-
ελληνοταμείο:
το ταμείο της Α΄
Αθηναϊκής
Συμμαχίας
που ιδρύθηκε
το 478 π.Χ. Σε αυτό
κατέθεταν οι
σύμμαχοι τις
εισφορές τους
ανάλογα με τις
δυνατότητές
τους με στόχο
να
χρησιμοποιούνται
για την κοινή
άμυνα -
προστασία των
συμμάχων
έναντι των
εχθρών. Το
ταμείο αρχικά
βρισκόταν στη
Δήλο. Οι
Αθηναίοι που
ήταν πάντα
αυτοί διαχειριστές
των χρημάτων (ελληνοταμίες)
μετέφεραν το
ταμείο στην
Αθήνα (454 π.Χ.)
αυξάνοντας
και τις
εισφορές των
συμμάχων
μετατρέποντας
τη Συμμαχία σε
"Αθηναϊκή
Ηγεμονία"
εις βάρος των
συμμάχων τους!
-
Αθηνά
Πολιάδα:
η πολιούχος
Αθηνά
-
Ερεχθεύς:
προγονικός χθόνιος
(γήινος) θεός
της αττικής
γης, μισός
άνθρωπος,
μισός φίδι.
Θεωρείται
ότι βγήκε,
γεννήθηκε
από τη γη,
συμβολίζοντας
την
εντοπιότητα
των Ιώνων
στην Αττική -
οι Αθηναίοι
καυχιούνταν
ότι ήταν "αυτόχθονες"
(=ντόπιοι).
-
Καρυάτιδες
: νέες από
την πόλη
Καρυαί της
Λακωνίας, τις οποίες αναφέρεται πως είχε
χρησιμοποιήσει ο γλύπτης ως μοντέλα.
-
στλεγγίδα
: ξύστρα με
την οποία οι
αθλητές
έξυναν μετά
τον αγώνα από
την
επιδερμίδα
τους το λάδι
με το οποίο
αλείφονταν
πριν τον
αγώνα καθώς
και τους
διάφορους
ρύπους,
ιδρώτα μαζί
με σκόνη, χώμα
που γέμιζε το
σώμα τους
κατά την
άθληση.
-
επιτύμβιες
στήλες: στήλες
μαρμάρινες
με γλυπτές
παραστάσεις
που
τοποθετούνταν
στον τύμβο,
τον τάφο του
νεκρού,
επιτάφιες
στήλες.
Παρίσταναν
το νεκρό,
συνήθως με
συγγενείς ή
φίλους σε
σκηνές από τη
ζωή τους. Το
ύφος των
νεκρών είναι
μελαγχολικό
ή περίλυπο
συνήθως.
-
προοπτική:
η μέθοδος της
ζωγραφικής
να
αποδίδεται
με τον
κατάλληλο
σχεδιασμό
των
αντικειμένων
η έννοια του
βάθους. Για
παράδειγμα, ό,τι
είναι στο
πρώτο πλάνο
σχεδιάζεται
μεγαλύτερο
από τα
αντικείμενα
που
τοποθετούνται
σε
μακρινότερα
πλάνα...