγελματικά του προσόντα, το υψηλό IQ του, αλλά θα τον κρατήσει μόνο εάν αυτός διακριθεί για το χαρακτήρα του (Συναισθηματική Νοημοσύνη). Συναισθηματική νοημοσύνη σημαίνει διευρυμένη ικανότητα διαχείρισης συναισθημάτων. Δηλαδή η ικανότητα να αναγνωρίζεις τα δικά σου συναισθήματα , να αναγνωρίζεις τις συναισθηματικές ανάγκες των ανθρώπων γύρω σου και να τις διαχειρίζεσαι με επιτυχία οδηγώντας τους σε αισιοδοξία και θετική διάθεση.
Το αποτέλεσμα του φωτοστέφανου
Το αποτέλεσμα του φωτοστέφανου
Ένα διοικητικό στέλεχος μπορεί να εξάγει γενικά συμπεράσματα για την εργασιακή συμπεριφορά ενός υπαλλήλου και να χαρακτηρίσει με γενικό και συνολικό τρόπο έναν άνθρωπο στηριζόμενος μόνο σε ένα συγκεκριμένο χαρακτηριστικό του.
Το πρόβλημα αυτό προκύπτει όταν καθορίζονται παρόμοιες κρίσεις για διαφορετικές διαστάσεις της απόδοσης, με βάση τη γενική εντύπωση που έχει σχηματιστεί για τον αξιολογούμενο, οπότε η γενική εικόνα διαστρεβλώνει τη βαθμολόγηση αρκετών διαστάσεων της συμπεριφοράς του αξιολογούμενου και οι οποίες μπορεί να αξίζουν πολύ διαφορετική αξιολόγηση από τη γενική εικόνα που έχει σχηματιστεί για αυτόν.
Επαναπληροφόρηση
Η δεξιότητα της επαναπληροφόρησης θα μπορούσε να εφαρμοστεί με θετικές επιπτώσεις στην αξιολόγηση της απόδοσης ενός εργαζομένου εφόσον τηρούνται οι κανόνες παροχής και αποδοχής . Οι διευθυντές ή οι υφιστάμενοι όταν παρέχουν σωστή επαναπληροφόρηση-έστω και αν αυτή είναι αρνητική-στον συνομιλητή τους: δεν φορτίζονται συναισθηματικά, τονίζουν πρώτα τα θετικά του σημεία, προσανατολίζουν τα σχόλιά τους σε συγκεκριμένα γεγονότα, στους στόχους και στη συμπεριφορά του, τα οποία
περιγράφουν χωρίς να αξιολογούν ή να επικρίνουν.
Οι κυριότεροι κανόνες αποδοχής επαναπληροφόρησης είναι η ενθάρρυνση της έκφρασης του άλλου, η χρήση τεχνικών ενεργητικής ακρόασης, η αξιολόγηση των απόψεων του άλλου και η ανάληψη διορθωτικών ενεργειών, σε περιοχές βελτίωσης του άλλου.
Με τη χρήση της επαναπληροφόρησης μπορεί κάθε διευθυντής ή υφιστάμενος να βελτιώνει την απόδοσή του καθημερινά, αξιοποιώντας ως χρήσιμη κάθε πληροφορία που του παρέχουν οι συνάδελφοί του για την εργασιακή του συμπεριφορά.
Η επαναπληροφόρηση που δέχεται ή παρέχει ένας εργαζόμενος μπορεί να είναι θετική ή αρνητική, πάνω από όλα όμως πρέπει να είναι ακριβής και εποικοδομητική. Πρέπει να παρέχουμε επαναπληροφόρηση με διακριτικότητα, δίχως την παρουσία τρίτων και χωρίς συναισθηματική φόρτιση, λαμβάνοντας συγχρόνως υπόψη τον τόπο και το χρόνο, τις συνθήκες και τις περιστάσεις.