Ο Μακρυγιάννης στην Γ΄ Γυμνασίου

  • Print

Διδακτική πορεία

1η ώρα: Ανάγνωση, γλωσσική εξομάλυνση, ερμηνεία

 

Ερμηνεία: Πού βρίσκεται, ποια καθήκοντα έχει, πώς ξεκίνησε τη συγγραφή.

2η παρ. Γιατί ζητάει συγγνώμη; (υποκρύπτεται ειρωνεία; Αν ναι, εναντίον ποιων στρέφεται η ειρωνεία του;

3η παρ. Σε ποια στοιχεία βασίζει την αξιοπιστία του;

4η παρ. Το ιδεολογικό περιεχόμενο του έργου του.

Ποια σημασία είχε στη ζωή του η θρησκεία; Πώς συνδέεται με την έννοια «πατρίδα»;

Αρκεί η κοινή καταγωγή και  η κοινή θρησκεία για να υπάρξει έθνος; Ποια άλλη προϋπόθεση είναι απαραίτητη;

Το εμείς και το εγώ

2η ώρα

(α)Ο Μακρυγιάννης και ο Παναγιώτης Ζωγράφος: Για ποιο λόγο ήθελε ο Μακρυγιάννης να δημιουργηθούν ζωγραφικοί πίνακες για την Επανάσταση; Γιατί απέρριψε τους πίνακες που έφτιαξε ο φράγκος ζωγράφος; Πώς καθοδήγησε τον Π. Ζωγράφο στο έργο του;

Ζητούμε από τους μαθητές να συγκρίνουν έναν πίνακα του Μακρυγιάννη με έναν από το βιβλίο της ιστορίας τους (πχ σελ. 29). Ποιες διαφορές βλέπουν;

Υλικό στο: http://argolikivivliothiki.gr/2009/07/10/μακρυγιάννη-ιωάννη-ζωγράφου-παναγιώ/

(β) Η ιστορία των χειρογράφων του Μακρυγιάννη. Πώς βρέθηκαν, πώς εκδόθηκαν, τι απέγιναν;

http://teachingreek.blogspot.gr/2009/11/blog-post_5694.html

(γ) Άλλο έργο του Μακρυγιάννη: Οράματα και θάματα (βλέπε ο.π)

(δ) Η αξιοπιστία του Μακρυγιάννη: Μπορεί ο σημερινός αναγνώστης να αποδεχτεί όλα όσα γράφει;

Στην τελευταία παράγραφο του  κειμένου του σχολικού βιβλίου κατηγορεί τον Κολοκοτρώνη και άλλους αγωνιστές. Για ποιο λόγο το κάνει; Υπήρξαν προσωπικές ή πολιτικές αντιπαραθέσεις μεταξύ τους; Είναι δυνατόν κάποιος να είναι ειλικρινής αλλά όχι απόλυτα αξιόπιστος; Ποιο συναίσθημα κυριαρχεί στην παράγραφο; (πικρία)

http://argolikivivliothiki.gr/2010/01/22/o-μακρυγιάννης-στο-άργος/

(ιδιαίτερα: Ο Γιάννης Βλαχογιάννης, ο εκδότης  των Απομνημονευμάτων, υποστήριξε τη φιλαλήθεια και την ειλικρίνεια του Μακρυγιάννη. Αρετές ??με τον Κιαμίλμπεη της Κορίνθου.
     Επίσης: Παρ? όλο που ο Μακρυγιάννης ? ήθελαν για είλωτες και πως δεν ενδιαφέρονταν για την απελευθέρωση της Ρούμελης.)

3η ώρα: Η ζωή του Μακρυγιάννη ? Η πολιορκία των Αθηνών από τον Κιουταχή
(α) Παρουσίαση (ppt) ? η ζωή του, τα σημαντικότερα γεγονότα στα οποία συμμετείχε ? εικόνες από πίνακες, αποσπάσματα:

·                Η μάχη των Μύλων: Ποια είναι η κυρίαρχη ιδέα; Τι λέτε ότι σκέφτηκε ο Δεριγνύ; (http://www.istorikathemata.com/p/13-1825.html)

·                Για ποιους λόγους γράφει; (Η πατρίδα ανήκει σε όλους, για να μάθουν όλοι ?. ιδιαίτερα οι επόμενες γενιές)

 

Παρακολουθούμε απόσπασμα από εκπομπή της ΕΤ1 με ιστορική αφήγηση και ανάγνωση αποσπασμάτων από τον Μ. Κατράκη. Ζητάμε από τους μαθητές να σημειώσουν τα κυριότερα γεγονότα που εξιστορούνται (Έξοδος του Μεσολογγίου- Ο Κιουταχής στην Αθήνα ? απόκρουση τουρκικής επίθεσης με τέχνασμα ? συμφιλίωση Μακρυγιάννη με Γκούρα- θάνατος του Γκούρα ? θάνατος του Καραϊσκάκη) Στο τέλος ακούγεται το «Πατρίς να μακαρίζεις» 

(Η εικόνα από https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f8/Makrygiannis.jpg/322px-Makrygiannis.jpg)