" ... Δεν έχει βρεθεί ούτε ένα προσχέδιο για τον πίνακα της Τζιοκόντας, κάποια όμως ανώνυμα σχέδια που βρίσκονται στο μουσείο Κοντέ του Σαντιγί έγιναν αφορμή για να δημιουργηθεί ένας νέος μύθος, αυτός της "Γυμνής Τζιοκόντα". Τα σχέδια απεικονίζουν μια χαμογελαστή νέα γυναίκα στη στάση της Τζιοκόντας, αλλά με γυμνό κορμό. Όπως έκανε αργότερα ο Γκόγια με τη ντυμένη και τη γυμνή Μάγια του, ο Λεονάρντο θα μπορούσε να έχει ζωγραφίσει και αυτός δύο Τζιοκόντες, τη γνωστή σε μας ευγενική και σεμνή φιγούρα, αλλά και μια προκλητική και εξίσου υπέροχη παραλλαγή της.
Η ιδέα ότι η Τζιοκόντα θα μπορούσε να ήταν εταίρα δίνει λαβή σε νέες εικασίες για την ταυτότητα του μοντέλου. Το 1510 ο Λεονάρντο ήταν υπό την προστασία του Ιουλιανού των Μεδίκων και, σύμφωνα με τις υποθέσεις αυτές, η Τζιοκόντα είναι το πορτρέτο που παρήγγειλε ο ευγενής για την ευνοουμένη του. Ο πίνακας όμως παρέμεινε στα χέρια του δημιουργού του γιατί το 1915 ο Ιουλιανός παντρεύτηκε τη Φιλιμπέρτ ντε Σαβουά.
Όλες αυτές οι συζητήσεις σίγουρα θα διασκέδαζαν τον Λεονάρντο, που ήθελε να αφήσει πίσω του ένα συναρπαστικό έργο και το πέτυχε πέρα από κάθε αμφιβολία.
........................
Veronique Prat, Λεονάρντο και "Μόνα Λίζα", Μια περίεργη αποκάλυψη, αφιέρωμα, ΤΟ ΒΗΜΑ, Κυριακή 27 Απριλίου 2003
Χαλούλος Παναγιώτης
01/06/2003