Ρέμπραντ (Rembrandt van Ryn) |
Ο κατάλογος των έργων του Ρέμπραντ είναι εξαιρετικά πλούσιος θεματολογικά· τον απασχόλησαν θρησκευτικά θέματα, μυθολογικά, προσωπογραφίες (ατομικές και ομαδικές) ...
Στις προσωπογραφίες του Ρέμπραντ διακρίνει κανείς μια αγωνία και μια ένταση·
(πορτρέτο του Νίκολας Ρατ:) οι προσωπογραφίες ήταν παραγγελίες,
εκτός από τις δικές του και των μελών της οικογένειάς του, οι οποίες ήταν μια αδιάκοπη μελέτη της ανθρώπινης μορφής, καρπός μακροχρόνιων αναζητήσεων ...
Τον εαυτό του τον ζωγράφισε πολλές φορές με διαφορετικό τρόπο, πάντα όμως σοβαρό:
εκτός από την προσωπογραφία με τη σύζυγό του Σασκια, όπου τον βλέπουμε χαμογελαστό να σφίγγει στην αγκαλίά του τη γυναίκα του, να σηκώνει ένα ποτήρι ευχόμενος "στην υγειά μας" και κοιτάζοντας έξω από τον πίνακα: δεν νομίζετε ότι σε σας απευθύνεται; γίνατε, λοιπόν, το τρίτο πρόσωπο της ... παράστασης!
Θαυμάστε αυτή την τεχνική στον περίφημο πίνακα "Οι σύνδικοι της συντεχνίας των υφασματεμπόρων του Άμστερνταμ":
( : δεν είναι ένα επεισόδιο σαν σε σκηνή θεάτρου; Οι έμποροι απολογούνται και δείχνουν στα λογιστικά τους βιβλία τους καθαρούς λογαριασμούς τους ...)
ή στον άλλο πίνακα "Το μάθημα ανατομίας του καθηγητή Τουλπ":
********************************
Μια από τις βασικότερες τεχνικές του είναι το πέρασμα από το έντονο φως στο βαθύ σκοτάδι: τα περιγράμματα σβήνουν, τα πράγματα λάμπουν μέσα στο σκοτεινό φόντο, δίνοντας την αίσθηση του μη τελειωμένου, του φευγαλέου,τυχαίου και αδιόρατου· δεν τον ενδιαφέρει η αληθινή μορφή των πραγμάτων, αλλά η φαινομενική τους όψη.
(: "γυναίκα λούζεται σε ρυάκι") (: "Η Άρτεμη")
Παρατηρήστε ότι το φως δεν περιβάλλει τα σώματα και τα αντικείμενα· ξεπηδά μέσα από αυτά και, κατά κάποιο τρόπο, τα κάνει να χάνουν το βάρος τους ....
(:"Η Αποκαθήλωση") (:"Η τύφλωση του Σαμψών")
πηγές: ΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΖΩΓΡΑΦΟΙ, εκδ. ΜΕΛΙΣΣΑ
Χαλούλος Παναγιώτης
11/11/2004